Loading...
dk

Er ved at fare vildt i hjemopladningsjunglen | Tesla Forum

JerMik
JerMik Feb 12 '19

Hjælp en kommende Tesla-ejer der allerede er faret vildt.

Informationen findes nok der ude, men jeg tillader mig at smide spørgsmålet ud her, i forhåbning om at nogle af de initierede kan give et godt bud.

Hvad kunne man forvente sker med abonnemangs priserne på flatrate aftaler hos EON og Clever hvis afgiftsrefusionen for elbiler ophører i 2020?
Stiger priserne så nævneværdigt?

Jeg har bestilt et EON all inclusive home via kampagnetilbudet for kommende model 3 ejere. Nu har det vist sig at den installation der kræves i vores hus er langt ud over standardinstallationen, og forventes at koste en del at installere. Præcist hvor meget vides først efter at teknikeren været på besøg.

Hvis der er risiko for at flatrateabonnemanget stiger voldsomt i 2020 er jeg bange for at projektet slet ikke kan betale sig, og jeg hellere burde oplade med UMC eller muligvis en almindelig teslaboks.

Hvad ville I foreslå ved et kørselsbehov på ca 40.000 km/år og en nuværende elpris på 2,04 kr/kWh?

jramskov
jramskov Feb 13 '19

Ekstraudgiften til installation får du vel uanset hvilken lader du vælger, hvis du vil kunne lade med 11KW?

SuneH
SuneH Feb 13 '19

@JerMik. Forudsætningen for at få sluttet en ladeboks til, er, at der er ført 11 kW frem til dér hvor boksen skal sidde. Det er uanset om det er en Eon eller Clever eller den egen UMC mm. Der skal 11 kW frem til tilslutningsstedet. Så den udgifter slipper du ikke for. Det er dét, jramskov forsøger at sige herover :-)

Tilbage i 2015, da vi skulle have vores S, havde jeg samme problem. Der skulle styret underboring over 40 meter fra eltavlen til indkørslen, ny gruppe i tavlen mm. I alt langt over 40.000 for at få det sat op. Jeg var ved at opgive projektet.

Men: Så fik jeg en Tesla-ven, som er uddannet elektriker til at montere gruppen i tavlen. Og jeg brugte en weekend med en spade på at grave et kabel ned langs hækken i stedet for styret underboring. Ikke helt ned i de lovlige 70 cm's dybde, men langt nok ned til at man ikke får problemer. Så det endte med lidt sved og noget kabel til 500 kr og et par flasker god rødvin til min ven :-) Se på mulighederne, måske du også kan finde en "høker-løsning". Det har fungeret helt problemfrit i 3,5 år nu :-)

Som et sidste alternativ, kan du jo overveje kun at "mormor"-lade - det kræver kun en alm. stikkontakt og det medfølgende kabel fra Tesla. Så er du fri for at føre 11 kW frem til tilslutningspunktet. Men det kan ikke anbefales i længden. Installationerne er ikke gearet til at køre max strøm i mange timer, og du kan kun lade med 10 km/t med en mormor-løsning.

mbk
mbk Feb 13 '19

@JerMik

Som SuneH siger, så slå koldt vand i blodet, det kan være det ikke er så slemt alligevel. Du kan få mere hjælp herfra hvis du smider et luftfoto eller stregtegning op af din parcel og marker tavle og carport. Umiddelbart lyder EOn abonnementet fint til dit forbrug, som du siger kan det være ordningen bortfalder, men de fleste herinde incl jeg tror den fortsætter for at hjælpe udbyderne udrulle deres netværk yderligere. 

Silden
Silden Feb 13 '19

JerMik

Hvor bor du? Kunne dette ikke være en sag for en ambassadør?

Venlig hilsen

Silden

JerMik
JerMik Feb 13 '19

Alternativet var lidt det som Sune beskriver. Jeg kender nogle elektrikere der kan overtales til at hjælpe mig i udbytte mod en middag eller lignende ved installation af anden boks end Eon eller Clever. 

Det er muligt at det løser sig, men jeg bliver lidt nervøs over at foretage en relativt dyr investering i en elinstallation jeg kun får glæde af i 9 måneder og aldrig kommer til at svare sig økonomisk. 

Jeg bor midt på Sjælland straks syd for Holbæk.

jramskov
jramskov Feb 13 '19

Jeg ser det ikke investeringen som spildt. Hvis EON / Clever aftalen stopper med at være fornuftig, så opsiger du den, afleverer deres ladeboks og installerer en anden. Elbiler er fremtiden, ved et potentielt fremtidig salg af huset er det blot en fordel at der er klargjort til en ladeboks.

SuneH
SuneH Feb 13 '19

Helt enig med jramskov. Selv hvis du vælger IKKE at have en ladeboks fra en anden udbyder, når/hvis aftalen med Eon eller Clever udløber, så kan du lade bilen med 11 kW via din UMC fra Tesla. Så du er nødt til at have den uanset.

Kigger gerne forbi, bor lidt nord for Roskilde. Er dog bortrejst i næste uge.

MOS
MOS Feb 13 '19
Citat fra JerMik

Hvad kunne man forvente sker med abonnemangs priserne på flatrate aftaler hos EON og Clever hvis afgiftsrefusionen for elbiler ophører i 2020?

Stiger priserne så nævneværdigt?

Der er på nuværende tidspunkt ikke  nogen sikkerhed for, hvad der sker med ordningen fra 2020 og frem. Jeg synes dog, der er så mange ting, der taler for, at ordningen bør forlænges, at jeg har svært ved at forestille mig, at politikerne ikke vil forlænge den. Den er da også blevet forlænget de sidste par gange, den udløb. Men man kan naturligvis ikke være sikker.

Hvis ordningen alligevel bortfalder, så mister EON og Clever og de andre selskaber, der får elafgiften refunderet, denne indtægt. Jeg er helt sikker på, at EVSE og EVbiler ikke længere vil kunne refundere deres kunder for elafgiften, hvis ordningen bortfalder. EON og Clever har en anden type abonnementsordning, men de mister jo tilsvarende en indtægt (afgiftsrefusionen). Og det vil højst sandsynligt gøre deres produkter dyrere. I værste fald vælger de at vælte hele denne udgift direkte over på deres kunder, og så må man forvente, at abonnementet stiger til ca. det dobbelte. Om det går så galt, ved jeg ikke. Man kan også sagtens forstille sig, at der vil blive udviklet nye produkter til den nye markedssituation, der vil opstå.

Jeg har bestilt et EON all inclusive home via kampagnetilbudet for kommende model 3 ejere. Nu har det vist sig at den installation der kræves i vores hus er langt ud over standardinstallationen, og forventes at koste en del at installere. Præcist hvor meget vides først efter at teknikeren været på besøg.

Hvis der er risiko for at flatrateabonnemanget stiger voldsomt i 2020 er jeg bange for at projektet slet ikke kan betale sig, og jeg hellere burde oplade med UMC eller muligvis en almindelig teslaboks.

Hvad ville I foreslå ved et kørselsbehov på ca 40.000 km/år og en nuværende elpris på 2,04 kr/kWh?

Med så højt et kørselsbehov vil jeg glemme alt om mormorladning (det er simpelthen for langsom ladning, man skal mindst kunne nå at lade den brugte el op igen i løbet af natten og gerne lidt til) og klart beslutte mig for en løsning med 11 kW ladning.

Ladning på 1 fase med 3,7 kW ville endda være i underkanten, men kan måske overvejes, hvis der kan spares store udgifter ved etablering (f.eks. hvis du allerede har et blåt industristik med 16 A i garagen, hvor du kan sætte UMCen til eller måske en 3,7 kW ladeboks). Med 3,7 kW ladning vil du på en typisk dag formentlig kunne nå at lade "nok" (ca. en halv opladning) op i løbet af natten, men altså ikke en fuld opladning, hvis den er kørt helt tør. Ulempen er derfor, at der kan være dage, hvor man har kørt en længere tur og ikke kan nå at lade den helt op til næste dag. Det er ikke nødvendigvis det store problem, hvis man kun har sin sædvanlige tur dagen efter, men hvis man skal køre langt to dage i træk, så har man måske ikke nok på batteriet længere. Man kan dog altid køre forbi en SuC eller anden hurtiglader på vejen. Det kræver dog lidt ekstra planlægning, så 11 kW ladning derhjemme er da klart at foretrække. Så kan du uden problemer lade helt op på 7-8 timer.

Ladning med 11 kW kunne være ladning med UMC tilsluttet et rødt kraftstik (OBS: Tjek at UMCen understøtter 3 faser, der har været en del snak om, at Model 3 leveres med en 1-faset UMC), ladning på en Tesla ladeboks eller anden 11 kW ladeboks fra EVSE, EVbiler el.lign. eller en abonnementsordning med 11 kW ladeboks fra EON eller Clever.

Uanset hvilken 11 kW ladeløsning, du vælger, skal du have trukket kabler med 3-faset 16 A forsyning fra hovedtavlen og frem til der, hvor kraftstik eller ladeboks skal sidde. Det er ofte dette, der er den største udgift, f.eks. hvis man skal have trukket 50 m kabel og gravet indkørslen op (som i mit tilfælde). Selve det at opsætte kraftstikket på væggen eller tilslutte ladeboksen, når kablet allerede er trukket frem, er en meget lille del af arbejdet. Så om du vælger et kraftstik eller en ladeboks, gør ikke den store forskel i etableringsomkostningerne. Der kan naturligvis være omkostninger ifm. køb af ladeboks, oprettelse af abonnement osv., hvilket jeg ikke har regnet med her. Men en ladeboks giver også langt mere komfort end at skulle fumle med UMC hver gang, man skal lade. Med en ladeboks er det nemt at til- og frakoble ladekablet, mens UMCen kan blive liggende fast i bilen, så den altid er med, hvis man skulle få brug for den undervejs. Så jeg tror, du vil blive mest glad for en ladeboks i længden.

MOS
MOS Feb 13 '19

Skulle lige til at skrive det samme som jramskov og SuneH. At trække kabler til 11 kW frem til carport/garage er ikke spildt, da man jo skal bruge dem alligevel, selv hvis man beslutter sig for at opsige abonnementet og bruge en anden 11 kW ladeløsning derhjemme. Det er bare et spørgsmål om, hvad der skal sidde for enden af det 11 kW kabel til næste år.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 13 '19
vladmury
vladmury Feb 13 '19
Hvis jeg har allerede rød 16A 3fase stik i garagen, kan jeg bare oplader bilen uden en laderboks fra Eon eller Tesla? 

Jeg kører ikke meget så vil faktisk bedre betale sig ikke at få en EON boks.

Jeg er ikke klar over hvis Model 3 leveres med adapter for at tilkøble til en 16A rød stik?
SuneH
SuneH Feb 13 '19

Citat fra vladmury Hvis jeg har allerede rød 16A 3fase stik i garagen, kan jeg bare oplader bilen uden en laderboks fra Eon eller Tesla?    Jeg kører ikke meget så vil faktisk bedre betale sig ikke at få en EON boks.   Jeg er ikke klar over hvis Model 3 leveres med adapter for at tilkøble til en 16A rød stik?

Ja, det kan du. Ved brug af den UMC (=Universal Mobile Charger), som medfølger. Og så vidt jeg ved, leveres model i Europa med en UMC, som passer til rødt CEE 16A stik.

"Ladehastighed" er ca. 50 km/t ved en effekt på 11 kW som du får fra dit 16A 3 fasede stik.

EDIT: Nå, så fik jeg googlet lidt på det. Det ser ud til at der fortsat er usikkerhed om hvilken type UMC der følger med model 3 i EU. Vildt alligevel, at Tesla tilsyneladende ikke ved det, eller giver forskellige meldinger alt efter hvem man taler med. I guess we'll have to wait and see.

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Feb 13 '19
MOS
MOS Feb 13 '19

Jeg er uenig med SuneH.

Det fremgår af Teslas hjemmeside, at der til en ny Tesla medfølger en Tesla Mobile Connector inkl. adapter til mormorladning og til et blåt industristik (1 fase, 16 A) samt et Type-2 ladekabel til ladning ved offentlige ladestandere. Der står ikke noget om udstyr, der passer til rødt kraftstik. Det er vist noget, de har lavet om, da Tesla Model S og Model X tidligere blev leveret med adapter til rødt kraftstik, ikke blåt.

Det er desværre klart et tilbageskridt og hvis man skal lade på et rødt kraftstik, skal man enten anskaffe sig en 3-faset UMC eller bruge en 11 kW ladeboks. Alternativt kan man bygge sin egen adapter ud af en stump kabel med rødt hankraftstik i den ene ende og blåt hunkraftstik i den anden ende. Så vil man kunne lade med den medfølgende blå adapter og mobile connector, men altså kun på 1 fase, dvs. kun 3,7 kW.

JerMik
JerMik Feb 13 '19

Tak MOS, SuneH og jramskov.

Gode, relevante svar. Jeg holder fast i at gennemføre installationen og afventer spændt regningen efter teknikerens besøg om et par uger. 

webercarbmann
webercarbmann Feb 13 '19

Jerker - hvis det er meget dyrt at få installeret er Clever måske et bedre bud. Deres oprettelse koster 8000,- men jeg mener at det er incl. installation selv om det er besværligt.   Hvis du senere opsiger ordningen har du fået stadig fået ordnet kabeltrækket. 

PS: Du må give en tur når du får din TM3 :) 

MOS
MOS Feb 13 '19

@JerMik

Jeg ville overveje at få et tilbud med fast pris på forhånd. Evt. fra 3 forskellige håndværkere.

Overvej også, om du evt. selv kan lave noget af arbejdet for at få prisen ned, hvis du ellers har mod på det. Det kunne være at trække kabel og fastgøre det med kabelclips, men uden at forbinde det i enderne. Eller det kunne være at bore huller i væggen, klar til at gennemføre kabler. Eller måske noget gravearbejde i indkørslen.

Dog kan man vist stadig få håndværkerfradrag for arbejdsløn til installation af ladeboks til elbil. Så det skal man også lige have i baghovedet.

Agon
Agon Feb 13 '19
Jeg har knap 20 m meget simpel kabelføring langs husmuren fra eltavlen til hushjørnet ved min indkørsel. Eltavlen sidder i et fyrrum hvor kablet meget simpelt kan føres gennem træindfatningen til døren og derefter løbe på en murkant langs en rem, som tagkonstruktionen hviler på. Er der nogen der har et bud på hvad det ville koste at trække det og sætte et kraftstik, hvis jeg skulle have en elektriker til det? Så jeg ca. kan vurdere hvor stor en overpris jeg betaler med en evt. installation hos Eon. 
RuneR
RuneR Feb 13 '19
Hejsa @Mos den selvbyggede adapter. Har i spottet nogle steder hvor man kan købe den. Altså en ikke selvbygget
Forummets indlæg er redigeret af RuneR Feb 13 '19
MOS
MOS Feb 13 '19

@Agon

Jeg ville nok gætte på ca. 1000,- i materialer (stik, kabel, clips, dækskinner m.m.). Dertil kommer evt. afbryder og bimåler, hvis du skal have det. Arbejdsløn burde ikke være meget mere end et par timer.

Men hæng mig ikke op på det. Jeg er på ingen måde håndværker.

MOS
MOS Feb 13 '19
Citat fra RuneR
Hejsa @Mos den selvbyggede adapter. Har i spottet nogle steder hvor man kan købe den. Altså en ikke selvbygget

Der er en, der bygger forskellige adaptere på bestilling:

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/3443

Det må være en adapter, der minder om den til højre på billedet (fra blå til rød) - bare omvendt (fra rød til blå). Skriv evt. til ham og spørg, om han kan lave sådan en til dig, hvis du er interesseret.

Sider: 1 2 3 4 5 6 7 »