Overordnet set er det ligegyldigt hvad bevæggrundene og argumenterne er bag firmaets og især aktiens fremdrift. Så længe man forstår hvad det er der driver den. Man kan være uenig indtil SpaceX sender en raket til Mars og så er det stadig være irrelevant om man er bull eller bear.
Der er elementer af TSLA casen som jeg ikke tror på, på nuværende tidspunkt. Men så længe de elementer får folk (inkl. institutionelle investorer) med på vognen, eller der er tilstrækkeligt med andre elementer der kompenserer for det - er det, det eneste som har betydning, hvis man er aktionær. Indtil et potentielt nyt scenarie opstår. Sådan er det for alle investeringer. Det er der ikke noget nyt i. Så er det kun et spørgsmål om risiko og potentielle.
Sagt på en meget simplificeret måde, er det lidt tilsvarende "the trend is your friend" og "what moves the stock is all that is important". Hvis man så samtidigt er overbevist om at der er noget substans bag, desto bedre.
Indtil videre har jeg ikke set noget der bekymrer mig. Selv hvis tyskerne formår at rykke hurtigere med bedre og flere biler, er det kun positivt, da de er med til at transitionere og skabe det fremtidige marked for elbiler, som Tesla så får en god del af. Dine betragtninger lader til at læne sig op af zero sum game mentaliteten. Mine det modsatte. Tesla kan misse på mange parametre og alligevel klare sig godt i et voksende elbilsmarked. Niche eller ej. Hvis konkurrenterne er hurtige/gode, vil det gavne Teslas bilforretning. Hvis de er langsomme/dårlige, vil det ligeledes gavne Tesla. Det er rigtig win-win.
Risikoelementer og potentielle trusler, herunder interne, skal man altid bygge ind i sin position. Det gælder alle investeringer. Jeg vurderer at potentialet klart overvejer truslerne på nuværende tidspunkt og lang tid ind i fremtiden, medmindre dynamikken ændrer sig. Nu er det ikke tilfældet for mig, men hvis man har en langsigtet og tålmodig forventning om f.eks. kurs 900, er det jo fuldstændigt ligegyldigt hvis en aktie er storvolatil i lejet 150-380. Især hvis man forventer volatiliteten. Medmindre man er god til at trade og kan lave en fortjeneste på vejen op og ned mod det langsigtede mål. Det er bare de færreste der kan det, hvis de er ærlige med sig selv.
Så jeg er overbevist om at TSLA udvikler sig positivt, med alle de nuværende kendte potentielt positive og negative momenter. Indtil jeg bliver overbevist om noget andet.