Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
DN
DN Jan 15 '19
Citat fra Fetaehhgodt

Et mærke jeg dog førhen har sværget lidt til er Tomasson fælge.    De gør netop  en bil harmonisk.  Ikke sådan at fælgene stjæler hele billedet når de kommer på bilen men derimod løfter en bils design positivt.   Efter min mening selvfølgelig :-)  For sikkert ligeså mange meninger om hvad der er flot og modsat.

Sjovt jeg faktisk og legede lidt med Tomason TN16 i sort i går. Den ser umiddelbart meget fin ud på en model 3.

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Jan 15 '19

Citat fra DN
Citat fra Fetaehhgodt

Et mærke jeg dog førhen har sværget lidt til er Tomasson fælge.    De gør netop  en bil harmonisk.  Ikke sådan at fælgene stjæler hele billedet når de kommer på bilen men derimod løfter en bils design positivt.   Efter min mening selvfølgelig :-)  For sikkert ligeså mange meninger om hvad der er flot og modsat.

Sjovt jeg faktisk og legede lidt med Tomason TN16 i sort i går. Den ser umiddelbart meget fin ud på en model 3.

Men umiddelbart syntes jeg ikke det billede viser rigtigt hvordan de ville se ud.  Lidt for"THansen" skabt det billede.   Hvor det kan gå begge veje.  Både med hvor de ser endnu bedre ud i virkeligheden, og også risiko for det modsatte.    Dog sikker på det første ;-)
Ved så ej heller hvad størrelse det er der er på det billede ?   Det er ikke 20 tommer eller isåfald meget misvisende.  Det ville man tydeligt kunne se ved at sammenligne fælget fra Tsportline.  Der er dækhøjden/profilen meget mindre end ved det her billede.  Og netop Tomason fælge plejer at lader egerne gå så langt ud til fælgkanten hvor dækket er at fælgene virker større end de reelt er. 
Det her billede godt nok på en S´er afslører bedre detaljer hvordan egerne efter min mening er flotte 3 dimensionelt.   Det ser man ikke på det billedet du postede.   Dog forholdsvis små fælge. Ihvertfald ikke 21 tommer der sidder på den her.
https:///...0l-4wd-158kw-215-ps/
Dog er ovennævnte billeder også computerskabt.  Og gør ikke Tomason fælge flottere.  Tomason fælge er netop flottest når de sidder på en rigtig bil.
Og her se hvor hvor TN16 sidder på andre bilmærker.  Aller bedst ville selvfølgelig at kunne se dem på en Tesla M3.  Og med nogle 20 tommer og hvor den er sænket lidt.  Ikke grovsænket som nogle af dem er her :-)
http://www.tomason.ch/galerie.php?wheel=16001
Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Jan 15 '19
Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Jan 15 '19

Her andet link med Tomason fælge på "rigtige" biler.

http://picdeer.com/place/1020036166

Der se nr 3 billede en Audi med TN 16 hvor dækmønstret er malet rødt.    Tror TN 16 ville se rigtigt godt ud på en M3. Men billedet du linkede retfærdiggjorde ikke de detaljer som man kan se i virkeligheden når fælget sidder på en bil.

Billede nr 5 der se en VW.   Her er det TN 22.   Usædvanligt grimt fælg hvis man bare ser det i et katalog.  Men på nogle biler passer de rigtigt godt.

Findes mange forskellige Tomason fælge efterhånden.  Desværre fås der dog åbenbart et meget begrænset udvalg til Tesla pt.   Men tror kun det er et spørgsmål om tid nu M3 bliver udbredt i Europa, og man deraf får mulighed for at købe de fleste af deres udvalg.   

Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Jan 15 '19
loeweman
loeweman Jan 15 '19

Der har været lidt snak om dæk herinde.

Jeg har fået at vide fra min DES, at bilen i DK leveres med Michelin PS4 (sommerdæk) på 18" fælgene.

Forummets indlæg er redigeret af loeweman Jan 15 '19
DN
DN Jan 15 '19
Jeg var tidligere idag i kontakt med keratech.dk, de oplyste at de var igang med at skaffe tsportline fælgen hjem. Der skulle komme priser på Fredag. Det er klart min favorit hvis det kan gøres til fornuftige penge.
Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Jan 15 '19
Citat fra DN Jeg var tidligere idag i kontakt med keratech.dk, de oplyste at de var igang med at skaffe tsportline fælgen hjem. Der skulle komme priser på Fredag. Det er klart min favorit hvis det kan gøres til fornuftige penge.
Bliver spændende med hvad prisen bliver.   
Ja af billeder af se så også dem jeg finder flottest pt til en M3
jramskov
jramskov Jan 16 '19

Model 3 VIN tracker: http://www.model3vins.com/

Hvis der skulle være nogen der ikke ved hvad VIN er: "A vehicle identification number (VIN) is a unique code, including a serial number, used by the automotive industry to identify individual motor vehicles, towed vehicles, motorcycles, scooters and mopeds,"

Det skulle give et groft indblik i hvor mange biler de producerer, hvilke modeller og hvilket marked.

Man har kunne følge det i lang tid på Twitter via https://twitter.com/Model3VINs og det er dem der nu har lavet hjemmesiden.

MikaelH
MikaelH Jan 17 '19
Citat fra mbk

@tag68

Hvis du kan få forsikring til 8000kr/år og køber en skrabet Model 3 til 465.000, så skal du kunne sælge den til mere end ((465-3*8) - 36*8) = 201.000 kr efter 3 år. Det tror jeg nu nok er muligt. Jeg tror den kan sælges til 290.000 efter 36 måneder. Men skal det finansieres og man ikke kan få en billigere forsikring etc. kan det jo godt skyde regnskabet til at det bliver en fordel at lease.

Bilen man leaser er inkl. 19" fælge, så salgsprisen er 481.000kr.
Hvis man antager samme afskrivning som en alm. bil, så er det ca. 16% pr. år (svarende til 50% efter 4år). Afskrivningen er selvfølgelig altid et gæt, der er både argumenter der taler for og imod en lavere afskrivning, så mener at de 16% er et godt bud.

Efter 18mdr er afskrivningen derfor ca. 109.000kr. 

Efter 36mdr er afskrivningen ca. 196.000kr.

Forsikring koster ca. 8000kr pr. år, eller 650kr pr. md.

Service hos Tesla koster ca. 4000kr pr år, eller 350kr pr. md.

Nye dæk koster ca. 4000kr pr. 40.000km (ca. 3år), eller ca. 100kr. pr. md.

Renter af evt. finansiering er baseret på Teslas tilbud; 18mdr = 7000kr, 36mdr = 13.000kr, 72mdr = 19.500kr). Stiffelsesomkostninger er ca. 12.000kr.

Priser pr. md. ved køb:

18mdr: 109.000 / 18 + 650 + 350  = 7.100kr pr. md (plus finansiering på 7.000/18 + 12.000/18 = 1600kr. pr. md)

36mdr: 196.000 / 36 + 650 + 350 + 100 = 6.550kr pr. md. (plus finansiering på 13.000/36 + 12.000/36 = 900kr. pr. md)

Så sammenlignet med 8000kr pr. md. og ingen risiko ved salg, så er det faktisk et rigtig fint tilbud. Vælger du at holde bilen i 6 år, så ser regnetstykket selvfølgelig lidt anderledes ud:

72mdr: 312.000 / 72 + 650 + 350 +100 = 5.450kr pr. md. (plus finansiering på 19.500/72 + 12.000/72 = 450kr. pr. md)

Set over 6 år, så er det ca. 2.100-2.550kr dyrere pr. md at lease frem for at eje. Ved leasing kan du dog få en ny bil hver 18mdr (forudsat at tilbudet er tilgængeligt i 6år), og få de løbende opdateringer som Tesla kommer med.

Hvis man planlægger en kortere ejerperiode bør man derfor kraftigt overveje at lease. Jeg kunne godt være nervøs for hvor let det er at sælge en Model 3 om 18mdr. Selvom den elektriske bølge er på vej, så er danskerne generelt stadig meget skeptiske, så markedet for elbiler er stadig meget lille. Det tror jeg ikke har ændret sig markant om 18mdr og nok eller ikke om 36mdr.

Forummets indlæg er redigeret af MikaelH Jan 17 '19
voersaa
voersaa Jan 17 '19

Hvis man planlægger en kortere ejerperiode bør man derfor kraftigt overveje at lease. Jeg kunne godt være nervøs for hvor let det er at sælge en Model 3 om 18mdr. Selvom den elektriske bølge er på vej, så er danskerne generelt stadig meget skeptiske, så markedet for elbiler er stadig meget lille. Det tror jeg ikke har ændret sig markant om 18mdr og nok eller ikke om 36mdr.

Der er i hvert fald brug for politisk konkretisering i forhold til hvad man vil med elbiler i form af afgifter og strømpriser. Tror der er mange som godt vil elbiler men som holder sig tilbage fordi de reelt ikke ved hvad bilen kommer til at koste dem over tid.

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Jan 17 '19
MikaelH
MikaelH Jan 17 '19
Citat fra voersaa

Der er i hvert fald brug for politisk konkretisering i forhold til hvad man vil med elbiler i form af afgifter og strømpriser. Tror der er mange som godt vil elbiler men som holder sig tilbage fordi de reelt ikke ved hvad bilen kommer til at koste dem over tid. 

Enig. Jeg planlægger at købe/lease en Tesla inden for det næste års tid, men det kaotiske miljø for elbiler gør det til en svær beslutning. Selv det der burde være en relativ simpel beslutning, så som opladning er et kæmpe sats i øjeblikket. Hvis elafgift refusionen ikke bliver forlænget, så bliver Clever m.fl. pludselig en rigtig dårlig forretning. Selv med refusionen er break-even på deres abb. forholdsvist højt med ca. 20.000km pr. år. Det er lidt pardoksalt at elbiler, som typisk ikke bruges som langdistance biler har et højt break-even km-tal.
Håber virkeligt at der kommer noget ro og langsigtede planer for både afgifter, tilskud og elpriser.   

PeterE
PeterE Jan 17 '19
Citat fra MikaelH
Citat fra voersaa

Enig. Jeg planlægger at købe/lease en Tesla inden for det næste års tid, men det kaotiske miljø for elbiler gør det til en svær beslutning. Selv det der burde være en relativ simpel beslutning, så som opladning er et kæmpe sats i øjeblikket. Hvis elafgift refusionen ikke bliver forlænget, så bliver Clever m.fl. pludselig en rigtig dårlig forretning. Selv med refusionen er break-even på deres abb. forholdsvist højt med ca. 20.000km pr. år. Det er lidt pardoksalt at elbiler, som typisk ikke bruges som langdistance biler har et højt break-even km-tal.
Håber virkeligt at der kommer noget ro og langsigtede planer for både afgifter, tilskud og elpriser.   

Ro på, pas nu på at panikken og ubeslutsomheden ikke stikker af. Et abonnement på EON eller Clever kan jo altid opsiges igen. Og den der refusion har vist været uændret i noget tid nu. Og selv uden et fint abonnement fra EON eller Clever vil du kunne oplade din bil derhjemme for ca et par kroner per ca 5 kilometer. Hvad er der at være bange for ift opladning? Ingenting hvis du spørger mig. 

Ændringer i afgifterne er noget andet, og det kan have en betydning.  

MikaelH
MikaelH Jan 17 '19

Mig bekendt så mister du oprettelsesgebyret?

Så hvis jeg vælger Clever i dag, og ikke har det store behov for opladning på Clevers netværk, så betaler jeg 8000kr for en installation. Hvis elrefusionen forsvinder næste år, så stiger Clevers priser måske til 1000kr/md. Hvor mit reele elbehov koster ca. 400kr i ren el. Det er en merudgift på 7200kr pr år, og nok til at jeg ønsker at opsige mit abb. Her vil hovedparten af de 8000kr være tabt, og jeg får en ny udgift til en ladeboks.

PeterE
PeterE Jan 17 '19
Citat fra MikaelH

Mig bekendt så mister du oprettelsesgebyret?

Så hvis jeg vælger Clever i dag, og ikke har det store behov for opladning på Clevers netværk, så betaler jeg 8000kr for en installation. Hvis elrefusionen forsvinder næste år, så stiger Clevers priser måske til 1000kr/md. Hvor mit reele elbehov koster ca. 400kr i ren el. Det er en merudgift på 7200kr pr år, og nok til at jeg ønsker at opsige mit abb. Her vil hovedparten af de 8000kr være tabt, og jeg får en ny udgift til en ladeboks.

Enig, hvis din business case på at tegne et abonnement er så usikker og hvis du kører så relativt få km så ville jeg ikke tegne et abonnement.  
Usikkerheden på om el-refusionen forsvinder har altid været der - og der er ikke sket noget endnu. Men det er ingen garanti.
MOS
MOS Jan 17 '19

Jeg har lige været i Rosengårdcentret (Odense) for at se Model 3.

Mit indtryk af Model 3 sammenlignet med min egen Model S årgang 2015 er således:

Bilen er som forventet lidt mindre, men kabinepladsen er overraskende god. Specielt pladsen på bagsædet overrasker positivt. Der er lige så meget benplads som i Model S og loftshøjden på bagsædet er faktisk bedre pga. glastaget (gætter på det giver 4-5 cm ekstra). Pladsen på det midterste bagsæde er dog som forventet ikke overdådig.

Kørestilling og indstillingsmuligheder på sædet minder meget om Model S. Indstilling af rattet foregår med scrollhjulet på rattet - meget fancy! Forsædet mangler efter min mening noget længde under den forreste del af lårene, hvilket kan være et problem for langbenede. Hvordan det fungerer på længere ture, ved jeg ikke. Jeg synes heller ikke, at sidestøtten var helt så god som forsæderne på Model S med next gen. sæder. Ellers virker sæderne meget gode.

Rattet er markant mindre end på Model S og virker mere sporty. Der er dog en mærkelig kant bag på rattet lige der, hvor man holder hænderne (kl. 9 og kl. 3). Den forstyrrede mig lidt, men det er nok en smagssag, om man kan lide det. Den største mangel er dog, at Model 3 ikke har eller fås med varme i rattet. Tesla-medarbejderen kunne ikke svare på, om det kommer på et senere tidspunkt.

Centerskærmen er lidt mindre end i Model S og vender vandret. Det fungerer meget godt. Den nye processor er lynhurtig og al betjening af skærmen fungerer uden forsinkelse. Virkelig fedt. Jeg tror, skærmen på nye Model S kører lige så godt, men min årgang 2015 er noget sløvere. Funktionerne på skærmen svarer stort set til, hvad man finder i Model S.

Der er en funktionel midterkonsol med flere gode og store rum, plads til mobilen og mulighed for skjult ledningsføring. Fede detaljer.

Der er lys i make-up-spejlene i solskærmene.

Manglende display bag rattet er nok en smagssag, men det minimalistiske interiør ser rigtig lækkert ud.

Ventilationssystemet er genialt med den lange slids i hele instrumentbordets bredde. Det glider fint og diskret ind i designet. Betjeningen er meget intuitiv via skærmen.

Anlægget spiller umiddelbart godt (det var premium anlæg, som er eneste option i øjeblikket), men bilen var sat i en "udstillingsmode", som gjorde, at man desværre ikke kunne fyre ret højt op for lyden, så det var ikke muligt at prøve det ordentligt af. Der var dog mærkbart dyb bas fra subwooferen sammenlignet med anlægget i min Model S med standard anlæg (uden subwoofer). Jeg tjekkede equalizer indstillingerne, som kan ændre lydbilledet markant, så husk lige det, hvis man skal sammenligne med andre bilers anlæg.

Dørhåndtagene udvendigt fungerer ved, at man trykker ind med tommelfingeren, så kommer den forreste del af håndtaget ud og man kan åbne døren. Det fungerer fint og nemt, men hvis man ikke lige kender systemet (f.eks. passagerer, der ikke plejer at køre i bilen), så vil man måske stå og undre sig over, hvordan man åbner.

De indvendige håndtag består af en elektronisk trykknap, der udløser døren. Det er ikke vildt intuitivt, hvor man skal trykke, hvis man ikke kender bilen, så regn med at skulle undervise passagererne. Der er også en manuel (mekanisk) knap, man kan trække i, men dette anbefales ikke til daglig brug, da det kan skade vinduer/dørrammer. Lidt dumt! Her kunne Tesla godt have designet et lidt mere intuitivt dørhåndtag.

Frunk er lidt mindre end på Model S med dual motor, men absolut brugbar til en lille kuffert eller et par indkøbsposer. Der er et par smarte kroge til at fastgøre poser.

Bagagerummet er overraskende stort og dybt (i længderetningen). Så dybt at det faktisk er svært nå helt ind til bagsædet. Bagruden går meget langt bagud, så det kan være svært at nå helt ind for enden af bagagerummet. Det virker som om bagagerummet er næsten lige så stort som på Model S men altså ikke så nemt tilgængeligt. Det er lidt kortere og lidt smallere, hvilket man også ville forvente, men altså ikke vildt meget mindre. Der er også et ekstra rum under gulvet i bagagerummet.

En god detalje er, at hvis man folder bagsæderyglænet ned, så er der ikke en kant fra bagagerumsgulvet og op til bagsæderyglænet. Bagsæderyglænet folder dog ikke helt ned i vandret men hælder lidt skråt opad/fremad. Jeg prøvede at ligge ned og man vil fint kunne sove i bilen.

Bilen ser godt ud udvendigt og jeg lagde mærke til flere gode, aerodynamiske detaljer, hvor man virkelig kan se, at Tesla har gjort sig umage og ved, hvad de laver. Jeg arbejder selv professionelt med aerodynamik til hverdag - og jeg var positivt overrasket. Udstillingsmodellen havde ikke de aerodynamiske 18" hjul, som giver det sidste og ville klart være mit valg, da de giver lavere forbrug og længere rækkevidde, bedre komfort, billigere dæk (og lavere pris).

Opladning bliver med CCS-combo ladestik, som passer til CCS hurtigladning, de nye SuperChargere og Type-2 ladning. Tesla-medarbejderen oplyste, at den kan lade med op til 120 kW og mente, at det også var grænsen på de nye 350 kW CCS ladere. Han var dog ikke helt sikker. Type-2 ladning kan foregå med op til 11 kW, men det kræver, at man har enten en 11 kW ladeboks eller at man tilkøber ekstra ladeudstyr til flere tusinde kroner, hvis man vil sætte den til et rødt kraftstik. Der medfølger ladeudstyr til et blåt 1-faset kraftstik samt mormor-stik. Det virker lidt fesent, da det begrænser ladeeffekten til sølle 3,7 kW og man kan derfor ikke nå en fuld opladning på en nat. Desuden er det nok ret begrænset, hvor mange, der har det blå stik derhjemme. Her i Danmark er det røde kraftstik nok mere almindeligt.

Alt i alt en rigtig fed bil, dog med enkelte mangler (ingen varme i rattet, ingen trækkrog, der medfølger ikke ladeudstyr til mere end 3,7 kW opladning). Jeg tror, den bliver ret populær hos mange.

Hvis du er interesseret i at købe en Tesla, så må du gerne bruge min referal code: http://ts.la/markolaf238. Så får du 6 mdr. gratis SuperCharger adgang.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 17 '19
voersaa
voersaa Jan 17 '19
God anmeldelse Mos, grinede da jeg læste at du havde ligget i den
Forummets indlæg er redigeret af voersaa Jan 17 '19
mbk
mbk Jan 17 '19

Jeg må nok indrømme at jeg synes det er fesent at de kun kommer med en enkeltfase UMC. Jeg tror dog at Model S/X UMC virker på bilen, så man kan nok tilkøbe sig sådan en, men er stadig skuffet over det. Dog lyder det til at man får et type 2 kabel med.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 17 '19
jramskov
jramskov Jan 17 '19

Har læst "Første tur" i Model 3 i Bilmagasinet. Det er en overvejende positiv artikel/anmeldelse. Jeg undrer mig dog over indledningen hvor forfatteren skriver "...men lider under praktiske løsninger, som ville blive dødsdømt i enhver anden bil."

Det uddybes så vidt jeg kan se ikke i resten af teksten.

@MOS: Fin anmeldelse, tak for det. Jeg grinte også da jeg læste at du havde ligget ned i den :D

MOS
MOS Jan 17 '19

@mbk

Enig. Det virker besynderligt, at Tesla har valgt at levere en 1-faset UMC og det blå industristik som standard. Det er et forkert sted at spare. Havde man fået en 3-faset UMC (som med Model S), så kunne man uden problemer lade med 11 kW på et alm. rødt kraftstik. Og man kan nemt bygge sin egen adapter til blåt stik for under 100 kr. eller købe en adapter for småpenge. Det er dog meget fedt, at de leverer et Type-2 kabel med. Det gad jeg godt have haft til min Model S, men jeg er for nærig til at give flere tusinde kroner for det, når det er så sjældent, at jeg har brug for det. Så jeg har indtil videre klaret mig uden.

KimT
KimT Jan 18 '19

Den grønne ejerafgift er vel den samme som på alle elbiler - 660,-/år

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 18 '19
MOS
MOS Jan 18 '19
Citat fra KimT

Den grønne ejerafgift er vel den samme som på alle elbiler - 660,-/år

Korrekt!

Som et kuriosum kan nævnes, at det er over 4 gange så meget som ejerafgiften var på min gamle dieselhakker. Det er dyrt at køre grønt...

Sider: «« « ... 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 ... » »»