Hvad kunne man forvente sker med abonnemangs priserne på flatrate aftaler hos EON og Clever hvis afgiftsrefusionen for elbiler ophører i 2020?
Stiger priserne så nævneværdigt?
Der er på nuværende tidspunkt ikke nogen sikkerhed for, hvad der sker med ordningen fra 2020 og frem. Jeg synes dog, der er så mange ting, der taler for, at ordningen bør forlænges, at jeg har svært ved at forestille mig, at politikerne ikke vil forlænge den. Den er da også blevet forlænget de sidste par gange, den udløb. Men man kan naturligvis ikke være sikker.
Hvis ordningen alligevel bortfalder, så mister EON og Clever og de andre selskaber, der får elafgiften refunderet, denne indtægt. Jeg er helt sikker på, at EVSE og EVbiler ikke længere vil kunne refundere deres kunder for elafgiften, hvis ordningen bortfalder. EON og Clever har en anden type abonnementsordning, men de mister jo tilsvarende en indtægt (afgiftsrefusionen). Og det vil højst sandsynligt gøre deres produkter dyrere. I værste fald vælger de at vælte hele denne udgift direkte over på deres kunder, og så må man forvente, at abonnementet stiger til ca. det dobbelte. Om det går så galt, ved jeg ikke. Man kan også sagtens forstille sig, at der vil blive udviklet nye produkter til den nye markedssituation, der vil opstå.
Jeg har bestilt et EON all inclusive home via kampagnetilbudet for kommende model 3 ejere. Nu har det vist sig at den installation der kræves i vores hus er langt ud over standardinstallationen, og forventes at koste en del at installere. Præcist hvor meget vides først efter at teknikeren været på besøg.
Hvis der er risiko for at flatrateabonnemanget stiger voldsomt i 2020 er jeg bange for at projektet slet ikke kan betale sig, og jeg hellere burde oplade med UMC eller muligvis en almindelig teslaboks.
Hvad ville I foreslå ved et kørselsbehov på ca 40.000 km/år og en nuværende elpris på 2,04 kr/kWh?
Med så højt et kørselsbehov vil jeg glemme alt om mormorladning (det er simpelthen for langsom ladning, man skal mindst kunne nå at lade den brugte el op igen i løbet af natten og gerne lidt til) og klart beslutte mig for en løsning med 11 kW ladning.
Ladning på 1 fase med 3,7 kW ville endda være i underkanten, men kan måske overvejes, hvis der kan spares store udgifter ved etablering (f.eks. hvis du allerede har et blåt industristik med 16 A i garagen, hvor du kan sætte UMCen til eller måske en 3,7 kW ladeboks). Med 3,7 kW ladning vil du på en typisk dag formentlig kunne nå at lade "nok" (ca. en halv opladning) op i løbet af natten, men altså ikke en fuld opladning, hvis den er kørt helt tør. Ulempen er derfor, at der kan være dage, hvor man har kørt en længere tur og ikke kan nå at lade den helt op til næste dag. Det er ikke nødvendigvis det store problem, hvis man kun har sin sædvanlige tur dagen efter, men hvis man skal køre langt to dage i træk, så har man måske ikke nok på batteriet længere. Man kan dog altid køre forbi en SuC eller anden hurtiglader på vejen. Det kræver dog lidt ekstra planlægning, så 11 kW ladning derhjemme er da klart at foretrække. Så kan du uden problemer lade helt op på 7-8 timer.
Ladning med 11 kW kunne være ladning med UMC tilsluttet et rødt kraftstik (OBS: Tjek at UMCen understøtter 3 faser, der har været en del snak om, at Model 3 leveres med en 1-faset UMC), ladning på en Tesla ladeboks eller anden 11 kW ladeboks fra EVSE, EVbiler el.lign. eller en abonnementsordning med 11 kW ladeboks fra EON eller Clever.
Uanset hvilken 11 kW ladeløsning, du vælger, skal du have trukket kabler med 3-faset 16 A forsyning fra hovedtavlen og frem til der, hvor kraftstik eller ladeboks skal sidde. Det er ofte dette, der er den største udgift, f.eks. hvis man skal have trukket 50 m kabel og gravet indkørslen op (som i mit tilfælde). Selve det at opsætte kraftstikket på væggen eller tilslutte ladeboksen, når kablet allerede er trukket frem, er en meget lille del af arbejdet. Så om du vælger et kraftstik eller en ladeboks, gør ikke den store forskel i etableringsomkostningerne. Der kan naturligvis være omkostninger ifm. køb af ladeboks, oprettelse af abonnement osv., hvilket jeg ikke har regnet med her. Men en ladeboks giver også langt mere komfort end at skulle fumle med UMC hver gang, man skal lade. Med en ladeboks er det nemt at til- og frakoble ladekablet, mens UMCen kan blive liggende fast i bilen, så den altid er med, hvis man skulle få brug for den undervejs. Så jeg tror, du vil blive mest glad for en ladeboks i længden.