Jeg har lige været i Rosengårdcentret (Odense) for at se Model 3.

Mit indtryk af Model 3 sammenlignet med min egen Model S årgang 2015 er således:
Bilen er som forventet lidt mindre, men kabinepladsen er overraskende god. Specielt pladsen på bagsædet overrasker positivt. Der er lige så meget benplads som i Model S og loftshøjden på bagsædet er faktisk bedre pga. glastaget (gætter på det giver 4-5 cm ekstra). Pladsen på det midterste bagsæde er dog som forventet ikke overdådig.
Kørestilling og indstillingsmuligheder på sædet minder meget om Model S. Indstilling af rattet foregår med scrollhjulet på rattet - meget fancy! Forsædet mangler efter min mening noget længde under den forreste del af lårene, hvilket kan være et problem for langbenede. Hvordan det fungerer på længere ture, ved jeg ikke. Jeg synes heller ikke, at sidestøtten var helt så god som forsæderne på Model S med next gen. sæder. Ellers virker sæderne meget gode.
Rattet er markant mindre end på Model S og virker mere sporty. Der er dog en mærkelig kant bag på rattet lige der, hvor man holder hænderne (kl. 9 og kl. 3). Den forstyrrede mig lidt, men det er nok en smagssag, om man kan lide det. Den største mangel er dog, at Model 3 ikke har eller fås med varme i rattet. Tesla-medarbejderen kunne ikke svare på, om det kommer på et senere tidspunkt.
Centerskærmen er lidt mindre end i Model S og vender vandret. Det fungerer meget godt. Den nye processor er lynhurtig og al betjening af skærmen fungerer uden forsinkelse. Virkelig fedt. Jeg tror, skærmen på nye Model S kører lige så godt, men min årgang 2015 er noget sløvere. Funktionerne på skærmen svarer stort set til, hvad man finder i Model S.
Der er en funktionel midterkonsol med flere gode og store rum, plads til mobilen og mulighed for skjult ledningsføring. Fede detaljer.
Der er lys i make-up-spejlene i solskærmene.
Manglende display bag rattet er nok en smagssag, men det minimalistiske interiør ser rigtig lækkert ud.
Ventilationssystemet er genialt med den lange slids i hele instrumentbordets bredde. Det glider fint og diskret ind i designet. Betjeningen er meget intuitiv via skærmen.
Anlægget spiller umiddelbart godt (det var premium anlæg, som er eneste option i øjeblikket), men bilen var sat i en "udstillingsmode", som gjorde, at man desværre ikke kunne fyre ret højt op for lyden, så det var ikke muligt at prøve det ordentligt af. Der var dog mærkbart dyb bas fra subwooferen sammenlignet med anlægget i min Model S med standard anlæg (uden subwoofer). Jeg tjekkede equalizer indstillingerne, som kan ændre lydbilledet markant, så husk lige det, hvis man skal sammenligne med andre bilers anlæg.
Dørhåndtagene udvendigt fungerer ved, at man trykker ind med tommelfingeren, så kommer den forreste del af håndtaget ud og man kan åbne døren. Det fungerer fint og nemt, men hvis man ikke lige kender systemet (f.eks. passagerer, der ikke plejer at køre i bilen), så vil man måske stå og undre sig over, hvordan man åbner.
De indvendige håndtag består af en elektronisk trykknap, der udløser døren. Det er ikke vildt intuitivt, hvor man skal trykke, hvis man ikke kender bilen, så regn med at skulle undervise passagererne. Der er også en manuel (mekanisk) knap, man kan trække i, men dette anbefales ikke til daglig brug, da det kan skade vinduer/dørrammer. Lidt dumt! Her kunne Tesla godt have designet et lidt mere intuitivt dørhåndtag.
Frunk er lidt mindre end på Model S med dual motor, men absolut brugbar til en lille kuffert eller et par indkøbsposer. Der er et par smarte kroge til at fastgøre poser.
Bagagerummet er overraskende stort og dybt (i længderetningen). Så dybt at det faktisk er svært nå helt ind til bagsædet. Bagruden går meget langt bagud, så det kan være svært at nå helt ind for enden af bagagerummet. Det virker som om bagagerummet er næsten lige så stort som på Model S men altså ikke så nemt tilgængeligt. Det er lidt kortere og lidt smallere, hvilket man også ville forvente, men altså ikke vildt meget mindre. Der er også et ekstra rum under gulvet i bagagerummet.
En god detalje er, at hvis man folder bagsæderyglænet ned, så er der ikke en kant fra bagagerumsgulvet og op til bagsæderyglænet. Bagsæderyglænet folder dog ikke helt ned i vandret men hælder lidt skråt opad/fremad. Jeg prøvede at ligge ned og man vil fint kunne sove i bilen.
Bilen ser godt ud udvendigt og jeg lagde mærke til flere gode, aerodynamiske detaljer, hvor man virkelig kan se, at Tesla har gjort sig umage og ved, hvad de laver. Jeg arbejder selv professionelt med aerodynamik til hverdag - og jeg var positivt overrasket. Udstillingsmodellen havde ikke de aerodynamiske 18" hjul, som giver det sidste og ville klart være mit valg, da de giver lavere forbrug og længere rækkevidde, bedre komfort, billigere dæk (og lavere pris).
Opladning bliver med CCS-combo ladestik, som passer til CCS hurtigladning, de nye SuperChargere og Type-2 ladning. Tesla-medarbejderen oplyste, at den kan lade med op til 120 kW og mente, at det også var grænsen på de nye 350 kW CCS ladere. Han var dog ikke helt sikker. Type-2 ladning kan foregå med op til 11 kW, men det kræver, at man har enten en 11 kW ladeboks eller at man tilkøber ekstra ladeudstyr til flere tusinde kroner, hvis man vil sætte den til et rødt kraftstik. Der medfølger ladeudstyr til et blåt 1-faset kraftstik samt mormor-stik. Det virker lidt fesent, da det begrænser ladeeffekten til sølle 3,7 kW og man kan derfor ikke nå en fuld opladning på en nat. Desuden er det nok ret begrænset, hvor mange, der har det blå stik derhjemme. Her i Danmark er det røde kraftstik nok mere almindeligt.
Alt i alt en rigtig fed bil, dog med enkelte mangler (ingen varme i rattet, ingen trækkrog, der medfølger ikke ladeudstyr til mere end 3,7 kW opladning). Jeg tror, den bliver ret populær hos mange.
Hvis du er interesseret i at købe en Tesla, så må du gerne bruge min referal code: http://ts.la/markolaf238. Så får du 6 mdr. gratis SuperCharger adgang.