Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
mbk
mbk Jan 9 '19

@P85DK

Det kan godt ske at prisen allerede er sat ved optimum, det tror jeg da faktisk den er, jeg tror dog på at det er et punkt der flytter sig og jeg tror optimum for prisen flytter sig nedad. Det går jeg da udfra at Tesla udnytter. Alternativt deler de AP op i economy, premium etc. med forskellige features til forskellige priser.

Beregningskraft etc. sker i bilen, så ingen udgift der.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 9 '19
voersaa
voersaa Jan 9 '19
Tesla har ændret deres priser frem og tilbage fra uge til uge så jeg mener ikke at deres historik viser nogen specielt fastlåst tilgang til prissætningen.
Jeg har tidligere arbejdet for en af verdens største teknologivirksomheder og siddet og hjulpet med business case og prissætning af produkter. Lad os bare sige at aber med dartpile, en stor del af tiden, kan gøre tingene ligeså godt som den slags virksomheders fantastiske hjerner
P85DK
P85DK Jan 10 '19

@voersaa - nu kender jeg ikke din uddannelse og forudsætninger for at udarbejde prismodeller, men Andrej Karpathy får aktuarer til at ligne nogle der ikke kan regne. Kan godt være at de ikke bruger hans ekspertise eller låner hans medarbejdere en formiddag, men jeg er pænt sikker på at de ville kunne opstille et par beregninger der med meget stor sikkerhed gav det bedste udfald og sikkert også en dynamisk model hen over frokostbordet. De har alligevel en del data at arbejde med og som du siger også med varierende prissætning gennem tiden :-)

Og Tesla har jo rent faktisk et vist fokus på profit, så jeg ville da forvente at en eller anden ville sige noget hvis der ikke arbejdes seriøst med det :-)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 10 '19
mbk
mbk Jan 10 '19

@P85DK 

Vi ved endnu ikke hvor mange der fravælger AP på Model 3 og af naturlige årsager slet ikke på base modellen, der ikke er udgivet. Lad os antage at Tesla øger produktionen henover det næste år til i snit at producere 6000 Model 3 om ugen i 50 uger, det giver 300.000 Model 3, hvis 1/2 af dem er base Model 3 og 1/2 af dem fravælger AP er vi oppe på 75.000 biler. Mit argument er at der kommer mange flere Tesla til lavere gennemsnits pris og af dem er det nok flere der ikke vil betale ekstra, eneste mulighed for at få dem til at købe AP er ved at have en lavere pris, dele produktet op i flere bidder eller lign. løsninger.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 10 '19
mbk
mbk Jan 10 '19

Så forresten mulighed for leasing af Model 3 her:

https://www.leaseplan.dk/page/fdm-tesla-model-3-long-range-awd

voersaa
voersaa Jan 10 '19

Spændende med leasing allerede nu og kombineret med at E-on også har et strøm tilbud virker det lovende. Forhåbentligt betyder flere og mere fokus på M3'eren at vi alle får bedre udvalg af tilbud og service.

Når det er sagt virker den lidt vel dyr at lease.

KimT
KimT Jan 10 '19

Leasing af elbiler er dyrt. Det har deres tidligere tilbud på ioniq og Leaf vist. Når der ingen afgifter er på bilen, er der ikke noget de kan "fifle" med. Tænk på at leasing selskaber på alm biler ikke betaler fuld afgift af bil, men kun ca 1-2% pr. måned. Dvs de skal ikke have financeret så stort et beløb som os alm. forbruger.

Samtidig er prisen inkl forsikring - som folk her jo har oplyst kan koster ca. 1.000,- pr mdr.

P85DK
P85DK Jan 10 '19

@mbk - det forstår jeg godt, men det er jo netop det matematikken kan lave modeller for som er skræmmende præcise, så de har i hvertfald kompetencerne in-house til at gøre det, om de så gør brug af de kompetencer er et andet spørgsmål.

@KimT - det leasingtilbud kan jo henvende sig til folk som ikke kan/må/vil eje bilen selv eller virksomheder med stort cashflow og som ikke ønsker at eje aktivet. Det er ihvertfald ikke et knaldtilbud til privatbilisten som alternativ til Fiat 500 :-)

PeterE
PeterE Jan 10 '19

At der er et leasingtilbud er i sig selv interessant, om det så er økonomisk interessant er jo noget andet. Det er jo et spørgsmål om at afveje risiko ift betaling, og det er nogenlunde risikofri at lease så længe man holder sig på sin km. Risici fsva afskrivninger hænger det hollandske selskab på, og det betaler man så sig fra.

NikolajK
NikolajK Jan 10 '19
Citat fra selsoe

Er der nogen der har fundet billigere finansiering end den Tesla tilbyder gennem Jyske? Den virker ret fordelagtig.

Tesla's ser rigtig fin ud.
IDA er før blevet nævnt i forbindelse med forsikring og her et hurtig eksempel med deres lån: 

En Model 3 til 481.104 kr koster hos Tesla 3645 kr/mdr og hos lsb.dk/ida koster den 4.166 kr med samme betingelser (fast rente, udbetaling og løbetid).
Fordelen ved eks. lsb.dk/ida er at du kan vælge variable rente, på til 10 år afdrag og stadig få god rente ved lavere udbetaling (min. 20%).

PeterE
PeterE Jan 10 '19
Citat fra NikolajK
Citat fra selsoe

Er der nogen der har fundet billigere finansiering end den Tesla tilbyder gennem Jyske? Den virker ret fordelagtig.

IDA er før blevet nævnt i forbindelse med forsikring og her et hurtig eksempel med deres lån: 

En Model 3 til 481.104 kr koster hos Tesla 3645 kr/mdr og hos lsb.dk/ida koster den 4.166 kr med samme betingelser (fast rente, udbetaling og løbetid).
Fordelen ved eks. lsb.dk/ida er at du kan vælge variable rente, på til 10 år afdrag og stadig få god rente ved lavere udbetaling (min. 20%).

Regnemodellerne er fine, og det bedste råd er vel altid at tage fat i en bank eller tre - men mindre der er plads i friværdien. 

Men sig mig lige, er det nogen herinde som ved deres fulde fem virkelig vil købe en el-bil og afdrage den i 10 år?!?!? Det lyder helt vildt, og de biler er jo afskrevet til nul inden 6-7 år. Eller afskrevet til meget lidt i al fald. 

voersaa
voersaa Jan 10 '19

Tesla/Jyske Finans er også det bedste jeg kunne finde. Har en kammerat der er bilforhandler og jeg mener at han sagde at den billigste variable rente ligger på omtrent 0,89% og at man som minimum altid skal ligge 0,5 - 1% til når det er fast rente. Da jeg nævnte en fast rente på 1,79% så han mærkelig ud og spurgte om jeg ikke syntes at det var godt (og jo det gør jeg men man bør altid undersøge...). Etableringsomkostninger på 11k bekræftede han også er også som værende meget rimeligt.

jramskov
jramskov Jan 10 '19

Vi bruger Ringkøbing Landbobank hvor vi har en boligkredit vi kan benytte til finansiering. Det betyder bla. at der ikke er nogen etableringsomkostninger. En udregning hvor bilen bliver betalt ud over 8 år er det billigere for os end Teslas finansiering.

webercarbmann
webercarbmann Jan 10 '19

Jeg har også været igang med at undersøge finansiering. Vi har i forvejen vores model S fra 2015 gennem jyske finans / Tesla. Vi regner med at lade lånet løbe ud. pt er restgælden 370.000 og der er knapt 5 år tilbage.  Jeg synes egentlig af restgælden og værdien af bilen følges meget pænt ad. Jeg regner med et bilen i 2023 er omkring 200K værd. Jeg tror at værditabet flader ud og at værdien lander fladt på et højere niveau end man med ser med ICE biler. 

ÅOP for den belåning de nu tilbyder er vist  2.9% / 1.79% i fast rente.  Jeg har fået vores bank med på at sænke renten på en ubrugt kassekredit til 3%. Det har den fordel at der ikke er omkostninger til oprettelse og at vi kun skal betale renter indtil vi har banket gælden af. Jeg har nu tænke mig at presse dem lidt mere hvis/når vi bestiller en TM3. De 3% er jo en variabel rente.  Ja - tilbudet fra Jyske finans er ikke dårligt. De fleste vil ikke kunne få deres egen bank til at give en tilbud der matcher. Dog svært at sammenligne direkte da de fleste andre billån er med variabel rente. 

Billån over 8 - 10 år tosset? Ikke til en EV efter min mening, men det kommer selvfølgelig an på hvor i livet man er og hvilke andre muligheder der findes. 

webercarbmann
webercarbmann Jan 10 '19
Quote from jramskov

Vi bruger Ringkøbing Landbobank hvor vi har en boligkredit vi kan benytte til finansiering. Det betyder bla. at der ikke er nogen etableringsomkostninger. En udregning hvor bilen bliver betalt ud over 8 år er det billigere for os end Teslas finansiering.

Jramskov - hvad kan I få renten på kreditten ned på?  

NikolajK
NikolajK Jan 10 '19
Citat fra PeterE

Men sig mig lige, er det nogen herinde som ved deres fulde fem virkelig vil købe en el-bil og afdrage den i 10 år?!?!? Det lyder helt vildt, og de biler er jo afskrevet til nul inden 6-7 år. Eller afskrevet til meget lidt i al fald. 

Den billigste Tesla fra 2013 (5 år gammel) står 359.000 kr på bilbasen. Nypris er opgivet til 610.000. Jeg ved ikke om jeg vil kalde det afskrevet til "nul" eller "meget lidt".

Forummets indlæg er redigeret af NikolajK Jan 10 '19
PeterE
PeterE Jan 10 '19
Citat fra NikolajK
Citat fra PeterE
Citat fra NikolajK
Citat fra selsoe

Regnemodellerne er fine, og det bedste råd er vel altid at tage fat i en bank eller tre - men mindre der er plads i friværdien. 

Den billigste Tesla fra 2013 (5 år gammel) står 359.000 kr på bilbasen. Nypris er opgivet til 610.000. Jeg ved ikke om jeg vil kalde det afskrevet til "nul" eller "meget lidt".

Det har du ret i, og den er jo nok ikke 359.000,- værd vil jeg tro - og du tror stadigvæk at den er lidt værd efter 10 år? Det er vi så uenige om :) 

webercarbmann
webercarbmann Jan 10 '19
Quote from PeterE
Citat fra NikolajK
Citat fra PeterE
Citat fra NikolajK
Citat fra selsoe

Det har du ret i, og den er jo nok ikke 359.000,- værd vil jeg tro - og du tror stadigvæk at den er lidt værd efter 10 år? Det er vi så uenige om :) 

Alene batteriet er 100K værd i moduler.  De tidlige biler der er til salg er for dyre men jeg tror som sagt at prisen vil lande på omkring 200K for TMS når vi ser de første kommer ud over batteri og drivetrain garantien på de 8 år.

mbk
mbk Jan 10 '19

@PeterE

Jeg regner med at køre i ~10år, umiddelbart tror jeg at Model 3 bliver nem nok at få til at køre i 10 år, batteriet er selvfølgelig en joker, men med 8års garanti bliver det nok ikke et stort issue.

Når det er sagt så er det nok hvilke fejl bilen får og hvor dyre de er at reparere der bestemmer levetiden mere end noget andet. Jeg kunne godt finde på at købe en Model S som bil nummer 2 når den er nede i 150.000, men der går nok lang tid.

PeterE
PeterE Jan 10 '19
Citat fra mbk

@PeterE

Jeg regner med at køre i ~10år, umiddelbart tror jeg at Model 3 bliver nem nok at få til at køre i 10 år, batteriet er selvfølgelig en joker, men med 8års garanti bliver det nok ikke et stort issue.

Når det er sagt så er det nok hvilke fejl bilen får og hvor dyre de er at reparere der bestemmer levetiden mere end noget andet. Jeg kunne godt finde på at købe en Model S som bil nummer 2 når den er nede i 150.000, men der går nok lang tid.

Jeg tror slet ikke at det bliver noget problem, Tesla bygger generelt biler i god kvalitet. Model 3 er nok den bedste indtil videre, og jeg ville slet ikke være bekymret over batterier eller DU. Og resten går i stykker hvis det går i stykker, sådan er det jo. Jeg tror blot at mange - nok ikke alle - men at mange efter 3-5-7 år får lyst til at prøve noget andet. Teknologien fortsætter med give os nye muligheder, og måske kunne jeg have beholdt min første iPhone - og det gjorde jeg heller ikke. .Ved godt at ingen af os skifter bil som vi skifter telefon, trods alt. Jeg siger til når min TMS kommer ned i 150.000,- :) 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 10 '19
Sider: «« « ... 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 ... » »»