@webercarbmann
Vi er også vendt hjem fra syd Europa tur i 70D (Sorrento,Italien). Efter en masse kørsel på Italienske bjergveje er vores forbrug lidt højere:
5123 km, 1065 kWh, 207 Wh/km.
Bil/trafik erfaringerne er:
A: LinkMyTesla.dk bekræfter at tyske motorveje ikke er som de var, da min far kørte familien på ferie i 1970'erne. Selv på en etape, hvor jeg forsøgte at køre 145-150 km/h (Bilens + fruens sweet spot:-)) blev mit gennemsnit blot sølle 119 km/h pga. lastbilers elefant overhalinger, varevogne som syntes det er nødvendigt at overhale med blot 110 i tredje bane etc.
B: Ved hurtig tysk motorvejskørsel virker min fartpilot dårligt:-( Hvis man vil opføre sig pænt/tysk, trækker man først ud når det er nødvendigt og trækker ind igen hurtigst muligt, men fartpiloten kræver at man rykker ud, måske hundrede-halvtreds meter før lastbilen i ens spor, ellers bremser den. Selv når man blinker til overhaling og rykker ud kan den finde på fortsat at bremse. Fedt at komme med 120 og rykke ud alt for tidligt og så opleve at bilen bremser i overhalingsbanen:-( Jeg tror ikke min radar er fejl kalibreret, når først jeg er i overhalingsbanen, kan den godt ignorere lastbiler i inderbanen, selv når vejen buer til venstre.
C: En enkelt gang viklede jeg mig ud af en typisk tysk Audi magtdemonstration bagfra ved simpelthen at stikke af. Men 210 km/h var ikke nok til at slippe væk på længere sigt, så jeg trak ind og vendte tilbage til mine ønskede 140 km/h.
D1: Trods lidt frustrerende Bruger Interface Fejl i EvTripPlanner.com er EvTripPlanner mange faktor bedre end Tesla' Trip Planner. Dels finder den næsten altid en bedre rute end Tesla, dels optimerer den for tid. Hvor Tesla lejlighedsvis syntes det er fedt at lade i en time og så køre 249 km i næste 'stint' optimerer EvTripPlanner tidsforbruget. Ofte vælger den stints på blot 150 km og den lader så fra 15% (default) til f.eks. 60%, hvad der jo kun tager 20 minutter. Sætter man minimum charge til 20% giver den samme sikkerhedsreserve som Tesla, men vælger kortere stints, hvad vi foretrækker. Når tillægges at man kan sidde ved en Laptop og planlægge de næste par dage sammen med familien og samtidig effektivt bruge internettets øvrige faciliteter til planlægningen, er det ret uforståeligt at Tesla ikke tilbyder Rute Planlægning andre steder end i bilen. Helt klart et dårligt sted at være i Italiensk sol og 35 grader!
D2: Når Tesla's Trip Planner bliver indlysende dum, kan det betale sig at forsøge alternativ GPS, f.eks. Google Maps eller endda Nokia Here Drive. Vi nåede to gange kun frem til næste hotels sidste check-in tid, fordi vi valgte bedre ruter fra ovenstående to applikationer. I det værste tilfælde ville Tesla en vej der tog næsten 3 timer, men begge de to andre kendte rute på kun 2 timer.
E: Italien er vist opstående Tesla land. Der er fine 8 lader SUC'er i motorvejs nærhed, anlagt på et hotels parkeringsplads. Hotellerne må have forventet et godt ryk ind af Tesla gæster, men her:
cerano SUC: https://www.tesla.com/da_DK/findus#/bounds/44.11258038479615,17.355125851562434,40.58198774737393,7.588280148437434?search=supercharger&name=Europe&place=cepranosupercharger forespurgte hotellets repræsentant om alt var ok og om jeg ville anbefale hotellet til andre Tesla ejere. Man modtog nemlig blot 2 Tesla'er PER DAG! Da vi ankom omkring frokost havde hotellet en buffet med lette anretninger bestående af let grillede grøntsager (squasch, aubergine) med italienske ting ovenpå. Lige de lette retter man gerne vil have ved en længere rejse.
F: Tyske SUC'er med f.eks. kun fire standere skal undersøges videre før de vælges. Værste eksempel vi oplevede var Hamburg Supercharger, som dels ligger milevidt fra Motorvej 7 og alene tilbyder en meget fin hotel restaurant (bilerne udenfor var dog spændende, her var Tesla blandt de billigere biler og dyreste var en Aston Martin Vantage:). Trod det akavede i at sidde i shorts bestilte vi kaffe i baren og fik den da også lige før vores ladning var fuldført. Jeg er ikke i tvivl om at stedet er fedt - den mad vi så blive båret ind var flot, men en SUC er noget man bruger i 20 - 50 minutter og det passer dårligt med en ti stjernet restaurant, hvor man næppe er nået til anden ret før ladningen er slut.
Hamborg SUC: https://www.tesla.com//da_DK/findus
På vej tilbage til motorvejen var tilkørsel lukket. Herefter nåede vi knapt frem til BurgerKing ved næste SUC, før kl 23 hvor de lukkede, heldigvis serverede de for os. Ialt kom vi først til Midelfart kl. 01:22 (hvor vi så hyggeligt mødte DeakonWp, men det er en anden sag:-))
mvh
Jens