Loading...
dk

Skærm er gået i sort | Tesla Forum

webercarbmann
Quote from Kiefer

Man kan så også sige, at en af de primære grunde til at skifte emmc kortet skulle da lige være for at køre dette script i et cron job når man nu alligevel har kortet ude:

while [ 1 -eq 1 ]
   do
     /usr/local/bin/sdv GUI_disableAutosteerRestrictions true
     /usr/local/bin/sdv GUI_handsOnRequirementDisable true
    # Loop waiting one minute between cycles
    /bin/sleep 60
done

:)

/Martin

Hvem starter først et firma der renoverer MCU enheder og åbner op for fri konfiguration af bilen? Når bilerne bliver mere end 8 år gamle er der ikke nogen garanti at miste.  

webercarbmann

Meget spændende, hvem kan tilbyde den slags i Nordeuropa? 

Kiefer
Kiefer Feb 6

Har man først fundet en der kan lodde kredsen ud og lodde en ny på, er det relativt simpelt at flytte data fra en kreds til en anden hvis man følger de link mbk har angivet. 

Det burde enhver med et minimum af Linux kompetencer kunne finde ud af.

Hvis man ikke allerede har loddeudstyret til SMD lodninger, så har man hurtigt brugt +5.000 kroner inden man overhovedet er gang med at tænde for det...

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Feb 6
BOF_AlphaTrader Administrator
Citat fra Kiefer

Har man først fundet en der kan lodde kredsen ud og lodde en ny på, er det relativt simpelt at flytte data fra en kreds til en anden hvis man følger de link mbk har angivet. 

Det burde enhver med et minimum af Linux kompetencer kunne finde ud af.

Hvis man ikke allerede har loddeudstyret til SMD lodninger, så har man hurtigt brugt +5.000 kroner inden man overhovedet er gang med at tænde for det...

/Martin

Med din viden om dette, er du vist ved at få dig rodet ud i noget reperations arbejde meget snart :D 

Forummets indlæg er redigeret af BOF_AlphaTrader Feb 6
Kiefer
Kiefer Feb 6

Heh, jeg tror nok jeg skal finde en anden til at lave loddearbejdet. De karakterer jeg fik i lodning for mange år siden, de passer vist ikke helt til denne type arbejde ;)

Men at lave Linux-delen er hvor jeg vil sige, det er den nemme del.

Udloddeudstyret, skal jo være en IR lodde-station, de starter ved ca. 1000 kroner stykket og priserne stiger hurtigt jo bedre den skal være, så skal man have udstyret til at rense for lodderester og ikke mindst kunne gøre kredsen klar til at blive loddet på igen. Derefter hænder der ikke ryster når delen skal loddes på. 

Hvis man godt kan nøjes med en 32GB i stedet for 64GB så koster de ca. 250 kroner stykket for flash-kredsene. Og får man skiftet inden den man har er gået i stykker, er det jo nemt at få flyttet data. Men er skaden allerede sket, skal man have fat i en der kan få lagt software på igen fra Teslas toolbox. Her skal vi jo nok have fat i en autoriseret forhandler der har adgang til dette. 

Og jeg ved ikke om de autoriserede forhandlere har adgang udover Tesla selv. Crashpoint fortalte på et tidspunkt at selv de var begrænset til hvad de havde lov til. Men man kan måske forvente at de har adgang til at skifte MCU'er i forbindelse med skader uden at Tesla skal indover for at lægge software på.

Kunne måske være interessant og høre f.eks. Autoskadestuen om de vil skifte en "refurbished" MCU. Tesla vil jo ikke.

Og ja, jeg sidder da og overvejer om ikke der skal en MCU ned i håndbaggagen når turen går retur fra det sydlige Californien her til foråret ;-)

/Martin

mbk
mbk Feb 6

Som @Kiefer siger er det nemt nok hvis man har fat i ham der kan lodde eMMC af og ny på. Der er helt sikkert en del der kan det, jeg har mødt et par stykker der kan men ikke nogen jeg har kontakt med nu. Men delmængde af elektronik hajer som laver TV/Bærbare/mobil kan gøre det. Hvis de kan lodde en ny eMMC på en mobil kan de også på en Tesla MCU.

Selvom eMMC'en er defekt og man har sort skærm, så tror jeg stadig der er en hvis chance for at man kan flytte OS til ny eMMC, hvis f eks den gamle dør fordi den ikke kan skrives til men stadig læses, så dør bilen midt i en opdatering, som måske går fint med en ny eMMC. 

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Feb 11

Har netop været hos Tesla i Århus i dag for at få skiftet SD kortet. Det skulle efter sigende koste 2500 kr, men efter en hel dag med mislykkede opdateringer ender det med at komme til at koste det tidobbelte! Skærm virker heldigvis upåklageligt men vil ikke opdatere. Overvejer kraftigt at vente lidt med denne udgift :-(

Mandal
Mandal Feb 11
Citat fra Gustavsfar1

Har netop været hos Tesla i Århus i dag for at få skiftet SD kortet. Det skulle efter sigende koste 2500 kr, men efter en hel dag med mislykkede opdateringer ender det med at komme til at koste det tidobbelte! Skærm virker heldigvis upåklageligt men vil ikke opdatere. Overvejer kraftigt at vente lidt med denne udgift :-(

Den skal jeg lige forstå - betyder det, at Tesla nu tilbyder en reparation, der alene handler om at udskifte SD kortet? 
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Feb 11

Jeg var vist heller ikke helt klar i spyttet. Havde en forventning om udskiftning af Sd kort til 2500 kr, men blev efter 8 timers ventetid præsenteret for en regning på 25000 kr til udskiftning af MCU, hvilket jeg i første omgang valgte at takke nej tak til, da skærm fungerer upåklageligt, bortset fra at den ikke kan opdatere software.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Feb 11
Kresimir
Kresimir Feb 11

@ Gustavsfar1  -  hvad årgang er din bil?

lauz
lauz Feb 11
Fandt denne vejledning den anden dag.

http://teslaservicemanual.com/...ing-emmc-in-mcu.html

$125 i stumper.

Måske man burde høre om autoskadestuen ikke kunne alliere sig med en elektronik-kyndig og tilbyde reparationen?

@Gustavsfar1 betyder alt dette at alle pre-2016 Teslaer skal have skiftet eMMC chippen?  

Altså det synes ikke at være om, men hvornår den skal skiftes, er det korrekt? 

Hvis det er rigtigt så synes 5000 Kr. til udstyr til en tekniker der kan lave det, ikke som meget. Når alternativet er 25.000 Kr. udskiftning hos Tesla HQ. 

Forummets indlæg er redigeret af BOF_AlphaTrader Feb 11
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Feb 11

Ja på sigt vil nok alle ældre skulle udskiftes. Min er fra slut 14. Har søgt lidt om det på det amerikanske forum hvor folk selvfølgelig også prøver at undgå at skulle skifte MCU. I de tilfælde hvor de konfronterer Tesla med at de vil få tredje part til det eller gøre det selv får de at vide at de i så fald vil blive banned af Tesla Service! 

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Feb 11

Men hvis der er nogle af jer der har kompetencer til dette vil jeg da ikke udelukke måske at prøve når eller hvis skærmen går helt kold. Heldigvis virker min 100% dog uden mulighed for at opdatere.

mbk
mbk Feb 11

@BOF_Alphatrader

Der er ingen skarp grænse ved 2016, indtil MCU V2 med Intel chip i starten af 2018, så kommer de alle sikkert til at miste eMMC i bilens levetid.

Det skyldes to ting, underdimensionering i forhold til brug og for høj temperatur grundet for ringe køling/for varm Nvidia chip der sidder ved siden af, den bliver op til 70C. 

Nvidia chipsene er løbende blevet bedre, så de ikke bliver helt så varme, Tesla har drosle logning lidt ned, men i MCU V2 bruger de 32GB chip og i Model 3 64GB chips, det hjælper drastisk på levetid. 

Jeg har en ven som er elektronik mekaniker (uddannet i Kbh. lufthavnen) som jeg skal se i denne uge, jeg vil se om ikke jeg kan rejse emnet med ham. 

Jeg tøffer jo selv rundt i en 85' fra midt 2014, selv om at det er en CPO med 45 000 Km. tilbage af den garanti så har det da min interesse at sørge for at den enten fejler(!) og rettes inden for denne garanti eller at der er en løsning når jeg går ud over denne garanti. 

mbk
mbk Feb 11

@BOF

MCU har også et par andre failure modes, men eMMC er vist største sønder. På den positive side så kan det laves relativt billigt, men er selvfølgelig ret bøvlet før der er nogle der tilbyder at løse opgaven. 

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Feb 11

Dette er hvad de skrev på repair order report fra i dag:

Corrections: Media Control Unit (Touchscreen) General Diagnosis Media Control Unit (Touchscreen) General Diagnosis performed due to vheicle is unable to install firmware. Conclusion: Internal fault on MCU circuit board verified which affecting MCU updating process. Tried resolved with a format of MCU without any succes. Media Control unit needs replacement due to this internal issue. 

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »