Loading...
dk

Levering af model 3 til Danmark | Tesla Forum

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Jan 8 '18

Ellers se beregningerne her fra en anerkendt journalist fra bilmagasinet.

https://blog.bilbasen.dk/prisen-pa-en-tesla-model-3-5239/

Men er selvfølgelig visse ting der kan gøre prisen højere, eller endda lavere.  Hvor langt den går udregnet efter km/l, hvor stort beløb importøren skal have for at få den til Danmark og stille med de garantier de så får ansvar for der, samt den amerikanske valutakurs iforhold til den danske til den tid. 

I linket ovenover er den danske krone dog blevet stærkere i forhold til dollaren, da de beregninger blev lavet.  Og jo positivt for os i det her tilfælde :-)

Vedrørende om den kommer til Danmark før England, så rent gæt.  Men syntes der er flere ting der taler for det.   Feks at Tesla ved at have nogle modeller kørende i så mange lande som muligt, helt sikkert vil skærpe mersalget, kontra det modsatte. 

Skal de have bestillingerne til at gå helt i stå så bare skrive de først regner med at levere i år 2020..  Derimod kommer der nogle til DK i start 2019 ,- og måske kun nogle få,- så vil det helt sikkert skabe en effekt at flere vil blive interesseret i at købe den.. Også selvom de så først vil få leveret den 1 år efter i 2020

Så handler om salgstrategi fra Tesla og der sikker på de ikke er dumme ;-)

Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Jan 9 '18
Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Jan 8 '18

Vedrørende levering i andre lande end i USA.. 

Nu ikke finde klip, men så for 1 måned siden, en russer,- i Rusland !! vise sin bil frem.. Bed ikke mærke i det, men nu vi snakker om andre lande får leveret først senere, så må han have købt den i USA og nået at leveret til Rusland

Det her klip, det så jeg ca samme tid som det jeg omtalte ovenover.. Dvs for ca 2 måneder siden.  Opfattede det dengang at det også var fra Rusland, men kan selvfølgelig bare være russere der kører rundt i USA. https://www.youtube.com/watch?v=0ifuwRAFyyw

Kiefer
Kiefer Jan 9 '18

Jeg tror som sådan ikke der vil være anderledes prioritet i forhold til at få sendt biler til Holland eller Danmark, eller andre EU lande for den sags skyld. De bygger og leverer bilerne efterhånden som de når ned i ordrebogen, og forvent at de fleste US biler bliver produceret først. 

Ved Model X kunne man endda konfigurere og modtage en bil i USA før EU reservationsholdere der havde haft reserveret i flere år...

Og jeg tror som nok at Tesla DK skal lobbye for at få leveret biler til DK inden de risikerer at de 5000 biler der skal sælges før afgiften stiger igen ikke ender med at blive en Tesla der bliver solgt.

For man skal nok også huske på at mange andre begynder at levere biler i 2020 og fremefter, så Tesla er ret presset på fortsat at være first mover på markedet for elbiler. Men som det går lige nu, så tror jeg fortsat ikke på vi ser en Model 3 ( på alt andet end prøveplader) i DK før en gang i 2020.

Forøvrigt, kan du ikke vente med at få din Model 3, så er Ebay din ven:
https://www.ebay.com/itm/2017-Tesla-Model-3/253353168539?hash=item3afd068e9b:g:RgYAAOSwh1paTFh-&vxp=mtr

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jan 9 '18
Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Jan 9 '18

Vedrørende. pris.

Så se de også har tænkt på det i Sverige..  Her link fra vores søsterside i Sverige.  http://teslaclubsweden.se/...mma-kosta-i-sverige/

I  Sverige har de ingen afgift, men skulle der heller ikke være på basismodellen i Danmark ifølge beregningerne med det der kan trækkes fra..

25 % moms betaler Svenskerne også

Derudover har de et importør afgift på 5 %..

Så alene her er prisen i Sverige dyrere trods ingen afgift på deres biler.  Nemlig ca 30 % mod Danmarks 25 %.

De har så gættet lidt på prisen for at få den til Sverige og der regnet med en ca pris på 70.000 svenske kroner og hvor slut prisen på basis modellen ender på 450.000 kr...  Vel af mærke svenske ;-) Så i danske kroner ender den på en pris på 340.000 kr.       Fratrækker man så de 5 % importafgift de har i Sverige , så ender prisen meget godt som de vi har nået frem til her på den danske side.

Begge modeller  har dog i Sverige mulighed for at få fratrukket 50.000 svenske kr i noget de kalder Supermiljøpræmiere. 

Mange  i den følgende tråd regner dog med mindre pris for at få den til Sverige og derfor får en pris på 430.000 svkr. Så med miljørabat så ender prisen på 380.000 svenske kr som svarer til 292.000 danske kr.

Og slutprisen for den med det store batteri kun kommer til at koste 550.000 svenske krone i sverige, og fratrukket de 50.000 vil prisen ville det betyde en pris på 379.000 danske kroner

Så prisen på at vælge stort batteri og eventuelt  lidt udstyr er ikke stor i Sverige.  Her i Danmark bliver vi bare straffet der desværre.

Men det bliver spændende med hvad det koster at få Model 3 til Europa.   Og som man kan se i link fra kommentarerne, så mange der er forargede hvis Tesla tager så meget som først angivet.  For hvorfor som en siger, kan alle andre bilmærker gøre det så meget billigere ?!!  

Feks Dasia Duster der kun koster 100.000 svenske i Sverige og som er sendt fra den anden side af jordkloden, servere en bil til den pris INCLUSIV levering.  Og er nogenlunde samme vægt som Model 3. 

Men Tesla skal for samme størrelse bil  åbenbart have samme pris for ALENE at transportere den til Sverige/Danmark ???

Man kunne spørge om de mon blev transporteret på anden måde, hvor der var servitricer der servicerede bilerne med kolde drinks på sejlturen og andet luksus, siden prisen for deres transport var så meget større :-)

Men ikke undre mig hvis Tesla tager en stor avance der..  Men gør de det, så også sikker på de mister mange kunder der ellers ville have købt en model 3.

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Jan 9 '18
Citat fra Agon

Tak for bud.

Et par supplerende spørgsmål:

Jeg mener at have regnet mig frem til en pris i 2019 på ca. 330.000 kr. med 40% afgift og det vedtagne batterifradrag og også et eller andet bundfradrag på 10.000 kr. Kan andre bekræfte det prisniveau eller har jeg helt misforstået?

Og så et knap så spændende spørgsmål: Tesla styrbløder jo penge og der snakkes forskellige steder om konkurs. Er det noget der bekymrer jer der har indbetalt et depositum som man vel risikerer at miste - selv hvis et andet firma skulle overtage selskabet? Og hvad med garanti og den slags?

Du ville altid kunne kræve dine 10.000 kr i despsitum tilbage kort før uanset hvad. 

Så er det bare om du havde nået det :-)  For ofte kommer sådan en konkurs som lyn fra en klar himmel, da ingen jo har lyst til at fortælle om det udover når det er en realitet, da det jo kun ville forværre deres redningsplan.

Alle de her depositum, har i øvrigt den kedelig effekt at går der panik i folk, så kunne det meget hurtigt forværre Teslas økonomi, hvis mange pludselig trak deres deposikum tilbage :-)

Selv har jeg for omkring det samme beløb aktier i Tesla, og købt da kursen sikkert var for høj :-)  Men trods det så kun tabt meget lidt på dem.

Men ville aldrig sælge grundet leverings forsinkelser.  Det er faktisk forudsigeligt efter min mening.  Det ville være en større overraskelse at Elon Musk var forsigtig og konservativ om sin tiltro til hvor hurtigt det ville gå :-)

Man kan aldrig få garantier, og tror på Tesla har fat i noget rigtigt her og der vil komme mange forbrugere i fremtiden.

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Jan 9 '18

Iøvrigt kommet til at give forkert link til udregning på pris på Model3.

Det her var det korrekte https://blog.bilbasen.dk/prisen-pa-en-tesla-model-3-5239/

Det andet var fra Bilbasen og selvom de klart skrev de havde fået talene fra Bilbasen, så forkert/misvisende det de så senere skriver i den kortvarige artikel. 

Hvor de  skriver prisen nu var på 432.000 og at man før nye el afgifter kun ville koste 285.000..       http://bilmagasinet.dk/...aa-tesla-model-3-her  

Det må da siges at være noget vrøvl uden ende. 

Journalisten bruger i sammenligningen en Model 3 med stort batteri som nu pris efter de øgede afgifter, med en Model 3 med det lille batteri, før de nye afgifter.   

Så ren misvisende og i bedste tilfælde vrøvl fra en journalist som end ikke har gidet læse den artikel han har taget lidt data fra..

Men sikkert den "sandhed" som hovedparten af danskerne har da Bilmagasinet er et udbredt månedsblad og udgiver årsrevy mv og noget man først støder på når man googler

Den journalist har da i den grad skadet salget i Danmark er jeg sikker på.  For som jeg nævnte i en anden tråd så tror jeg der er et stor misforhold i det almindelige danskere tror elbiler koster nu i 2018 og 2019 og hvordan virkeligheden er.  Hvor der faktisk generelt næsten ingen afgift er på dem i 2-300.000 kr klassen, men hvor den udbredte opfattelse er at de er blevet meget dyrere.

Det er lidt sjovt , man går jo netop og tror der sidder dygtige og troværdig journalister på Bilmagasinet, mens bilbasen mere bare er overfladiske og bare kopiere andre store medier.

Men virkeligheden er åbenbart lige modsat :-) 

Agon
Agon Jan 9 '18

Den "anerkendte journalist" kan nu ikke engang finde ud af at udregne 25% moms af indkøbsprisen, så jeg tænkte at jeg hellere selv måtte lave en udregning :-)

Derudover kom der jo en afgiftsnedsættelse i november 2017, som også betød en del.

Når jeg laver udregningen efter nye regler november 2017 og med en anslået dansk pris før moms på 250.000 kr. og en køreøkonomi på 60 km/l, så får jeg faktisk en basispris uden tilvalg på ca. 323.000 kr. i 2019 og 345.000 kr. i 2020. Det virker meget rimeligt i mine øjne. Men tilvalg bliver meget dyrt!

Forummets indlæg er redigeret af Agon Jan 9 '18
P85DK
P85DK Jan 9 '18

@Fetaehhgodt - husk at det er Tesla som bestemmer vekslekursen, og de har endnu ikke justeret den ned, selvom dollaren er faldet næsten én hel krone fra da de satte den op sidst.

Hertil kommer en lovmæssig minimums avance i importør/forhandlerled på 9%, den mener jeg stadig er der.

MOS
MOS Jan 9 '18
Citat fra P85DK

@mos - tænkte ikke så meget på complience biler, men på rene elbiler som Bolt/Ampera og Jaguar I-Pace. Hvis Tesla ikke har konkurrenter i Danmark, så er det 'gratis' at lade os vente.

Det kan nok diskuteres, om Bolt/Ampera er en compliance bil. Jeg har i hvert fald aldrig set én af dem endnu. Jeg har heller ikke kunnet finde noget sted, hvor jeg kan købe én. Tvivler på, den nogensinde kommer her til DK.

Jaguar I-Pace kan så vidt jeg ved heller ikke fås endnu. Men det bliver spændende, hvis/når den forhåbentlig kommer til DK.

mbk
mbk Jan 9 '18

@P85DK

Der er en Lasse herinde der skrev om at de havde sat den ned engang i efteråret og han fik lidt igen på sin X-P100D, så jeg tror ikke de er en hel krone bagud, men de er nok en halv bagud. Jeg kunne ramme rimelig på en S75 med kurs 6.5 og en EU straf på 7.5% oveni.

Agon
Agon Jan 9 '18

Det ville i givet fald give 245.000 kr. i grundpris i stedet for de 250.000 kr. jeg regner med. Og en endelig pris på ca. 313.000 kr.

P85DK
P85DK Jan 9 '18
Citat fra MOS
Citat fra P85DK

@mos - tænkte ikke så meget på complience biler, men på rene elbiler som Bolt/Ampera og Jaguar I-Pace. Hvis Tesla ikke har konkurrenter i Danmark, så er det 'gratis' at lade os vente.

Det kan nok diskuteres, om Bolt/Ampera er en compliance bil. Jeg har i hvert fald aldrig set én af dem endnu. Jeg har heller ikke kunnet finde noget sted, hvor jeg kan købe én. Tvivler på, den nogensinde kommer her til DK.

Jaguar I-Pace kan så vidt jeg ved heller ikke fås endnu. Men det bliver spændende, hvis/når den forhåbentlig kommer til DK.

Det er jo netop min pointe - de kommer ikke til dk, men kan købes/bestilles i fx. Norge.

P85DK
P85DK Jan 9 '18
Citat fra mbk

@P85DK

Der er en Lasse herinde der skrev om at de havde sat den ned engang i efteråret og han fik lidt igen på sin X-P100D, så jeg tror ikke de er en hel krone bagud, men de er nok en halv bagud. Jeg kunne ramme rimelig på en S75 med kurs 6.5 og en EU straf på 7.5% oveni.

Er kravet om en minimum avance på 9% i importør / forhandlerledet fjernet?

MOS
MOS Jan 9 '18
Citat fra P85DK
Citat fra MOS
Citat fra P85DK

Det er jo netop min pointe - de kommer ikke til dk, men kan købes/bestilles i fx. Norge.

Jeg har ellers hørt, at de også har stoppet salget i Norge.

Uanset hvad, så er det nok lidt bøvlet og sikkert dyrt (transport, vekselgebyr, told, moms, registreringsafgift osv.) at skulle købe bil i Norge og importere til DK.

mbk
mbk Jan 9 '18
Quote from P85DK
Citat fra mbk

@P85DK

Er kravet om en minimum avance på 9% i importør / forhandlerledet fjernet?

No clue, jeg har ikke overvejet det før jeg har hørt om det fra dig :D

Men jeg kunne se at prisforskellen ikke skyldes kursforskellen alene. 

Kursen var på tidspunktet tættere på 6.3, så den og 9% giver sikkert det samme.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 9 '18
Agon
Agon Jan 9 '18

Jeg synes egentlig det er ret vildt hvis prisen for en basismodel faktisk kunne ende på 320-330000 kr. Umiddelbart kunne jeg godt leve med de 18 tommer fælge den kommer med når man klikker aero-kapslen af og sort er også ret ok - og ellers må man smide ca. 10-15.000 kr. efter en anden farve. Det virker virkelig attraktivt.

Så vidt jeg kan læse har man endnu ikke helt styr på hvad der er med i ikke-premium modellen fordi der ikke er produceret nogen af dem endnu. Om der er sædevarme i forsæderne, midterarmlæn og dens slags ret basale ting bliver vigtigt for hvor attraktiv den bliver.

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Jan 9 '18
Citat fra Agon

Jeg synes egentlig det er ret vildt hvis prisen for en basismodel faktisk kunne ende på 320-330000 kr. Umiddelbart kunne jeg godt leve med de 18 tommer fælge den kommer med når man klikker aero-kapslen af og sort er også ret ok - og ellers må man smide ca. 10-15.000 kr. efter en anden farve. Det virker virkelig attraktivt.

Så vidt jeg kan læse har man endnu ikke helt styr på hvad der er med i ikke-premium modellen fordi der ikke er produceret nogen af dem endnu. Om der er sædevarme i forsæderne, midterarmlæn og dens slags ret basale ting bliver vigtigt for hvor attraktiv den bliver.

Enig og håber..  
Ligesom jeg spændt følger med og venter endnu på at se prototypen af basis modellen..
Hvordan ser den ud, uden det glastag.  Tror også jeg kunne undværre det, selvom det jo er  mange andre ting man kommer til at undværre ved ikke at få premium modellen.. Såsom læder kabine, elspejle der automatisk lukker ind og sikkert også justerbare sæder mv.
19 tommer også ligeglad med, da jeg til den tid (minimum 1 år) villet have kunnet se masser af youtube videoer med Model 3 ejere, og alverdens forskellige fælge, og der selv bedømme hvilke der er fede til den..     Der kunne det jo godt være der skulle 20 tommer på istedet ;-) selvom noget af komfort helt sikkert ryger.
Det er fordelen ved at skulle vente iøvrigt :-)
Agon
Agon Jan 9 '18
På engelsk forum læste jeg at man mener at de kan justeres - men blot mekanisk
mbk
mbk Jan 9 '18
Quote from Agon På engelsk forum læste jeg at man mener at de kan justeres - men blot mekanisk

Automatisk justerede sæder efter bruger vil være den feature i premium jeg mest ville have. Udviddet anlæg og bedre sædebetræk er selvfølgelig også nice features, men kan sagtens undvære dem.

Features er nok lidt mere findelt om et års tid hvor vi kan bestille.

Agon
Agon Jan 12 '18

Nu har jeg researchet en del på rækkevidden af model 3 basismodellen fordi det bekymrede mig lidt.

Der er nogle gutter der har rigtig meget styr på det ,der har analyseret de rapporter, der ligger til grund for de amerikanske EPA vurderinger af rækkevidde - og der er en del der tyder på at Tesla vælger at vurdere Model 3 noget mere konservativt, så de i praksis kører længere pr. range end S modeller. En der hedder Troy har lavet en farlig masse udregninger og vurderer her at basismodellen (med 18 tommer aero hjul - som er grimme men ser ud til at kunne klipses på til længere ture) med 220 miles i EPA range kan køre lige så langt som en S75 som er normeret 249 miles EPA - og dermed noget længere end en S70 der er normeret til 230 miles af EPA! Se her. https://model3ownersclub.com/threads/range-of-the-tesla-model-s-x-3-at-65-70-75-80-mph.5496/. Det er godt nok lovende, hvis det passer.

Sider: « 1 2 3 4 5 »