Loading...
dk

Hårde ord fra tidligere GM chef | Tesla Forum

Jabba
Jabba Sep 30 '18

Overordnet set er det ligegyldigt hvad bevæggrundene og argumenterne er bag firmaets og især aktiens fremdrift. Så længe man forstår hvad det er der driver den. Man kan være uenig indtil SpaceX sender en raket til Mars og så er det stadig være irrelevant om man er bull eller bear.

Der er elementer af TSLA casen som jeg ikke tror på, på nuværende tidspunkt. Men så længe de elementer får folk (inkl. institutionelle investorer) med på vognen, eller der er tilstrækkeligt med andre elementer der kompenserer for det - er det, det eneste som har betydning, hvis man er aktionær. Indtil et potentielt nyt scenarie opstår. Sådan er det for alle investeringer. Det er der ikke noget nyt i. Så er det kun et spørgsmål om risiko og potentielle.

Sagt på en meget simplificeret måde, er det lidt tilsvarende "the trend is your friend" og "what moves the stock is all that is important". Hvis man så samtidigt er overbevist om at der er noget substans bag, desto bedre.

Indtil videre har jeg ikke set noget der bekymrer mig. Selv hvis tyskerne formår at rykke hurtigere med bedre og flere biler, er det kun positivt, da de er med til at transitionere og skabe det fremtidige marked for elbiler, som Tesla så får en god del af. Dine betragtninger lader til at læne sig op af zero sum game mentaliteten. Mine det modsatte. Tesla kan misse på mange parametre og alligevel klare sig godt i et voksende elbilsmarked. Niche eller ej. Hvis konkurrenterne er hurtige/gode, vil det gavne Teslas bilforretning. Hvis de er langsomme/dårlige, vil det ligeledes gavne Tesla. Det er rigtig win-win.

Risikoelementer og potentielle trusler, herunder interne, skal man altid bygge ind i sin position. Det gælder alle investeringer. Jeg vurderer at potentialet klart overvejer truslerne på nuværende tidspunkt og lang tid ind i fremtiden, medmindre dynamikken ændrer sig. Nu er det ikke tilfældet for mig, men hvis man har en langsigtet og tålmodig forventning om f.eks. kurs 900, er det jo fuldstændigt ligegyldigt hvis en aktie er storvolatil i lejet 150-380. Især hvis man forventer volatiliteten. Medmindre man er god til at trade og kan lave en fortjeneste på vejen op og ned mod det langsigtede mål. Det er bare de færreste der kan det, hvis de er ærlige med sig selv.

Så jeg er overbevist om at TSLA udvikler sig positivt, med alle de nuværende kendte potentielt positive og negative momenter. Indtil jeg bliver overbevist om noget andet.

P85DK
P85DK Sep 30 '18

Så giver det mere mening hvad du siger - du spiller trenden mere end aktien i sig selv, hvilket jo er en strategi i sig selv.

Hvis jeg var zero sum i nogen som helst som har med bilsalg at gøre i en verden hvor befolkningstallet eksplodere og stadig flere mennesker får råd til biler og i de udviklede lande 2, 3 og 4 biler, så ville jeg godt nok være dum. Kagen vokser af sig selv, både ICE og el.

Jabba
Jabba Oct 1 '18

Snapshot fra TSLAs tyske proxy aktie i dag. Ikke langt fra de €270 jeg nævnte tidligere.

Hvis der ikke dumper dårlige nyheder ind i løbet af ugen, tror jeg den kan ramme omkring $350-$375 på Nasdaq allerede denne uge. Spændende uge for dygtige tradere.

mbk
mbk Oct 1 '18

@Jabba

Jeg er ved at være lidt træt af de +/- 50USD spring som kommer nærmest fra dag til dag. Tesla er helt klart foran på elbiler og "konkurrenterne" er for fodslæbende, så Tesla kan få en god bid af markedet for en tid. Men det begynder at blive useriøst når man ikke kan tro på hvad direktøren skriver. Jeg holder mine aktier men køber ikke flere :S

Jabba
Jabba Oct 1 '18

@mbk

Jeg vil klart fraråde at købe eller holde TSLA, hvis du ikke enten er dygtig trader eller garvet investor med is i maven, som har forstået aktien og risikoen, samt fastsat horisont og kursmål (bund og top). 

TSLA er ikke en lotteriseddel, men den er speciel og jeg vil gå så langt som at sige, at 99% af hobbyinvestorer eller tradere ikke kan håndtere den. Hverken financielt eller mentalt. Selv garvede folk i branchen bliver hylet ud af den engang imellem. Det skal man have respekt for. Men +/- 50 USD er peanuts og forventligt for den type aktie. Derfor også hvorfor jeg råder dig til noget mindre volatilt, da din forventning jo lader til at være noget andet. Måske noget traditionelt med god P/E og dividends.

Det er let at forveksle kendskab til branchen, bilerne og Tesla, med forståelse for aktien og den bagvedliggende dynamik. Det er bare ofte 2 vidt forskellige ting. 

Ikke før jeg tog massive tab gennem min tid som investor og fuldtidstrader, lærte jeg at håndtere volatile og risikable aktier og finansielle instrumenter. Men det er stadig en udfordring.

Respekt for psykologien og mental disciplin står for mig øverst på listen over ting man skal have godt styr på, før man investerer i den slags aktier og andre ting for den sags skyld.

Da jeg tradede fuldtid (på 2-3 forskellige markeder, US/EU/AP), var jeg i over et år mange gange mere stresset og følelsladet end jeg var i selv mine hårdeste og mest komplekse jobs. Indtil jeg lærte det på den hårde måde, gentagende gange. Det er noget helt andet når ens egne penge står på spil og endnu mere hvis det er store summer eller høj gearing. Men min tid indenfor trading var den bedste erfaring jeg kunne have fået i forhold til fremtidige investeringer. 

Havde jeg ikke kunne håndtere det psykologiske aspekt, var jeg stoppet helt med at investere. Kender flere der havde den selverkendelse.

Det er faktisk det bedste råd jeg kan give de fleste. Lad vær med at investere signifikant i værdipapirer medmindre du forstår dig selv og har opbygget solid erfaring. De fleste taber i det lange løb, fordi de ikke har førnævnte på plads.

Jabba
Jabba Oct 1 '18

@MOS

€270 nået :)

Godt ugentligt comeback, indtil videre.

Forummets indlæg er redigeret af Jabba Oct 1 '18
SuneH
SuneH Oct 1 '18

Den ligger i kurs 308 her i pre-market

https://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla ;

Jabba
Jabba Oct 1 '18
Quote from SuneH

Den ligger i kurs 308 her i pre-market

https://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla ;

Ja. Pre-market $308 =  €265. 

SuneH
SuneH Oct 1 '18

Ahh. Havde ikke lige fanget at du arbejder i Euro.

MOS
MOS Oct 1 '18

Fantastisk, Jabba! Du fik ret i, at TL0 kom op i €270 i dag. Så må vi se, om kursen holder dagen ud og om TSLA fortsætter op i $350-$375 i løbet af ugen...

Det bliver sjovt at se, hvordan shorts'ene vil gå panik ved udgangen, når tallene fra Q3 kommer... Er der nogen, der ved, hvornår officielle tal bliver meldt ud?

Jabba
Jabba Oct 1 '18
Quote from MOS

Fantastisk, Jabba! Du fik ret i, at TL0 kom op i €270 i dag. Så må vi se, om kursen holder dagen ud og om TSLA fortsætter op i $350-$375 i løbet af ugen...

Det bliver sjovt at se, hvordan shorts'ene vil gå panik ved udgangen, når tallene fra Q3 kommer... Er der nogen, der ved, hvornår officielle tal bliver meldt ud?

Der bliver storspekuleret i udgivelsen af Q3 tallene, as we speak. Alle detaljerne får man selvfølgelig først til earnings call i november. Men tror de smider leverings- og produktionstallene allerede i dag. Måske efter Nasdaq lukker.

Er også spændt på om det holder stik med de ekstra $20 mio han planlægger at købe TSLA for, som kompensation for Teslas bøde. NY Times citerer en Tesla talsmand, men venter stadig på timing og yderligere bekræftelse. 

Spørgsmål er hvordan fordelingen mellem leverancer og produktion er. Uanset bliver det et rekord kvartal. Min egen spekulation lyder på over 55K Model 3 leveret, altså over deres forventede range. Tror de samlet set lander på omkring 77K leverancer inkl. Model S og X. Det bliver spændende at se.

MOS
MOS Oct 1 '18

~80.000 biler produceret, heraf ca. 53.000 Model 3.

https://electrek.co/2018/10/01/tesla-production-record-q3-deliveries-crazier/

P85DK
P85DK Oct 1 '18

@jabba - jeg tror stadig jeg skal have forklaret den prissætning.

Stigningen i aktien svarer til at hver solgte bil i Q3 tillægges en stigning i virksomhedens værdi på ca. $10.000. Eller er de $40 bare nyheden om at sagen med SEC er afklaret og så er den reelle prisstiging kun ca. $4 pr. aktie eller ca. $860 pr. solgte bil, eller ca. $2.550 pr. mere solgte bil end i Q2?

Eller er det euforien blandt 'tilhængere' over at Tesla solgte flere biler man spiller på?

Der er stadig lidt a la 'ejendomme stiger kun i pris' over det for mig :-)

Tesla har p.t. en markedsværdi på ca. $52.5 milliarder, hvilket er et par stykker mere end BMW der leverede ca. 640.000 biler i Q2 og havde en net profit på ca. €2 milliarder i Q2.

Jabba
Jabba Oct 1 '18
Quote from MOS

~80.000 biler produceret, heraf ca. 53.000 Model 3.

https://electrek.co/2018/10/01/tesla-production-record-q3-deliveries-crazier/

Hvis de officielle tal bekræfter ovenstående, er det imponerende. Over 3K mere end mine tal, omend jeg er mere optimistisk på producerede Model 3. Mente iøvrigt 77K producerede, ikke leverancer. 

På trods af den vanvittige fokus på leverancer Tesla har haft i Q3, er jeg usikker på om de fik leveret mere end det, de fik produceret. Ikke fordi de ikke har nok efterslæb fra Q2 eller nok kunder der generelt venter på deres bil. Men fordi leverancer kræver tid og logistik.

Når det er sagt og skulle jeg skyde fra hoften... Baseret på alle de leverancehistorier fra sociale medier (hvor Tesla butikkerne bugner med folk der står i kø for at få deres bil indtil sen aften), kombineret med den drastisk forkortede handover proces - så ville det ikke overraske mig hvis leverancerne bliver lige så vanvittige som Electrek forventer.

P85DK
P85DK Oct 2 '18

Der skal det jo også med at Model S og X bliver produceret til lager, ikke forudbestillinger. Men for at være fair, så er det jo som alle andre bilfabrikanter :-)

jramskov
jramskov Oct 2 '18

During the third quarter, Tesla produced a total of 80,142 electric cars, 50% more than the company’s prior all-time high in Q2 2018. Tesla produced 53,239 Model 3, as well as 26,903 Model S and X vehicles.

Deliveries for Q3 totaled 83,500 vehicles, comprised of 55,840 Model 3, as well as 14,470 Model S, and 13,190 Model X. With these figures, Tesla’s Q3 deliveries alone corresponds to 80% of the company’s entire deliveries last year. The electric car maker also delivered about twice as many Model 3 in the third quarter as all previous quarters combined.

Link: Tesla delivers 83.5k vehicles for Q3 2018, Model 3 production hits 53,239

Hilbert
Hilbert Oct 2 '18

Se lige denne interessante kortlægning af "mediernes" forhold til Tesla.

https://cleantechnica.com/2018/10/01/858-tesla-headlines-563-negative-122-positive-pravduh-about-tesla-in-september/

Tankevækkende.

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Oct 2 '18
P85DK
P85DK Oct 2 '18

@Hilbert - det er vel meget naturligt når man tager i betragtning hvad Elon har haft gang i i september.

Forklaret fint i denne graf

mbk
mbk Oct 3 '18

Short salg er steget lidt igen, men ikke på sit højeste:

Forummets indlæg er redigeret af mbk Oct 3 '18
Sider: « 1 2 3 4 5 6 »