Loading...
dk

Skærm er gået i sort | Tesla Forum

webercarbmann
webercarbmann Jan 8 '19
Quote from mbk

@Kresimir

Godt der er nogle der tager kampen, Tesla kunne sagtens være væsentligt mere venlig ved deres kunder, det er rimelig dokumenteret at Tesla ikke har designet MCU til en fornuftig levetid.

Der er diskussioner her 

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/7tplic/my_touchscreen_just_failed_again_3rd_time_since/

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tegra-temps-hastening-the-life-of-the-mcu-in-older-model-s.101074/

Jeg må erklære mig fuldstændig enig. Hvis Tesla ville tilbyde en ny opgraderet MCU til en rimelig pris ville der ikke være så meget at komme efter. En udgift på 22K er IKKE rimeligt når der er tale om et design der kører en chip, så den på et tidspunkt fejler.  Det skide problem er også, at man ikke har noget valg når fejlen opstår. Hvis man ikke hoster op, har man 2 tons sæbekassebil holdende i carporten. 

At Tesla ikke vil udlevere den defekt del efter udskiftning er helt uantageligt. Jeg mener at man kan forlange at få udleveret de dele der er udskiftet eller tager jeg fejl?  EU regler? 

mbk
mbk Jan 8 '19

Jeg kan ikke forstå man ikke kan få udleveret den gamle MCU, man har jo købt og betalt den. 

Kresimir
Kresimir Jan 8 '19

Jeg har endeligt fået et skriftlig svar fra Tesla’s flinke værkfører:
”Fejlen på din bil er ikke opstået som følge af en software opdatering d. 21/12-2018. Fejlen skyldes en defekt komponent (hardware) inde i bilens ”Media control unit”.
Tesla Aarhus har flere gange forgæves forsøgt at genskabe kommunikationen med dette komponent, både trådløst og med en kablet forbindelse, desværre i uden held.
Dette forsøg er blevet udført i samarbejde med vores ingeniør-team, som også har konkluderet at Media control unit´en skal udskiftes.
Som en del af udskiftningsproceduren skal den defekte skærm sendes retur til producenten, derfor kan jeg desværre ikke udlevere denne, som jeg også fortalte dig i telefonen.

Der er ingen indikationer på at fejlen skyldes en softwareopdatering, da der hvis der var tale om en software fejl vil være opstået fejl på alle biler i hele flåden, hvilket ikke er tilfældet.”
- Han siger ikke noget om hvorfor er ”komponenten (hardware)” blevet defekt.
Jeg vil drøfte med FDM’s juridiske rådgivere om det kan være rigtigt at Tesla kan bare ”konfiskere” min private ejendom (skærmen) når det ikke er en indbytter.

mbk
mbk Jan 8 '19

Lyder til at han er enig i at det er en komponent på CPU boardet. Det er nvidia der producerer det. Jeg synes det lyder dyrt at bede om 22.000 for at ombytte en komponent som nok koster under 1000 kr. Her er et link til nvidias serie, de bliver brugt i andre biler også  som Audi A3/A4/A6

https://nvidianews.nvidia.com/file?fid=5449edeef6091d4c6e000175

P85DK
P85DK Jan 8 '19

Det lyder som rent ordkløveri fra Teslas side for at ikke komme til at indrømme noget.

Du skal spørge direkte om den HW del han taler om at de prøver at komme i kontakt med er eMMC memory modulet. Hvis det er, hvilket det mest størst sandsynlighed er, så er det en kendt fejl.

Det er i bund og grund underordnet om det er en sw update eller andet som har været dråben der fik bærget til at flyde over. Det er en fejlkonstruktion, og det ved Tesla udemærket godt.

Det er fint du har FDMs jurist på. Først og fremmest skal FDM betinge sig at I får udleveret enheden til undersøgelse af uvildig tredjepart for at fastslå fejlen og årsagen, hvorefter I selvfølgelig vil retunere enheden til Tesla igen.

Såfremt FDM kan finde ud af at udfærdige det krav korrekt, så er mit gæt at Tesla ret hurtigt finder ud af at din enhed er dækket af en garanti, da de ikke ønsker denne undersøgelse og konklusion med i en eventuel fremtidig sag ved retten.

Den tredjepart skal selvfølgelig være en elektronik ekspert, udfordringen for FDM i dette tilfælde er jo at det er en computer mere end det er en bil der er gået i stykker.

mbk
mbk Jan 8 '19
Quote from P85DK

Det lyder som rent ordkløveri fra Teslas side for at ikke komme til at indrømme noget.

Du skal spørge direkte om den HW del han taler om at de prøver at komme i kontakt med er eMMC memory modulet. Hvis det er, hvilket det mest størst sandsynlighed er, så er det en kendt fejl.

Hvis nogen har lyst til at gøre forsøget, kunne man få loddet en ny eMMC på af samme fabrikat og så høre om Tesla vil reflashe firmware.

Samme procedure som på denne mobil:

https://www.youtube.com/watch?v=rOYo9AcUQQI 

Der er andre failure modes på MCU, men død eMMC vil nok toppe listen.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 8 '19
Kiefer
Kiefer Jan 9 '19

Had angår uvildig rapport, så er jeg ret overbevist om at FDM ikke selv vil undersøge den, men derimod sende den ind til f.eks Teknologisk Institut for gennemsyn. De har jo stor erfaring med at gennemgå elektrisk komponenter og lave fejlrapporter. 

Og ja, jeg tror også at hvis det kommer til en uvildig instans, at Tesla så pludselig mener det er garanti ;)

Kresimir
Kresimir Jan 9 '19

Kunne være at det er derfor Tesla ikke vil udlevere den defekte skærm?

mbk
mbk Jan 9 '19
Quote from Kresimir

Kunne være at det er derfor Tesla ikke vil udlevere den defekte skærm?

Det er også fordi de genbygger den og sætter i en anden bil der har garanti. Jeg er heller ikke sikker på du får en ny skærm selvom de siger det, det er nok bare en genbygget. Det synes jeg som sådan er fin praksis, men ikke til 22.000.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 9 '19
mbk
mbk Jan 9 '19

De brugte skærme ser ud til at koste omkring 8.000 på ebay, så de kan vel ikke tillade sig at konfiskere den uden at refundere dig noget for den.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 9 '19
Doc2211
Doc2211 Jan 9 '19

Jeg står i nøjagtig samme situation som Kresimir. Min Tesla fra juli 2015 er nu ved at få udskiftet skærm. Tesla Aarhus kan dog ikke oplyse hvornår de kan få en ny, så måske er der et betydeligt antal med samme problem. Har ligeledes fået at vide prisen kr. 22.000 er for en byttet skærm, idet min skal sendes til producenten. Hvis jeg insisterer på at beholde min skærm, er prisen en anden.  

Lidt pudsigt at mit problem også opstod d. 21 december. Tesla Aarhus prøvede i ugen før, hvor det nogle gange var lykkedes mig at genstarte skærmen, at få kontakt til min Tesla, fik herat vide der var en halvvejs downloadet opdatering ?

mbk
mbk Jan 9 '19
Quote from Doc2211

Lidt pudsigt at mit problem også opstod d. 21 december. Tesla Aarhus prøvede i ugen før, hvor det nogle gange var lykkedes mig at genstarte skærmen, at få kontakt til min Tesla, fik herat vide der var en halvvejs downloadet opdatering ?

Det lyder som eMMC fejlen, opdateringen fejler grundet skrivefejl. Så det er ikke opdateringen der får hardwaren til at gå i stykker, men det er den der påviser fejlen.  

mbk
mbk Jan 9 '19

Hvis man kunne aflæse eMMC, skrive den til en ny og lodde den på, så vil opdatering sikkert fungere.

mbk
mbk Jan 9 '19

Der er en bruger bed navn 'tedsk' på teslamotorsclub der har afloddet og loddet nye eMMC på Teslas VCM kort for andre brugere, så det er muligt, måske den lokale telefon reperations shop har en med samme færdigheder.

P85DK
P85DK Jan 9 '19

Doc2211 - hvis du ikke er medlem af FDm allerede, så gør dig selv, Kresimir og os andre den tjeneste at ofre de 620 kr og bed Kresimir om hans kontaktperson og meld dig under fanerne. FDM står meget stærkere når de har flere medlemmer med samme problem. Det er billige penge for at slippe for en regning på 22.000 kr.

Og få FDM til at insistere på en uvildig vurdering af fejlen, eventuelt før Tesla får bilen ind til udskiftning af skærm.

Ydermere, så sørg for at give Tesla al den information som mbk og andre har linket til hvor andre beskriver deres fejl. Der kan hurtigt danne sig et billede af fejlens hyppighed og årsag.

mbk
mbk Jan 9 '19

Mit gæt er at Tesla kender problemet så rigeligt. Såvidt jeg kan læse har første generation 8GB eMMC, næste generation Faceliftet S/X med opgraderet CPU har 32GB eMMC og Model 3 har fået en 64GB eMMC.

Model 3 har også fået et større 12V batteri fordi S/X spiser dem efter nogle år, så de fortæller jo inderekte om deres egne design fejl. I det mindste retter de dem.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/mcu-fails-for-the-second-time.96007/page-3#post-2286575

P85DK
P85DK Jan 10 '19

Jeg fik skiftet min ved 65.000 km på garantien for 18 md siden. Jeg kiggede lige på repair order og der står at den blev udskiftet pga 'intern fejl i MCU årsag til sort MCU'

mbk
mbk Jan 10 '19

Model S fra 2012/2013 har vist kun 4GB eMMC, de fleste af dem har nok fået skiftet MCU nu. 

En 8GB eMMC koster omkring 50kr, så det er sgu irriterende at få en regning på 22.000. 

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »