Loading...
dk

Sydpå i TMS | Tesla Forum

webercarbmann
webercarbmann Jul 10 '17

Så nåede vi til Tignes i Frankrig efter 3 dage. Hjemmefra til Berlin ca. 800 km.  Berlin til Strasbourg ca. 800 km og Strasbourg til Tignes ca. 600 km. Vi skal videre til Barcelona om et par dage. Vi kører i 70D. Tid til øl med korkprop. 

Betragtninger om turen. Fedt med sommerkørsel. Vi lader næsten altid til +20% i forhold til kørecomputeren og kommer aldrig ind med under 10% selv om der bliver kørt til i tyskland når forholdene er til det. Iøvrigt tankevækkende at det er så meget mere intenst at køre i tyskland i forhold til fx. Frankrig. I Frankrig kører man nogenlunde efter reglerne og det gør næsten alle. Langt mere smooth...

SUC generelt problemløst. Dog er frankrig lidt tyndt dækket i nogle områder. Er der nogen der har erfaringer med turen fra Barcelona og hjem. Hvad er smartest? 

Navigationen må snart opdateres! Der har været talt om dette i årevis. Bunden blev nået på vej mod Braak superchargeren øst for Hamborg.  Vi tog vej 404/21/1 sydpå lidt øst for vej 7 for at undgå de mange vejarbejder på vej 7 og fordi den tur passer ok på vejen mod Berlin. På det sidste stykke mener navigationen at man skal køre af motorvejen for at se den landlige tyske idyl. Man slutter af med et stykke på toppede brosten, lige før superchargeren, hvor man må køre 30 km/t. Undertegnede tog en lur og min kone bag rattet troede på navigationens vejledninger.... Konen var noget negativ efter den omgang, og jeg lovede! at jeg nok skulle hælde galde ud i dette forum. Hermed gjort. 

På vej fra fra Chamery til Tignes foreslår navigationen den oplagte fornuftige vej. Pludseligt undervejs ændrer den mening og foreslår en mærkelig omvej der skal køres med 75 km/t for at nå frem. Suk. Vi fortsætter som oprindeligt planlagt og når frem med 21% Det er en fordel at kende vejen i forvejen....  Jeg er ikke ekspert men det må kunne gøres bedre. 

Efter ankomst i Tignes, indkvartering og afhentning af skigrej skulle bilen sættes til opladning. Den lader med 10A/230v men kun efter snyd med "Norge" adapteren, der binder jord til "0" Det er ikke kun i Norge der er problemer med gode jordforbindelser. Pyh, det er altid lidt spændende om den vil lade ved spøjse stikkontakter. Hav altid arsenalet af ledninger og adapterer med på langtur!

God sommer.  Vh. Peter

L

Klaus_
Klaus_ Jul 11 '17
Hvad "ulemperne/farlighederne" ved at bruge en adapter der binder jord til nul?
Bagster
Bagster Jul 11 '17

Med jordforbundet nulleder i et 3x400/230V forsyningssystem, er der risiko for at få elektrisk stød med en spændingsforskel på 230V til jord.

Klaus_
Klaus_ Jul 12 '17
Og hvad betyder det i praksis, at man skal holde franskbrød i hånden og få lavet toast? Eller at det kilder lidt?
canel
canel Jul 12 '17

da bilen står på 4 isolerede gummihjul, kan der i uheldige tilfælde ligge 230v på bilen metaldele.

og hvis der ikke er et virksomt fejlstrømsrelæ, kan du risikere at blive lammet eller dø.

her i danmark er elinst. af en høj standard, men når du har brug for at lægge jord og nul sammen, er det jo fordi inst. ikke er af høj standard. derfor er sikkerheden ingen selvfølge.

når du bruger denne løsning, så mål på bilen, minimum med en polsøger, om den er sikker at røre ved for dig eller andre der kommer forbi.

webercarbmann
webercarbmann Jul 12 '17

Den "norske" adapter er en nødløsning men hvad pokker skal man gøre når man står et sted langt ude/oppe og SKAL have strøm på bilen for at komme tilbage? Hvis det nu var to damer med knold i nakken og standard kabler i frunken der var på tur, så var de ikke komme videre uden hjælp fra et fejeblad!  Jeg gør det at jeg ikke rør ved bilen når den er sat til at lade på "norsk". Når vi kommer til bilen tager jeg som det første ladestikket ud efter at have instrueret resten af famillien i at de IKKE skal røre ved bilen. 

Bagster
Bagster Jul 12 '17

Jordforbindelsen er altid forbundet således, at opstår der en fejl vil fejlstrømmen blive afledt til jord og beskyttelses relæet vil måle denne afledning (30 milliampere) ved HPFI og de lidt ældre HFI relæer for Danmarks vedkommende. fjerner man denne jordforbindelse og forbinder den direkte til Nul er det Nul lederen man kan komme til at berøre på bilen, alt efter hvordan Jordbeskyttelsen er forbundet i en Tesla, så som canel #5 helt rigtig beskriver, stå bilen isoleret fra jorden på 4 dæk og det er her det blive farligt på grund af spændingsforskellen mellem Jord og Nul.

Polsøgeren bruges, som navnet antyder, til at finde en aktiv fase og ikke Nul eller jord, til det formål bruger man specielle måleinstrumenter, skal man selv rode med det, så kik godt på opmærkningen på det udstyr man vil bruge eller har man livet kært ring efter Elektrikeren.

Står man i udlandet, så gøre som Webercarbmann #7 instruere resten af familien (og dig selv) om IKKE at røre ved bilen når der bruges tvivlsom udstyr til opladning, dog har jeg ikke, endnu, hørt om Nordmænd der er stået af i forsøget på at oplade deres Tesla.

canel
canel Jul 13 '17

Står man i udlandet, så gøre som Webercarbmann #7 instruere resten af familien (og dig selv) om IKKE at røre ved bilen når der bruges tvivlsom udstyr til opladning, dog har jeg ikke, endnu, hørt om Nordmænd der er stået af i forsøget på at oplade deres Tesla.

i norge er det en anden sag.

de har mange steder 3 x 230v uden nul, men selfølgelig jord. årsagen er at der er fjeld hvor de har deres trafo så jordforbindelsen (til Nul) er svær at gøre god nok.

når i står "sydpå" er det jord der tit er problemet.

derfor brug dette trick med omtanke. læg evt. en lednings forbindelse fra stel på bilen til jord.

polsøgeren vil fortælle hvilke ledere der er faser, men ikke hvad der er nul eller jord.

så det er rigtigt at den kun forhindrer at forbinde fase til jord.

men da polsøgeren måler spænding i forhold til den jord du står på, kan den måle på et håndtag om der er farlig spænding på bilens stel. 

Klaus_
Klaus_ Jul 13 '17

Løber der godt nok strøm uden på bilen, når den er alu?

canel
canel Jul 13 '17

alu er en god leder. vi bruger det i alle større kabler der ligger i jord.

højspændings kabler er en blanding af alu og andre metaller.

når du lader med et type 2 kabel, tester elektronikken at der er jord helt ude på stel.

det gør den ved at sammenligne testsignal fra bilen med Nul fra inst. der må ikke være over 4-6v . 

ellers lukker den ikke op for power.

det sikrer også at der ikke er power i stikket, hvis det evt. skulle falde i en stor vandpyt. 

RobertJ
RobertJ Jul 20 '17

Grunden til brostensturen ved Braak er at motorvejsafkørselen på A1 har været lukket. Tog også selv turen over den idyliske vej 30km/t vej da jeg skulle hjem fra en flyvetur over HAM. - R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Jul 20 '17
KXR
KXR Jul 20 '17
RobertJ , Hej, ved du om afkørslen stadig er lukket, skal forbi om en uge.....?
RobertJ
RobertJ Jul 20 '17

Lukket frem til 31.08 if. verkehrsinformation.de, der er desuden 5km vejarbejde mellem Braak/Stapelfeld og Barsbuttel.

Tag (28) Siek og kør af Alte landstrasse til braak.

- R

KXR
KXR Jul 21 '17
Takker RobertJ
Forummets indlæg er redigeret af KXR Jul 21 '17
webercarbmann
webercarbmann Jul 21 '17

OK - der var altså en forklaring på det med de toppede brosten :) 

Vi er vel hjemme igen af en dejlig tur. 5487km, 1112 kWh, 203 wh/km. 

Superchargerne i Frankrig og Spanien er kedelige. De findes udelukkende ved hoteller. Nogle langt fra alle andre forretninger nogle i gå afstand fra en tank eller McD. Faktisk er McD i Frankrig noget mere lækker end i DK. De har en separat afdeling med div. kaffe og kage og et pænt udvalg af salater. Vi prøver altid at spise let når vi rejser da en dag i bilen ikke giver den store forbrænding. Jeg forstår ikke at hoteller med superchargere ikke sætter et skilt op hvor de tilbyder drikkevarer / sandwich mm til de Tesla kunder der alligevel kommer forbi. Man har sjældent lyst til at sætte sig ind i deres fine restaurant og spise flere retter men noget hurtigt, let og lækker mad kunne godt friste. 

Aflåst parkering i Barcelona er et must. Der er en del kriminalitet i byen.  Vi købte parkering hos B:SM

http://en.parkingcard.cat/

Jeg bestilte 5 dages parkering hjemmefra (57 EUR) Det var dumt, da det parkeringshus jeg havde bestilt til var lukket mellem 2130 og 0730. Vi ankom efter lukketid. Jeg endte med at måtte parkere i et andet P-hus fra samme firma den første nat og kom til at betale 23 EUR ekstra for dette :( Nå, men den sidste dag tog vi bilen ud til Park Guell og parkerede i det nærmste B:SM P-hus. (B:MS Torrent D`lolla) Vores B:SM P-kort virkede selvfølgelig ikke der men en venlig opsynsmand der talte engelsk! fik os ind og ud. I dette P hus er der gratis opladning af elbiler så længe man holder der. En del pladser med Type 2 udtag. 

På vejen hjem kørte vi Barcelona / Harzen i et stræk. Skiftedes til at køre og sove om natten. Det tog 27 timer incl et par længere nat stop med ladning til 100% ved suc. Pænt forbi Frankfurt søgte vi på et hotel med pool, parkering og morgenmad på Hotels.com og fandt dette  som jeg varmt vil anbefale.  Vi gav 1157 for et værelse til 4 personer incl. glimrende morgenmad.

https://da.hotels.com/ho460025/gobel-s-vital-hotel-bad-sachsa-tyskland/?rffrid=sem.hcom.DK.google.003.00.04.s.kwrd=c.98860538439.28119602799.604400308.1t1.aud-125833227203:dsa-79944815559.1005105.9042881.0.CjwKCAjwzMbLBRBzEiwAfFz4gQYoTflTfznAcwKP5YeG05YXfN86DcIsf477zN_ydK_DTRl-9RLj9BoCyVcQAvD_BwE.aw.ds&semid=28119602799.604400308.1t1.aud-125833227203:dsa-79944815559.1005105.9042881.0&gclid=CjwKCAjwzMbLBRBzEiwAfFz4gQYoTflTfznAcwKP5YeG05YXfN86DcIsf477zN_ydK_DTRl-9RLj9BoCyVcQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Hotel kædens navn er måske en smule utryg men husk - Don`t mention the war! :) 

Det er altså et super fint og hyggeligt sted i en meget fin lille by. Skynder mig også at anbefale http://www.fannys.de/ der ligger 200m fra hotellet. I Harzen skal man have schnitzel og de er eksperter!  Vel ankommet går det op for mig at stedet har tre stk. Tesla destination chargers i gården :) 

Det er ikke sidste gang vi er der. Der er mulighed for MTB kørsel (gratis udlån af cykler i receptionen) vandre ture, skiløb hvis det er koldt nok  og wellness til damerne....

TorbenS
TorbenS Jul 21 '17

@webercarbmann  "Superchargerne i Frankrig og Spanien er kedelige. De findes udelukkende ved hoteller."

Ja du har ret. Jeg kender kun Frankrig og specielt Supercharger ved Nancy vil jeg undgå, da man skal køre hele vejen gennem byen og når man kører videre sydpå er der 25 km på landevej inden motorvejen rammes igen. 

MT
MT Jul 21 '17

@TorbenS. Man behøver ikke køre gennem byen, hvis man kommer fra Luxembourg. Og de 25 km. sydpå ad landevej er på god vej (og ikke en omvej) inden man igen er på motorvejen. Ibis hotellet ved SuC i Nancy er i øvrigt ideelt til en overnatning: Billigt og pænt.

TorbenS
TorbenS Jul 21 '17

@MT. Du har uden tvivl ret i at man ikke behøver at køre igennem byen hvis man kommer fra Luxembourg. Men første gang man kommer med kun lidt strøm tilbage ville jeg ikke køre alternative veje.
Og ja hotellet er fint med pool. 

Nu er der kommet en Supercharger ca 100km syd for Nancy så det er ikke noget problem.
Vi forsøger at holde os tæt på motorvejen så der ikke går for meget tid. Nu er der også kommet en hel del Destination chargers ved hoteller tæt på ruten, så det fungerer fint.

jensk2
jensk2 Jul 22 '17

@webercarbmann
Vi er også vendt hjem fra syd Europa tur i 70D (Sorrento,Italien). Efter en masse kørsel på Italienske bjergveje er vores forbrug lidt højere:

5123 km, 1065 kWh, 207 Wh/km.

Bil/trafik erfaringerne er:
A: LinkMyTesla.dk bekræfter at tyske motorveje ikke er som de var, da min far kørte familien på ferie i 1970'erne. Selv på en etape, hvor jeg forsøgte at køre 145-150 km/h (Bilens + fruens sweet spot:-)) blev mit gennemsnit blot sølle 119 km/h pga. lastbilers elefant overhalinger, varevogne som syntes det er nødvendigt at overhale med blot 110 i tredje bane etc.
B: Ved hurtig tysk motorvejskørsel virker min fartpilot dårligt:-( Hvis man vil opføre sig pænt/tysk, trækker man først ud når det er nødvendigt og trækker ind igen hurtigst muligt, men fartpiloten kræver at man rykker ud, måske hundrede-halvtreds meter før lastbilen i ens spor, ellers bremser den. Selv når man blinker til overhaling og rykker ud kan den finde på fortsat at bremse. Fedt at komme med 120 og rykke ud alt for tidligt og så opleve at bilen bremser i overhalingsbanen:-( Jeg tror ikke min radar er fejl kalibreret, når først jeg er i overhalingsbanen, kan den godt ignorere lastbiler i inderbanen, selv når vejen buer til venstre.

C: En enkelt gang viklede jeg mig ud af en typisk tysk Audi magtdemonstration bagfra ved simpelthen at stikke af. Men 210 km/h var ikke nok til at slippe væk på længere sigt, så jeg trak ind og vendte tilbage til mine ønskede 140 km/h.

D1: Trods lidt frustrerende Bruger Interface Fejl i EvTripPlanner.com er EvTripPlanner mange faktor bedre end Tesla' Trip Planner. Dels finder den næsten altid en bedre rute end Tesla, dels optimerer den for tid. Hvor Tesla lejlighedsvis syntes det er fedt at lade i en time og så køre 249 km i næste 'stint' optimerer EvTripPlanner tidsforbruget. Ofte vælger den stints på blot 150 km og den lader så fra 15% (default) til f.eks. 60%, hvad der jo kun tager 20 minutter. Sætter man minimum charge til 20% giver den samme sikkerhedsreserve som Tesla, men vælger kortere stints, hvad vi foretrækker. Når tillægges at man kan sidde ved en Laptop og planlægge de næste par dage sammen med familien og samtidig effektivt bruge internettets øvrige faciliteter til planlægningen, er det ret uforståeligt at Tesla ikke tilbyder Rute Planlægning andre steder end i bilen. Helt klart et dårligt sted at være i Italiensk sol og 35 grader!

D2: Når Tesla's Trip Planner bliver indlysende dum, kan det betale sig at forsøge alternativ GPS, f.eks. Google Maps eller endda Nokia Here Drive. Vi nåede to gange kun frem til næste hotels sidste check-in tid, fordi vi valgte bedre ruter fra ovenstående to applikationer. I det værste tilfælde ville Tesla en vej der tog næsten 3 timer, men begge de to andre kendte rute på kun 2 timer.

E: Italien er vist opstående Tesla land. Der er fine 8 lader SUC'er i motorvejs nærhed, anlagt på et hotels parkeringsplads. Hotellerne må have forventet et godt ryk ind af Tesla gæster, men her:
cerano SUC: https://www.tesla.com/da_DK/findus#/bounds/44.11258038479615,17.355125851562434,40.58198774737393,7.588280148437434?search=supercharger&name=Europe&place=cepranosupercharger forespurgte hotellets repræsentant om alt var ok og om jeg ville anbefale hotellet til andre Tesla ejere. Man modtog nemlig blot 2 Tesla'er PER DAG! Da vi ankom omkring frokost havde hotellet en buffet med lette anretninger bestående af let grillede grøntsager (squasch, aubergine) med italienske ting ovenpå. Lige de lette retter man gerne vil have ved en længere rejse.
F: Tyske SUC'er med f.eks. kun fire standere skal undersøges videre før de vælges. Værste eksempel vi oplevede var Hamburg Supercharger, som dels ligger milevidt fra Motorvej 7 og alene tilbyder en meget fin hotel restaurant (bilerne udenfor var dog spændende, her var Tesla blandt de billigere biler og dyreste var en Aston Martin Vantage:). Trod det akavede i at sidde i shorts bestilte vi kaffe i baren og fik den da også lige før vores ladning var fuldført. Jeg er ikke i tvivl om at stedet er fedt - den mad vi så blive båret ind var flot, men en SUC er noget man bruger i 20 - 50 minutter og det passer dårligt med en ti stjernet restaurant, hvor man næppe er nået til anden ret før ladningen er slut.
Hamborg SUC: https://www.tesla.com//da_DK/findus
På vej tilbage til motorvejen var tilkørsel lukket. Herefter nåede vi knapt frem til BurgerKing ved næste SUC, før kl 23 hvor de lukkede, heldigvis serverede de for os. Ialt kom vi først til Midelfart kl. 01:22 (hvor vi så hyggeligt mødte DeakonWp, men det er en anden sag:-))

mvh

Jens

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Jul 22 '17
TSLA
TSLA Jul 22 '17

@Jens2k: Flot flot beskrivelse, så +2. Havde efter læsning lyst til at køre mod Italien og Cerano SUC, men vi skal altså til venner i Frankrig og Rhone vinenes land og hjem over Schweiz.

Sider: 1 2 »