Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Reklame
Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
mbk
mbk Feb 9

@jramskov

Lad os se hvad der sker, hvis der ikke er nået 5000 solgte elbiler (fra 1/1/16) kan det vel godt være at vi får 2019 med. Jeg ender formenligt med at købe den til 40% afgift alligevel, men så bare med færre options.

webercarbmann

Nu skal der være valg til folketinget senest juni 2019, så det ender nok i praksis med et valg senest foråret 2019. Kunne afgifter på elbiler blive et tema ved det komende valg? Jeg er nok forsigtig optimist i forhold at afgiften på de 20% fra 17 og 18 kan ende med at blive forlænget.  Pengene kunne passende findes ved at sætte afgiften på fyringsolie op på samme niveau som dieselolie og så iøvrigt langsomt hæve afgiften på både benzin og diesel. Gerne i samarbejde med vores nabolande.  Harmoniseringen af afgifter på fyringsolie og diesel vil betyde at den tilbageværende svindel med fyringsolie til transport brug vil blive lukket ned og at incitamentet til at overgå til varmepumper vil blive forstærket. 

MOS
MOS Feb 9

@webercarbmann

+1

mbk
mbk Feb 9

Hele den der 'pengene kunne findes' antager jo at det 'koster' noget, og den betragtning synes jeg er helt forkert. Man skulle måske istedet sætte op, hvad koster det Danmark at sætte afgifter på elbiler.

Herunder kan man selv sætte mange punkter, såsom mere luftforurening i byerne, tab af livskvalitet, år på arbejdsmarkedet, tabe branding som foregangsland (kan nævne at kinesere der besøger os og tager en tur med IC3 pludselig ikke synes Danmark virker så højteknologisk mere, samme vil ske når Kina har elbiler og vi har dieselbiler), osv., større uafhængighed af olie

Har vi overhovet råd til at lade være med at prioritere elbiler.

SQLCPH
SQLCPH Feb 10
Som jeg læser Teslas updaten vil std batteriet kunne leveres i løbet af 2018. Er der noget i vejen for at kunne antage at std batteri og std interiør vil være tilgængeligt når salget i dk starter?

Jeg håber naturligvis også på en model 3 med begrænset afgift og et FV2018-2019 kan sagtens bringe det i spil igen

webercarbmann
webercarbmann Feb 10
Quote from mbk

Hele den der 'pengene kunne findes' antager jo at det 'koster' noget, og den betragtning synes jeg er helt forkert. Man skulle måske istedet sætte op, hvad koster det Danmark at sætte afgifter på elbiler.

Herunder kan man selv sætte mange punkter, såsom mere luftforurening i byerne, tab af livskvalitet, år på arbejdsmarkedet, tabe branding som foregangsland (kan nævne at kinesere der besøger os og tager en tur med IC3 pludselig ikke synes Danmark virker så højteknologisk mere, samme vil ske når Kina har elbiler og vi har dieselbiler), osv., større uafhængighed af olie

Har vi overhovet råd til at lade være med at prioritere elbiler.

Mbk - jeg er grundlæggende enig med dig men: 

I en politisk virkelighed koster det penge at der er en reduceret afgift på elbiler. Prisen er antallet af solgte biler ganget med afgiftlettelsen. Det er sådan der regnes i finansministeriet når politikerne spørger regnedrengene om råd. Det gør de tit, da de enten ikke aner noget om deres felt eller ikke tør have selvstændige holdning der ikke er bakket op af regnedrengenes anbefalinger. Det betyder, at når der tages tåbelige beslutninger, er det ikke deres beslutninger men den eneste "mulige" beslutning basseret på firkantet rådgivning / tal der kommer ud af en model der ikke er særlig tæt på virkeligheden. 

DERFOR - hvis man gerne vil fremme overgangen til elbiler i dk ved en fortsat beskeden / reduceret afgift på disse, er man nødt til at fortælle befolkningen og politikerne hvor pengene skal komme fra!  Mit forslag til at finde disse penge var af hæve afgiften på benzin, diesel og fyringsolie. Dette kunne gøres over fx 10 år så alle har tid til at indrette sig på den nye virkeligehed.  Det er faktisk ret simpelt - registreringsafgiften giver ca 20 mia om året. Der bliver solgt ca 6 mia L benzin og diesel om året. Prisen på brændstof skal bare sættes op med 3 kr/ L for at finde pengene. Over 10 år er det 30 ører/L   Vi kan passende starte med diesel  - hvorfor skal det være billigere end i Sverige?

Johannelund
Johannelund Feb 10
Ja nu har det jo ikke kostet staten noget, at elbiler har lavere afgift end andre biler, dengang de var helt fritaget, blev fritagelsen finansieret ved at påligne dielsesbiler er højere udligningsafgift, og den har de stadigvæk, selvom der ikke bliver solgt elbiler i det forventede omfang, da elbiler udgik at afgiften blev hævet til 40% af normalafgift blev det finansieret ved at fjerne 600 kr fradraget på bilradio, også igen selvom der ikke blev solgt elbiler, så staten har i virkeligheden tjent rigtig mange penge på elbilernes reducerede registreringsafgift bare alene at man ikke har fradrag for bilradio giver min 150 mill.
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Feb 10
jramskov
jramskov Feb 10
Citat fra mbk

@jramskov

Lad os se hvad der sker, hvis der ikke er nået 5000 solgte elbiler (fra 1/1/16) kan det vel godt være at vi får 2019 med. Jeg ender formenligt med at købe den til 40% afgift alligevel, men så bare med færre options.

Det var blot en dårlig joke :) Jeg håber godt nok også politikerne snart får øjnene op for alvoren af klimaforandringerne og dermed også hvor vigtigt det er at vi får skiftet væk fra fossilt brændstof.

mbk
mbk Feb 11

Teslas Model 3 side har også fået ny tekst:

https://www.tesla.com/da_DK/model3

2019

Internationale leveringer af venstre-styrede køretøjer starter i den første halvdel af året

Forummets indlæg er redigeret af mbk Feb 11
webercarbmann
webercarbmann Feb 11
Quote from Johannelund Ja nu har det jo ikke kostet staten noget, at elbiler har lavere afgift end andre biler, dengang de var helt fritaget, blev fritagelsen finansieret ved at påligne dielsesbiler er højere udligningsafgift, og den har de stadigvæk, selvom der ikke bliver solgt elbiler i det forventede omfang, da elbiler udgik at afgiften blev hævet til 40% af normalafgift blev det finansieret ved at fjerne 600 kr fradraget på bilradio, også igen selvom der ikke blev solgt elbiler, så staten har i virkeligheden tjent rigtig mange penge på elbilernes reducerede registreringsafgift bare alene at man ikke har fradrag for bilradio giver min 150 mill.

Det med udlignings afgiften,  har politikerne lige så stille "glemt" Derfor er det ikke et gangbart politisk argument - selv om det er sandt.  Gode kræfter må stå sammen til næste valg så der bliver lavet en plan der rækker fx 10 år frem så der kommer ro på elbilmarkedet. En fastfrysning af afgiften på de 20% ville være fint. Det er nok hos S, SF, R og måske K at støtterne skal findes.  Hvis der rigtig kommer gang i salget af elbiler vil indtægterne fra registreringsafgiften antageligt falde - pengene findes ved afgiftbelægning af fossilt brændstof. 

Kiefer
Kiefer Feb 11

mbk: De er så mere optimistiske i USA, hvis du skifter fra dansk til US udgave af tesla.com vil du se, at her står der, internationale leveringer er sat til 2018.

Jeg tvivler stadig meget på en dato før 1.1.2020.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Feb 12
Agon
Agon Feb 11

Jeg har hele tiden regnet med 2019. Midt på året er mit gæt.

Og husk at forskellen i pris på 2018 og 2019 ikke er så stor, selv med de gældende regler. Måske ca. 15000 kr. Men i 2020 stiger procenten til 60% og en afgiftsreduktion på 10.000 kr. forsvinder, så der vil den stige temmelig meget.

mbk
mbk Feb 14

Bloomberg har lavet deres egen vinbot 

https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/

P85DK
P85DK Feb 16

Det forklarerjo hvorfor Model 3 først kommer til DK i 2019:

'We have received several reports from Tesla owners this week who hadn’t reserved the Model 3 over the last two years, but they decided to place a reservation this month and they already received an invite to configure.'

https://electrek.co/2018/02/15/tesla-model-3-available-us-owner/

mbk
mbk Feb 16
Quote from P85DK

Det forklarerjo hvorfor Model 3 først kommer til DK i 2019:

'We have received several reports from Tesla owners this week who hadn’t reserved the Model 3 over the last two years, but they decided to place a reservation this month and they already received an invite to configure.'

https://electrek.co/2018/02/15/tesla-model-3-available-us-owner/

Nuværende ejere kommer foran i køen:

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/7xmep0/current_owners_are_given_unlimited_skips_to_the/

Nu har Tesla kun lavet 300.000 biler, så at alle nuværende ejere kan komme foran er egenligt ikke så voldsomt mange styk.

Det ville være lækkert med en inden 31/12/18 grundet registreringsafgiften, selve beløbet ville nok være større i 18 end det jeg kommer til at bruge i 19, da det lige er 50.000 billigere at få long range i 18 end 19. Jeg bliver nok nødt til at ende i en short range i 19, da en long range lige koster 125.000 mere for 25kWh.

mbk
mbk Feb 16

Electrek har også skrevet om at nuværende ejere kan få bilen uden reservation på et par uger:

https://electrek.co/2018/02/15/tesla-model-3-available-us-owner/#more-62112

SuneH
SuneH Feb 16

Det tyder da på at de har godt gang i deres ramp-up, hvis de med 3-4 ugers varsel kan levere nye bestillinger til nuværende tesla-ejere. Hvis de var langt bagud ift at levere til de tesla-ejere, som bestilte en model 3 allerede i de første dage efter lancering, ville de vel ikke åbne op for at kunne levere på få uger for nye bestillinger.

Ice2EV
Ice2EV Feb 16

Det tyder også på os der ikke havde råd tidligere, og heller ikke efter afgiften, er nødsaget til at finde en gammel udtrådt 2013 langt ude over garanti for at komme på forkant.

P85DK
P85DK Feb 16
Citat fra mbk

Electrek har også skrevet om at nuværende ejere kan få bilen uden reservation på et par uger:

https://electrek.co/2018/02/15/tesla-model-3-available-us-owner/#more-62112

Jep, det var den artikel jeg citerede fra og linkede til :-)

Jeg ser det bestemt ikke som noget positivt. Tesla har haft travlt med fortælle at der er mere end 400.000 bestillinger, de udskyder leveringerne i Danmark (og måske også andre lande), men de åbner for levering inden for 2-4 uger ved nye bestillinger.

It does not pass the smell test ...

@Ice2ev, du skal ikke være bekymret, der kommer ikke til at være nævneværdig forskel på levering i Danmark, vi får alle lige sent nu. Det kunne have været en fordel, hvis Tesla satsede på at levere til dem som bestilte på første dag inden årsskiftet, men der vil de hellere sælge bilerne til amerikanere som bestiller i november 2018.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 16
mbk
mbk Feb 16

@P85DK

Sorry, så ikke linket.

En anden del-forklaring er nok også at af de 400.000 tidlige bestillinger, er der nok en del der tror på 35.000USD bilen, og det er slet ikke den de sælger, lige nu er min 49.000USD.

Så venter nogle på P modellen, andre på D, det er heller ikke til at vide hvor tæt de er på at have en EU model klar. Den/de Tesla har haft i EU har været test af amerikanske modeller.

Jeg er okay med at vente på min sorte short range med premium interior og standard fælge i 19. Den skulle ramme lige knap 400.000.

Short range Model 3 får range et sted omkring S85.

Sider: «« « ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 »
Reklame