Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
MOS
MOS Nov 19 '18

Jeg var til Dansk Elbil Alliances årsmøde i sidste uge og her var det ret tydeligt, hvor politikerne stod.

Venstres klimamedister Lars Christian Lillebitteholt præsenterede sin (varm) luft og (varmere) klimaplan. Det virkede nærmest som en bunden opgave, han var blevet stillet men overhovedet ikke brændte for. Han sagde, at han selv troede på den... eller i hvert fald håbede på det, da han mumlede om de 1 mio. elbiler i 2030. Alt imens han kiggede ned i gulvet ½ m foran sig, som en anden hund, der føler sig skyldig fordi den har tygget i fjernbetjeningen og bliver konfronteret med det. Han smuttede også lynhurtigt efter, han havde sagt det, han skulle sige - uden mulighed for opklarende spørgsmål, kommentarer eller modspil af nogen art.

SF's Pia Olsen meget Dyhr og Suicidaldemokraterets Jens Joel var utvetydigt positive over for regeringens klimaudspil, men mente ikke overraskende, at ambitionerne på elbilsområdet skal være endnu højere. De burde alt andet lige kunne fås med på en aftale, men spørgsmålet er, om de kan finde på at stritte imod, fordi aftalen ikke ambitiøs nok. Og måske vil de ikke være med til at få regeringen til at se alt for grøn ud op til et folktingsvalg, da det jo traditionelt er en egenskab, som venstrefløjen selv identificerer sig med.

René Christensen fra Dansk Folkepensionistparti virkede som modvægten, der prøvede at trække i den anden retning. Ikke på sådan en direkte måde, men mere ved at afsporre debatten ved hele tiden at stille spørgsmål ved, om elbiler nu også er så klimavenlige, når de kører på kulkraft og batterierne bliver produceret i fjernøsten, hvor der forurenes helt vildt. Han mente dog, at det ikke sådan for alvor "ville gøre ondt på dem" (sic!) at indgå en aftale om elbiler, for det er tilsyneladende ikke en del af deres kernepolitik. Det var dog meget tydeligt, at det ikke var et område, der havde nogen prioritet. Men det lå også imellem linjerne, at de nok ville lade sig blive betalt for at indgå en aftale, f.eks. nogle grænsebomme eller andet, der kan få dem til at fremstå som frelsere.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 19 '18
Captiva
Captiva Nov 19 '18
@MOS
Tak for referat.
Det er helt i tråd med det indtryk jeg har af de forskellige partiers engagement og ambitioner for at bringe DK væk fra elbils sidstepladsen.
Venstres politik her og så deres tåbelige kortsigtede lettelser af gødning i paragraf 3 områder (randzoner), har gjort at min stemme er væk, og soc dem overvejes som bedste alternativ.
Vil simpelthen ikke støtte yderligere forringelser af DK’s co2 ambitioner samt yderligere forurening af vores grundvand, fordi V vil lefle for landmænd der kun har øje for max produktion uanset konsekvenser for miljø og iøvrigt ikke gider skift til økologisk drift.
Det er useriøst at argumentere at vi ikke er konkurrencedygtige med Polen - det blir vi aldrig på løntungt arbejde.
Vi kan til gengæld opnå status som co2 neutral nation og producent af bedre fødevarer end andre EU lande ved at foretage relativt små ændringer. Men rammer selvfølgelig vores lidet flatterende 1. Plads som nationen hvor der bor langt flere svin end mennesker :-)
MOS
MOS Nov 19 '18
Citat fra Captiva @MOS
Men rammer selvfølgelig vores lidet flatterende 1. Plads som nationen hvor der bor langt flere svin end mennesker :-)

OBS: Der kan sagtens være overlap mellem grupperne! ;-> 

SuneH
SuneH Nov 19 '18

Tak for referat, MOS. Det afspejler fint det jeg forventede (desværre).

Jeg er dog generelt modstander af at kalde folk (og partier) øgenavne. Man kan være enig eller uenig deres politik, have tvivl om deres intelligens og moralske habitus - det er fair. Men øgenavne, det synes jeg er uklædeligt, og jeg kan ikke se hvordan det kan gavne debatten.

Captiva
Captiva Nov 19 '18
Sune, du har selvfølgelig etisk og moralsk ret, men ellers nogle gode underholdende navne.
Vi brugte lignende da jeg var i autobranchen, rent subjektive opfindelser grundet uheldige enkeltoplevelser med nogle dækproducenter. Dunlop blev til Dunhop og Continental til Contioval
MOS
MOS Nov 19 '18
Citat fra SuneH

Jeg er dog generelt modstander af at kalde folk (og partier) øgenavne. Man kan være enig eller uenig deres politik, have tvivl om deres intelligens og moralske habitus - det er fair. Men øgenavne, det synes jeg er uklædeligt, og jeg kan ikke se hvordan det kan gavne debatten.

Tak for dit synspunkt, som jeg anerkender, selvom vi ikke er helt enige.

Generelt synes jeg også, man bør afholde sig fra at bruge øgenavne eller på anden måde nedsættende sprog om andre i en debat. Man bør gå efter bolden - ikke efter manden (m/k).

Men mht. folketingspolitikere og partier har jeg alligevel for vane at forvanske deres navne på en humoristisk måde - stærkt inspireret af Politikens ATS. Det er noget, jeg gør (næsten) konsekvent, uanset hvilken fløj de tilhører og uanset om jeg politisk er enig eller ej. Så det er altså ikke personligt eller for at nedgøre nogen ift andre. Jeg føler mig i min gode ret til at lave lidt sjov med dem, så længe de selv opfører sig som en flok børnehavebørn over for hinanden (i hvert fald udadtil, når der er mediedækning på).

PeterE
PeterE Nov 19 '18
Citat fra MOS
Citat fra SuneH

Tak for dit synspunkt, som jeg anerkender, selvom vi ikke er helt enige.

Generelt synes jeg også, man bør afholde sig fra at bruge øgenavne eller på anden måde nedsættende sprog om andre i en debat. Man bør gå efter bolden - ikke efter manden (m/k).

Men mht. folketingspolitikere og partier har jeg alligevel for vane at forvanske deres navne på en humoristisk måde - stærkt inspireret af Politikens ATS. Det er noget, jeg gør (næsten) konsekvent, uanset hvilken fløj de tilhører og uanset om jeg politisk er enig eller ej. Så det er altså ikke personligt eller for at nedgøre nogen ift andre. Jeg føler mig i min gode ret til at lave lidt sjov med dem, så længe de selv opfører sig som en flok børnehavebørn over for hinanden (i hvert fald udadtil, når der er mediedækning på).

@MOS, det er vist slået fast at du har ytringsfrihed så indenfor rimelige rammer har du bestemt ret til en helt masse, inkl at svine offentlige personer til - også vores folkevalgte. Det klæder dig bare ikke, det gavner slet ikke debatten og det får dig til at fremstå useriøs. Synes jeg. Du bestemmer selv hvordan du vil fremstå.  

Det er en del politikere og mediemennesker som læser med herinde, og de kan tåle lidt af hvert. Hvis du og vi andre vil høres i debatten, så skal vi bare være seriøse. Synes jeg.

MOS
MOS Nov 19 '18
Citat fra PeterE

Hvis du og vi andre vil høres i debatten, så skal vi bare være seriøse. Synes jeg.

Der kan du måske godt have en pointe. Men hvis man har en lang, empirisk erfaring for, at ens stemme ikke bliver hørt, så bliver man efterhånden træt. Og opgivende. Og på et tidspunkt træder overlevelsesmekanismer som humor, satire og sarkasme i kraft. Jeg er kun et menneske.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 19 '18
Hilbert
Hilbert Nov 19 '18

@MOS

Det er vist ikke mange der kan tage dine sjove "øgenavne" fortrydeligt op, så fortsæt endelig dine mange fine oplysninger som hjælper rigtig mange - især nybegyndere - med viden om Tesla.

Din opfattelse af politikernes holdning og håndtering af sandheden om klima- og miljøforhold, kan jeg fuldt tilslutte mig efter at have arbejdet i branchen i mange år og derfor fulgt partiernes bidrag til lovgivning på disse områder.

Det ringe elbilsalg i DK må primært tilskrives skiftende og modstridende lovgivning (stop/go pokitik), da intet tyder på at danskerne er mindre miljøbevidste end det øvrige Nordeuropa.

Deler iøvrigt også din frustration over uansvarligheden og ligegyldigheden over for kloden og vores efterkommere.

loeweman
loeweman Nov 19 '18

Forhandlingerne er stadig i gang: https://policywatch.dk/nyheder/christiansborg/article11014546.ece

Man kan håbe, at de snart bliver enige.

jramskov
jramskov Nov 20 '18

Nu har oppositionen fremsat regeringens politik som lovforslag: Link

"Folketinget har travlt, hvis de planlagte afgiftsstigninger på de grønne el- og pluginhybridbiler skal stoppes, inden de træder i kraft fra 1. januar.

Også så travlt, at partierne i oppositionen til venstre for regeringen nu er blevet trætte af at vente og derfor fremsætter et lovforslag, der indeholder regeringens egen politik. Såfremt lovforslaget ender med at blive lov, vil det stoppe indfasningen af registreringsafgiften på de grønne biler i 2019 og 2020 for biler op til 400.000 kroner, som regeringen også har foreslået."

webercarbmann
webercarbmann Nov 20 '18
Quote from jramskov

Nu har oppositionen fremsat regeringens politik som lovforslag: Link

"Folketinget har travlt, hvis de planlagte afgiftsstigninger på de grønne el- og pluginhybridbiler skal stoppes, inden de træder i kraft fra 1. januar.

Også så travlt, at partierne i oppositionen til venstre for regeringen nu er blevet trætte af at vente og derfor fremsætter et lovforslag, der indeholder regeringens egen politik. Såfremt lovforslaget ender med at blive lov, vil det stoppe indfasningen af registreringsafgiften på de grønne biler i 2019 og 2020 for biler op til 400.000 kroner, som regeringen også har foreslået."

Fantastisk. Så bilver DF kørt ud på et sidespor og får ikke "stramninger" i betaling, hvis forslaget bliver vedaget udenom finansloven. Jeg stemmer for!  

Ice2EV
Ice2EV Nov 20 '18

Når nu man taler om problematikken ved at ændre registreringsafgiften løbende, SKAT ikke kan følge med i deres computer modeller og nedgangen i provenuet skal spredes over en årrække.

Så var det noget mere fremsynet at fjerne afgiften på elbiler helt og holdent. Så vil der automatisk komme et incitament for det grønne skifte. Der vil stadig være mange der vil holde ved fossil drift. eks Campister og folk med stort kørsels behov der ikke kan planlægges efter SuC'er samt stædige fossil enthusiaster.

Men der vil væsentlig hurtigere end hidtil blive en bølge mod eldrift.

mbk
mbk Nov 20 '18

@jramskov

Godt link, utroligt hvis det ikke kommer i stand.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Nov 20 '18
jramskov
jramskov Nov 20 '18

Det bliver interessant at se hvad regeringen gør. Stemmer de ja og dermed siger at de rent faktisk mener at det der klima er lidt vigtigt eller stemmer den for at please DF og begraver det med diverse undskyldninger for at stemme nej.

SuneH
SuneH Nov 20 '18

Men det er jo igen en lappeløsning hvis de bare udskyder indfasningen af afgiften endnu et år. Så har vi samme ballade til oktober når der skal forhandles finanslov igen.

Men godt taktisk skaktræk fra oppositionen, for regeringen kan vel næppe argumentere for at de ikke vil stemme for deres eget forslag :-)

I øvrigt bizart år efter år at være vidne til at politikerne hævder det vil koste milliarder at droppe registreringsafgift på elbiler - den er nærmest 0 i forvejen, og med et salg på ca. 5000 elbiler/år som hver måske koster 10.000 i manglende afgift pr. bil, så er det altså kun 50 millioner. Småpenge i den store sammenhæng.

MOS
MOS Nov 20 '18
Citat fra SuneH

Men det er jo igen en lappeløsning hvis de bare udskyder indfasningen af afgiften endnu et år. Så har vi samme ballade til oktober når der skal forhandles finanslov igen.

Enig i det med lappeløsningen. Men lovforslaget går på at udskyde indfasningen af afgiften for både 2019 og 2020. Så hvis forslaget bliver vedtaget, så bliver der nok først "ballade" igen i slutningen af 2020.

jramskov
jramskov Nov 21 '18

Har de ikke snakket om omlægning af afgifterne i årevis uden det er lykkedes nogen at komme nogen vegne. I stedet for har vi fået den ene lappeløsning efter den anden. Det samme gælder f.eks. solceller.

SuneH
SuneH Nov 21 '18

Tjek, en udskydelse af problemet i to år i stedet for et. Men ikke meget bedre. 

Dette er i øvrigt et af de (meget få) områder, hvor jeg er enig med DF. Nemlig, at der bør foretages en gennemgribende omlægning af hele afgiftssystemet, således at det baserer sig på en teknisk afgift (baseret på partikeludledning og CO2 udslip), i stedet for at være en simpel faktor man ganger på ift prisen ab fabrik.

I øvrigt anser jeg "undskyldningen" fra regeringen om at det rent it-teknisk ikke kan lade sig gøre, som rent ævl. Regeringen har ikke holdt sig tilbage fra at ændre på regler for dagpenge, kontanthjælpslofter, behandlingsgarantier i hospitalsvæsnet mm - områder, som i meget høj grad er it-understøttet, og hvor man bestemt ikke har skelet til it-teknik før man indgik en aftale. Så det er et figen-blad de gemmer sig bag, som skal skjule at de reelt ikke ønsker at røre ved dette område.

Johannelund
Johannelund Nov 21 '18
@SuneH, ja de vil have finansieringen på plads først, Den udsættelse af afgift vi har på nuværende er finaniceret ved at fjerne fradrag på bilradio 230000 biler a 640 kr ja det giver jo netto over 140 mill så hver gang man laver en overfinanicering giver det jo mere til den fælles kasse. Dengang elbiler var helt fritaget for registreringsafgift blev det finaniceret ved at forhøje udligningsafgiften på dieselbiler med i snit 1000-2000 kr hvert år, hvilket jo giver over en mia om året. Så hvergang man tager elbilernes registreringsafgift op, og laver en overfinanisering giver det jo penge i statskassen
Sider: «« « ... 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 ... » »»