Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
Kejseren
Kejseren Dec 8 '18

Bliver spændende om Mid Range overhovedet kommer til Europa så. Jeg havde egentlig taget det som en selvfølge, men kan godt se, at det kunne ligne, at de venter til standard ruller og så introducerer den i Europa 2020+.
Det afhænger måske af, hvor mange af forudbestillingerne, som vil være interesserede i de dyreste versioner her og så selvfølgelig US demand i 2019. Mit budget ligger max. til Mid Range.

mbk
mbk Dec 8 '18

Det ser ud til at import afgift på biler fra USA til Kina bliver reduceret igen, så Tesla kan.nok sælge alle de P3D de kan lave når de introducerer den til EU og CN på samme tid. 

Produktionen har vist kun lige været oppe og røre 1000stk/dag, tænker at det bliver svært at mætte Beijing og Shanghai samt Norge hvor en Model S AWD starter ved 380.000 DKK. 

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Dec 8 '18
Citat fra mbk

Ja godt vide hvad priserne er for nordmænd kontra danskerne på de forskellige elbiler.

Model 3 med lille batteri og mest der er det vel trods alt kun momsen til forskel.  Selvom det da også der kan være en stor forskel.    

Havde en Model 3 kunne fås i Danmark fra 280.000 kr. kontra 330.000  kr. så været blevet revet væk af almindelige danskere.     

Regeringen havde faktisk planer om det for nogle måneder siden.   Dvs ikke fjerne momsen men give 50.000 kr i rabat til alle elbiler der blev indregisterede.   

Det havde medført en lidt mindre regning for staten  end helt fjernet momsen.  Og ville medført at hr og fru Danmark pludselig kunne se de havde råd også.  

Bliver nok desværre forsat kun dem, der er meget vellønnede, der kører elbil i Danmark.

Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Dec 8 '18
mbk
mbk Dec 8 '18

Norsk bestilling:

mbk
mbk Dec 8 '18

Nu med reklame i EU på YouTube

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Dec 9 '18

Dvs 374.000 DDK.

Og hvad ville samme bil koste i Danmark ca ?   

Mener vel ikke bare nøjes med at regne momsen oveni ?    Selvom den da giver en merpris der er til at føle på :-)

Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Dec 9 '18
Agon
Agon Dec 9 '18
Omregnet fra forskellige europæiske landes priser har jeg set priser på mellem 365.000 og 380.000 kr. når man omregner til DKK. Det vil give en pris på ca. 480.000 kr. med de afgiftsregler der nu ser ud til at blive gennemført.
mbk
mbk Dec 9 '18

@Agon

Hvis vi tager svenskernes pris på 471.000 DKK incl moms, får jeg det til en dansk afgift på 20.000 DKK, og derefter kommer så nogle leveringsomkostninger på måske 9.000 DKK, så 500.000 er nok prisen for en Long Range AWD med premium upgrade package, sort, std. fælge og ingen autopilot.

Jeg er lidt i syvsind, dels tror jeg at Tesla har rigeligt med efterspørgsel så de muligvis ikke indfører billigere modeller i EU (og Kina) det næste år, så selvom jeg helst ville tage en Mid Range RWD uden ekstra udstyr som burde kunne leveres til 420.000 og kun betale 1500 i afgift, så er jeg usikker på om den nogensiden kommer til EU.

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Dec 9 '18

Ja med hensyn til Sverige så trods de ikke betaler bilafgift i almindelighed så åbenbart dyrere end andre lande.   Mener også at have læst at trods de ikke har afgift på bilerne (eller lille ? kender ikke deres nøjagtige bilafgiftsystem) så får de stadig ligeså mange penge ind til staten via bilafgifter som Danmark.   

Svenskerne køber bare generelt en dyrere Volvo hvor vi danskere køber en C1 :-)

Så havde sikkert ikke kostet den danske stat nævneværdigt at kopiere det svenske bilafgiftsystem.  Og sikret både mere sikre og mindre forurenende danske køretøjer.   Men bliver nok ikke aktuelt nu hvor de vil forbyde benzin og diesel biler allerede om 12 år.  

For hvorfor skulle danskerne nu trods der er større afgifter på benzin og diesel biler så vælge at købe en elbil kunne man spørge ? :-)   Hvor elbil salget i Danmark i forvejen er totalt i bund og hvor vi ligger på niveau med lande som Rumænien.

Personligt tror jeg problemet ligger i de høje danske bilafgifter generelt.    Hvorfor mange ikke køber en elbil. 

Man er simpelthen forvænt med at man bliver plukket.   Og rigtigt mange danskere vælger derfor altid de billigste af de billigste biler, når de skal finde et transportmiddel for at fragte dem til og fra arbejde.  Man er slet ikke klar over at de mindre elbiler faktisk er afgiftsfri og/eller man føler stadig de er for dyre sammenlignet med hvad man kan få alternativt der er benzin eller diesel biler.

Så længe den her indstilling er fremherskende så vil elbil salget ikke blive en succes i Danmark.

For det er underligt at andre lande hvor der ikke er afgift på benzin og diesel biler , der køber procentmæssigt flere elbiler end i Danmark hvor elbilerne burde have en lille fordel.    Men tror som sagt det hænger sådan sammen.  At et bilkøb i Danmark er ensbetydende med en kæmpe investering grundet de høje bilafgifter.  Målt på de få år en bil holder/taber i værdi, så en meget dyrere omkostning end et huskøb.   Det har vi været vant til, og den indstilling sidder dybt i mange folk.  Så man hopper ikke bare ud og køber en elbil som trods alt stadig er noget usikkert for de fleste danskere.

Skal man få vendt den her udvikling med danskerne begynder at købe elbiler, så skal der altså noget mere end bare ord, og fastholdelse af afgifterne fra i fjor til. 

Som jeg nævnte i tidligere tråd, så er dem der køber elbiler ikke almindelig folk.   Sagt med andre ord; Mange kan se fordelen ved at købe en elbil.  Læs afgiftsfri.    Men de færreste der har råd til at gøre den gode og rigtige investering målt både på miljøet og pengepungen.    

Tesla Model 3 kunne have vendt udviklingen her.    Men snakker vi priser omkring 4-500.000 så bliver det stadig noget eksotisk for kun de 1 procent rigeste i Danmark får lov at opleve.   Det er trist, for i Norge bliver det en folkebil som de fleste har råd til.

Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Dec 9 '18
Agon
Agon Dec 9 '18

@mbk:

Ja svenskerne er dem der betaler mest = ca. 380.000 DKK mens tyskernes pris svarer mere til 365.000 kr. så vist jeg husker, så afhængigt af hvad man tror mest på vil vi nok ende mellem 480.000 kr og 500.000 kr. med det hele

loeweman
loeweman Dec 9 '18
Citat fra Fetaehhgodt

... For det er underligt at andre lande hvor der ikke er afgift på benzin og diesel biler , der køber procentmæssigt flere elbiler end i Danmark hvor elbilerne burde have en lille fordel...

Ja, problemet er, at mange små, billige biler i DK reelt kun betaler 30% eller mindre i registreringsafgift med den måde den beregnes på. Afgiftsprocenten stiger så kraftigt i takt med at prisen på bilen stiger. Derfor er prisforskellen mellem en billig bil og en lidt dyrere bil i DK uforholdsmæssig stor i forhold til f.eks. Tyskland og Sverige.

At de bilige fossilbiler betaler en meget lav sfgift, gør at de billige elbiler ikke kan konkurrere. De dyrere fossilbiler betaler stor afgift, men man lægger også afgift på de dyrere elbiler - og jager dermed også her køberne over i fossilbiler.

Man er simpelthen nødt til at gøre op med ideen om at bruge biler til social udligning og lægge afgifterne om til ikke at afhænge af bilernes pris men af miljøegenskaber, sikkerhed og så bruge indkomstskatterne til indkomstudligning.

Det er jo sørgeligt for miljøet, når folk vælger en elbil fra, som de havde råd og lyst til, hvis ikke, der havde været sfgift på den.

Forummets indlæg er redigeret af loeweman Dec 9 '18
loeweman
loeweman Dec 9 '18

Vær opmærksom på, at wltp tallet skal ganges med 1,21 for at få antal km/l som registreringsafgiften beregnes af. Kører bilen f.eks. 50 km/l efter wltp, beregnes fradraget i registreringsafgift udfra 50 * 1,21 = 60,5 km/l.

P85DK
P85DK Dec 9 '18

@loeweman - hvis den holder så er det 11.000 yderligere sparet lige der. Hvis man regner med 74 kwh batteri og faktor 1,21, så vil Performance og LR AWD blive opgivet til hhv 79 og 81 km/l

mbk
mbk Dec 9 '18

Jeg fandt forresten denne, som godt nok skyder lidt over mit eget regneark, men ikke meget over:

https://www.bilimp.dk/Afgiftsberegner

mbk
mbk Dec 9 '18
Citat fra P85DK

@loeweman - hvis den holder så er det 11.000 yderligere sparet lige der. Hvis man regner med 74 kwh batteri og faktor 1,21, så vil Performance og LR AWD blive opgivet til hhv 79 og 81 km/l

Hvor har du km/l tallene fra? Jeg har kun fundet 'rækkevidde' men jeg er usikker på om de kan omregnes eller omdet er en anden test.  

P85DK
P85DK Dec 9 '18

WLTP rækkevide på 530 km og en estimeret batteristørrelse på 74 kwh omregnet til ca. 140 wh/km

Herefter (100/(140/91,25))*1,21 - de 1,21 hentet fra loeweman og de 91,25 fra FDM

tag68
tag68 Dec 9 '18
Electrek skriver vedr. Levering af andre modeller til EU
Right now, European orders are limited to the two higher versions of the Model 3. Tesla is expected to open up orders for the Mid-Range and rear-wheel-drive versions shortly after the first deliveries in the market.
SQLCPH
SQLCPH Dec 9 '18
Citat fra tag68 Electrek skriver vedr. Levering af andre modeller til EU
Right now, European orders are limited to the two higher versions of the Model 3. Tesla is expected to open up orders for the Mid-Range and rear-wheel-drive versions shortly after the first deliveries in the market.
Det betyder vel allerede at mid range er tilgængelig for bestilling i Q2?? 
mbk
mbk Dec 9 '18

@P85DK 

Hvis de har ladet helt op og kørt til bilen går død, samt målt på grid siden så er det nok nærmere 81-84kWh der brugt.

Men jeg ved ikke hvordan de gør, dem amerikanske har lade tabet med AFAIK  

loeweman
loeweman Dec 9 '18
Citat fra P85DK

Den er god nok se f.eks. dette link: https://bil.di.dk/tilmedlemmer/branchejura/nyhederombranchejura/pages/wltp-lovforslagetvedtaget.aspx 

Sider: «« « ... 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 ... » »»