Loading...
dk

Finanslov 2015 | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Nov 12 '14

Jeg er rimelig overbevist om at i det tilfælde at der kommer afgifter på elbiler der koster f.eks. over 450.00 vil få Tesla DK til at tænke kreativt F.eks. at man gør som en Zoe hvor batteriet er noget man betaler ekstra for og ikke er inkluderet i bilens pris. På en måde vil en S60 og S85 være afgiftsfri og der vil komme en minimal afgift på P85 udgaverne. 

Husk på at skal du ud og købe et batteri til en Tesla koster det rask væk 350.000,- trækker du det fra prisen kommer vi jo hurtigt langt under de 450.000,-  som nogen foreslår skal være grænsen. 

Bemærk at som med afgiften er ovenstående rent gætværk fra min side, min udmiddelbare tanke er at vi som minimum de næste 2 år for en forlængelse af afgiftsfritagelsen, det koster næsten ikke noget at forlænge, og det vil give alle partier en grøn profil, det er nemme point at få...

/Martin

MrCoffee
MrCoffee Nov 12 '14

Jeg synes stadig at en elbil er en elbil. Enten beskatter man eller lader være. Men det er typisk jantelov, samt behovet for skattekroner i kassen som sagtens kunne ende med en graduering som I nævner. Men skal man argumentere for grøn transport er en Tesla altså grøn og bør fritages på linie med alle andre ! Uanset om det er luksus eller ej. 

heinzemann
heinzemann Nov 12 '14

Enig. Regner man efter udleder en god familiebil ca. 14-15 kg CO2 pr. 100 km (ca. 6 liter diesel pr. 100 km, ganget med 2,6 kg CO2 pr. liter). En Tesla omtrent 4-5 kg ved gennemsnitlig opladning på ikke-grøn strøm (200-250g CO2 pr. kWH). Og regnskabet bliver endnu bedre hvis man sammenligner med lignende luksusbiler.

Maho
Maho Nov 12 '14

Er der nogen som har adgang til børsen til ovenstående link, og kan indsætte pdf eller lignende?

MrCoffee
MrCoffee Nov 12 '14

Flere argumenterer for at batterierne er for miljøbelastende at producere og derved er elbiler ikke miljøvenlige ? Er der nogen af jer som kender de faktiske forhold på dette område ?

Kristian70k
Kristian70k Nov 12 '14

Elon har modargumenteret det.. op mod 98% kan genbruges.. og det er generelt natur materiale det er lavet af.. men du skal lige gennemse tesla videoer for at finde det :) ellers fullecharged på youtube

Kiefer
Kiefer Nov 12 '14

Heinzemann: Det er jo en evindelig diskussion, du er nød til at lægge "Well 2 Tank" med i beregningen, der udledes en del Co2 når man producerer benzin og diesel. En elbil udleder jo ikke noget Co2 når den kører rundt på vejene, det er kun produktionen af selve strømmen hvor der udledes co2.

Pas også på med at sammenligne æbler og pærer, hvilken model skal man sammenligne en Tesla med?
i Resten af EU koster en Model S det samme som en BMW 7 eller Mercedes S-klasse, i DK er vi "nede" i en Mercedes C-klasse og Audi A4 rent prismæssigt...

Miljøpåvirkningen ved produktion af en el-bil er jo også teoretisk og bliver ofte brugt af modstandere af el-biler, jeg tror ikke på det sviner ret meget mere at lave en el-bil end det gør at lave en ICE bil. Der tænkes rigtig meget af producenterne af elbiler på miljøet også under produktionen, det samme tror jeg ikke er gældende når man skal producere 5000 suzukier på en eftermiddag...

/Martin

heinzemann
heinzemann Nov 12 '14

Enig Kiefer, men hvis man ser bort fra at det koster at producere vindmøller, solceller, batterier, forbrændingsmotorer, olietankere, tankstationer, ladestandere, olieledninger, elledninger, olieboreplatforme, kulkraftværker osv., så er det letteste at sammenligne det som en bil udleder når man kører i den. Og selvom man ikke bruger "grøn" strøm, men bare helt almindelig strøm fra stikkontakten, udleder en elbil stadig 1/3 CO2 ift. en almindelig ICE-bil. Og kigger man på en anden elbil en Tesla er regnskabet naturligvis endnu bedre (jeg har en Renault Fluence der bruger 15-16 kWh pr. 100 km, mod Tesla'ens næsten 18-19 kWh, og jeg er sikker på at de helt små elbiler har et endnu bedre regnskab).

T3S7A
T3S7A Nov 12 '14
Citat fra Kiefer

Jeg er rimelig overbevist om at i det tilfælde at der kommer afgifter på elbiler der koster f.eks. over 450.00 vil få Tesla DK til at tænke kreativt F.eks. at man gør som en Zoe hvor batteriet er noget man betaler ekstra for og ikke er inkluderet i bilens pris. På en måde vil en S60 og S85 være afgiftsfri og der vil komme en minimal afgift på P85 udgaverne. 

Husk på at skal du ud og købe et batteri til en Tesla koster det rask væk 350.000,- trækker du det fra prisen kommer vi jo hurtigt langt under de 450.000,-  som nogen foreslår skal være grænsen. 

/Martin

Sådan bliver det så nok, hvis det er sådan afgiftfritagelsen på elbiler bliver. Men når nu regeringen allerede tænker i de baner, så er det kun for en ting, og det er at ramme "luksus" elbiler, for det skal folk i DK da ikke kører rundt i, uden at betale masser af afgift, momsen i sig selv er slet ikke nok.. Betale skal, hvem betale kan. Så har du "kun" råd til en lille mini up, så slipper du, vil du have større, mere, voldsommere, at betale. Sådan har det altid været, og sådan vil det altid blive ved med at være. Det som så er rigtig ærgerligt, er jo at Tesla netop er den eneste elbil som kan erstatte en brændstofbil. Men det er de sgu ligeglad med.

Så der sidder sikkert politiker og læser med her, eller på andre sider. Deres antenner og stik i rend drenge er ude med føleren. Så de rammer bare Tesla og luksus elbiler på en anden måde. Så bliver det sikkert målt efter HK / kW. Så alt over eks. 170 HK, skal der afgift på. De skal nok få lukket festen, for regeringen ser Tesla som en fest for folk som ikke betaler til gildet.  

DeaconWP
DeaconWP Nov 12 '14

Lidt info:

En vindmølle har produceret/tilbagebetalt den samlede energi der er brugt til at lave den med, på 3 måneder.

En vindmølle har sparet den CO2 der er brugt til at lave den med, på 6 måneder.

En vindmølle er designet til at leve i 20+ år.

Blot til den almindelige debat om CO2 og el energi. (som jo dukker op, når vi snakker Tesla)

heinzemann
heinzemann Nov 12 '14

Men i så fald kan Tesla jo også vælge at begrænse kW/HK. En Model 3/E til det danske marked der formentlig bliver en del billigere end Model S i forvejen, kunne jo godt downscales til vores marked, hvis det betyder at den kommer under en bagatelgrænse på eks. 170HK. Og det samme gælder Model S. Det ville godt nok være bøvet, men med al den softwareudvikling der foregår hos Tesla kunne man godt forestille sig at en sådan nedskalering kun var aktiv indenfor de danske grænser, og at der blev lukket op for alle sluser når man kørte til Sverige, Norge, Tyskland osv. (hvis lovgivningen altså tillader et sådan smuthul).

Men helt enig T3S7A: så længe der ikke er andet reelt alternativ til en rent el-drevet bil nr. 1 end Tesla, så vil det være helt forkert at pålægge den almindelige afgifter jf. Danmarks til dato grønne profil.

kurgan
kurgan Nov 12 '14

Det triste/fjollede er jo at hvis folk har brug for mere end en rulleskøjte der kan køre 20km på en opladning, så er de tvunget til en bezinbil...

Man kunne jo håbe på at det gik op for dem.. 

heinzemann
heinzemann Nov 12 '14

Enig kurgan. Dog kan eksempelvis en Renault Fluence ZE sagtens bruges som bil nr. 2 til hele familien, så længe man ikke kører mere end 100-120 km. pr. dag. Vi har selv netop sådan en som bil nr. 2. Men som bil nr. 1 er der kun Tesla.

NOELON
NOELON Nov 12 '14

Når jeg lytter til vandrørene, så hører jeg ikke så meget frygten for Tesla's succes, men mere E-Golf.. Hvis man frygter at der render for mange væk fra den normale Golf til E-Golf, så taber man ca. 100K pr. styk. Det er dog usikkert om det er med eller uden moms. Men så er spr. om det overhovedet er realistisk, at man ser en eksplosion af E-Golf til næste år på bekostnig af Golf classic klassen. Men det er hvad jeg har forstået.

Men derudover kan man jo kun konstatere, at den fortsatte afgiftsaftagelse EFTER 2015 er taget af bordet: For mig kunne det tyde på at der er en meget general omlægning på vej fra ministeriets side, som regeringen ikke vil forhandle med SF og EL på nuværende tidspunkt. Hvis ikke, var det jo billige point at give dem. Men foreløbig tror jeg på at fritagelsen kører perioden ud.

kurgan
kurgan Nov 12 '14

Jamen så har jeg vel ca 8 md til at spare op... :|

TMD
TMD Nov 12 '14

Hermed omtalte artikel

denlange
denlange Nov 13 '14

Så er loven på plads. Jeg kan ikke se noget med afgifter her http://www.fm.dk/...ven%20for%202015.pdf

120281
120281 Nov 13 '14

Kan man så gå ud fra udløb er 31/12-2015 ?

heinzemann
heinzemann Nov 13 '14

@denlange det kunne jeg heller ikke.

Det må jo så betyde at der kommer helt almindelige afgifter på elbiler fra 1. januar, da den nuværende fritagelse automatisk udløber ultimo 2015 :(

Så ingen grund til at nævne noget der automatisk udløber uden kommentarer.

FrederikC
FrederikC Nov 13 '14

Udover afgiften betyder det vel også farvel til "afgift retur" for opladning af bilen på lejet lader....

Sider: « 1 2 3 4 5 6 »