Loading...
dk

Skærm er gået i sort | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Feb 22 '19

Har du set denne:

https://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/howto-tesle-tapping-emmc-199419.html

Han viser hvor du kan få forbindelse til emmc kortet. 

Jeg ville klart få fat i en IR udloddestation til SMD lodninger. Feks, den her:

https://www.aliexpress.com/item/Gordak-863-3in1-Digita-Hot-Air-Heat-Gun-BGA-Rework-Solder-Station-Electric-Soldering-iron-IR/32839615750.html?spm=2114.search0104.3.1.30455600Itn5GP&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_7_10065_10068_319_317_10696_10084_453_10083_454_10618_10304_10307_10820_10821_537_10302_536_10902_10059_10884_10887_321_322_10103,searchweb201603_60,ppcSwitch_0&algo_expid=6a03024b-455c-4825-bf3c-bd6252a0a2f9-0&algo_pvid=6a03024b-455c-4825-bf3c-bd6252a0a2f9

Det vil nok kunne sikre en mere sikker udlodning af kredsen. Du er vel også nød til at lave reballing af de nye kredse du har fået hjem, eller er der allerede loddetin på dem fra fabrikkens side af?

Jeg regner stadig med at købe en brugt MCU med fra San Diego i slut april, så er der evt noget at teste med :)

mbk
mbk Feb 23 '19

@Kiefer 

Godt link, jeg skal vist læse lidt mere på det forum, skal da lige have lavet et image dump inden jeg aflodder. Måske den eMMC socket slet ikke er så brugbar, det bedste ville nok være at få lavet en pogo pins dims så man slipper for at lodde helt. Det board jeg har er fra en US Model S, så image i sig selv er ikke særligt brugbar  men giver nok lidt indsigt i hvad der sker. Jeg har kigget lidt på det socket, det ser ud til at være MXM version 2 fra grafikkort, kunne måske være spændende hvis man kunne finde et carrier board eller lign så den kunne bruges på skrivebordet, men nok nemmest bare at få fat på en brugt MCU. 

mbk
mbk Feb 23 '19

@Kiefer

Ang loddestation har jeg købt en billig kineser, den går under navnet ACEHE 858D+, jeg gav 300kr på amazon.de Nu må vi se om den er noget værd, den fås vist i mange variationer under mange brands, men der er nogle der har skrevet en community firmware osv til den. Jeg tror jeg starter med at varme på modsatte side og så skifte til højere varme direkte på eMMC, det burde være muligt, det er nok mest et spørgsmål om hvor trænet man er, jeg skal øve mig på en masse død elektronik inden jeg går helt til den. 

mbk
mbk Feb 23 '19

@Kiefer Jeg tror ikke du får så meget ud af en hel MCU, det eneste du mangler er en ny eMMC :)

Men det kan da ske der er nogle dele du kan bruge senere. 

Kiefer
Kiefer Feb 24 '19

Den egentlig årsag til at købe en komplet MCU er at have en at teste med inden jeg begynder at skille den jeg rent faktisk har siddende i bilen ad. 

Jeg har forsøgt at søge nettet tyndt efter firmaer der tilbyder mikro-lodning, de er bare ikke til at opstøve. Noget nær samtlige telefon-reparetører kan kun finde ud af at skifte skærme..Så ja, jeg skal vist også igang med at øve mig på defekt hardware, jeg kan læse mig til at Samsung Galaxy S har emmc moduler i BGA-153 størrelsen, så måske jeg bare skal ud og finde defekte Samsung telefoner ;)

/Martin

mbk
mbk Feb 24 '19

Jeg har fået en smule tid til at lege med den nye loddekolbe, nu har jeg pillet en del sort konfekt af diverse elektronik, det bliver vist ikke det store problem at få en eMMC af, men kræver noget træning at lodde en ny på. 

Nu har jeg ikke prøvet på en eMMC endnu, men på ram klodser er problemet at placere chippen og ikke blæse den væk, det er så godt som umuligt at hjælpe til med en pinset, så snart den rammer hopper chippen. Jeg må vist hellere øve mig en del på det inden jeg går igang :) 

Jeg venter stadig noget hardware for at aflæse eMMC, men så vil jeg forsøge med at dumpe image uden at fjerne eMMC først. 

Kresimir
Kresimir Feb 24 '19

Hej alle. Jeg håber at projektet lykkes for jer, men der er en ting der nager mig. Da Tesla skiftede min MCU så var det faktisk in ”factory reset” og alle mine data var slettet – inklusive kilometertallet. De har så indtastet et nyt tal baseret på serviceoplysningerne og kalkuleret kørsel til datoen.  Hvis man selv skifter ud en død MMC (eller eMMC for den sags skyld) har man ikke så den frihed at indstille kilometertaleren efter eget ønske og bliver det ikke et problem over for forsikring og i en evt. salgssituation?

Kiefer
Kiefer Feb 24 '19

Der er nok den forskel at vi jo "forhåbentligt" lægger samme software på den emmc kreds vi sætter i som allerede lå på det eksisterende emmc kort. Derved skulle alle data være intakte. 

Hvis Tesla ikke har været i stand til at tage en backup af din MCU inden de skiftede den så er det nok derfor de har været nød til at gætte km tal.

Der er en funktion i Teslas service-software (kaldet toolbox) hvor man kan tage en fuld backup af MCU'en inden man skifter den

Kresimir
Kresimir Feb 24 '19
@Kiefer - Men, hvis kredsen er brandet af, så er alle data gået tabt. Det var i hvert faldt det jeg fik at vide, og for mig var det også sandsynligt.
mbk
mbk Feb 25 '19

@Kresimir

Som Kiefer siger, så vil det være en flytning af data der vil være muligt, til at starte med i hvert fald. Når man aflæser mediet/eMMC direkte tror jeg det er muligt at genskabe mere end Tesla kan med deres metode, AFAIK er den over netværk, så det betyder at der skal være læst et eller andet boot/backup-OS ind, mens direkte aflæsning af chip kan ske helt uden at der er et OS eller lign. Chippen kan stadig være totalt korrupt og umuligt at få data fra, så er spørgsmålet om man kan flytte OS fra en anden bil og tilpasse dette.

KM-tal har man kunnet ændre i biler med billigt udstyr, sådan har det næsten altid været, for man skal jo kunne skifte instrumentbræt osv. så der er gode grunde til hvorfor man kan.

https://fdm.dk/nyheder/2017-12-pas-pa-kilometersnyd

P85DK
P85DK Feb 25 '19

Tesla må som udgangspunkt være mere besværlig at ændre kilometertal på da Tesla jo har historisk data.

Kiefer
Kiefer Feb 25 '19

Som jeg har læst det, er at der i /var ligger en masse specifikke oplysninger til lige netop din bil. Så hvis den ikke kan genskabes er det pænt meget op ad bakke.

/Martin

TorbenS
TorbenS Feb 28 '19

Hvis I mangler en elektronik nørd som har alt udstyr til lodning, printlayout mm. så har jeg tidligere med succes fået udviklet og produceret noget elektronik af det lille firma:

SITO ApS Kroggårdvej 12 DK-5270 Odense N Denmark
VAT: DK32447554 Phone : +45 66194699 Mobile: +45 23362644
www.sitosite.dk
Mail : info@sitosite.dk
Ejeren hedder Sonny Andersen

Jeg har snakket med ham og I er velkomne til at henvende jer.
Jeg ved ikke selv nok om skærmen til at kunne stille ham de rigtige spørgsmål.

Forummets indlæg er redigeret af TorbenS Feb 28 '19
KMDTHY
KMDTHY Mar 1 '19
Citat fra mbk

Jeg har fået en smule tid til at lege med den nye loddekolbe, nu har jeg pillet en del sort konfekt af diverse elektronik, det bliver vist ikke det store problem at få en eMMC af, men kræver noget træning at lodde en ny på. 

Nu har jeg ikke prøvet på en eMMC endnu, men på ram klodser er problemet at placere chippen og ikke blæse den væk, det er så godt som umuligt at hjælpe til med en pinset, så snart den rammer hopper chippen. Jeg må vist hellere øve mig en del på det inden jeg går igang :) 

Jeg venter stadig noget hardware for at aflæse eMMC, men så vil jeg forsøge med at dumpe image uden at fjerne eMMC først. 

Har du fået fat i noget flux? Hvis ikke er det et must. :-) Amtech flux er noget er det bedste på markedet. Louis Rossmann sælger det. Du kan med fordel også se hans video på Youtube hvor de skifter rigtig mange kredse, måske du kan aflure teknikken. Det ser overraskende nemt ud. :-))

https://store.rossmanngroup.com/index.php/soldering-diy/helpful-tools-extras/flux-soldering-tools.html 

Forummets indlæg er redigeret af KMDTHY Mar 1 '19
mbk
mbk Mar 1 '19

@KMDTHY

Nej, ikke endnu, jeg har bestilt noget kopi fra Kina, men det kan godt være jeg skal have fat i den rigtige vare.

Jeg har:

- USB baseret læser og socket til at montere eMMC i.

- Reflow hot air gun

- Pinset og skrabere

- eMMC identisk med den på boarded som skulle være 'balled' men har ikke tjekket

Mangler levering på:

- Flux

- Kapton tape til at beskytte nærliggende komponenter

Jeg overvejer at lave en pogo pin baseret adaptor så man kan aflæse og programmere eMMC mens den sidder på boardet, så kan man lave image af chippen uden at varme på den, sætte den nye på og programmere denne, så kan man jo samtidig lave nogle test om den fungerer og pins ikke er kortsluttet osv.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Mar 1 '19
KMDTHY
KMDTHY Mar 1 '19
Citat fra mbk

@KMDTHY

Nej, ikke endnu, jeg har bestilt noget kopi fra Kina, men det kan godt være jeg skal have fat i den rigtige vare.

Jeg har:

- USB baseret læser og socket til at montere eMMC i.

- Reflow hot air gun

- Pinset og skrabere

- eMMC identisk med den på boarded som skulle være 'balled' men har ikke tjekket

Mangler levering på:

- Flux

- Kapton tape til at beskytte nærliggende komponenter

Jeg overvejer at lave en pogo pin baseret adaptor så man kan aflæse og programmere eMMC mens den sidder på boardet, så kan man lave image af chippen uden at varme på den, sætte den nye på og programmere denne, så kan man jo samtidig lave nogle test om den fungerer og pins ikke er kortsluttet osv.

Jeg citerer lige fra Rossmann, og det er altså en mand der har gjort rigtig meget for DIY communitiet samt loddet MANGE boards. Så tænker ikke det er helt bullshit. Til sådan et projekt ville jeg godt give de 20 USD og få noget der virker.  

"AVOID EBAY AND AMAZON AMTECH FLUX!! 

When you buy Amtech products on eBay or Amazon, you are buying rebranded Vaseline. 

"

mbk
mbk Mar 1 '19

@KMDTHY

Ja, du har nok ret, som jeg forstår er der et par forskellige typer, måske jeg skal have to typer, en til at rense og en til at lodde BGA.

Det ser dog ud til at skrabe overfladen fjerner overskydende loddetin etc. helt fint.

ronnie
ronnie May 10 '19

HAR DU OGSÅ FÅET UDSKIFTET SKÆRM?

Jeg har oplevet samme med at skifte en skærm (og skulle betale for det) og kører nu en sag mod Tesla ift. at få udleveret reservedelen og i øvrigt argumentere for at der er tale om en konstruktionsfejl og den derfor også skal skiftes uden betaling.

I den forbindelse vil jeg gerne høre fra dem af jer der har oplevet at skærmen er gået i stykker - uanset om det er på garanti eller udenfor. Skriv en personlig besked herinde med din mail og så laver jeg et samlet overblik.

Ligeledes vil jeg rigtigt gerne hvis nogen kan sende link til steder hvor problemet beskrives. Som jeg forstår det er en computerdel underdimensioneret ift. de opgaver den skal løse og er der for en tikkende bombe. Hvis jeg får en dommers ord for at få den udleveret vil jeg gerne have den testet af en uvildig part som DTU. Hvis nogen har inputs til dette må I gerne skrive til mig også.

Jeg er stor fan af Tesla og deres biler og alle de dygtige og søde mennesker der arbejder der som hver dag giver god service til alle os ejere. Derfor er det ærgerligt at de har nogle overordnede regler som i dette tilfælde ødelægger oplevelsen. Men lad os nu se om ikke vi kan få ændret det... virker som om det er et ret stort problem.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »