Loading...
dk

Hårde ord fra tidligere GM chef | Tesla Forum

Reklame
mbk
mbk Oct 9

@P85DK

Altså, jeg tror ikke at Tesla æder alle andre mærker op, men jeg tror heller ikke at de går konkurs inden nytår. Jeg tror de har spottet et marked som ikke er blevet catered for før, man kommer med en bil som får mange til at konvertere op, købe væsentligt dyrere bil end ellers, men vil selvfølgelig også tage fra dem der er vant til at bruge den slags penge. Når jeg ser den næste "Tesla killer" fra Jaguar/BMW/Audi/Mercedes, så synes jeg ikke de har fattet en skid. Jeg er da sikker på at en Mercedes elbil er solid etc, men den er stadig kedelig og kommer ikke rigtig med noget der kan entice mig, men nu tror jeg ikke de fleste er som jeg, men der er nok stadig en rimelig andel. Jeg har dog mødt en der ikke havde sat sig ret meget ind i elbiler, han sagde han ventede på Mercedes elbil grundet bedre samle kvalitet, og jeg sagde han skulle tage at undersøge hvor langt Tesla er foran inden han køber den, og det tror jeg han gør, og når han har prøvet begge og overvejet lade muligheder etc, så napper han Teslaen eller fortsætter med at køre ICE. 

Anyways, mine erfaringer er anekdotal, men jeg tror Tesla har nogle års forspring og at de kan sælge alle de biler de kan lave de næste par år.

Jeg synes det er latterligt at Tesla skal give overskud i år, de sætter væksten i stå for at behage et par shorts. Det ville være meget bedre hvis Elon ikke lod sig påvirke og fandt mere kapital til at bruge forspringet. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Oct 9
jramskov
jramskov Oct 10

Tesla kommer ikke til at æde en masse andre mærker. Der sælges 70-80 millioner biler årligt. Der går en del år endnu før Tesla når bare 1 mill.

mbk
mbk Oct 10

Endnu et punkt hvor Tesla måske skiller sig ud:

https://www.youtube.com/watch?v=sAIZ9miVpFE&t=5m33s

P85DK
P85DK Oct 10

Ja, godt de ikke har brugt inventory days fra Danmark ;-)

Når det er sagt, så er det jo et af de punkter hvor Tesla er inde i en 'normaliseringsfase' med Model S og X, som nu produceres til lager for at udnytte produktionskapaciteten. 

Kiefer
Kiefer Oct 11

mbk: Herhjemme venter vi på en Mercedes elbil, vi vil rigtig gerne se når EQGLE kommer i 2022. Og som tidligere Mercedes ejer, synes jeg bestemt ikke man kan sammenligne samlekvaliteten på en Tesla med en Mercedes, her er Mercedes efter min mening lysår foran Tesla

Om man synes den nye EQC er kedelig eller ej er jo en smagssag, jeg kender også mange der ikke synes min hustrus Model X er specielt pæn (mig selv inkluderet :) men så længe hun synes det er det jo fint. 

Læg også mærke til at mange steder når man sammenligner salgstal med Tesla, så bliver SUV segmentet trukket ud af ligningen i forhold til de andre mærker. Specielt på det amerikanske marked er næsten alle nye biler solgte dag jo en eller anden form for SUV/Pickup. Det marked mangler Tesla stadig at addressere med deres model Y. Men det skal de jo så for himmelens skyld også lade være med endnu. få nu bare gjort Model 3 færdig :)

Der hvor jeg tror de kan komme til at knække halsen er på aftermarket service af bilen. Den logistik de kører med lige nu, den er sket sket ikke gearet bare til det antal Model S og Model X der skal serviceres, mange venter jo måneder på at kunne få reservedele til bilerne. 

Jeg frygter da for hvad der skal ske når der først er kommet 500.000 Model 3 ud på vejene også. De går jo nok lige så let i stykker som alle andre biler og skal bruge reservere. Og så længe Tesla insisterer på at gøre det hele selv, ja så bliver det aldrig en success. 

Hr. Jensen der har købt en bil til 250.000 gider da ikke vente flere måneder på at få den repareret...

Nå ja og så er der Elon Musk, jeg tror ikke rigtig han gør noget positivt for selskabet længere.

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Oct 11
lauz
lauz Oct 14
Indregner man samtlige typer, inklusiv SUV, så sælger BMW omkring 300.000 biler i USA om året.

September solgte Tesla over 30.000 biler i USA.

Så de skal blot holde den nuværende kadence for at overhale både Mercedes og BMW i USA.

Når model Y kommer på banen, så bliver det et blodbad blandt de europæiske mærker. De er alt for sent ude med teknologi der er forældet. Too little too late.

Nokia 2.0...
Forummets indlæg er redigeret af lauz Oct 14
mbk
mbk Oct 14
Citat fra Kiefer

mbk: Herhjemme venter vi på en Mercedes elbil, vi vil rigtig gerne se når EQGLE kommer i 2022. Og som tidligere Mercedes ejer, synes jeg bestemt ikke man kan sammenligne samlekvaliteten på en Tesla med en Mercedes, her er Mercedes efter min mening lysår foran Tesla

Om man synes den nye EQC er kedelig eller ej er jo en smagssag, jeg kender også mange der ikke synes min hustrus Model X er specielt pæn (mig selv inkluderet :) men så længe hun synes det er det jo fint. 

Jeg tror da gerne at Mercedes er langt foran på byggekvalitet, værksted og alt muligt andet. Mit 'angreb' på deres EQC er mere at de slet ikke har prøvet endnu. Det er en Mercedes af gamle mænd som sikkert ved 90% af hvad der skal til at lave en Tesla konkurrent, men kører den så hjem med 'Vi er Mercedes', og har så valgt at lave en høj SUV med høj Cd, stoppe et relativt lille batteri i, osv. Det bliver da sikkert en fin bil til de korte distancer, men lur mig om den ikke får lavere rækkevidde i praksis en Model S75D. Og det er det jeg er lidt irriteret over, fordi det er slet ikke niveauet mere, det er nu Model 3, som slår rækkevidden af en 80kWh bil med ~55kWh batteri. Det virker somom Mercedes ikke har taget det seriøst endnu, men heldigvis har vi da Tesla til at presse dem i de kommende år også.

Jeg synes personligt at Model X ser fin ud i forhold til hvor stor den er.

Glæder mig til at se Model 3 i praksis, det er svært at vurdere fra billeder, men jeg har høje forventninger, skal en tur til US i næste måned, forhabenligt har jeg en kollega derovre der giver en tur.

Lau
Lau Oct 14

Det bliver dog spændende at se hvad der sker med serviceorganisationen når Tesla har 10x biler på vejene, det var i hvert fald ikke nogen fornøjelse i Danmark omkring årskiftet 2015-16. Dog skal man have i mente at Tesla nok havde svært ved at forsvare at skalere op med den linje regeringen lagde.

Nostromo
Nostromo Oct 14

@Lau, men de lagde jo en plan og er kommet efter det. Jeg har stort set kunne komme til indenfor få dage efter kontakt. Tror desværre ikke du kommer til at se 10x gange så mange biler på vejene uagtet hvad regeringen foretager sig eller når Model 3 engang kommer til landet. Da vi turnerede 3 uger i USA i sommers så vi dagligt 6-10 model 3 og ikke mere end 2-3 Model S/X så fed er den altså heller ikke men ja en helt anden pris og det vil være det der skal sælge den.

P85DK
P85DK Oct 14
Quote from lauz Indregner man samtlige typer, inklusiv SUV, så sælger BMW omkring 300.000 biler i USA om året.

September solgte Tesla over 30.000 biler i USA.

Så de skal blot holde den nuværende kadence for at overhale både Mercedes og BMW i USA.

Og BMW solgte 800.000+ i Europa i 2017, mens Tesla alene i August 2018 solgte 1.482 i hele Europa, eller lige under 28.000 i 2017 i hele Europa. Jeg ved godt at Amerikanere mener at verdens markedet er lig USA, men der er en verden udenfor USA :-)

lauz
lauz Igår, 19:29
Vi ved jo at teknologiske fremskridt har det med at holde sig i USA. Ingen grund til at antage Europa følger trop ;-)
MOS
MOS Igår, 19:51
lauz, ironien skinner igennem i din kommentar. Selvfølgelig vil teknologiske fremskridt, herunder Model 3 komme til Europa. Men P85DK har også en pointe i, at der er forskel på hjemmemarked og det at være på udebane. Der har naturligt ikke været solgt så mange tyske biler i USA som amerikanske. Omvendt har amerikanske biler også været forholdsvis sjældne her i Europa. Det er nok både kulturbestemt, noget med national stolthed og noget med prisen. Der kommer jo typisk afgifter, told, transportomkostninger på osv., hvilet gør bilerne dyrere end på hjemmemarkedet. Man kan derfor sagtens forestille sig, at Teslas succes med Model 3 i Europa vil være knap så stor som i USA. Omvendt sælger de europæiske bilproducenter nok flere biler her på hjemmemarkedet, så det vil være en noget større bedrift for Tesla at slå de europæiske bilproducenter på det europæiske marked.
lauz
lauz Igår, 22:05
Man kunne også prøve at vende argumentet. Hvor skulle man umiddelbart mene der er mest efterspørgsel efter grønne biler? I landet hvor man nærmest ikke kan få nok af gigantiske pickup-trucks og hvor man får benzin kastet i nakken til lave priser?

Eller klima-beviste Europa? Med høje benzin-priser og diesel-gate i frisk erindring?

Situationen i Danmark er usædvanlig, da vi altid har valgt at gå “foran” med absurd høje bilafgifter. Det betyder st told, fragt etc. rammer særligt hårdt. Men i de fleste andre europæiske lande med “normale” afgifter? Da tror jeg vi vil se model 3 blive revet ned af hylderne i det tempo Tesla kan producere dem. når model Y rammer? Så vil vi se samme effekt i det populære cross-over segment.

Tyskerne har 2-3 år til at få lukket forspringet. Ellers stikker det af for dem.

Problemet er bare at de planlægger efter en 7-8 årlig tidshorisont. Bare se EU’s forsøg på at tørre regningen for bilproducenternes fodslæben af på skatteyderne.

https://eur-lex.europa.eu/...DOC_3&format=PDF

Alt for lidt og alt for langsomt.

Men lad os starte tråden op igen om nøjagtigt et år. Så har vi syn for sagen. Sætter gerne en kold øl på højkant.

mbk
mbk Igår, 22:34

Jeg synes USA markedet er meget todelt, dem der vil have  kæmpe amerikaner kasser og dem der vil have japanske/koreanske/europæiske biler der er noget mere fornuftige i brændstof omkostninger.

Der er markant flere europæiske biler i USA end der amerikanske biler i EU 

P85DK
P85DK 10 timer siden

Der er ingen tvivl om at Tesla inden for et par år vil blive den mest solgte amerikanske bil i Europa, om ikke af andre årsager end at der simpelthen ikke sælges særligt mange amerikanske biler i EU.

Dieselgate er meget mere USA en Europa og kun et lille ubetydeligt blip på salgskurven. Desværre er den almindelige bruger totalt ligeglad, specielt i USA, ellers ville den mest solgte biltype heller ikke være trucks.

Hvis du synes at ventetiden på Model 3 har været lang, så sæt du dig i en komfortabel stol og forbered dig på en lang ventetid på Model Y. Og hvis den bare ligner en sammenpresset Model X på samme måde som Model 3 gør med Model S, så kommer den ikke til at sælge særligt godt i Europa.

Kendetegende for de europæiske producenter er at de åbenlyst alle går efter medium SUV markedet, og det er kun Porsche som går efter luksus sedan. Det ville være fedt hvis de åbnede op for flere typer af modeller som elbiler.

Jeg glæder mig stadig meget til at se Honda Urban EV, men desværre er det ved at være noget tid siden vi har hørt noget om den.

jramskov
jramskov 9 timer siden

@P85DK:

"Og hvis den bare ligner en sammenpresset Model X på samme måde som Model 3 gør med Model S, så kommer den ikke til at sælge særligt godt i Europa."

Hvorfor tror ikke den kommer til at sælge i Europa?

P85DK
P85DK 9 timer siden

Designmæssigt har Model X aldrig rigtigt ramt køberne, og hvis du så yderligere presser det design sammen som med Model 3 (Model 3's proportioner er også lidt 'skæve', den har en relativt høj tagllinje) så bliver den ikke specielt køn.

Det specielle ved Model X er jo faktisk at den prismæssigt er ganske konkurrencedygtig selv med delafgift, og i SUV landet over alle, USA, så sælger den stadig ikke mere end ok.

Hvis designet havde haft bredere appel, så kunne det have været en langt større succes for Tesla, også på trods af de åbenlyse kvalitetsudfordringer der er med bilen.

jramskov
jramskov 9 timer siden

@lauz: Skiftet til elbiler kommer til at tage lang tid af den simple årsag at der ikke produceres særligt mange elbiler og det vil tage en del år at skalere poroduktionen op / ændre produktionen fra ICE til BEV biler.

Jeg er spændt på hvor hurtigt koreanerne kan skalere deres produktion op for de ser lige nu ud til at have fat i den lange ende med deres seneste BEV modeller.

jramskov
jramskov 9 timer siden
Citat fra P85DK

Designmæssigt har Model X aldrig rigtigt ramt køberne, og hvis du så yderligere presser det design sammen som med Model 3 (Model 3's proportioner er også lidt 'skæve', den har en relativt høj tagllinje) så bliver den ikke specielt køn.

Jeg er enig i at Model X ikke er super køn, har aldrig været fan af dørene og håber Model X er den eneste model der får dem, men sælger Model X ikke udmærket i forhold til Model S?

Jeg er ikke overbevist om at Model Y bliver en skrumpet udgave af Model X. Jeg tror de har droppet dørene og generelt lærer af problemerne med Model X. Er planen ikke at fremvise Model Y engang til foråret?

PeterE
PeterE 8 timer siden
Citat fra jramskov
Citat fra P85DK

Jeg er enig i at Model X ikke er super køn, har aldrig været fan af dørene og håber Model X er den eneste model der får dem, men sælger Model X ikke udmærket i forhold til Model S?

Jeg er ikke overbevist om at Model Y bliver en skrumpet udgave af Model X. Jeg tror de har droppet dørene og generelt lærer af problemerne med Model X. Er planen ikke at fremvise Model Y engang til foråret?

Jo, Model X sælger vist faktisk - i Danmark - ligeså godt som Model S: 

Der er 4000 Model S vs 200 Model X på de danske veje, men fra januar 2017 til nu er der ca indreg 90 styk af hver. Ud af samlet set 9500 elbiler i DK. Det kan man sikkert få en masse ud af.  

Forummets indlæg er redigeret af PeterE 8 timer siden
Sider: « 1 2 3 4 5 6 »
Reklame