Loading...
dk

Hvilken Tesla Model S til "lidt specielle krav"? | Tesla Forum

P85DK
P85DK Aug 28 '17

Jeg forstår ikke at folk kan hidse sig op over nedsættelsen af registreringsafgiften, men ingen siger noget til den ladeport af et hul i systemet hvor leasing branchen har fået indført at de kan 'vaske' bilerne og slippe helt eller stort set helt for afgift på biler, mens de sælger dem videre med kæmpe 'rabatter' og samtidig stikker op i mod 500.000 i lommen pr. bil.

Hvorfor tror I at bilimportørernes fortjeneste er eksploderet over de sidste år, fordi de har solgt bunker af mikrobiler, eller fordi de selv scorer de penge som skulle have været betalt i registreringsafgift.

Det er mig en gåde, at det ikke er en større sag ...

Det kan rage mig en høstblomst hvad afgiften er, bare det er 100% ens vilkår for alle og ikke som i dag, hvor private betaler fuld afgift og leasingselskaber og importører lovligt? kun betaler minimalt eller ingen afgift.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Aug 28 '17
MOS
MOS Aug 28 '17

Jeg er enig i, at hullet med leasing-finten også ubetinget skal lukkes.

Med fare for yderligere at afspore debatten fra det oprindelige emne, så vil jeg lige tilføje, at der er et hav af andre ladeporte og huller i systemet. Hvorfor skal man f.eks. betale elafgift af forbrug til opladning af mobiltelefoner, sparepærer, ovn, opvaskemaskine osv., når man f.eks. under visse betingelser kan få afgiften refunderet for elvarme og opladning af elbiler? Hvorfor skal industrien ikke betale de samme energi- og miljøafgifter som private? Det virker rimelig idiotisk, for en kWh sviner vel lige meget, uanset hvem der bruger den og hvad den bliver brugt til.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 28 '17
torvalstrom
torvalstrom Aug 28 '17
Tja, svaret på begge skal vel findes i at vi ønsker at styre adfærd gennem afgifter og ikke formår at gøre det simpelt nok til at undgå kreative huller fordi vi samtidig vil tilgodese visse interessenter... Tænk hvis skattesystemet var simpelt indrettet. Så kunne man velsagtens programmere et fungerende IT system til SKAT der ikke kostede milliarder... *suk*
MOS
MOS Aug 28 '17

@torvalstrom

+1

mbk
mbk Aug 28 '17

Hvis vi ser bort fra miljø hensyn, så må lavere registreringsafgift give bedre biler på vejene, deraf færre uheld, færre dødsfald og personskader. Så en nedsættelse af afgiften kan sagtens give et bedre Danmark, hvis man lige ser bort fra CO2/ppm. Man må nok også sande, at elbilerne ikke helt er der endnu, der mangler modeller og infrastruktur, det skal nok komme, men der kommer til at gå år endnu.

Generelt synes jeg det vil være klart bedre hvis vi lægger afgift på drivmidlet fremfor købsprisen på bilen. Det kan give de samme penge i kassen, over længere tid, folk vil købe biler der køre længere på literen og køretøjer der er bedre.

Det er nok også godt at gøre noget inden vi overgår til WLTP målingerne, hvor de billige biler kommer til at betale en større afgift.

MOS
MOS Aug 28 '17
Citat fra mbk

Generelt synes jeg det vil være klart bedre hvis vi lægger afgift på drivmidlet fremfor købsprisen på bilen. Det kan give de samme penge i kassen, over længere tid, folk vil købe biler der køre længere på literen og køretøjer der er bedre.

Det synes jeg også umiddelbart giver mere mening. Men har du husket at tage højde for grænsehandel? Dit synspunkt forudsætter vel, at vores nabolande lægger tilsvarende afgifter på drivmidlet. Men så får de jo selv problemer med grænsehandel, så deres nabolande skal også hæve afgifterne på drivmidlet. Og deres nabolande...

Man har vel indset, at det er begrænset, hvor langt man kommer ad den vej med øgede afgifter på drivmidlet, inden grænsehandel bliver et signifikant problem, så pengene alligevel siver uden om den danske statskasse.

Hvilke andre muligheder har vi for at beskatte/lægge afgift på miljøsvineri? Hæve den grønne ejerafgift grotesk med bilens CO2-udledning? Virker ikke helt rimeligt, da nogle biler kører mange flere km om året end andre, så det bliver dem, der lader bilen stå i garagen og tager cyklen eller offentlig transport, der bliver straffet for deres grønne adfærd.

Road pricing med km-takst baseret på satellitovervågning? Kunne være en effektiv måde at regulere på. Man kunne endda differentiere taksten afhængigt af, om det f.eks. er myldretid, bykerne eller åbent land for på den måde at give folk et incitament til at holde sig væk fra de hårdest belastede områder. Men jeg tror, folk vil være bekymret for Big Brother is watching you. Så jeg ser ikke dette have nogen gang på jorden inden for nærmeste fremtid.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 28 '17
ODE90D
ODE90D Sep 1 '17
Citat fra MOS
Citat fra mbk

Det synes jeg også umiddelbart giver mere mening. Men har du husket at tage højde for grænsehandel? Dit synspunkt forudsætter vel, at vores nabolande lægger tilsvarende afgifter på drivmidlet. Men så får de jo selv problemer med grænsehandel, så deres nabolande skal også hæve afgifterne på drivmidlet. Og deres nabolande...

Der er jo en naturlig begrænsning på besparelsen på at køre til nabolande for at tanke brændstof, da man ikke skal langt væk fra grænsen før fidusen brændes af på turen frem og tilbage.  Løsningen er da klart den mest simple at implementere, og omgår problemstillingen med bilfabrikanter der pynter gevaldigt på brændstoføkonomien.

MOS
MOS Sep 1 '17

Jojo, men der er alligevel nogle marginalbetragtninger...

Så længe benzinen koster stort set det samme på begge sider af grænsen, så vil de bilister, der kører i området bare tanke der, hvor det lige er nemmest. Men prisen skal ikke rykkes mange øre, før mange bilister vælger at tanke der, hvor det er billigst, når de nu alligevel kommer forbi.

Hvis vi f.eks. lagde en krone ekstra på i afgift på en liter benzin, så ville stort set alle bilejere, der bor tæt på grænsen (f.eks. Kruså, Tønder), smutte over og tanke billig benzin syd for grænsen. De fleste af dem kommer der alligevel jævnligt, når de køber ind i Flensborg eller besøger familie og venner. Det vil så få stort set alle tankstationer i området lige nord for grænsen til at gå konkurs, da de ikke længere kan konkurrere.

Bilister, der bor lidt længere væk fra grænsen (f.eks. Sønderborg, Åbenrå) vil måske tage en Tysklandstur en gang om ugen eller hver 14. dag, hvor man køber stort ind og tanker bilen op. Evt. kombineret med et helt 3. ærinde. Da de fleste bilister alligevel kun tanker en gang om ugen eller hver 14. dag, så vil de fleste tankstationer her også få problemer.

Bilister, der bor endnu længere væk vil nok ikke køre til Tyskland, medmindre man har andet ærinde der, hvilket nok typisk kun er nogle få gange om året. Men når man så alligevel er i Tyskland på et visit eller er på vej hjem fra ferie, så skal man da nok lige huske at få tanket bilen op, inden man passerer grænsen. Og evt. fylde reservedunken også. De få gange, man kommer over grænsen og tanker der, udgør måske kun 5% af den benzin, man bruger på årsbasis, men hvis alle sønderjyske tankstationer får problemer med at overleve og benzinsalget i øvrigt går 5% ned i en ret stor del af landet, så har vi altså stadig et alvorligt problem. Det kalder man grænsehandel.

Prøv så at forestille dig konsekvenserne, hvis det ikke er én krone pr. liter, men 2 kr. Eller 5 kr.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 1 '17
sfr
sfr Sep 13 '17
Nå men efter lidt frem og tilbage peger det nok mod en lidt større bil af slagsen med el drift... SÅ det er da en model X :) og yes der er sikkert alt muligt der skal tages højde for, men en bil som denne

https://www.autoscout24.de/...50040ae7d2?cldtidx=1

Er jo toppen af poppen drømmebilen over dem alle, en halv så kraftig tesla model x kunne gøre det. På norsk brugt marked er der fx model x 75d der har kørt lidt km til 650.000kr, så begynder det at ligne noget. Er der nogen der har (gode) erfaringer med import af tesla ?
CanEl
CanEl Sep 13 '17

det er kostbart at importere fra norge.

besværlige toldregler mm.

har mødt nogle der gav op efter forsøget.

DavidS90D
DavidS90D Sep 13 '17

Men hvis den står i Augsburg (DE), skal der vel "kun" betales afgift ?

sfr
sfr Sep 13 '17
Jep David det var også det jeg lurede på, men jeg ved destilleret? Der er model x fra 79.000 euro og hvis afgiften (krydser fingre) ryger tilbage på 0 til elbiler så er det måske kkke nogen dum ide?
MOS
MOS Sep 14 '17
Citat fra sfr
(...) og hvis afgiften (krydser fingre) ryger tilbage på 0 til elbiler (...)

Ja, man har vel lov til at være optimist! Jeg tror dog ikke, du skal sætte forventningerne for højt med Liberablende Arrogance ved roret. De har vel nærmest gjort det til en mærkesag at udfase elbilerne og erstatte dem med store, dyre diesel-osere :-(

Jeg giver det 4% chance for at ske i denne regeringsperiode - altså at registreringsafgiften på elbiler ryger tilbage på 0, ikke at elbilerne bliver udfaset(!). Eller det er måske næsten lige så sandsynligt...? :-/

mbk
mbk Sep 14 '17
Quote from MOS
Citat fra sfr
(...) og hvis afgiften (krydser fingre) ryger tilbage på 0 til elbiler (...)

Ja, man har vel lov til at være optimist! Jeg tror dog ikke, du skal sætte forventningerne for højt med Liberablende Arrogance ved roret. De har vel nærmest gjort det til en mærkesag at udfase elbilerne og erstatte dem med store, dyre diesel-osere :-(

Jeg giver det 4% chance for at ske i denne regeringsperiode - altså at registreringsafgiften på elbiler ryger tilbage på 0, ikke at elbilerne bliver udfaset(!). Eller det er måske næsten lige så sandsynligt...? :-/

Jeg tror heller ikke at det sker. Men hvis 'bare' LA får en reduktion fra 150% > 100% hjælper det også på en X, umiddelbart går en P100D til 1.38 mio til 1.28 mio, hvor den så ville have kostet 1.11 mio uden afgift. 

sfr
sfr Sep 15 '17
hehe jeg forbeholder mig retten at være optimist og naiv til det sidste :) jeg har luret på import da udvalget er bredere og priserne sådan set fornuftige. jeg har fundet et par heftige udgaver til 80-90.000 euro, så hvis en mindre heftig udgave med lidt km på bagen kunne findes så begynder det at ligne noget. er der nogen af jer der har erfaring med import af Tesla fra Tyskland? jeg har ledt efter info, men syntes det er noget tricky. måske et link til en god side eller noget?
mbk
mbk Sep 15 '17
Quote from sfr ...  jeg har ledt efter info, men syntes det er noget tricky. måske et link til en god side eller noget?

De billige elbiler som Leaf, e-Golf, i3 går stort set fri, man får en registreringsafgift i omegn af 10.000, men på en X tror jeg det bliver mere heftigt. Selvfølgelig aldrig mere end en ny. Quick Import kan sikkert give et bedre svar, men jeg spurgte til et eksempel på Tesla, men de sagde at prisen på Tesla afhænger en del af udstyr etc. men hvis du har fundet noget du er seriøs omkring, koster det så vidt jeg kan læse 399 for en forhåndsvurdering af dem. De har lavet denne om import af elbiler:

http://www.quickimport.dk/afgift-ved-import-af-brugt-elbil-kan-det-betale-sig/ 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Sep 15 '17
mbk
mbk Sep 15 '17

Tjek evt ev-cpo.com efter hvilke biler Tesla har til at stå i EU. For at købe hos en udenlandsk Tesla butik skal du vist have en mellemmand.

CanEl
CanEl Sep 15 '17
SFR:
 er der nogen af jer der har erfaring med import af Tesla fra Tyskland? jeg har ledt efter info, men syntes det er noget tricky. måske et link til en god side eller noget? 
jeg har selv importeret min, med hjælp fra en kender af markedet.
link: http://importbiler.dk
jeg fik en fin vejledning. Jørgen er en behageligt person, som har evnen til at forhandle prisen ned til det rigtige leje.
hils fra niels når du taler med ham. vi havde en god tur til Findland sammen.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Sep 15 '17
sfr
sfr Sep 20 '17

hej MBK og Canel (og resten af banden)

tak for jeres input, det er helt sikkert brugbart. jeg er ved at have sporet mig mere detaljeret ind på drømmebilen, som så gerne skulle komme ned pris på et niveau hvor vi kan være med. indtil videre er drømmescenariet en blå (eller "fed" grå, titanium eller alt andet end hvis og sort) Model X90D/P90D, lyst interiør og 5 døre. 6 eller 7 dog gangbare, men tænker at bagagerumsplads ved en 5 sæder er at foretrække da vi har en kæmpe køter :=)

SÅ, hvis nogen af jer falder over sådan en svend eller lignende, må I endelig sende en besked til mig her, eller PM mig

mbk
mbk Sep 21 '17

@sfr

Umiddelbart tror jeg du skal overvåge ev-cpo.com

Synes ofte at det er fra Frankrig der popper nogle billige næsten nye modeller op (har mest kigget på facelifted S60/S75).

Sider: « 1 2 3 4 5 »