Loading...
dk

Destination charger | Tesla Forum

Reklame
Kmj
Kmj Sep 7 '17

Var en tur i syd Frankrig i sommerferien, på vej der ned havde vi en overnatning ved en "destination charger" - ankom med få procent tilbage og var fuld opladet næste morgen. 

På vej hjem ville vi gøre det samme, så vi ringede til en anden "destination charger" og ville sikre os vi kunne lade om natten. Han kunne så (på dårligt engelsk) fortælle vi skulle betale for strømmen, men ikke hvad vi skulle give. Det endte så med at vi tog en SuC og et almindelig hotel uden at oplade der. Jeg kom til at tænke på at jeg aldrig så en regning fra det første hotel, inden jeg kørte kortet igennem. Så ved ikke om jeg har betalt for strømmen der og hvor meget.

Til mit spørgsmål: Er der nogle regler for disse "destination charger" ? Skal de være gratis? Skal de tage en bestemt pris.  - Jeg havde forstået det således at de var gratis, hvis man benytter stedet (spiser på den restaurant eller sover på det hotel, som har opladeren) - Omvendt kan man ikke bare komme og lade, uden at købe/anvende noget på stedet. 

MOS
MOS Sep 7 '17

Alle Destination Chargers er gratis at benytte for Tesla bilejere, så vidt jeg ved. Det er vist en generel aftale med Tesla, at værten betaler for strømmen mod at Tesla betaler for opsætning af en Tesla lader.

De fleste steder skal man være kunde for at få lov til at lade. Det kan så godt være, at din øl/frokost/overnatning er 100,- dyrere, end hvad man kan få andre steder, så på den måde betaler man måske alligevel for bekvemmeligheden ved at kunne lade sin Tesla. Enkelte steder tilbyder gratis opladning, uden at man køber noget - lidt ligesom SC (bare langsommere).

Jeg synes, din oplevelse med at du fik at vide, at du skulle betalte for strømmen ved Destination Charging, lyder lidt mærkelig. Måske er der tale om en misforståelse - enten i den ene eller anden ende af telefonforbindelsen?

Kmj
Kmj Sep 7 '17
Det har ingen misforståelse. Han ville have en betaling alt efter strømforbrug. Men han kun ikke komme med en pris, så jeg syntes det var lidt underligt og valgte en anden løsning. Jeg havde forventet det var gratis mod at man så køber et værelse natten over.
MOS
MOS Sep 7 '17

Jeg tror slet ikke, de må tage betaling for strømmen jvf. aftalen med Tesla. Så det lyder lidt mærkeligt. Måske han ikke lige havde styr på, hvad aftalen med Tesla vedr. Destination Charger indeholder? Der kan jo være mange medarbejdere sådan et sted og det er jo ikke givet, at alle har styr på alt... Han har nok bare tænkt, at strøm jo koster penge, lidt ligesom hvis man tager drinks eller snacks fra minibaren og at det skal på regningen.

Michael84
Michael84 Sep 7 '17

Jeg har ikke betalt nogen steder for strømmen ved destination chargers, men derimod har jeg somregel mødt tårnhøje parkeringspriser set i forhold til omkringliggende muligheder, men ikke noget der er urimeligt i forhold til bekvemmeligheden...

Elnino
Elnino Sep 8 '17

Jeg har installeret det på min arbejdsplads. Vi er forpligtet til at levere strømmen og vi har ret til at forbeholde opladning til betalende kunder.

Det gør VI så ikke :-)

Sakset fra aftalen med Tesla: 
Electricity cost and usage : Electricity costs will be the responsibility of the host property, which may reserve the right to only provide charging to its paying customers.

Kmj
Kmj Sep 8 '17

Fint, så havde jeg jo forstået konceptet rigtigt, det må så bare være den enkelte medarbejder som ikke ved hvordan det bør køre.

JSH
JSH Oct 6
Jeg har søgt efter et kort over destinationchargere, har tidligere været på Teslas hjemmeside men nu indtastes en by og får en masse navne - findes der et opdateret kort?
Michael84
Michael84 Oct 7

Du kan også få dem vist på kortet i bilen... :-)

PeterE
PeterE Oct 8

De er også på kortet i bilen, og hvis enkelte hoteller eller lign ikke forstår aftalen med Tesla, så overnatter man vel ikke der igen. Der er et par danske hotel/konference-kæder som altid sørger for at min bil får strøm og så kommer jeg tilbage til de steder.

JCBX
JCBX Oct 10
Jeg synes da ikke destinations chargere er på kortet i bilen

Har jeg glemt et flueben et sted ? Eller ???
Michael84
Michael84 Oct 10
Du skal trykke på “lynet” der hvor du også kan vælge om du vil se satelitbillede og trafikdata. Så dukker de op... :-)
JCBX
JCBX Oct 11
Er det ikke kun superchargere ...
Michael84
Michael84 Oct 11
Nej, dem ser man så vidt jeg husker altid...
Kiefer
Kiefer Oct 11

Min erfaring med Tesla og Destination chargers hvor jeg nu har sørget for at få sat et par stykker op på siverforældrenes campingplads, er at Tesla (i hvert fald i DK) er ret opmærksomme på at gøre kunderne opmærksom på reglerne når man får dem leveret. 

Tesla betaler minimum 2 stk. ladere, en beregnet til Teslaer og en beregnet til alle andre biler, i realiteten er de ens, men man får to forskellige skilte med man kan sætte op.

Stedet, skal så betale for at få dem installeret OG de skal betale for dem strøm der der bliver puttet i bilen. Man må godt tage penge for parkeringen og man må også gerne skrive, at laderne kun er til brug for stedets gæster.

Så hvis nogen oplever steder der ikke overholder disse regler, eller har misforstået dem, så tror jeg Tesla er ganske interesseret i at få det at vide. 

/Martin

migselv
migselv Oct 11

Hej Martin.

Det lyder meget interessant. Jeg havde for nogle måneder siden en diskussion med en hotelejer omkring opsætning af Destination Chargers (de havde "kun" nogle røde CEE stik sat op hvilket jo også var fint).

Der blev påstået at Tesla har regler om at man i forbindelse med opsætningen af Destination Chargers ikke må have sat andre ladebokse op. Kan det passe? Teslas Destination Chargers kan jo desværre ikke bruges af elbiler der bruger Type1 stik (medmindre man har et specialkabel), så dermed ville disse jo være udelukket. Det kan jo ikke være hensigten.

Han mente også at hvis man vil undgå reglerne kan man jo altid bare købe Destination Chargere (i stedet for at være med i programmet) og sætte dem op. Prisen vil angivelig for virksomheder være over kr. 10.000 per styk. Ingen anelse om det passer, men det kan godt være man ikke må bruge de privat indkøbte Destination Chargers kommercielt, så prisen for kommerciel brug muligvis er anderledes.

Er der også regler om afregning af strøm?

Du har ikke tilfældigvis Teslas retningslinier.

Jeg synes det er et interessant emne og det vil jo hjælpe med "ambassadørarbejdet" hvis man kendte reglerne lidt bedre.

ODE90D
ODE90D Oct 11
Jeg har. netop overnattet på et hotel i Amsterdam med både destination chargers og andre ladeløsninger side om side. Såfremt det ikke er tilladt jvf Teslas betingelser er det tilsyneladende noget der finder sted alligevel.
Kiefer
Kiefer Oct 12

Der står ikke noget om at hotellet ikke må have andre laderes også. De 10.000 for en Wall-chager lyder ret voldsomt, når man kan købe dem i butikken til ca. 3500. Det er ikke fordi han regner prisen for installationen af en elektriker med også?

Men ellers prøv og skriv til DestinationChargingNordics@tesla.com

Men hvis man ikke er interesseret i at være en del af Teslas Destination charger fordi man vil tage penge for opladningen, findes der jo rigtig mange både Type 1 og Type 2 ladere på markeret og de koster jo fra 3000 og opefter alt efter hvad det er man vil have, så kan man jo blot sætte nogle af disse op. Jeg er sikker på at både Elever og EON har mulighed for at lave hotel-ladere med betalingsløsninger for kunderne.

Men jeg vil da så også sige, at jeg tror at Hotel Hvide Skjalm i nordsjælland, da nok allerede har fået betalt deres ladere hjem igen, ud fra de +10 gange overnatninger jeg allerede har benyttet på hotellet

Jeg har da kun fundet deres hotel fordi det stod på Teslas hjemmeside over hoteller med destination chargers. 

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Oct 12
Reklame