Loading...
dk

Hårde ord fra tidligere GM chef | Tesla Forum

P85DK
P85DK Oct 5 '18

Elon har ikke taget ved lære og 'straffen' er vist ikke trådt rigtigt i kraft endnu. Det er sgu' et dumt tweet at sende ud.

PeterE
PeterE Oct 5 '18

Desværre så er virkeligheden i det her tilfælde, at det kostede ham musd 20 (gange 2) at overtræde en af de vigtigste regler på børsen. Og dvs at han bare betaler og kører videre som om intet var hændt. Trist.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Oct 5 '18
MOS
MOS Oct 5 '18
Som udgangspunkt er sarkasme vel ikke forbudt!? Har de ikke også en slags ytringsfrihed i USA, som også omfatter topdirektører?
P85DK
P85DK Oct 5 '18

Der er ingen tvivl om at han synes han har været sjov og at der er mange der synes det er godt han tør sige det, og selvfølgelig har han ytringsfrihed.

Min far fortalte mig altid som lille at jeg skulle kigge mig for når jeg gik overfor grønt, for der er ikke noget ved at have ret hvis man også har ondt. Jeg har svært ved at se hvordan dette tweet skal bidrage positivt til den situation han befinder sig i. Det bedste ville nok være radio silence i et lille stykke tid.

Det er ikke til at vurdere hvad aftalens indhold om tjek af tweets betyder, men jeg ville umiddelbart tro at sådan et tweet hører ind under hvad der skal tjekkes, da han de facto stiller spørgsmålstegn ved SEC motiver og upartiskhed, en myndighed som han netop har indgået forlig med og som han ved vil være ekstra opmærksom på at han følger aftalens indhold og alle andre regler.

Hans adfærd på twitter og fokusering på short sellers begynder at ligne noget en bestemt herre i et stort hvidt hus kunne finde på.

Det geniale er ved at kamme over ...

Stort set hele ugens kursgevinst er væk igen og langt fra de $350 som jabba var inde på hvis der ikke kom nogle dårlige nyheder. Der har vel ikke rigtigt været nogle negative nyheder fra Tesla ...

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Oct 5 '18
mbk
mbk Oct 5 '18

Jeg forstår ikke hans behov for de tweets. Måske han trænger til en kæreste der er nemmere at imponere. 

P85DK
P85DK Oct 6 '18

David Einhorn, som er en af de store 'shortere' i TSLA sammenligner nu Tesla med Lehmann Brothers. Det er ikke helt uvæsentligt, da David Einhorn var en af de første til at påpege at der var noget helt galt hos Lehmann.

Han er selvfølgelig voldsomt biased, hvilket Elon jo i sagens natur også er, men selv hvis sandheden er et sted midt i mellem, så er det ikke godt.

Der er flere spekulationer fremme om at Elons tweets er en del af opbygge et fjendebillede og dermed en undskyldning og årsag når tingene falder sammen.

Pick your battles Elon ...

SuneH
SuneH Oct 8 '18

To bemærkninger: Hvis Einhorn er en major shorter i TSLA, har han jo en interesse i at tale aktien ned, og derfor kan sammenligningen med Lehmann Brothers være rent taktisk fra hans side, uden hold i virkeligheden.

Dernæst: Spekulationerne som du beskriver vedr. Elons tweets, er lidt konspirationsagtige, da de argumenterer med en form for omvendt-psykologi. Lidt i stil med "Når myndighederne benægter eksistensen af et UFO-center, er det jo præcis et tegn på at der ER et!". På tilsvarende vis forekommer argumentationen "Når Elon tweeter negativt om SEC og shortere, er det fordi han i virkeligheden ved de har ret og er ved at gøre sin undskyldning og exit klar" mig at være omvendt og konstrueret.

Der tror jeg så bare mere på en enkle forklaring: Når Elon tweeter negativt om SEC og shortere, er det helt enkelt fordi han ikke kan lide dem og kæmper mod dem. Og når myndighederne benægter eksistensen af et skjult anlæg der kloner aliens, er det fordi det helt enkelt ikke findes.

P85DK
P85DK Oct 8 '18

Som jeg skriver, så er både Einhorn og Elon enormt biased i hver sin ende. Sammenligningen med Lehmann er så ikke taget ud af den blå luft, men der er konkrete punkter hvor han ser den samme adfærd - men det er jo ikke sikkert at den adfærd var udslagsgivende for Lehmanns fald.

At han ikke kan lide dem og kæmper i mod dem er jeg helt sikker på at du har ret i - og det er der jeg siger - pick your battles Elon. Der er slet ingen grund til at åbne en flanke mod SEC, når de lige har givet ham en kæmpe break. Shortere er en del af livet og at se dem som personlige fjender er nok ikke befordrende for noget som helst.

Det jeg har bemærket er at adjektiverne benyttet om Elon fra det du vil kalde respekterede erhvervsfolk er skiftet fra bl.a. spændende, genial og banebrydende til farlig, psykopat og uligevægtig. Ord som man slet ikke forventer at høre fra den slags folk.

Senest hørte jeg Jeppe Christiansen, MajInvest, betegne Elon som psykopat. MajInvest har trods alt ingen aktier eller shorts eller andre interesser i Tesla.

MOS
MOS Oct 8 '18

@P85DK

Jeg ved ikke, hvordan man kan kalde folk "respekterede", når de sviner andre til med personangreb a la "psykopat". Sådan noget gør man bare ikke! Jeg går her ud fra, at Jeppe Christiansen intet fagligt belæg har for sin påstand.

Johannelund
Johannelund Oct 8 '18
Tesla en døgnflue eller hvad

Netop offentliggjort 3 kvartalstal fra USA.

Tesla Model 3 banker nu alle andre luksusbiler i USA
Ingen producenter af luksusbiler i USA kan følge med Teslas Model 3.

Der har været problemer med både produktionen og leveringen. Men i tredje kvartal blev Teslas Model 3 den bedst sælgende luksusbil i USA. Og endda med en stor margin.

Tesla kunne i sidste uge fortælle, at man havde solgt 55.840 stk. af Model 3, og de gik stort set alle sammen til amerikanske købere, skriver CNN.

Det gjorde Tesla til den klart største leverandør af luksusbiler i USA i kvartalet. Til sammenligning blev der solgt 21.000 Audi Q5, som var den næstbedst sælgende inden for det såkaldte luksussegment.

For at sætte Teslas succes i yderligere perspektiv blev der solgt flere Model 3’er end Cadillac og Buick fra GM. Model 3 slog også Hondas Acura og Fords Lincoln.

Og der blev også solgt flere Model 3 end Lexus, BMW og Mercedes, hvis man holder deres SUV-modeller uden for.

Paradokset er, at Model 3 egentlig ikke var tænkt som en bil til ”luksussegmentet”. Derimod havde Teslas stifter, Elon Musk, sagt, at Model 3 var til massemarkedet.

Men sådan er det ikke gået.

Den oprindelige startpris på en Tesla Model 3 i USA lød på 35.000 dollars (226.000 kr.). Det er en model med et standard-batteri, men den bliver ikke sendt på markedet før tidligst om tre til seks måneder.

I stedet har Tesla koncentreret sig om at producere en Model 3 med større batterikapacitet til en startpris på 49.000 dollars. Og en model med træk på alle fire hjul med en startpris på 55.000 dollars, skriver CNN.

Og det er endda priser, før man får autopilot, valgfri farve eller specielle hjul. Derfor konkurrerer de mange nye Model 3 i luksussegmentet.

Teslas stifter Elon Musk sendte allerede et tweet ud i maj, hvor han direkte skrev, at såfremt Tesla sendte den billige standard Model 3 på markedet, ville selskabet »tabe penge og dø.«

Teslas succes det seneste kvartal er desværre for selskabet druknet i sager om bøder fra det amerikanske børstilsyn, fjernelsen af Elon Musk fra posten som bestyrelsesformand og en historie om, hvordan han røg marijuana under en radioudsendelse.
koden
koden Oct 8 '18

https://jyllands-posten.dk/#ia10922195;finans

Men det er vel ikke så svært at slå alle salgstal, når bilerne er forudbestilt og står i stakkevis klar til at rulle ud. Men uanset er det da fedt at høre.

Forummets indlæg er redigeret af koden Oct 8 '18
P85DK
P85DK Oct 8 '18

@MOS - engentlig min pointe, at der skal skal noget til for at han siger sådan noget, har ihvertfald aldrig hørt ham sige det om andre og synes selv det var noget voldsomt. Men det illustrerer nok meget godt at der er en hårdfin balance mellem gal og genial. Vi er mange der ser det geniale i det han laver og så er der andre der primært ser ham som utilregnelig.

@Johannelund - "Paradokset er, at Model 3 egentlig ikke var tænkt som en bil til ”luksussegmentet”. Derimod havde Teslas stifter, Elon Musk, sagt, at Model 3 var til massemarkedet."

Det er ikke på nogen måde et paradoks. Det er jo fejlen i sig selv. Bilen er ikke en luksus bil, det er kun prisen som gør at den kommer i det segment. Hvis de sammenligner med de biler som den var tiltænkt, så ser det anderledes ud.  At sammenligne med Q5 hører jo ingen steder hjemme, det er jo to vidt forskellige biler.

Men 56.000 model 3 og ca. 30.000 model S og X er stadig ikke break-even for Tesla.

Det er fedt de er kommet i gang, omend de stadig er markant efter planen, og Elon kan stadig nå at sætte det hele over styr med et par tweets.

lauz
lauz Oct 8 '18
@p85d - Et eller andet sted, så skal man være en smule gal for at starte både Tesla og SpaceX. Havde han være mere mellow, så havde han nok kastet sig over software startup nummer 10.000 og så havde verden været et uendeligt mere kedeligt sted. Så jeg ser nok mest galskaber som et nødvendigt onde.

Og lad os nu se om 86.000 biler ikke er nok til break-even? Jeg tror vi kommer forbandet tæt på. Men vi ved mere om nogle uger.
Johannelund
Johannelund Oct 9 '18
@P85DK, om en Tesla er i luksussekmentet, Det afgør forbrugeren, og ingen andre, hvis en model 3 tager markedsandele fra Q5 eller en model s fra A7 og lignende, Ja så er Tesla i luksussekmentet, Det er vel derfor at de tyske mærker nu prøver indædt at vinde de tabte markedsandele tilbage via massive invensteringer i elbiler. Hvis en forbruger hellere vil ofre 500000 på en Tesla end 400000 på en Audi. Ja det er det som de tyske bilmærker reagerer på.
P85DK
P85DK Oct 9 '18

@Johannelund - hold nu op, du siger jo heller ikke at VW UP udsælger Tesla fordi folk ikke har råd til at købe en Tesla, selvom de hellere vil have en Tesla. Hvis folk køber en Tesla Model 3 i stedet for en Audi Q5, så har de flyttet segment.

Der er intet i det som de skriver der siger at Tesla tager markedsandele, artiklen siger kun at der sælges flere Tesla Model 3 end Audi Q5 på det amerikanske marked i Q3. Så nej, Tesla Model 3 er ikke i luksussegmentet. Og det er heller ikke derfor tyske mærker kommer med elbiler, det er udelukkende pga af forventede ændrede lovkrav. Hvis de vidste at de kunne fortsætte med deres V8'ere, så ville de være mere end tilfredse med det, hvilket hovedparten af kunderne også ville være.

Model 3 er direkte konkurrent til Audi A4, BMW 3, Mercedes C-klassen. Alle biler der hvert år sælges flere af end Tesla har produceret indtil nu. De tre modeller sælger hvert hver i sær hvad der svarer til alle forudbestillinger på Model 3.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Oct 9 '18
Johannelund
Johannelund Oct 9 '18
@P85DK, hvis kunderne mener at de har 500t til bil køber de der hvor de mener at de får mest for pengene, og Tesla kan sælge alle de bilerne de kan producerer, og ja Tesla sælges også i lande som Sverige og Tyskland hvor der ikke er registreringsafgift. De tyske mærker investerer massivt i elbiler for at bibeholde deres markedsandele og for at have et produkt der må sælges i Kina om føje år, PS det er yderst sjælden man ser en europæriske bil i USA og Asien, der kørende de japanske og sydkoanske biler, hvis de ikke kører egenproduceret,
mbk
mbk Oct 9 '18

@P85DK

Synes egenligt at Tesla falder lidt udenfor kategorierne, det er en tech-car, jeg tror ikke der er mange der prøver Tesla Model 3/Audi A4/BMW 3/Mercedes C-class og så beslutter sig for en af dem.

Dem jeg møder som har reserveret Model 3 snakker overhovedet ikke om  'BMW 3 er nu også lækker' den er slet ikke på radaren, det er sjældent folk der går højt op i biler, bortset fra Tesla. Snakken går over i SpaceX eller andet tech relateret Amazon/Google/FB etc, den går ikke over i andre bilmærker.

Men nu arbejder jeg også i tech branchen og forventer at se parkeringspladsen oversvømmet med Model 3 når de kommer til salg.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Oct 9 '18
PeterE
PeterE Oct 9 '18

Man skal passe på med sine forudsigelser, jeg tror at tech-verdenen - derude hvor en del Model S købere er fra inkl P85DK og jeg selv - bliver oversvømmet med Model 3'ere, hvis Tesla bare kan levere den i en nogenlunde stand. TM3 er bilbranchens iPhone 3 - som vel var den første rigtigt populære smartphone. 

P85DK
P85DK Oct 9 '18

@Johannelund og mbk - segmentering er i ordets betydning en afgrænsning af et område. Model 3 er, med Elons egne ord, målrettet segmentet med A4, 3-serie og c-klassen. Det I siger er at folk fra alle mulige andre segmenter nu søger over i det segment, et segment de aldrig ellers ville overveje udelukkende fordi der er en elbil i det segment. Det betyder at antallet af købere i det specifikke segment vokser.

På den baggrund vil det måske være mere relevant at tale om et elbil segment, hvis det er den primære årsag til køb af bil hos de fleste købere, som umiddelbart hører jer sige.

Du kan godt segmentere udelukkende ud fra købspris på bilen, men så bliver segmentet alt for stort og udefinertbart, da de mange forskellige biler slet ikke er i reel konkurrence om købernes penge.

@Johannelund - hvis du mener at europæsike mærker ikke rigtigt sælger i USA, men fremhæver at Tesla også sælger i Sverige og Tyskland og det gør de europæiske producenter bange, så tror jeg du skal kigge lidt på tallene igen og se lidt på procentvise andel etc. :-) 

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Oct 9 '18
mbk
mbk Oct 9 '18

@P85DK

Altså, jeg tror ikke at Tesla æder alle andre mærker op, men jeg tror heller ikke at de går konkurs inden nytår. Jeg tror de har spottet et marked som ikke er blevet catered for før, man kommer med en bil som får mange til at konvertere op, købe væsentligt dyrere bil end ellers, men vil selvfølgelig også tage fra dem der er vant til at bruge den slags penge. Når jeg ser den næste "Tesla killer" fra Jaguar/BMW/Audi/Mercedes, så synes jeg ikke de har fattet en skid. Jeg er da sikker på at en Mercedes elbil er solid etc, men den er stadig kedelig og kommer ikke rigtig med noget der kan entice mig, men nu tror jeg ikke de fleste er som jeg, men der er nok stadig en rimelig andel. Jeg har dog mødt en der ikke havde sat sig ret meget ind i elbiler, han sagde han ventede på Mercedes elbil grundet bedre samle kvalitet, og jeg sagde han skulle tage at undersøge hvor langt Tesla er foran inden han køber den, og det tror jeg han gør, og når han har prøvet begge og overvejet lade muligheder etc, så napper han Teslaen eller fortsætter med at køre ICE. 

Anyways, mine erfaringer er anekdotal, men jeg tror Tesla har nogle års forspring og at de kan sælge alle de biler de kan lave de næste par år.

Jeg synes det er latterligt at Tesla skal give overskud i år, de sætter væksten i stå for at behage et par shorts. Det ville være meget bedre hvis Elon ikke lod sig påvirke og fandt mere kapital til at bruge forspringet. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Oct 9 '18
Sider: « 1 2 3 4 5 6 »