Loading...
dk

Herning grænsen og retur | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Feb 25 '18

Bullfrog: Google Maps siger der er på hurtigste rute 191 km til Flensborg fra Herning, så nej, du kan under ingen omstændigheder køre i en Model X fra Herning til Flensborg t/r på en enkelt opladning uanset om du lader til 100% eller ej. 

Vi har i vores familie nu ca 1,5 års erfaring med at køre rundt i en Model X og 4 års erfaring i en Model S. En Model X (X90D) bruger i gennemsnit 25-30% mere energi end en Model S (S85 uden D). Og det endda ved at det er konen der kører model X og mig der kører i en Model S. Og det vel at mærke i en Model X med 20" og en Model S med 21" fælge, jeg tør slået ikke tænke på forbruget hvis vi satte 22" fælge på vores Model X.

Du vil være nødsaget til at lade op på returvejen i Rødekro. Ikke fordi du skal holde der ret længe, men det kan ikke undgåes. Med mindre du selvfølgelig vælger at handle ind i City i Flensborg og bruger deres ladestander til at lade bilen op. Så kan du godt køre turen t/r uden at lade i Rødekro.

Nå du sætter en trailer bag på bilen, så stiger forbruget så endnu mere...

Jeg vil dog forvente at, hvis du vælger en X100D kan du måske køre en 30-35km længere på en opladning end i vores X90D.

Men udover det, så er en pause i Rødekro altså ikke specielt besværligt, slet ikke hvis man har børn og hund med i bilen. Vi tager jævnligt til Flensborg dog bare fra Århus i stedet og det er hver gang vores Model X der bliver valgt til turen, da ungerne ikke gider sidde på bagsædet i vores Model S, når de kan vælge den anden i stedet. 

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Feb 25 '18
MOS
MOS Feb 25 '18
Citat fra Raymond

" Jeff Dahn, som er en af Li-ion batteri guruerne.": MOS: Nu er jeg jo een af de helt gamle Tesla ejere, så vist du havde fulgt lidt med, så ville du vide at jeg gentagne gange gennem årene har refereret til Jeff Dahn, så jeg ved udmærket godt hvad og hvad ikke som er godt for batteriet. Det ændrer ikke ved din udtalelse er noget vrøvl, lad være uden at komme med en direkte reference, tak...

Hej Raymond.

Jeg beklager, men jeg har ikke lige godt styr på alle, der skriver her på Forum. Men fint, hvis du allerede kender til Jeff Dahns forskning, så er du jo allerede bekendt med Li-ion batteriers tekniske begrænsninger.

Når jeg skriver, så er det heller ikke kun henvendt til dig men også til andre, der læser med her på forum. Og det er jo ikke alle her, der er eksperter i alt. Mig selv inklusiv.

Når du nu kender til batteriernes begrænsninger, så undrer det mig bare, at du affejer de råd og tommelfingerregler, jeg har viderebragt, som vrøvl. Endda efter at jeg har uddybet ræsonnementet i tommelfingerreglen. Det ville være lidt mere konstruktivt, hvis du i stedet kunne forklare, hvorfor du mener, det er noget vrøvl og hvilken del af det, du er uenig i. Jeg lytter gerne og synes altid, det er spændende, hvis du har noget sagligt indspark. Vi kan sikkert alle lære af hinanden og blive klogere.

P.S. Jeg har desværre ikke en direkte reference til 55%-tommelfingerreglen. Det var noget, jeg hørte (mundtligt) fra en forhandler, der ville sælge mig en elbil, så det er ikke noget, jeg har på skrift eller kan linke til.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 25 '18
MOS
MOS Feb 25 '18
Citat fra Hilbert

@MOS

Jeg tager hatten af for dine mange gode og informative indlæg på teslaforum.

Tak! Det er altid rart at høre, hvis nogen kan bruge det til noget.

SuneH
SuneH Feb 25 '18

@MOS Godt og konstruktivt svar til Raymond.

MOS
MOS Feb 25 '18
Citat fra Kiefer

Bullfrog: Google Maps siger der er på hurtigste rute 191 km til Flensborg fra Herning, så nej, du kan under ingen omstændigheder køre i en Model X fra Herning til Flensborg t/r på en enkelt opladning uanset om du lader til 100% eller ej.

Jeg vil godt vædde med, at det kan lade sig gøre, hvis man hypermiler, slukker for varmen eller blot sætter farten tilstrækkeligt ned - i hvert fald om sommeren. Men det er jo nok ikke det, der bliver spurgt om... Det var bare fordi, du skrev "under ingen omstændigheder". Jeg ville nok have skrevet "kun under særlige omstændigheder".

Vi har i vores familie nu ca 1,5 års erfaring med at køre rundt i en Model X og 4 års erfaring i en Model S. En Model X (X90D) bruger i gennemsnit 25-30% mere energi end en Model S (S85 uden D). Og det endda ved at det er konen der kører model X og mig der kører i en Model S. Og det vel at mærke i en Model X med 20" og en Model S med 21" fælge, jeg tør slået ikke tænke på forbruget hvis vi satte 22" fælge på vores Model X.

Ifølge de officielle normer (NEDC og EPA) skulle Model X bruge mellem 12-18% mere end en Model S. Nu ved jeg godt, at normerne ikke altid er særligt realistiske og repræsenterer ikke virkelighedens verden særlig godt. Men normerne skyder vel nogenlunde lige meget ved siden af både på S og X. Model X er ca. 9% tungere end Model S. Frontarealet er ca. 11% større, mens drag coefficienten er den samme, så luftmodstanden må være ca. 11% større. Man skulle derfor umiddelbart forvente, at Model X har et forbrug, der ligger et sted mellem 9-11% højere.

En D model (med dual motor) er lidt mere effektiv og bruger lidt mindre end den tilsvarende model uden D (ca. 5% mindre). Og større hjul giver højere rullemodstand og dermed større forbrug (ca. 5% mere).

Det taler for, at en X90D med 20" hjul kun burde bruge ca. 2-8% mere end en S85 med 21" hjul.

Når jeres Model X så alligevel bruger hele 25-30% mere end jeres Model S, kan det så ikke netop skyldes, at konen har en mindre energieffektiv kørestil og evt. andet kørselsmønster (kortere ture, flere start stop, højere hastighed el.lign.)? Måske er hun mere kuldskær og bruger mere varme, kører med range mode off, har andre vaner mht. forvarmning af kabine og batteri m.m.?

Har I prøvet at bytte bil i en periode og ellers køre som I plejer? Det kunne være interessant ift. at eliminere den menneskelige faktor i regnestykket.

Det kan naturligvis også tænkes, at de officielle forbrugstal for Model X er meget mere optimistiske, så den har meget sværere ved at opnå de officielle forbrugstal i praksis end Model S. Men dette ville overraske mig, da de to modeller er bygget på samme platform, deler samme teknik og formentlig er blevet testet på samme måde under samme betingelser.

Kiefer, har du (eller andre her) nogen mening eller bud på, hvad forskellen ellers kan skyldes?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 25 '18
Bullfrog
Bullfrog Feb 26 '18

MBK skriver at der er 16KW mere i en 100D end i en 90D?? Jeg er godt klar over at der ikke er 90 ledig i en 90D men troede der var samme afvigelse i faktisk ledig kapacitet i en 100D?

mbk
mbk Feb 26 '18
Quote from Bullfrog

MBK skriver at der er 16KW mere i en 100D end i en 90D?? Jeg er godt klar over at der ikke er 90 ledig i en 90D men troede der var samme afvigelse i faktisk ledig kapacitet i en 100D?

Tesla var lidt for entusiastiske da de navngav S85, den burde nok have heddet S80, og efterfølgeren S/X 90 burde hedde S/X 85 for bedre at afspejle deres kapacitet. De andre navne, 60, 70, 75 og 100 er retvisende, det virker til de vil gå helt væk fra at navngive bilerne efter batteristørrelse.

Jeg har det fra wk057 der har skilt et ad og er en af de mest kendte Tesla hackere:

https://skie.net/skynet/projects/tesla/view_post/20_Pics+and+Info:+Inside+the+Tesla+100kWh+Battery+Pack 

Og her:

https://electrek.co/2016/02/03/tesla-battery-tear-down-85-kwh/

DavidS90D
DavidS90D Feb 26 '18
Med udgangspunkt i TS ønske om at køre på arbejde (og hjem igen) så vil det ikke være muligt med de biler der er tilgængelige lige nu.
Selv med S100D så kommer man ikke retur uden ladning (WCS).
Og bullfrog har nok ikke hund og børn med på turen som undskyldning for et pitstop.
Eneste og billigste mulighed er opladning på arbejde og så kan en S/X 75 sikkert fint klare opgaven.
Muligt at M3 LR i varmt vejr, medvind og lav fart kan klare turen (90-10% SOC).
Det er bare ikke relevant når bilen ikke kan købes.
Vi mangler at vide om opladning på/nær arbejdet er en mulighed?
Bullfrog
Bullfrog Feb 26 '18
Jeg ved faktisk ikke endnu om jeg vil kunne lade dernede på arbejdet. Men det bliver nok svært. Så enten lade lidt mens jeg evt. får et rundstykke om morgenen i Rødekro eller helt droppe det elektriske vidunder!!!!! :-(
DavidS90D
DavidS90D Feb 26 '18

Gætter på du ikke har elbil i husstanden lige nu.

Mange bliver lidt skræmt af de historier man hører og læser om. Det er vist naturligt nok.

Men de fleste med elbil oplever sjældent de store udfordringer eller så tilpasser de sig (bevidst/ubevidst).

Netop dit ønske om elbil og den lange afstand til jobbet er så èt af få tilfælde der kræver lidt omstilling.

Hvis du vælger en Tesla med lang rækkevidde, kan du måske køre turen med lidt øvelse (MOS) men ikke i dårligt vejr (koldt, regn, vind) og beholde den komfort du kender (varm bil, høj fart).

Mener heller ikke det er optimalt i længden at satse på du kan starte med 100% hjemmefra og komme hjem igen med tæt på 0% - hver dag. Det er for hårdt ved batteriet (siger nogen).

Og hvis du tænker på at holde 15-20 minutter i Rødekro, så kunne du evt. regne på om den tid kunne bruges på vejen med lavere hastighed = længere rækkevidde.

SuneH
SuneH Feb 26 '18

Do the math. Bullfrog skriver at han bruger 5000 kr/md på diesel. Et EON abonnement koster 600 med  ubegrænset opladning ude & hjemme. Om sommeren vil turen kunne gøres uden at skulle lade. Om forår/efterår kan det lade sig gøre med forsigtig kørsel og let nedsat hastighed (120 km/t i stedet for 130).

Og i de værste 3-4 vintermåneder skal der lige holdes 10 min i Rødekro på vej tilbage.

3-4 vintermåneder = ca. 70 arbejdsdage = 700 minutter = ca. 12 timers ladetid i alt.

Besparelsen er: 4400 kr/md = 52.800 kr/år.

Det giver en "timepris" for at holde og strække ben i Rødekro og tjekke facebook på (52.800/12) rundt regnet 4.500 kr. Ikke den ringeste timepris.

Og så har vi ikke regnet overtruffen køreglæde, overlegen teknologi, lavere serviceomkostninger og miljøtilfredshed med i regnestykket.

Jeg ville HELT BESTEMT gøre det!

EDIT: Det skal være en S100D og der skal køres behersket selv om sommeren for at få 380 km ud af den. Absolut bedst hvis der kan lades - evt bare med en alm. husholdningsstik på arbejdet - da det lige giver det sidste. Men ellers er 10 minutters stop i Rødekro stadig attraktivt ift de besparelse der tales om.

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Feb 26 '18
DavidS90D
DavidS90D Feb 26 '18

DETTE ER KUN FOR SJOV!

Men hvis du køber en S75 (billigere end S100) kan du nemt få råd til en generator som står tæt på p-pladsen (urealistisk med mindre den kan låses inde og stå tæt på bilen, støj, røg?).

Men teoretisk ville denne model (se link) kunne lade med 25 km/t og på 5 timer altså give 125 km.

Det kræver så 8-10 liter diesel. Men måske kan du nøjes med kortere tid, afh. af SOC ved ank. arbejde.

Jeg ved godt det ikke bliver aktuelt og derfor også ment for sjov. Men det er faktisk en billig mulighed for ikke at løbe tør hvis man har en fast fjern destination uden lademulighed (min. 230V, 5A).

https://www.p-lindberg.dk/detaljer/dieselgenerator--sc7500q-3

Forummets indlæg er redigeret af DavidS90D Feb 26 '18
DavidS90D
DavidS90D Feb 26 '18

@SuneH : Bestemt!

Det bedste vil være om du (bullfrog) kan låne en TMS...f.eks 85D og prøve turen netop nu med koldt vejr.

Så kan du se hvor lang tid du skal holde i Rødekro for at nå hjem.

Bemærk: Hvis du venter med at lade til hjemturen, så kan du lade de samme km hurtigere da du starter opladning på lavere SOC. Omvendt så er batteriet sikkert varmere på vej til grænsen pga. den længere tur fra Herning, og kan dermed oplades hurtigere (mere strøm). Det hele lyder teknisk og besværligt men du opdager sikkert det slet ikke er så besværligt. Og slet ikke hvis du kan "låne" en stikkontakt.

Bianco
Bianco Feb 26 '18

Hvis man skal stoppe og lade for at kunne nå hjem, så er det bare surt - og så selv om det er kort tid og den teoretiske timepris / besparelse er tårn høj, for den kan man ikke mærke når Fruen derhjemme lokker med nybagte boller eller noget...

Nr. 1 må være at sikre en eller anden form for ladning på arbejdspladsen - om ikke andet, så på langt sigt. F.eks. lave en forhåndsaftale med arb.giver at man gerne selv må betale en autorizirt elmand til at installere en EVSE/Tesla lader med bimåler, så man kan afregne for strømmen.

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Feb 26 '18
DavidS90D
DavidS90D Feb 26 '18
Citat fra Bianco

....."Nr. 1 må være at sikre en eller anden form for ladning på arbejdspladsen - om ikke andet, så på langt sigt. F.eks. lave en forhåndsaftale med arb.giver at man gerne selv må betale en autorizirt elmand til at installere en EVSE/Tesla lader med bimåler, så man kan afregne for strømmen." 

Det er lige præcis den rigtige løsning også på lang sigt.

Mener også der begynder at komme krav om nye parkeringspladser skal udrustes med stik ??

Det bedste er netop en officiel ordning med arbejdsgiver så ingen får smerte i numsen!

Kan man få E.ON/Clever til at opstille en stander, på samme måde som Tesla Destination Chargers ? 

P85DK
P85DK Feb 26 '18

Du kan også vælge en Jaguar I-Pace, bliver lanceret på torsdag :-)

https://youtu.be/gpyh-4q661g

MOS
MOS Feb 26 '18
Citat fra DavidS90D

Og hvis du tænker på at holde 15-20 minutter i Rødekro, så kunne du evt. regne på om den tid kunne bruges på vejen med lavere hastighed = længere rækkevidde. 

Jeg gætter på, at Bullfrog ikke har de nødvendige, detaljerede tekniske data mht. ladeeffekt vs. SoC og energieffektivitet ved forskellige kørehastigheder, som ville være nødvendige for at lave sådan en beregning.

Der er dog heldigvis mange, der allerede har regnet på det og det er også prøvet af i praksis. Resultatet for en Model S er, at hvis man vil hurtigst muligt hjem (dvs. kortest mulige totale tidsforbrug = køretid + ladetid), så kan det bedst betale sig at køre 130-150 km/h, sørge for at nå frem til superchargeren med så lav SoC som muligt og kun lade lige netop nok til, at man kan nå frem til næste supercharger (eller hjem). Jeg kender ikke resultatet for en Model X, men da den bruger lidt mere energi, vil jeg gætte på, at den optimale kørehastighed er 10-15 km/h lavere.

PeterE
PeterE Feb 26 '18

Dumt spørgsmål fra sidelinien, Bullfrog har du kigget på plugshare-app'en og set om der er mulighed for opladning nær dit job? EON eller Clever. Opladning hver dag på vej hjem er ikke holdbart, men overvej at leje en Tesla i en uge og prøv det af. Der har tidligere været flere Tesla'er på www.gomore.dk vistnok. 

KimT
KimT Feb 26 '18

Opladning på vejen hjem; ikke sikkert batteriet når at bliver varmt inden man rammer rødekro når temp. er lav. Sidste vinter prøvede vi et par gange at tage turen fra Gråsten-Rødekro (motorvej) med et koldt batteri, med det resultat at den ikke ladede med max. pga. temp

DavidS90D
DavidS90D Feb 26 '18

@MOS: Også mit gæt :-)   De 150-160km/t er jeg bekendt med. Men det forbliver en teoretisk hastighed på danske motorveje. Kan måske opnås hvis man arbejder når andre holder fri. Og ikke helt lovligt..måske i Jylland.

@KimT: Korrekt, det er faktisk langt man skal køre med høj fart, hvis man starter med koldt batteri. Det var også det jeg skrev - bare omvendt. Range Mode skal i hvert fald stå på OFF.

Sider: « 1 2 3 4 5 »