Loading...
dk

Skærm er gået i sort | Tesla Forum

mbk
mbk Feb 11

@Gustavsfar1

Lyder helt sikkert som korrupt eMMC. Det sjove er at hvis du går efter DIY løsningen og f. eks sætter en 32GB eller 64GB eMMC i, så holder den formenligt længere end at betale 25.000 for et MCU swap hos Tesla. 

Kiefer
Kiefer Feb 12

Det er fuldstændig den samme fejl som jeg har på min bil. MCU virker også, den kan bare ikke softwareopdateres. 

Vi tager på ferie i det sydlige Californien her til april hvor dårlige nord for San Diego ligger en foto-ophugger der gør sig lidt i Tesla, og de sælger brugte MCU'er, og der ryger helt sikkert en lettere brugt MCU med ned i håndtasken til turen hjem. 

Så længe MCU ikke er gået helt i sort, kan man så vidt jeg kan læse mig frem itl godt få data ud, og derefter lægge dem over på et nyt eMMC kort og lodde det på.

webercarbmann
webercarbmann Feb 12

Tror at vi er mange der følger dette med interesse. Det er lige før at vi skulle lave en gruppe der køber et par ekstra MCU`s i fællesskab?   Den defekte der bliver pillet ud af en bil kan renoveres og monteres i den næste bil osv....  Bare en ide.  Jeg er frisk på at spytte lidt i kassen.   

TorbenS
TorbenS Feb 12

@webercarbmann

Jeg er også frisk på at spytte i kassen.

P85DK
P85DK Feb 12

Umiddelbart så kommer jeg til at tænke på dårlige blokke og at opdateringen af FW ikke kan lade sig gøre er fordi den prøver at skrive til nogle dårlige blokke og får en fejl.

MCU'en fungerer jo fint hvis uden opdateringen.

Kunne det være en idé at prøve at komme til at lave en fsck?

mbk
mbk Feb 12

@P85DK 

Flash fejler lidt anderledes end mekaniske diske, ofte fejler de i skrivning mens læsning stadig virker, men flash kan nu også blive helt korrupt. Hvis det var mig der var så "heldig" at have en MCU hvor det virker somom læsning er intakt  ville jeg nok gøre gå all in og få skiftet den eMMC inden skærmen går helt død og man måske ikke kan aflæse den gamle eMMC mere. 

Kiefer
Kiefer Feb 14

FSCK kan man kun udføre hvis man har fået root access til MCU'en. 

/Martin

mbk
mbk Feb 14
Citat fra Kiefer

FSCK kan man kun udføre hvis man har fået root access til MCU'en. 

/Martin

fsck vil ikke hjælpe dig, der skal ny hardware til 

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Feb 14

ØV!

P85DK
P85DK Feb 14

Det lyder som om der skal samles en stak udrangerede telefoner og øves eMMC lodning :-)

mbk
mbk Feb 14

@P85DK 

Ja.. Jeg har købt et VCM kort fra en Model S af en Ukrainer, socket til at aflæse eMMC, ny eMMC for 60kr incl levering og en reflow station. Wish me luck.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Feb 14
P85DK
P85DK Feb 14

spændende - vil du lave din første eMMC lodning på den eller vil du øve dig på et par af de mindre kønne piger i baren (aflagte mobiltelefoner) først?

mbk
mbk Feb 14

@P85DK 

Jeg planlægger at øve mig ved at tage chips af nogle ram moduler osv. Jeg har også købt en USB uden eMMC til 10kr, så kan jeg da starte med at øve mig med at lodde en eMMC på den. 

mbk
mbk Feb 14

VCM er købt som defekt med beskeden "Stopped working after updating the firmware" 

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Feb 14

Lyder spændende :-) 

Nu er jeg ikke ekspert udi computere, men hvad er det værste der kan ske ved at forsøge at udføre denne lodning?

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Feb 14
mbk
mbk Feb 14

At du skal betale for en ny MCU hos Tesla

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Feb 14

Netop men hvor stor er risikoen for at hele lortet kortslutter og skærmen går i sort?

mbk
mbk Feb 14

Hvis chippen er færdig er skærmen sort, sådan er det bare. Hvis det mislykkedes at erstatte chippen så er det lige slemt. 

Men hvis nu det meste er læsbart på den originale chip og man flytter det til en ny og får loddet den på istedet, så burde problemet være løst. Det er jo sådan lidt en catch 22, det er bedst at skifte til ny eMMC før den originale dør, men så risikerer man netop at dræbe den i operationen.

De der har en bil der ikke kan tage en opgradering er nok ret tæt på at eMMC står helt af, det er jo nok dem der er mest motiveret til at prøve. Nu ser vi lige hvor godt det går med at lodde eMMC VCM og lave backup af den, fortsættelse følger. 

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Feb 14

Ok.

Tak for svar.

Vi afventer og krydser fingre for at patienten overlever....

P85DK
P85DK Feb 14

Men hvis eMMC er gået og det ikke er muligt at rede data, så er det stadig en god ide at prøve at skifte eMMC, da Tesla jo bare kan installere FW igen. Det kan jeg ikke forestille mig at de har et problem med.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 14
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »