Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
P85DK
P85DK Dec 10 '18

Jeg tror det er så godt som det bliver, og grænsen på 400.000 hæves ihvertfald ikke, om den kommer under 300.000? - fisk.

Udfordringen for kommende regeringer uanset hvem de er, er at hvis de forventer stop for nysalg af ICE i 2030 så skal de have indfaset fuld afgift på alternativerne. Det er simpelthen for mange penge som hives ind på afgifterne til at smide dem væk.

jramskov
jramskov Dec 10 '18

Spørgsmålet er om det er direkte på bilerne at de skal hives ind, men ja, pengene kan de ikke undvære.

mbk
mbk Dec 10 '18

Kunne jo selvfølgelig bare sætte skatteprocenten efter udgifterne og så være mindre interesseret i hvordan befolkningen bruger deres penge. Eller endnu bedre, få ryddet op i regler, administration og snyd med udbetalinger etc. lave systemet mere gennemskueligt, vi burde have en skat der var nem at regne ud og svær at snyde med og så moms, glem afgifter, fradrag, så burde der være så rigeligt, vores nabolande kan jo gøre det mere effektivt end os. For min skyld kunne vi droppe alt det danske og melde os ind som en tysk delstat, jeg ville endda prøve på at lære bedre tysk og spise mere sauerkraut.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Dec 10 '18
P85DK
P85DK Dec 10 '18

Der er ingen lande der laver skat effektivt, heller ikke vores nabolande. Tyskerne udlod endda at advare os om udbyttesvindlen, hvilket kunne have sparet os hovedparten af svindlen.

Men det ville være fedt med et gennemskueligt og enkelt skattesystem :-) Men afgifter jo mere adfærdsstyrende som udgangspunkt (indtil de opdager hvor meget de kan hive ind)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Dec 10 '18
mbk
mbk Dec 10 '18

@P85DK 

Problemet med afgifter som skatteindtægt er at de er svære at komme af med igen, selv når de ingen nytte har mere. Et godt eksempel er afgifter på el, nu hvor en stor del af el produktionen er vedvarende er det pludseligt godt at bruge den til opvarmning igen. Fjernvarme er ved at blive et gammelt monster der var rigtig smart da vi udelukkende havde kulkraft, men nu er der lidt underligt at bruge elpatroner for at varme væk 20-25km fra bopælen. Politikerne er elendige til at gennemskue.konsekvenserne af deres regler og prøver altid på at løse konfliktende regler med flere og endnu mere konfliktende regler. 

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Dec 10 '18

Ja hovsa løsninger har vi ihvertfald set ofte :-)

Bilafgifterne er blot et eksempel hvor menigmand ikke har en jordisk chance for at udregne selv hvad de betaler af diverse afgifter og eventuelle fradrag.   

Hvor det kræves ekspertise for at udfylde et i forvejen indviklet program til at regne det ud.  Og hvor der iøvrigt hele tiden rettes og ændres. 

Jeg havde også foretrukket bilafgifter,vægtafgift, afgifter på benzin og diesel blev holdt i den kasse hvor biler var.  Eventuelt til udgifter for vejnet mv.     Sådan som det er nu så er det minimalt af de indtægter der faktisk bruges til det der hører biler til.

Momsen som ved alle andre varer burde være nok støtte til det øvrige samfund.

Kan ikke se det store problem med at finde de her indtægter de får fra bilafgifter andet steds.    Den her borgerlige regering har da ikke holdt sig tilbage med at fjerne den forbrugerbetalte licens og tage den ind over finansloven.  Så det kunne man da også nemt gøre her.

Men skulle selvfølgelig altid været lavet glidende så dem der har købt og sikkert lånt til en ny bil, pludselig ikke står med en stærkt forringet værdi af deres bil.

Men der bliver ikke lempelser på selve bilafgifterne på benzin og diesel biler, nu de jo vil udfase den om ikke så mange år.

Men man kunne jo hvis man mente det her med elbiler alvorligt og det ikke kun var luft give nogle tilskud ala som de gør i Norge.    

Det havde været let at regulere efterhånden som flere valgte at købe elbiler.    Enten så drosle ned med tilskudet eller fjerne det helt.

Og den dag elbiler forhåbenligt bliver fremstilet billigere, så enten starte med afgifter som nuværende er på benzin og diesel biler, eller finde dem i statskassen.   

Kan ikke se hvorfor dem der er afhængige af en bil for at komme på arbejde skal straffes meget hårdere skattemæssigt end dem der bor i en storby hvor de har en meget større chance for at kunne benytte sig af offentlig trafik, der passer med de kan komme frem og tilbage på arbejde.   

For 80 procent af befolkningen er dette ikke muligt.    De er nødt til at have en bil.

Men de vil vel have vi alle klumper os sammen i de større byer i Danmark.   Med endnu mere trængsel, og nul chancer for p pladser.

Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Dec 10 '18
P85DK
P85DK Dec 10 '18

@mbk - enig elafgiften er blevet en skat. Men registreringsafgiften er en forbrugsafgift som er tænkt adfærdsregulerende og som man kan undgå ved at undlade at købe en bil eller på nuværende tidspunkt ved at købe en billig nok bil :-) Det som gør registreringsafgiften meget problematisk er at den ikke er ens for alle ...

Det er noget mere besværligt at undlade at bruge el.

mbk
mbk Dec 10 '18

@P85DK

Altså jeg må nok indrømme at jeg synes registreringsafgiften på biler er så høj at den ikke gør os en tjeneste, vi har helt sikkert flere trafikdræbte grundet dårlige biler. Hvis det er fordi der er for mange kunne man løse det på andre måder. Jeg synes måske også det er forkert at det er ejerskabet af bilen der er dyrt mens det betyder mindre hvor meget man bruger den osv. Skatte indtægten ville nok være relativt neutral ved at sætte den ned til det halve eller mindre. 

P85DK
P85DK Dec 10 '18

@mbk - her må jeg kalde BS. Antallet af trafikdræbte kunne reduceres i morgen med kraftig fartkontrol og max ANPG så biler der ikke er synet, betalt forsikring eller ejeren er frakendt kørekort etc. etc. etc. fjernes fra vejene. Men det vil danskerne ikke have. At folk vælger at sætte sig bag rattet i en skodbil og måske have deres familie med er deres eget bevidst valg. Der er i dag rig mulighed for at lease biler til billige penge eller købe en VW UP med 5 NCAP stjerner.

Jeg synes egentlig at ideen med ingen afgift på elbiler under 400 og afgift på elbiler over 400 er fin.

Sat helt på spidsen så kan man argumentere for at det nuværende afgiftssystem er mest miljøvenligt ved at folk beholder bilerne i længere tid og den samlede CO2 belastning er lavere end hvis folk hele tiden skifter til en ny bil, da CO2'en til produktionen spredes ud over flere år og kilometer :-)

Om man bor på landet eller byen er sådan set sagen underordnet, det er jo en samlet vurdering af udgifterne som danner grundlaget for valget.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Dec 10 '18
mbk
mbk Dec 10 '18

@P85DK 

Der sælges mange biler i bunden af markedet som burde være usælgelige i Danmark såsom Dacia. Især familiebiler bliver dyre hvis de har bare lidt udstyr. Fordi registreringsafgiften er værdibaseret og sikkerhedsanordninger giver meget lille udslag i salgsprisen vælger mange at købe biler der reelt ikke er fit for purpose. 

mbk
mbk Dec 10 '18

Jeg har forresten ikke noget problem med afgiften på elbilerne efter det nye forslag. Det gør det tilpas attraktivt til at jeg køber en. 

Men jeg synes måske godt de kunne gentænke hvad formålet er med afgifterne i det hele taget, og om pengene burde ryge i en fond der brugte alle midler på at gøre trafikken grøn eller på anden måde kompenserede for problemer bilerne skaber. 

loeweman
loeweman Dec 10 '18

Hvad er formålet med registreringsafgiften?

Hvis formålet er at der skal sælges færre biler end ellers, så er det tude tosset, at den er værdibaseret med incitamenter, som gør at billige biler belægges med en meget lille afgift - også i procent. Det eneste, man opnår ved det, er at flytte folks køb ned ad stigen til billige biler. Hvis afgiften skulle give salg af færre biler, skulle den være højest på de billige biler, så færre havde råd til bil.

Hvis formålet er at skrabe penge i statskassen og fordele fra rig til fattig, så er registreringsafgiften også et utroligt dårligt middel. Rige med lille interesse for biler og boende i en storby med familie og venner inden for bygrænsen betaler intet i afgift, når de ikke køber en bil - og meget lidt hvis de køber en billig mikrobil. Derimod må en familie i en lille provinsby med afstand til familie og venner mv. enten betale dyrt i afgift for at have en bare nogenlunde rummelig bil, eller mase og klemme sig ned i en lille bil, som reelt ikke kan dække deres fulde behov.

Afgifter baseret på bilens værdi er en rigtig dårlig måde at beskatte biler på, og medmindre man ønsker at bilejere skal rippes i afgifter, så spærrer registreringsafgiften for, at man kan indføre andre afgifter, som i langt højere grad kunne tilskynde til, at folk køber sikrest mulige biler, miljøvenlige biler (=nul-udslip), og at folk undgår trængsel - f.eks. med betalingsringe, roadpricing eller lignende.

Uanset en grænse på 400.000 for elbiler eller ej, så er princippet med at basere afgiften på pris noget juks og en form for teknisk handelshindring mod ny teknologi. Tænk hvis udlandet opførte sig på samme måde mod vores vindmøller...

Jeg håber virkelig, at politikerne tør gribe ved nældens rod inden alt for længe, for de nuværende afgifter står i vejen for et system, som kunne være så meget bedre.

Forummets indlæg er redigeret af loeweman Dec 10 '18
Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Dec 10 '18
Citat fra P85DK

@mbk -  Der er i dag rig mulighed for at lease biler til billige penge eller købe en VW UP med 5 NCAP stjerner.

kilometer :-)

Det er vel ikke billigere end at købe ?  Og isåfald kan det godt gøre mig harm at der er alle mulige tilskud til leasingselskaberne.     
De tv apparater du har i dit hus har du vel ikke fra L`EASY  :-)   
Så hvorfor der kun skal være såkaldte afgiftnedsættelser for leasing selskaber kan undre mig.   Og endda noget de borgerlige ofte taler stort for.
Hvorfor skal der være et ekstra led hvor nogle skal tjene penge, og så endda med statsstøtte ?

Det er ihvertfald noget der kan undre mig.
Personligt har jeg endnu aldrig leaset en bil.   Hørt om der skulle være økonomiske fordele.     Men som regel hos de fleste leasingselskaber der falder de her fordele som de får ved indkøb og beskatning af bilen, ikke videre ud til til kunden.  Bliver bare et fordyrende mellemled.  Hvor nogle selvsagt skal tjene nogle penge.   
Den betaler så staten inddirekte med de tilskud der er til leasing. 
Verden er sgu tosse dum.

Men hvis nogle kloge hoveder kan anbefale et leasingselskab der er en fordel at lease fremfor selv at købe en bil så meget gerne høre om det.
For sagt overvejet det mange gange.    
Og håber ikke jeg afspore tråden her.    Der er sikkert mange der også overvejer leasing frem for selv købe en Tesla  

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Dec 10 '18
Citat fra P85DK

@mbk - 

Om man bor på landet eller byen er sådan set sagen underordnet, det er jo en samlet vurdering af udgifterne som danner grundlaget for valget.

Det er det så ikke.   Rigtigt mange kan ikke blive af med deres hus  og stavnsbundet da priserne er faldet så meget på husene i udkantsDanmark.   Samtidigt med de er steget tilsvarende i storbyerne.
Og netop kommet af effekten at så mange flytter til storbyerne (nærmest bliver tvunget til det). 
Så nej det er ikke så enkelt at alle bare kan tage de valg.
P85DK
P85DK Dec 11 '18

@Fetaehhgodt - helt anden diskussion som ikke er relevant her, men jo der er mange alternativer og det behøver ikke være fra billigst til dyrest, der er mange muligheder ind i mellem.

Med hensyn til leasing (operationel leasing) så kan der være rigtig mange fordele ved at lease fremfor at eje - blandt andet at man slipper for frygten for at blive 'stavnsbundet' til sin bil. Danskerne har generelt været langsomme til at tage leasing til sig, men det kan være en rigtig god ide når der er tale om ting der falder i værdi.

For at komme lidt tilbage til trådens emne, så så jeg lige på Teslas hjemmeside at Tesla aktivt reklamerer med en startpris på $35.000 på deres hjemmeside. Den tror jeg ikke er helt efter bogen i Danmark.

'Model 3 er designet til at opnå de højeste sikkerhedsvurderinger i alle kategorier. Den har en rækkevidde på 220 miles, og prisen starter ved kun 35.000 USD.'

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Dec 11 '18
mbk
mbk Dec 11 '18

@P85DK

Ja, det er underligt at de har sådan en 1:1 oversættelse af deres amerikanske hjemmeside. De burde bare fjerne pris fra DK siden, de kan umuligt vide hvad den er når base kommer til Danmark, som nok først er i 2020.

P85DK
P85DK Dec 11 '18

hvordan kan man reklamere med en pris for en variant som ikke eksisterer? Forestil jer at Audi gjorde det - Audi R8 fra 599.999,-

SuneH
SuneH Dec 11 '18
Citat fra P85DK

hvordan kan man reklamere med en pris for en variant som ikke eksisterer? Forestil jer at Audi gjorde det - Audi R8 fra 599.999,-

Og det er endda en pris i en udenlandsk valuta, hvor kursen svinger en del, og er uden moms og afgifter. Fuldstændigt random.

Men det har jo stået sådan de sidste mange måneder. 

Arpe
Arpe Dec 11 '18

Nu har jeg alligevel beregnet det til andetsteds så i kan da også få mine Model 3 beregninger her.

Fra mit Excel-ark, med forbehold for at elbilsaftalen går igennem,

Model 3 Standard range (endnu ikke i produktion i USA):
305.000 DKK (10.000 DKK i afgift, bundfradraget)
- Nogen der ved om den stadig er på 10k for elbiler i 2019 og 2020?

Model 3 Midrange (kan ikke bestilles i EU endnu):
394.000 DKK (13.000 DKK i afgift)

Model 3 AWD LR:
467.000 DKK (30.000 DKK i afgift)

Model 3 AWD LR Performance:
580.000 DKK (56.000 DKK i afgift)

Andet:
Sort er med i prisen
Midnight silver: 15-20.000
Blå: 15-20.000
Hvid: 20-24.000
Rød: 25-29.000

Hvidt interiør: ca. 10.000 kr

Enhanced Autopilot: 50-55.000 kr

mbk
mbk Dec 11 '18

@Arpe

hvilke basis priser bruger du på LR AWD og Performance?

Hvis vi tager din basispris uden afgift og moms ser det ud til du har brugt 350.000 som passer fint til Norge, men jeg tror den er højere i EU end Norge, fra Sverige ser det ud til at deres basispris er 377.000, knap 8% højere, som nok går til told eller merudgift af Teslas samlefabrik i Holland.

Derudover kommer afgiften ikke op på 30.000, da bundfradraget er hævet fra 10.000 til 40.000 næste år.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Dec 11 '18
Sider: «« « ... 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 ... » »»