Clever, E.ON, Tesla og andre dropper så nok investeringerne i landet. Mon Clever/E.ON når at lave deres turboladere langs motorvejene - når de ved markedet måske ikke eksistere efter 2015 anden end for lad os sige 2500-4000 el biler i DK.
Clever, E.ON, Tesla og andre dropper så nok investeringerne i landet. Mon Clever/E.ON når at lave deres turboladere langs motorvejene - når de ved markedet måske ikke eksistere efter 2015 anden end for lad os sige 2500-4000 el biler i DK.
FrederikC - god pointe.. Det må der være andre der kan svare på med sikkerhed. Jeg - og formentlig mange andre - står foran at skulle finde en god ladeløsning hjemme, og det er da absolut relevant om denne fritagelse forsvinder! Nogen der har en ide om hvem der kan bidrage her?
Det er trods alt også elbilejere fra udlandet der kan bruge den danske infrastruktur. De mange Tesla'er fra Norge skal vel også gennem Danmark i ny og næ..
Men at et par hundrede nordmænd skal igennem DK retfærdigører nok ikke at Tesla DK laver en række millioninvesteringer i f.eks. en SuC i Esbjerg, eller i den i Køge. Århus kontoret kunne sådan set også sagtens vælge at droppe, og så drosle ned i København. Jeg tror ikke butikken i Bredgade er helt billig at have kørende på den adresse.
FDM må jo klappe i deres små hænder, lad os få lagt noget afgift på elbiler så danskerne køber flere mikrobiler baseret på diesel eller benzin...
/Martin
Samtidig kan vi jo så blive ved med at slukke for vores vindmøller når det blæser om natten, fordi der endnu ikke er nok at bruge strømmen til på det tidspunkt. Vindmøller og natlig opladning af elbiler passer som fod i hose, men det kommer vi så ikke til at kunne udnytte fremadrettet.
Der må komme en ændring eller tilføjelse til finanslovsaftalen.. Det giver jo ingen mening at vi forærer vores strøm væk om natten indtil vi ikke kan sælge mere for så at slukke dem, når staten rent faktisk kan tjene penge på at sælge det til os elbilister.. Der er vist nogen der har sovet i timen.
Om ikke andet må de fritage de billigere elbiler (som vi tidligere har talt om eksempelvis op til 450.000).
kan man egentlig nå klimamålene uden at man får befolkningen over på elektrisk transport?
mener fx. amsterdam har en plan om at 'alle' biler i byen skal være no-emission indenfor overskuelig fremtid?
“Amsterdam Electric” (Amsterdam electric, 2009), is a very aggressive action plan aiming to decarbonize the entire transport system of the city by 2040, targeting 200,000 electric vehicles in the urban area. - See more at: http://www.mobieurope.eu/.../amsterdam-electric/
Lad os nu se, bare fordi det ikke er nævnt i finansloven betyder det jo ikke at det ikke kommer til at fortsætte. Jeg tror på business as usual indtil det modsatte er bevist, dvs. når vi kommer til slut 2015.
Der kommer også lige et folketingsvalg ind imellem.
Men er det 100% sikker, at fordi intet er omtalt i finanslov2015, at det betyder, at det er et emne som slet ikke bliver diskuteret?
Hvad sker der efter udgang 2015? Noget skal de jo beslutte. Vil elbiler så blive pålagt samme afgift som alle andre biler? Hvad med grønne afgift? De er jo CO2 bestemt.
Der er jo masser af spørgmål som vil komme, så diskuteres skal de da elbiler.
Enig med FrederikC.
Dog er det virkeligt bare rigtig rigtig dumt af regeringen, hvis det ender med at de forlænge afgiftfritagelsen med eks. 1 år mere, men at de først kommer med udspillet 1 md. før udgang af 2015.
Der er jo ikke mange som vil investere i noget, hvis det kun er kortsigtet. Bliver det så forlænget, lige før udgang 2015, så er vi jo igen tilbage ved kortfristet investeringer.
Så hvis det skal forlænges, skal det være nu de skal på banen.
Enig med T3S7A, der må være "nogen der kender nogen". Nogle lobbyister, nogle politikere. Eller journalister?
For mig lignede det en walk-in-the-park og en sukkerknald til SF+EL at få forlængelsen i hus ifm. finansloven. Når de 2 og Radikale nu accepterer at S ikke vil have det ind i Finansloven, kan det kun betyde 1 ting for mig. Vi får et større udspil omkring omlægning af afgifterne inden udløbet næste år. Men det betyder på den anden side af vi får det i foråret, så regeringen kan få den i hus inden folketingsvalget ellers er det total godnat - både for S, R, SF og EL. S er dem der bedst ved hvad der foregår i Skatteministeriet og der har de arbejdet på foskellige modeller i længere tid. Derfor har S gennemtrumfet at der ikke kommer noget i Finanslov 15, men på den anden side beroliget de andre gemytter med en større omlægning, som ikke gør det håbløst for Elbilerne.
...en større omlægning, som ikke gør det håbløst for Elbilerne.
Jeg håber virkelig du har ret.
Ja, lad os håbe at den større omlægning indeholder store fordele for EL/Brint biler så det næsten er identisk med nuværende afgiftsfritagelse. Ellers tror jeg, at der er mange der vil vælge at afbestille deres Tesla ordre.
Enig, eller er det døden for Elbilerner i DK. Men jeg er ret sikker på, at der ikke røres med virkning i 2015. Altså at et nyt registreringsafgiftssystem først træder i kraft i 2016 (Januar?), men fremsættes og forhandles i 2015.
En total omlægning af afgiftssystemet lyder tænkeligt. Jeg tror under ingen omstændigheder på fuld afgiftsbelægning på el-biler overnight. Politikere tænker først og fremmest på provenue, og 180 pct.s afgift på el-biler betyder 0 kr. i kassen. Det ved politikerne udmærket. Så det handler om gradvis at skrue op for afgifterne i takt med, at køberne går fra benzin til el. Så det mest sandsynlige er, at man finder en eller anden indfasning, så el-biler ikke prismæssigt kommer til at stikke helt af fra de fossile biler - hvad der slet ikke vil være så tosset. Det betyder nemlig, at det formentlig altid vil være billigere at købe en el-bil nu og ikke om et år. Det vil give købere en ide om, at deres nye el-bil alt andet lige vil holde prisen ret godt, når den skal sælges brugt 5-6 år senere, fordi nye el-biler så vil være blevet relativt dyrere pga. højere afgift til den tid. Dermed også sagt at jeg ikke tror på, at Danmark kommer til at ligge som et elbils-uland, når udviklingen tager fart i vore nabolande.
Plejer sådanne ændringer ikke at komme "over night"? Ellers vil det jo totalt ødelægger hele bilbranchen hvis alle kunder enten ved at der kommet et udspil eller venter på at de nye regler vil træde i kraft...
Jo, men man kan jo godt vedtage et sæt regler "overnight", som blot indebærer f.eks. en gradvis ændring af satserne over flere år. Jeg mener, det var den model, man brugte på solcellestøtten. (Selv om ændringerne der netop blev så hårde, at alt salg stoppede fra dag til dag, men det kunne man have undgået med en blødere overgangsordning).
@Bluecoffee: Enig i at det er sandsynligt med en indfasning af afgiften, men begrebet elbils uland er joe et spr. om definition. Vi er jo håbløst bagud ift. Norge. Så hvis det er sammenligningen så er vi uland. Det samme er min vurdering ift. Holland. Men ift. f.eks. Tyskland og Frankrig er vi nok ikke, der har lobbyerne for deres egne bil produktioner spillet kortene stærkt.