Loading...
dk

Ti millioner kroner til brintbiler | Tesla Forum

Reklame
PeterE
PeterE Feb 9
Citat fra IlTempoGigante @PeterE: Man kan vist roligt strække det til at Dreboldt ikke er begejstret for el-biler generelt. Og det er naturligvis helt fair men når det bliver - efter min mening - pakket ind en fremstilling der minder om FUD, eller at man blot ikke har forstået/indset paradigmeskiftet, så mener jeg kritik er på sin plads.
Jeg har desværre ikke haft samme held som dig men måske moderater kan slette min indlæg hvis det generelt falder andre for brystet.

Tjah, jeg synes nu heller ikke at du skulle have slettet det - din bias er der, såvel så journalistens bias er til stede. Jeg er sikker på een ting, både du og Henrik elsker biler - ligesom de fleste af os andre. Og de fleste af os, nok inkl Henrik, ved at morgendagens bil ikke er ikke diesel- og benzindrevne som vi kender dem idag. Fremtiden er meget mere mangfoldig, og den er spændende.

Jeg glæder mig til at se et virvar af eksperimenter, jeg glæder mig til at se mange kombinationer til fremtidens hybrider. Og jeg håber at der også kommer 1) lidt standarder ift opladning/optankning og 2) at de konventionelle producenter bidrager med noget 'størrelse' og noget kvalitet. Jeg elsker min TMS, og alligevel falder jeg på rø... over kvaliteten over den nye BMW 5'er jeg prøvede igår. Der er klasser til forskel i kvalitetsoplevelsen. Så ja, det bliver spændende. 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Feb 9
koden
koden Feb 9
Citat fra jramskov
Citat fra MOS

Her skal selv Tesla-ejere vente i 20-40 minutter på, at deres bil opnår samme aktionsradius som Mirai.

Øh, nej... det er da omvendt. Når en Mirai er kørt tør for brint, skal ejeren vente, mens den tanker op. Min bil er klar med et fuldt opladet batteri hver morgen. Når jeg er på langtur, venter jeg ikke på, at bilen lader op - det er bilen, der venter på, at jeg er klar til at køre videre.

Det passer muligvis i dit tilfælde, men jeg synes det er dumt at afskrive det som værende forkert. Hvis man skal fra f.eks. Herning, Horsens (tilfældige byer) til møde i København og tilbage igen samme dag er det nødvendigt at holde ind ved en SC på et tidspunkt for at lade. Der har en ICE bil en klar fordel. Det er helt klart noget jeg har det OK med, men der er efter min mening ingen tvivl om at en ICE bil indtil videre er et bedre valg til længere ture.

-----------------------------------

Jeg er enig heri.
Selv efter 3 problemfri  år i en Tesla kan jeg godt forstå at mange holder sig til ICE.
Men den dag hurtig opladning eller bedre batterier findes, så er det EL bil all over..
Simplere konstruktion end ICE,hybrid og brint biler.
nemmere at køre.
Brænstof findes overalt.

MOS
MOS Feb 9
Citat fra jramskov
Citat fra MOS

Her skal selv Tesla-ejere vente i 20-40 minutter på, at deres bil opnår samme aktionsradius som Mirai.

Øh, nej... det er da omvendt. Når en Mirai er kørt tør for brint, skal ejeren vente, mens den tanker op. Min bil er klar med et fuldt opladet batteri hver morgen. Når jeg er på langtur, venter jeg ikke på, at bilen lader op - det er bilen, der venter på, at jeg er klar til at køre videre.

Det passer muligvis i dit tilfælde, men jeg synes det er dumt at afskrive det som værende forkert. Hvis man skal fra f.eks. Herning, Horsens (tilfældige byer) til møde i København og tilbage igen samme dag er det nødvendigt at holde ind ved en SC på et tidspunkt for at lade. Der har en ICE bil en klar fordel. Det er helt klart noget jeg har det OK med, men der er efter min mening ingen tvivl om at en ICE bil indtil videre er et bedre valg til længere ture.

Det er jeg så ikke enig i. Der er lidt over 300 km fra Herning til Kbh. På så lang en tur vil jeg alligevel skulle holde en tissepause, strække ben, få lidt frisk luft. Det er heller ikke forsvarligt at køre meget mere end et par timer ad gangen uden at holde pause.

Hvis man i en S85D starter i Herning med 100% SOC, så vil man kunne nå til Slagelse SC med ca. 48% tilbage. Efter 10 min. tissepause har den ladet til ca. 62%. Ankomst Kbh. med ca. 26% tilbage. Lad os antage, at mødet varer 2 timer. Type 2 ladning med 11 kW vil i mellemtiden have ladet den op til ca. 52%. Så vil man kunne nå til Middelfart SC med ca. 3% tilbage. Efter 10 min. tissepause har den ladet til ca. 27%. Ankomst tilbage i Herning igen med ca. 1%. Så det kan godt lade sig gøre uden at skulle vente på opladning.

Jeg ved godt, det er lidt knapt med 1% tilbage, men man kan jo altid køre lidt mere økonomisk og sætte farten lidt ned, hvis det kniber med rækkevidden, vælge et andet sted at lade, lade lidt længere osv. 10 min. er nok det mindste, hvis man både skal nå at tisse, strække ben og få lidt frisk luft. Det kan også sagtens være, at mødet i Kbh. varer mere end 2 timer, så den vil kunne nå at lade lidt mere inden hjemturen.

Uanset om man så skulle SC 5 min. ekstra, så vil det alligevel ikke tage længere tid end med en ICE, hvor man også skal ind og tanke op på et tidspunkt (om ikke andet så i hvert fald på den næste tur), hvilket også tager mindst 5 min. Teslaen kan man bare sætte til opladning, når man kommer hjem igen.

Jeg tror også en tur fra Herning til Kbh. t/r på samme dag typisk vil være en tur, man kun foretager få gange om året. Jeg kender i hvert fald ingen, der dagligt pendler mellem Herning og København! Så evt. 5 min spildtid ville absolut være til at leve med.

Jeg vil i hvert fald til enhver tid klart foretrække min elbil frem for en ICE, da køreturen er så meget mere behagelig (ingen motorlarm & vibrationer, mere glidende kørsel, AutoPilot). Man kommer frem meget mere frisk og veludhvilet. Jeg taler af erfaring, da jeg har været vant til at pendle 2 timer hver dag i min gamle dieselhakker og nu kører jeg i Tesla.

P85DK
P85DK Feb 9
Citat fra MOS

Det er jeg så ikke enig i. Der er lidt over 300 km fra Herning til Kbh. På så lang en tur vil jeg alligevel skulle holde en tissepause, strække ben, få lidt frisk luft. Det er heller ikke forsvarligt at køre meget mere end et par timer ad gangen uden at holde pause.

En ting er hvad der er forsvarligt og hvad folk vil have og gør. Kender mange som gerne kører København-Oslo uden noget stop, eller tager turen hjem sydfra med enkelt stop i løbet af 10 timer. At det er uforsvarligt både helbredsmæssigt og trafikmæssigt ændre ikke ved folks følelse af at de mister 1-2 timer af deres kostbare liv hvis samme tur blev foretaget i en Tesla - så hellere sætte livet på spil i form af blodpropper eller trafikudheld, det sker jo alligevel aldrig for dem.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 9
MOS
MOS Feb 9

For det første er det uforsvarligt at køre så lange stræk uden pause - både helbredsmæssigt og trafikmæssigt, som du skriver. Uanset folks følelse af at miste tid på pauser, så tager det længere tid at gå i bad og skifte bukser ved ankomst end at holde en tissepause på vejen. Uanset hvad, så har kroppen i øvrigt brug for restitution. Så hvis man skipper pausen på vejen, skal kroppen alligevel bruge tid på at restituere ved ankomst. Det viser sig ved, at man føler sig udmattet efter en lang tur og så får man ikke meget ud af resten af dagen, før man får sig hvilet. Restitutionstiden kan man ikke bare skære væk. Følelser eller ej!

Raymond
Raymond Feb 9

Folk TROR de mister noget INDTIL de prøver. 99% af al modstand mod elbiler er baseret på uvidenhed/manglende erfaring/TRO. Jeg har kørt mindst 30 gange til Italien/Frankrig i en ICE bil gennem tiderne og det sker aldrig igen, det er en tidstjæler uden lige fordi du er helt ødelagt efter en sådan tur. Derimod har jeg nu kørt 3 gange til sydspanien(3500km) i TMS og været helt udhvilet både ud og hjem.

P85DK
P85DK Feb 9

Jeg er helt enige med jer, som jeg jo også skrev, jeg ved bare at folk tænker ikke sådan generelt.

@Raymond - jeg har flere i min omgangskreds som har solgt deres Model S igen primært pga at de aldrig fandt sig tilpas med opladning under længere ture. Dags tur Nordsjælland-Århus-Nordsjælland er bare noget skidt når man har en fyldt kalender og der ikke lige er opladningsmulighed lige der hvor man parkerer. Der er en ICE bare lettere. Jeg har en i min omgangskreds som kun er sig selv der har både en Audi A6 og Model S af samme årsag. Ja, det er idiotisk, men sådan er det bare. At ændre vaner er svært og ikke bare et spørgsmål at skulle prøve det.

Raymond
Raymond Feb 9
Jeg beholdte også min AUDI A6 i 2013 da jeg fik min første Tesla, Audien stod uberørt i 3 måneder, så solgte jeg den. Nordsjælland-Århus kan da ikke være nemmere med båden, man kan skabe sine egne problemer, men er de reelle problemer.
P85DK
P85DK Feb 9

Min bekendte købte en ny A6 efter købet af Model S da hans synes det er lidt for besværligt med Model S og overvejer nu 2 år efter at sælge sin Tesla. Færgen er ikke altid svaret og hvis du er tvunget til færgen så fjerner du også noget frihed. Pointen er at hvis man absolut vil have en Tesla, så kan man godt tilpasse sig, sådan som de fleste af os herinde har gjort, men hvis Tesla ikke er drømmebilen, så er behovet for tilpasning stadig en negativ ting.

PeterE
PeterE Feb 10

Nåh, jeg tænkte at vi skulle lade Henrik Dreboldt selv kommentere. Der er altid fantastisk at gætte på hvad folk inkl journalister synes, og ind imellem skal man spørge dem selv. Jeg skrev og fik svar, og det følger her. God weekend folkens!

Biased eller ej? (af Henrik Dreboldt)

Jeg kan forstå, at min umiddelbare entusiasme for brintteknologien, er faldet nogen for brystet. Kombineret med min kritiske holdning overfor Teslas produkter, er det blevet til, at jeg er i lommen på bilindustrien. En interessant række årsagssammenhænge, som jeg bliver nød til at gå i rette med.   

For det første. Min begejstring for brintteknologien er baseret på det faktum, at HVIS brintstandere var så almindeligt tilgængelig som benzinstandere, så ville man ved at køre brintbil ikke opleve nogle af de afsavn, man vil opleve som el-bils-ejer, med lange ladetider og rækkeviddebegrænsninger. I dag er Danmark dækket af brintstandere i et omfang, så over 50 pct. af befolkningen har under 15 km til den nærmeste ladestander. Det gør ikke brintteknologi til et oplagt alternativ for den almindelige bilkøber, men for entusiasten der tror på teknologien, er det faktisk muligt at køre brintbil i dag. Men det står ikke mål med tilgængeligheden af el-opladnigsmuligheder, og det tror jeg heller ikke jeg har hævdet. Min pointe var blot, at betragter vi en brintbil og en el-bil som to stykker individuelt hardware overfor hinanden, så er der færre begrænsninger for bilisten ved brintteknologien end ved den traditionelle batteridrevne el-bil - hvis vi ser bort fra opladnings/optanknings muligheder. Testen af Mirai handlede i højere grad om at sætte fokus på en ny teknologi, end på at bilen var klar til det store massemarked. Baseret på jeres læsning af historien, kan jeg se, at jeg formodentligt skulle have været mere klar i min præmis.   

Det leder mig frem til påstanden om, at jeg skulle hade el-biler. Min umiddelbare begejstring for brintbilen viser vel indirekte, at jeg ikke har noget problem med at køre i en bil med en elektrisk drivlinje. For det har jeg ikke. Men det er vigtigt for mig, at en ny teknologi gør livet lettere for bilisten end den gamle. I nogle situationer gør el-bilsteknologien det, og i andre gør den det ikke. Mange ville fint kunne leve med en el-bil til daglig (med et kørselsforbrug under der europæiske gennemsnit på 90 km om dagen). Men den er endnu ikke en én til én erstatning for en bil med forbrændingsmotor. Og jeg hører alle jeres argumenter om hvad der er ansvarligt i forhold til pauser og så videre, men det er og bliver tynde argumenter overfor de basale udfordringer omkring rækkevidde og ladetid, som el-bilen stadigvæk har. Nuvel – de fleste af jer kører formodentligt Tesla Model S, og den gør op med en del af de udfordringer. Det respekterer jeg, men det er en halvdyr vogn, og den skal stadigvæk bruge markant længere tid på turen til Ålborg og retur pga. opladninger end en BMW 520d, som man kan få til samme pris. Læg dertil at kvalitetsfornemmelse, finish og servicenetværk hos Tesla ikke når BMW's til sokkeholderne, og jeg vil til hver en tid anbefale en af mine læsere, at vælge en BMW 5-serie over en Tesla Model S. Ikke fordi jeg hader Tesla eller el-biler, men fordi en 5-serie bare er et markant bedre produkt målt i kroner og øre. Både når det kommer til indkøb, dagligdags brugsglæde og den dag du skal sælge den igen som brugt. Og så vil der formodentligt være nogle der nævner de mange tankstationsbesøg man ikke har i en Tesla. Men du skal sætte  formodenligt bilen i stikket mindst én gang om dagen, og da en 520d kører omkring 800 km på en tank, så bruger du stadigvæk markant længere tid som slangetæmmer hvis du har en Tesla, end de 5 minutter det tager at tanke BMw'en en gang hver anden uge. El-biler er så afgjort fremtiden. Det er jeg ikke i tvivl om. Men for mig er det bare vigtigt at gøre mine læsere opmærksomme på, hvilke præmisser de går ind på, hvis de skifter en Golf ud med en Nissan LEaf. Og hvis folk er helt på det rene med, at bilen ikke skal bruges til familiebesøg i Jylland eller ferieturen til Sydfrankrig, så er en Nissan Leaf et forrygende alternativ.   

Så ja – jeg er sundt kritisk overfor Telsa. De har gjort fantastiske ting for bilindustrien, og uden Tesla, ville de andre producenter aldrig været gået så offensivt ind i el-bils-sektoren, som de er. Tesla har vækket en hel branche fra en tornerosesøvn, og det fortjener Tesla en kæmpe kredit for. Hvilket jeg har givet dem utallige gange. Men det gør ikke deres produkter alt andet overlegen. Jeg står ved min kritisk af Model X som er tung, køredynamisk ringe og den leverer en kvalitetsoplevelse og brugeroplevelse langt under en Volvo XC90. Og er der nogen der har forhørt sig på prisen på en ny forrude, om du skulle få et stenslag? Nej vel – men tro mig, det er en markant dyrere oplevelse end ditto til en XC90, fordi den absolut skal være gigantisk og en del af bilens konstruktion.   

Min rolle er at være djævlens advokat i forhold til bilproducenterne, og i tilfældet Tesla Model X, er der bare meget at indvende. Det samme gør sig gældende overfor så mange andre biler, og faste læsere af Berlingske vil vide, at jeg ikke holder mig tilbage i min kritik. Det er det jeg får min løn for. For at være læsernes og forbrugernes vagthund. Hvis min præmis for kritikken ikke står klar nok, så beklager jeg det. For det er helt afgørende. 

Og i forhold til, at jeg skulle være i lommen på producenterne, fordi de inviterer på præsentationsture (hvilket Tesla i øvrigt også gør), vil jeg også gerne kommenterer. At en flyvning til Munchen kl. 6.15 om morgenen og et ophold på et fem stjernet hotel alene væk fra min familie, skulle gøre mig mere positivt stemt overfor en bil, end hvis jeg kører den herhjemme, har jeg svært ved at forstå logikken i. Der skal nok være bilbloggere derude, som falder på halen over at komme væk fra hverdagen og bo på et lækkert hotel en gang om måneden. Men hvis man som mig har omkring 90 rejsedage om året, så er det ikke en luksus men hårdt arbejde. Og kunne jeg teste alle bilerne i Danmark, gjorde jeg såmænd gerne det. Men som journalist vil man gerne forkæle sine læsere med historierne så hurtigt som muligt, og så er der ingen vej udenom præsentationsturene. Desværre. For et par måneder siden skrev jeg et indlæg til en anden publikation om hvad det vil sige at være bilanmelder. Det følger her. Det håber jeg kan give et indblik i, hvordan jeg arbejder:  

At være motorjournalist og bilanmelder er som at parkerer på bilentusiasternes øretævers holdeplads. Man kan umuligt være enig med alle. Men det er samtidigt velsignelsen ved erhvervet, for var der en uangribelig facitliste, så kunne jeg lige så godt være blevet matematiklærer. 

At anmelde biler handler i lige så høj grad om fakta som om følelser. Der findes en række objektive kriterier som plads, pris, totaløkonomi og motorydelse med mere. Så findes der en række semi-objektive kriterier som køreegenskaber, styretøjet feedback og fornemmelsen af komfort. Man kan måle, hvor meget en bil giver efter i fjedrene over et hastighedsbump i en landsby, men fornemmelsen bumpet efterlader hos føreren bag rattet, er påvirket af alt fra sædekomfort, dækmontering og styretøjets opbygning. Sidst men ikke mindst er der de 100 pct. subjektive kriterier, hvor design og attitude er de altafgørende. Dem kan man være ragende uenige om. En bil som den hedengangne Fiat Multipla elskede de fleste at hade. Men jeg kunne nu meget godt lide den, fordi den havde karakter. Det er en bil de fleste bilnørder kan huske. I modsætning til den anden generation af Fiat Punto, som ellers solgte i langt højere antal.

Fakta skal i høj grad være på plads, før en bil kan få en god anmeldelse. Det hjælper ikke noget, hvis den er militant undermotoriseret eller alt for dyr. Men i 2017 findes der ikke rigtigt nogle deciderede dårlige biler, der falder igennem på de præmisser. Det var sjovere dengang Kia lige var landet i Danmark med deres håbløse Sephia. Der kunne man skrive sig helt ud i sin nedsabling, da bilen udover en besnærende pris var uforskammet ringe. Der var en god grund til, at Kia lynhurtigt blev oversat til at være en forkortelse for Koreansk Industri Affald. Men i dag er koreanske biler på niveau med mange europæiske biler, og deres garanti er markant bedre. Så den deciderede dårlige bil eksisterer ikke længere. I hvert fald ikke på det danske marked.

Så kunne man argumenterer for, at motorjournalistikken ligesom som socialdemokratismen har sejret sig selv ihjel. Vi har et veludbygget velfærdssamfund, og det er 90 pct. af alle danskerne (både på Christiansborg og udenfor) enige om. Det var målet for Socialdemokratiet i tidernes morgen, så nu kan de vel bare lukke og slukke med hænderne hævet over hovedet til tonerne af ”Hvem var det der vandt i dag, det var dem fra Liste A af, hep, hep hep…”.

Det samme kunne vi motorjournalister. For hvis alle biler er gode, hvorfor så overhovedet anmelde dem?

Det skal vi fordi selvom basispræmisserne er i orden, så er der stadigvæk stor forskel på, hvordan bilerne opleves. På vejen og som livsstilssymbol. Her kommer anmelderne på banen. For som enhver vinnørd ved, så er en Merlot ikke bare en Merlot. En forhjulstrukken familiebil med 120 hestekræfter er ikke bare en forhjulstrukken familiebil med 120 hestekræfter. Der er stor forskel på en Alfa Romeo Giulietta og en Nissan Pulsar. Den ene sætter bilhjerter i brand, mens den anden ikke gør.

Men anmelderen kan ikke sige sig fri for at være underlagt subjektive præferencer. Nogle er tossede med design, andre er meget optaget af totaløkonomi, mens andre måske vægter sikkerhed højest. Når vi begår en anmeldelse, er det derfor en kardinaldyd at indvie læseren i, hvad præmissen er. Hvis læseren så er ligeglad med design, så kan han afskrive anmelderens lange udredning om elegante linjer og retroelementer. Og omvendt. Hvis læseren bare vil imponerer venner nede i Golfklubben, så kan han springe afsnittet om totaløkonomi (med mindre det er noget vennerne imponeres over) og gå direkte ned til afsnittet om design og køredynamik. Anmeldere er nemlig ikke facitlister men formidlere af fakta og følelser, og så længe læseren ved hvor han har anmelderen, så kan han på oplyst grundlag erklære sig uenig eller enig. I sidste ende er det som at diskuterer fodbold. Er det holdet der spiller bedst, har de største potentiale eller dem der vinder flest kampe, som er det bedste fodboldhold. Hvis svaret var så simpelt, så ville en del klubber slet ikke have nogen fans. 

Så man kan være enig eller uenig med mig, for biler er mere end kolde fakta. Til dem der måtte være uenige, så kan I finde mig på bilentusiasternes øretævers holdeplads, hvor jeg holder permanent parkeret og klar til en god bildiskussion

Det var noget af et marathonskriv. Men det er vigtige ting I berører i jeres indlæg, og I skal være mere end velkomne til at skrive til mig på hedr@berlingskemedia.dk, hvis I ikke mener, at mit svar er fyldestgørende nok, eller jeg på andre måder skulle være galt afmarcheret. Jeg står til rådighed for en videre dialog.  

De bedste hilsener Henrik Dreboldt

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Feb 10
Lars72
Lars72 Feb 10
1) har du ofte behov for at kører stræk på 3-400km med stram kalender er EV ikke sagen med nuværende batteri tech. (Dette er måske 1 pct af befolkningen højt sat)
2) undtaget pkt 1 og forsat hårdnakket anbefale en 520d over Model S tyder på manglende daglig erfaring med Model S. Model S køreglæde er faktor 2x bedre end BMW 5-serie herunder moment, ‘autopilot’, og ingen motorlyd.
Skulle jeg skifte senere - måske til Porsche mission E
P85DK
P85DK Feb 10

I 90'erne blandt IT direktørerne i de store danske virksomheder hørte du tit 'man bliver aldrig fyret for at vælge IBM'. Blandt bil journalister er der lidt det samme omkring BMW. BMW er Europas svar på Toyota i premium klassen, så kønsløst og uinspireret som noget kan være. Deres diesel biler lyder som traktorer og selv deres M biler mangler lyd og karakter.

At høre Henrik tale om bilhjerte og Alfa og så anbefale BMW 520d er noget af det mest selvmodsigende jeg nogensinde har hørt nogen sige

Her kommer de hårde påstande:

1: BMW er bilerns svar på at købe B&O og Montana reoler, det er det man gør.

2: Hvis man kalder sig selv bilinteresseret og køber en 5-serie, så har man ikke ægte kunst på væggene

3: Hvis man har ægte kunst på væggene og køber en ny (ny lease) 5-serie hvert 3 år, er man ikke bilinteresseret

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 10
Kiefer
Kiefer Feb 12

Hvis man beskattede brændstof til fossilbiler lige så hårdt som man beskatter brændstof til el-biler, så ville en liter benzin jo koste +200 kroner pr liter. Så skulle man nok se folk skifte i en hvis fart, og det vel næsten uanset om der var ens afgifter på selve indkøbet af bilen eller ej..

Mange kaldte afgiftfritagelsen af el-biler for statsstøtte. Man kan sagtens vende den rundt og sige, at den manglende eller rettere meget meget lave afgift på benzin er at subsidiere fossilbiler.

På min seneste elregning udgjorde prisen for en rå kWh kun ca. 3-4% resten var afgifter og gebyrer....

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Feb 12
Jabba
Jabba Feb 12
Quote from Kiefer

Hvis man beskattede brændstof til fossilbiler lige så hårdt som man beskatter brændstof til el-biler, så ville en liter benzin jo koste +200 kroner pr liter. Så skulle man nok se folk skifte i en hvis fart, og det vel næsten uanset om der var ens afgifter på selve indkøbet af bilen eller ej..

Mange kaldte afgiftfritagelsen af el-biler for statsstøtte. Man kan sagtens vende den rundt og sige, at den manglende eller rettere meget meget lave afgift på benzin er at subsidiere fossilbiler.

På min seneste elregning udgjorde prisen for en rå kWh kun ca. 3-4% resten var afgifter og gebyrer....

/Martin

Apropos... https://www.business.dk/...hvis-de-hjaelpes-paa

Artiklen kræver abonnement, men i dette tilfælde kan man komme videre ved at klikke "fortsæt til artiklen nu" forneden.

MOS
MOS Feb 12

Hold nu op - nu kører Henrik Dreboldts hetz imod elbiler generelt og Tesla specifikt... igen!

Han beskylder de sociale medier for at køre en religiøs diskussion fremfor en saglig karakter. Måske skulle han feje for egen dør, før han beskylder andre for at være usaglige.

Det er fint, hvis han personligt ikke bryder sig om Model X, men at påstå at en af verdens mest innovative biler, og som har vundet adskillige priser for årets bil, ikke har mange kvaliteter, er da noget forfærdeligt vrøvl.

Han nævner så en række problemer med elbiler...

400 km på en opladning er et problem, der er løst.

80% opladning på 20 min. kunne være fint, men er altså ikke strengt nødvendigt, når bilen oftest alligevel venter på, at man selv får ladet sine egne batterier op.

Trådløs opladning!? Er det ikke bare en mere ineffektiv måde at lade sin elbil op på, end bare at sætte stikket i? Jeg synes, det lyder dumt og er spild af energi. Og hvad med benzinbiler - har de måske trådløs optankning?!

Henrik Dreboldt spreder igen FUD med sine påstande om at springe sikringer og at elnettet bryder sammen. Man lader selvfølgelig kun fra en installation, der er dimensioneret til formålet. Det er et ret trivielt problem at løse. Det kunne også godt lyde som om, han aldrig har hørt om tidsprogrammeret opladning. Eller er han bare ignorant?

P85DK
P85DK Feb 12

:-) en trold. Manden er i Sydafrika frem til 5. marts, så nok ingen svar :-)

Her er lidt af hvad man kunne opstille hvis det var forbrændningsmotoren som var på vej ind på markdet:

1: Sløv acceleration

2: Ualmindelig dårlig udnyttelse af brændstof

3: Ujævne gearskift - hvad er gearskift egentlig?

4: Kun ét baggagerum

5: stor kasse på gulvet gennem hele bilen

6: Konstant motorstøj - Range Rover Sport SVR vs Model X https://www.youtube.com/watch?v=Quj3M4tQ0Z8

7: Lugt og skadelige gasser

8: Mekanisk kompliceret

9: Man kan ikke lade hjemme mens man sover eller laver noget andet, man skal køre til special indrettede tankstationer, som laver stor miljøskade på grunden, men det tager heldigvis kun 5 min plus de 10 min hver vej.

10: Naboen klager over støjen fra bilen etc. etc. etc.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 12
Zyp
Zyp Feb 12
Jeg har flere gange undret mig over hans snak om trådløs ladning. Jeg syntes at det gør så lidt forskel i hverdagen. Det tager ca. 10 sek at smide stikket i - hvis man har en lader i garagen.
Kan det tænkes at han kun har testen bilen, hvor han har skulle rulle Tesla ledninge ud og finde en stikkontakt? Modargumentet om benzin der kræver tankning køber han ikke.
Han sammenligning med tankning i en BMW er helt sindsygt. Han anerkender at Tesla kører 400 km på en tankning, BMW kører 800 km. Han skriver at Teslaen så skal lades hver dag og BMW en gang hver anden uge. Det er da helt useriøst og meget centralt i hans kritik.

På de kriterier som en bilanmelder bruger kan man godt vurdere Tesla X som lidt noget skod i forhold til en tysk premiumbil. Der er altså forskel (køreegenskaber og interiørkvalitet).
Men tilgengæld har Tesla en del som de andre biler ikke har.
Jeg syntes nu at funktionerne i Tesla’s infotainment ikke helt er på niveau med bla. Mercedes mere. Der er ikke sket meget på Tesla fronten.
Nikolaj
Nikolaj Feb 12
Hele setuppet med at blive inviteret til testkørsel af bilfabrikanterne før bilerne er i handlen fremprovokerer automatisk en kæmpe interessekonflikt. For hvis man godt vil med næste gang igen, så må man også levere noget tilbage, nemlig en positiv anmeldelse, der kan opveje fabrikantens udgifter til arrangementet inkl. evt. hotel og wine & dine. Og hvis man først er blevet blacklistet, så kan man ikke udføre sit arbejde ordentligt for de medier, der bringer ens anmeldelser, og gerne vil bringe en anmeldelse af den kommende bilmodel.

Det vil derfor være lidt af en dødssejler, hvis anmelderen begyndte at skrive dårligt om ICE, kalde dem forældet, samt kalde Tesla for fremtiden.
PeterE
PeterE Feb 13

Don't hate the player, hate the game :)

Jeg er enig med Henrik i mange ting, fx er en BMW 5'er lækkert skruet sammen, køreoplevelsen er markant bedre end i min TMS, indtil vi kommer til momentet. Det samme er samlekvaliteten, og jeg har faktisk kun haft småproblemer med min Tesla. Jeg elsker min store skærm, og den blive bare overhalet af de store spillere trin for trin, fx er Mercedes pænt foran nu på mange området. Tesla åbnede spurten og blive måske overhalet af de store i opløbet. Uanset hvad, så er fodaftrykket massivt, og jeg kommer til at beholde min Tesla lidt endnu. 

Ift opladning er jeg HELT uenig med Henrik, jeg oplader hver nat og jeg spilder aldrig tiden ved en tankstation med mindre jeg skal snacke usund mad på vej hjem eller have en kop kaffe. Jeg betaler fast 8148,- om året for 'brændstof' til min årlige 40.000 km. Og jeg gør vistnok noget godt for miljøet. Selvom ja, på en sjælden tur til Ålborg pi.... det mig af at jeg skal oplade i en halv time. Og ja, jeg skal nok få strukket ben og alt det der. Det bestemmer jeg heldigvis selv.

Bianco
Bianco Feb 13

Jeg kørte en 10 år gammel BMW 5 i en times tid, og synes køreoplevelsen var ulidelig sammenlignet med min 4 år gamle Tesla (og jeg tænker her ikke kun på momentet).

Sider: « 1 2 3 »
Reklame