Loading...
dk

Opfordring til disciplin og hensyn ved offentlige ladestandere | Tesla Forum

Reklame
torvalstrom
torvalstrom May 28
Citat fra P85DK
Citat fra torvalstrom

Dårlig valg af skiltning er min personlige holdning. Burde være skiltet med at der kun må parkeres under opladning og meget gerne med en max grænse i timer. Opladere er en væsentligt mere begrænset ressource end p pladser. 

Så du vil have andre regler indført. Så skriv det i stedet for at skrive folk har dårlig stil når de følger reglerne som de er i dag. Nu var det jo ikke engang et problem i det tilfælde du beskrev, da der var en ledig plads, men der er selvfølgelig heller ingen regler mod at brokke sig over at der måske kunne være opstået et problem ;-)

Hej Christopher

Troede faktisk du spurgte mig, hvordan jeg selv mente problemet skulle løses. Der læste jeg da vidst for hurtigt. 

Jeg synes ubetinget, det er dårlig stil at parkere ved en ladestander uanset om man må jfr. skiltningen eller ej. 

Og om bemærkningen med at der, i dette konkrete tilfælde, var én plads ledig og at der dermed ikke var noget problem, så er det korrekt - lige da jeg kørte og umiddelbart derefter. 

Som mange andre har jeg set problemer med ladepladser optaget af biler der ikke lader, både i ind- og udland. 

Personligt tror jeg på at høj betaling efter endt ladning eller p-afgift er den eneste vej frem. At placere ladere dårligere vil helt sikkert også hjælpe, men straffer gangbesværede.

Problemet bliver givetvis større i fremtiden da der kommer flere elbiler og det ser ud til man går efter at løse kapacitets problemet med højere opladning, så umiddelbart er trenden at vi i fremtiden SKAL holde endnu kortere tid ved ladestanderne for at der er "nok til alle" 

Så det ér noget der skal adresseres, men heldigvis ikke her på teslaforum :-p

Tor
torvalstrom
torvalstrom May 28
Citat fra koden

Jeg kender flere etage ejer og lejebolig elbils ejere der lader med kabel trukket ud til vejen.

Så det kan lade sig gøre.

Nu gik det oprindelige indlæg på, at man skulle tage hensyn til dem der skulle lade.

Det synes jeg også jeg gør generelt.

Men jeg tror ikke på det er vejen frem.

Reglerne skal ændres og der skal være flere ladere, ellers vil det aldrig lykkes.

Vi har haft diskussionen før med "parkering" på SuC.

Spot on.
Tor
torvalstrom
torvalstrom May 28
Citat fra Nostromo @Nikolaj, så hvis jeg har f.eks et EON abo. Og betaler for en 2 timers parkering og går i biografen og min opladning stopper efter 1 1/2 time vil du mene jeg skal forlade biografen for at flytte min bil eller betale et yderligere gebyr? Ehhh i Think not.
Det ville være helt fornuftigt minimums "grace period" som evt kunne være forskellig alt efter ladehastighed. Eksv. 4 timer v 11 kW, 1 time v 50 kW DC osv.

Det er bare et kapacitetsproblem når så mange bruger dem (ganske lovligt) som p-pladser. Og det sker ubegribeligt ofte. 
mbk
mbk May 28

Man kunne måske designe P pladsen således at en lader kan servicere flere biler, f. Eks 4 lade pladser til en 50kW DC lader, hvor kablet så bliver frigivet efter opladning. Samme princip med 11kW AC kunne også være mulig. Derudover kunne Clever/EON designe deres lade apparat til at være mere cost effektiv, f. Eks istedet for at have rfid læser og GSM modem i hver, kunne de have en med disse der kunne styre 3-4 andre og de alle kunne måske dele 22kW AC. Masser af muligheder for forbedringer. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk May 28
MOS
MOS May 28

@mbk

Jeg ved ikke, om det overhovedet kan lade sig gøre at designe en lader, så kablet bliver frigivet efter endt opladning. Det hjælper jo ikke, hvis nu elbilen holder fast i kablet. Så kan man stadig ikke hive det ud.

Idéen med at dele en max. ladeeffekt mellem flere elbiler er dog en god idé - enten ved samtidig opladning eller ved at lade én elbil færdig og så overgive ladeeffekten til den næste. Lidt ligesom ladepar på SuC. Det burde kunne spare en del ressourcer på infrastrukturen.

P85DK
P85DK May 28

@torvalstrom - jeg synes da det er fine ideer og tanker om hvordan man kan designe, planlægge og implementere en ladestruktur der understøtter et større behov, jeg har det dog stadig enormt svært med at man leger politi overfor folk som følger de givne regler. Jeg mener grundlæggende at energien er brugt forkert og skaber modstand istedet for at fokusere på hvordan reglerne kan ændres så det passer det man mener er bedre. Samtidig er det vigtigt at huske på at ens eget behov og ideer måske ikke er det bedste for flertallet.

Med hensyn til gangbesværet så må de jo så vælge hvad der er vigtigst. Der er ingen tvivl om at den lavpraktiske hurtigste løsning på det problem er at flytte ladepladserne fra de bedste parkeringspladser.

@MOS & mbk - den funktion findes i dag i Teslas wallcharger som kan serieforbindes og dermed fordele den tilgængelige strøm.

torvalstrom
torvalstrom May 28
Citat fra P85DK

@torvalstrom - jeg synes da det er fine ideer og tanker om hvordan man kan designe, planlægge og implementere en ladestruktur der understøtter et større behov, jeg har det dog stadig enormt svært med at man leger politi overfor folk som følger de givne regler. Jeg mener grundlæggende at energien er brugt forkert og skaber modstand istedet for at fokusere på hvordan reglerne kan ændres så det passer det man mener er bedre. Samtidig er det vigtigt at huske på at ens eget behov og ideer måske ikke er det bedste for flertallet.

Med hensyn til gangbesværet så må de jo så vælge hvad der er vigtigst. Der er ingen tvivl om at den lavpraktiske hurtigste løsning på det problem er at flytte ladepladserne fra de bedste parkeringspladser.

@MOS & mbk - den funktion findes i dag i Teslas wallcharger som kan serieforbindes og dermed fordele den tilgængelige strøm.

Helt enig Christopher!

Og mht at frigive ladekabel, så gør standerne fra cleancharge det samme. Jeg ved ikke hvilken type det er, men den ser sådan her ud:

P85DK
P85DK May 28

Frigivning af ladekabel er vel fint nok, men det flytter jo ikke blien :-)

MOS
MOS May 28

Men hvis nu kablet er langt nok til at nå de 4 nærmeste parkeringsbåse og bare én af dem er tomme...

P85DK
P85DK May 28

Ud fra den betragtning, så må folk foretrække at man IKKE lader mens man holder på pladsen, de da så har en mulighed for at lade hvis der er en plads indenfor rækkevidde :-) Og sådan et Tesla Type 2 kabel kan nå pænt langt.

mbk
mbk May 28

@MOS

AFAIK så kan man allerede forhandle ladestrøm med onboard ladere.

Der er meget lidt nødvendig hardware i sådan en wall charger, tjek eg. 

https://openevse.com/

Her er der nogle der har lavet et WiFi modul til ovenstående:

https://github.com/OpenEVSE/ESP8266_WiFi_v2.x

Ser ud til at både udskudt ladning, forhnadling af ladestrøm er bygget ind i standarden.

Det kan ikke være super svært at downsize de Eon ladere, især hvis man droppede RFID læser stadset og troede på vehicle ID fra protokollen koblet med en online konto.

PeterE
PeterE May 28

Vi er på vej imod en konklussion som hedder: Nul gentleman rules, alle følger blot de nuværende p-regler, alle presser på hos deres hjemkommune og alle jagter ICE-bilister som er parkeret på vores pladser :)

MOS
MOS May 28

Tja, man kan jo godt argumentere for, at hvis vi holder op med at opføre os som gentlemen og egoistisk parkerer efter reglerne, selvom vi ikke behøver strøm, så vil vi på den ene side ikke udnytte den eksisterende ladeinfrastruktur optimalt. Men på den anden side kan man så bruge den derved mangelfulde ladeinfrastruktur som argument for at udbygge samme. Det vil nok være træls for mange, der står og mangler en ladeplads her og nu, men måske alligevel komme os alle til gavn på den lange bane, hvis det dermed lykkes at få sat flere ladestandere op.

Nikolaj
Nikolaj May 28

Nogle skal finansiere udrulningen af lade-infrastruktur, og hvis afkastet er negativt, som jeg desværre tror det p.t. er, så kommer der snart ikke flere ladere i byerne, og eksisterende risikerer at blive taget ned igen. Om det så ender med at blive løst på den ene eller anden måde bliver spændende at følge. En ting er dog sikkert, og det er, at vi mennesker har 100 gange mere respekt for penge end for vores medmennesker. 

Vi så det ganske godt med SuC før bødesystemet blev implementeret. Her toppede det til sidst med en, der ferieparkerede sin Tesla på Middelfart SuC, hvorefter andre uploadede billeder af bilen. Bødesystemet har i den grad hjulpet.   Jeg er i øvrigt ikke bedre end alle andre, da jeg til tider også parkerer på de omtalte pladser. Jeg forsøger dog normalt at undgå det.
PeterE
PeterE May 28

Jeg vil tro at det komme mange flere destination charging muligheder de næste par år, lidt færre EON/Clever stationer og meget få nye SuC. 

P85DK
P85DK May 28
Citat fra Nikolaj

Nogle skal finansiere udrulningen af lade-infrastruktur, og hvis afkastet er negativt, som jeg desværre tror det p.t. er, så kommer der snart ikke flere ladere i byerne, og eksisterende risikerer at blive taget ned igen. Om det så ender med at blive løst på den ene eller anden måde bliver spændende at følge. En ting er dog sikkert, og det er, at vi mennesker har 100 gange mere respekt for penge end for vores medmennesker. 

Vi så det ganske godt med SuC før bødesystemet blev implementeret. Her toppede det til sidst med en, der ferieparkerede sin Tesla på Middelfart SuC, hvorefter andre uploadede billeder af bilen. Bødesystemet har i den grad hjulpet.   Jeg er i øvrigt ikke bedre end alle andre, da jeg til tider også parkerer på de omtalte pladser. Jeg forsøger dog normalt at undgå det.

Personligt tror jeg at Eon og Clever all-inclusive abonnementerne var årsagen til at det løsnede op på SuC. Bekvemmelighed og overkommelig pris slår alligevel gratis hos langt de fleste.

Udbygningen af ladestrukturen er energiselskabernes Fibernet satsning om igen. Sjovt nok er dem som holdt fast i deres investering nu begyndt at tjene penge. Det er en langsigtet investering og de drømmer nok om nul afgift på elbiler igen.

Modsat Peter tror jeg vi vil se en yderligere udbygning af Eon og Clever. Standerne svarer reelt til Nespresso maskinen eller printeren. Det er forbruget som de tjener på. Der er ingen stor infrastruktur som skal etableres.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 28
PeterE
PeterE May 29
Citat fra P85DK
Citat fra Nikolaj

Personligt tror jeg at Eon og Clever all-inclusive abonnementerne var årsagen til at det løsnede op på SuC. Bekvemmelighed og overkommelig pris slår alligevel gratis hos langt de fleste.

Udbygningen af ladestrukturen er energiselskabernes Fibernet satsning om igen. Sjovt nok er dem som holdt fast i deres investering nu begyndt at tjene penge. Det er en langsigtet investering og de drømmer nok om nul afgift på elbiler igen.

Modsat Peter tror jeg vi vil se en yderligere udbygning af Eon og Clever. Standerne svarer reelt til Nespresso maskinen eller printeren. Det er forbruget som de tjener på. Der er ingen stor infrastruktur som skal etableres.

Hov, jeg er faktisk enig I at både EON og Clever vil udbygge deres infrastruktur - nok markant. 

jensk2
jensk2 May 30

Jeg har været længe væk fra Teslaforum.dk, og denne tråd fortæller lidt hvorfor:-)

Jeg har selv tegnet el-bil støtte abonnement hos Bandidos og Hells Angels, for pt 39 kr/md. Aftalen støtter at alle fossilbiler, som parkerer på el-bil ladeplads får punkteret begge forhjul indenfor max 10 minutter efter parkering. En el/hybridbil, som ikke lader får en times grace, dernæst punkteres et hjul per parkeringstime.

Spøg til side, thorvaldstrøms indlæg syntes jeg er utroligt sigende:
~~Meget apropos dialogen om dårlig stil ved parkering så kører jeg nu fra Hotel Nyborg Strand, som har 4 e-on ladepladser. Jeg har som den eneste af 3 parkerede biler ladet under parkering. De to andre er begge plug in hybrids og er ikke tilkoblet ladestander. 20 meter væk er der 421(!!) ledige parkeringspladser. Og nej, der er ikke skiltet med at der kun må parkeres under opladning, men at parkering er for elbiler og hybrider. Hvor er det bare sørgeligt.

Hvis man som fossil eller hybrid ejer aboslut SKAL parkere på en el-bils liv-linje, blot fordi man kan, selv om der er 421 pladser få meter væk, så er man ikke vel opdraget hjemmefra!

Men det ændrer ikke ved at EON/Clever måske skal kigge sig om efter både super attraktive ladepladser tæt på og lidt u-attraktive pladser lidt længere væk - så er der måske en plads ledig til en nødlidende el-bil.

/jens

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 May 30
koden
koden May 30

Det lyder lidt som det plejer...vi er nok generelt meget enige hen af vejen.

Der er næppe nogen herinde der ville parkere uden at lade, når der er 421 pladser ved siden af.

Men det oprindelige indlæg gik på indre Kbh. hvor der bare er enormt mangel på p-pladser.

Hvordan det problem løses, så de EL biler der besøger byen kan få strøm, det ved jeg ikke.

Ja jeg skriver med vilje besøgende, for jeg mener ikke at beboere skal forvente at de kan lade deres bil ved offentlige standere, i en storby hvor det ikke er tiltænkt / gjort plads til.

jensk2
jensk2 May 30
Citat fra koden

Det lyder lidt som det plejer...vi er nok generelt meget enige hen af vejen.

Der er næppe nogen herinde der ville parkere uden at lade, når der er 421 pladser ved siden af.

Men det oprindelige indlæg gik på indre Kbh. hvor der bare er enormt mangel på p-pladser.

Hvordan det problem løses, så de EL biler der besøger byen kan få strøm, det ved jeg ikke.

Ja jeg skriver med vilje besøgende, for jeg mener ikke at beboere skal forvente at de kan lade deres bil ved offentlige standere, i en storby hvor det ikke er tiltænkt / gjort plads til.

Sidst vi parkerede i Kbhvn City var søndag den 12 maj, hvor Tivoli afholdt MusikSkole Jam og DSB havde indsat S-Togs busser pga. skinne arbejde.

Inden vi valgte at tage Ellerten, checkede jeg EON ladere i City og der var 31 fri ud af 36 omkring Tivoli kl 10 søndag formiddag. Vi holdt kl 12 på Trommesalen på en fire lader EON plads, sammen med en enlig Citroen C5 Diesel.

Hvor vil jeg hen med det? Jo hvis mange oplever tonsvis (tonsvis er her lig med mere end 30) tomme el-ladepladser, er det klart at man forgriber sig på el-bil pladserne.

Vi kan jo ikke forvente at masser af pladser står tomme (fordi der ikke er nok elbiler) samtidig med at de lokale mangle pladser desperat-.

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 May 30
Sider: « 1 2 3
Reklame