Loading...
dk

Bremser - Soft til eftertanke / Troværdiheden til Tesla. | Tesla Forum

RasmusBre
RasmusBre Mar 9 '18

Min troværdihed til Tesla led en gevaldigt knæk i går.

Historien starter for 11 mdr. siden, da jeg bliver ringet op af Tesla Kastrup mens min bil er inde til service (100.000 km). De siger at bremseskiver og klodser skal skiftes, og om de skal gøre det med det samme. Prisen er som jeg husker det ca. 16.000,-. 
Jeg bliver lidt paf over tanken om den udskrivning, og takker pænt nej tak. Jeg tænker lige at få en second opinion. Jeg henter bilen og triller lige ind til Autoskadestuen for at få deres vurdering. Her siger de så, at de overhovedet ikke kan se at det skulle være nødvendigt. Skiver og klodser så fine ud. 

Jeg havde så bilen til periodisk syn i går. Her spurgte jeg synsmanden hvordan mine bremser havde det. Han siger så til mig, at skiverne ligner nogle der har kørt ca. 35.000 km. og der er ca. 9-10 mm tilbage på klodserne, så hvis de er fra da bilen var ny (hvilket de er), er de virkelige fine, og han ville glæde sig til at se dem om 2 år. Det skal lige tilføjes at bilen nu har rundet 130.000 km.

Så nu undre jeg mig over hvordan Telsa kan mene for 11 mdr. siden, at en udskiftning er nødvendigt... Var de bare ude efter mine penge...

P85DK
P85DK Mar 9 '18

Det mest rigtige at gøre er at skrive til Tesla om den oplevelse, specielt nu når du har en synsmands udtalelser. Nu er Jon McNeill ikke i Tesla mere, men hans afløser ville nok være den rigtige.

Der er ingen tvivl om at de er hurtige til at ville skifte bremser. Har selv modtaget forslaget et par gange uden at jeg har vurderet det har været nødvendigt. Har dog fået skiftet skiver og klodser foran 2 gange på garantien.

Kiefer
Kiefer Mar 10 '18

Holda da op, prisen er godt nok steget. Jeg var i 2015 inde med vores forrige bil til et 60.000 km serviceeftersyn ved Tesla og de skiftede klodser og skiver, det fik jeg en regning på ca. 5700 for den gang. Men efter lidt snakken frem og tilbage om hvad der var med i service i start 2015 spå blev jeg krediteret for dem. 

Men der er da lidt langt op til 16.000...

/Martin

Bianco
Bianco Mar 10 '18

I gamle dage sagde Tesla at service afd. ikke skulle tjene penge...

Mit indtryk er at de for et par år siden fik dækket alle garanti omk. ind ved dyre service priser. Og nu er det blevet endnu være. Et to-års service, som er skift af bremsevæske og kølevæske koster i dag 7.000,-

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Mar 10 '18
P85DK
P85DK Mar 11 '18

@Nostromo - ja, det er vildt misvisende at Bianco ikke har taget med at de visuelt tjekker hvor meget mønster der på hvert dæk, samt at lufttrykket er korrekt. Eller at de laver en funktionstest af soltaget, udskifter viskeblade og funkstionstest af sprinklervæske. Udskifter batteriet i keyfob og har et visuelt tjek af en række andre ting ;-)

Tror godt vi kan forstå pointen som Bianco prøver at fremhæve. Det virker påfaldende at et almindeligt service af en Tesla (elbil) koster dobbelt så meget som en almindelig ICE, når netop service delen skulle være en del mere simpel.

Konkurrencen på service til almindelige ICE biler har bevirket at en regning for en service er udspecificeret på et imponerende detaljeniveau. Hos Tesla får du en black box regning, hvor punkterne de har gennemgået for hovedparten virker som om de er på bare fordi der skulle nogle punkter på.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 11 '18
P85DK
P85DK Mar 11 '18

Interessant, hvor er jeg forkert på den? Bilver der lavet noget vigtigt som jeg ikke har taget med? Koster en Tesla service ikke det dobbelt af en almindelig ICE service? Er en ICE service regning ikke udspecificeret ned til mindste skrue brugt, mens Teslas overhovedet ikke er specificeret?

Jeg har det fint med at vi ikke er enige, jeg vil bare gerne vide hvor vi er uenige :-)

Johannelund
Johannelund Mar 11 '18

Tesla servicekontrakt 4 år incl reservedele og her også alle sliddele på nær dæk til 19000 efterår 2015 til 19000 eller 4750 pr år det tror jeg næppe du kan holde en BMW 530d kørende for, men ja jeg kan tage fejl

Bianco
Bianco Mar 11 '18
Quote from Nostromo ... Det er et frit land og prisen er kendt på forhånd så hvis man ikke syntes det ene sted er pengene værd så finder man jo bare et alternativ.

Det er naturligvis korrekt - Valget står om man vil have lavet service hos naboen for mindre end det halve, og risikere at Tesla bliver svær at danse med når der skal laves garantisager. Jeg valgte så Tesla - og jeg kan for øvrigt fortælle at de lavede for 7.000,- service på 1,5 timer inkl. at skifte en batterivarmer (?) på garantien. 

Bianco
Bianco Mar 11 '18

Det er selvfølgeligt rart at spare 200,- på lånebilen (en BMW 3 diesel), og støvsugning mm. Det har bare ikke noget at gøre med problemet jeg gerne ville belyse; At Tesla tager nogle priser som står i skærende kontrast til såvel mængden/tiden af det udførte som konkurrenternes priser.

henrik_dk
henrik_dk Mar 12 '18

Prisen for et service eftersyn ved samme antal km for en Tesla Model S og en BMW 530d burde da være forskellige.

Der er jo ingen olie skift på en Tesla.

Har netop checket en faktura for et stort service eftersyn for min tidligere BMW 535d og prisen var ca. 8000 kr. Det var inkl. 8,25 liter olie til 259 kr per liter, oliefilter til 289 kr og 1 stk. "BMW Olieservice" til 1850 kr. Så 4275 kr ud af de 8000 kr gik til skift af olie.

Klaus_
Klaus_ Mar 12 '18

Måske Tesla bruger vældig dyr sprinklervæske, nu hvor der ikke skal bruges penge til olie :) Kan forklare hvorfor jeg ikke fik sprinklervæske på da jeg var til service for et år siden, selvom der stod jeg havde fået det på - for 1,5 uge efter mit servicebesøg løb jeg tør for sprinklervæske :D

P85DK
P85DK Mar 13 '18

Det har da intet at gøre med at undersøge på forhånd. Teslas service priser var i mange år fuldstændig vilkårlige og deres service aftaler kendte de ikke engang selv, så der kunne du have undersøgt så meget du ville.

Her taler vi service priser og ikke hvad der kommer af andre ting i forbindelse med at den er inde til service.

Henrik_dk beskriver det fuldstændigt klart, 50% af service omkostningen på en BMW 535D var olie relateret, hvilket stemmer helt overens med de oplevelser jeg har fra Range Rover, Audi og Mercedes. Og Porsche standard service priser er på niveau med Tesla. Men som med Tesla og alle andre biler så kan det blive dyrt hvis de finder ting som skal laves, men det har altså intet med service at gøre.

Og ja, de tjekker også dæktryk og mønster, skifter viskeblade etc.

Min P85D er den billigste bil jeg har købt de sidste 15 år, og den er uden sammenligning den billigste bil driftsmæssigt jeg har haft nogensinde, men deres service priser hænger bare ikke sammen og det bliver ikke bedre af at de ikke vil udspecificere dem.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 13 '18
Kiefer
Kiefer Mar 13 '18

Jeg har lige fundet en gammel regning fra vores tidligere Mercedes S 350 benzin, Et eftersyn lavet ved 150.000 km kostede med alt inklusive 3585 kroner. I denne pris indgik der også 8,5 liter motorolie, et kombifilter, et oliefilter og en enkelt liter sprinklervæske. Derudover var der altid hos Mercedes også en Mercedes lånebil. Så der er forskellen lig nul i forhold til Tesla.

Så jeg må nok sige at et service hos BMW er da ALT for dyrt når det samme hos Mercedes koster under det halve ;-)

Jeg har ikke haft fået lavet service på min nuværende Model S hos Tesla en eneste gang, den kører jeg ned til Hinnerup Auto. Alt andet er simpelthen for dyrt.

Vi har valgt en smule anderledes på vores Model X. Da den skulle have 20.000 km eftersyn, var den, den første Tesla model X i Europa der skulle have lavet et sådan, så Tesla viste heller ikke rigtig selv hvad de skulle stille op på det tidspunkt, og nu har bilen lige rundet 40.000 km. Men det eftersyn springer vi over, eftersom bilen de foregående 4 måneder har holdt stille, skilt ad ved Crashpoint.

Og så er konen alligevel næsten om ikke ugentlig så vel hver 2. uge nede hos Tesla og få lavet et eller andet på hendes bil....

/Martin

koden
koden Mar 13 '18

hver anden uge.. er det S modellen hun har?

Mandags bil eller standard for mange, at de er forbi Tesla tit?

jeg kommer der sjældent eller faktisk næsten aldrig.

SuneH
SuneH Mar 13 '18

Min TMS har været hos Tesla én gang, til 40.000 km service. Den er fra nov. 2015, har kørt 67.000 og kun fået skiftet mellem vinterhjul og sommerhjul hos Autoskadestuen (med bremserens hver gang). Tror der er mange, som ikke har været ved Tesla mere end en enkelt gang eller to.

P85DK
P85DK Mar 13 '18

Model X Early Beta Edition

@Kiefer - Tesla burde tage konsekvensen og bytte jeres Model X, da den tydeligvis er en lemon. Hvorfor er den hos Crashpoint

@Sune - ja, spørgsmålet er også hvorfor service skal være med 20.000 km interval, når ICE biler har 30.000 km eller mere mellem hver service

PeterE
PeterE Mar 13 '18

Hold da op, sammenligninger imellem service på en ICE og en Tesla Model S? Jeg har på mine 80000 km fået service to gange: Et ranger service som Tesla gennemførte ude i min indkørsel og et stor service for nyligt ude i Kastrup. Og ja, jeg har da en udspecificeret 'mangepunkts'-rapport ligesom da jeg havde min ICE. Er det dyrere? Næh, jeg betalte mine 16000,- for fire styk service. Derudover har jeg fået justeret et fixpunkt i taget, og fået skiftet min 12V batteri.

Og alle gange lånt en Model X lånebil, og blevet behandlet fantastisk. Og nej, Tesla ude i Kastrup er ikke de røvere som flere herinde gerne vil tegne et billede af. Tværtimod. Men det er jo bare min mening.

P85DK
P85DK Mar 13 '18

Der er ingen som siger de er røvere og at få lavet garanti reparationer er vist ikke noget som kun foregår hos Tesla :-) Lånebil er vist stort set standard alle steder i dag, selv for en Fiat 500. 

Men en specificeret regning vil være på sin plads. Specielt når Elon siger : "Our philosophy with respect to service is not to make a profit on service. I think it's terrible to make a profit on service," says Musk."

Det hænger bare ikke sammen med deres prissætning ...

Kiefer
Kiefer Mar 14 '18

Altså vores Model S har været ved Tesla nogle ganske få gange, det er for at få skiftet motor, det sker i gennemsnit en gang årligt... Så har der været lidt med frunken der pludselig ikke mente den var lukket, det var noget med en sensor. Det har vist nogenlunde været det vi har haft af problemer med vores S.

Men vores X til gengæld, ja det er så en meget early beta edition på rent sagt rigtig meget, her i går skulle jeg køre vores piger i skole, og lukkede venstre sidedør, hvorefter den en af pigerne spørger hvorfor den anden dør åbnede... Der har været rigtig mange småting, ofte er det noget der løses med diverse softwareopgraderinger. Det helt store problem er egentlig at Tesla ikke har eget pladeværksted, det betyder nu at Tesla peger fingre ad Crashpoint når vi siger der kan være det ene eller det andet. Det var altså nemmere med vores Mercedes, her fik vi bilen lavet hos Mercedes og der var kun et sted at gå hen når der var problemer med en reparation.

Det er også noget vi har snakket om herhjemme måske kan være årsag til at det, når bilerne er gamle nok til udskiftning, ikke bliver en Tesla igen. Der vil jeg forvente at alle andre både har elbiler med lige så lang rækkevidde og en ladeinfrastruktur på højde med Tesla. Vi snakker trods alt en 5-8 år ude i fremtiden.

Jeg siger da også ofte til min hustru at hun har fået købt sig noget af en øse der ikke andet er problemer med, og at jeg er glad for jeg har valgt en bil der bare fungerer :-)

Årsagen til de 4 måneder ved Crashpoint var fordi konen kørte galt på motorvejen, og reservedele til Tesla skal med en peruviansk indianer på sit muldyr over Andesbjergene for, at nå frem til sejlskibet der en gang om måneden, tager trekantsruten retur til Europa med sukker, kaffe og Tesladele... Og det er så ifølge Tesla expidited shipping...

PeterE: 16.000 for 4 stk. Service, var prisen ikke oprindeligt 19.000 for en aftale?

Røvere og banditter, en timepris på 1300 i timen er efter min mening røveri ved højlys dag, men det er jo nok næppe nogen særlig objektiv vurdering :-)

/Martin

PeterE
PeterE Mar 14 '18

@Kiefer, der har måske været forskellige priser - jeg betalte ret sikkert 16000,- men vil tjekke det senere idag. Og timeprisen på en Touareg mekanikker er over 2000,- og de 1300,- er vel bare forretning uanset at Elon tidligere har udmeldt noget andet.

Sider: 1 2 3 »