Loading...
dk

Er ved at fare vildt i hjemopladningsjunglen | Tesla Forum

P85DK
P85DK Feb 21 '19

Har du stadig den gamle boks? De slog sig jo lidt op på at selvom den er stor og klodset så kunne du tage den med til fx sommerhuset.

Hvis du stadig har den, så kan du vel bare tage den med og sætte den på en rød CEE?

MikaelH
MikaelH Feb 21 '19

@NikolajK

Hvor meget af den tid går til at trække selve kablet? 

Uden at have noget at baseret det på, så virker det bare voldsomt at det skulle tage 12 timers arbejde?

NikolajK
NikolajK Feb 21 '19
Quote from MikaelH

@NikolajK

Uden at have noget at baseret det på, så virker det bare voldsomt at det skulle tage 12 timers arbejde?

Det skal jeg ikke kunne sige. Jeg sad inde i køkkenet imens og kiggede på Tesla relateret ting :)

Men de virkede heller ikke som nogen der havde specielt travlt. De får vel en fast pris af eon.
Jeg spurgte lidt ind til hvor mange de kunne nå i løbet af en alm. dag og de sagde at kun planlagde med en om dagen. 

voersaa
voersaa Feb 21 '19
Citat fra MikaelH

@NikolajK

Det tog en person 3 timer at installere min EON lader. Han var også effektivt og arbejdede bestemt ikke langsomt. Min installation er nok også så nemt som det kan blive med ca. 7 meter træk langs loftet i et bryggers hvor eltavlen befandt sig og så igennem væggen til hvor laderen hænger. Der var mig bekendt ikke behov for noget ekstraordinært i form af sikringer, udvidelse af tavlen etc.

P85DK
P85DK Feb 21 '19
Citat fra NikolajK

Så en installation, lige ud af landevejen tog altså de her knap 6 timer for 2 elektrikere.

Det er derfor der bliver arbejdet rigtig meget på akkord i byggebranchen :-) Det lyder sgu' som de gamle sutter der var efter mig når jeg kørte min postrute for fuld power da jeg gik i gymnasiet. Løn for 8 timer, arbejde 2 timer og 6 timer på stranden før cyklen blev afleveret igen.

tvegaard
tvegaard Feb 21 '19
Citat fra voersaa
Citat fra MikaelH

@NikolajK

Det tog en person 3 timer at installere min EON lader. Han var også effektivt og arbejdede bestemt ikke langsomt. Min installation er nok også så nemt som det kan blive med ca. 7 meter træk langs loftet i et bryggers hvor eltavlen befandt sig og så igennem væggen til hvor laderen hænger. Der var mig bekendt ikke behov for noget ekstraordinært i form af sikringer, udvidelse af tavlen etc.

@voersaa: Lyder effektivt - kan du huske navnet på firmaet/elektrikeren?
ElPeter
ElPeter Feb 21 '19

@tvegaard: NP Electric i Herlev.

Arbejdsløn: 7 timer a' 465,00 kr 3.255,00
Servicevogn: 240,00
1 stk GRUPPETAVLE UG6 GR LK 180,00
2 stk HPFI RELÆ 4 POL 40A 30MA AEG 604,00
1 stk GRUPPEAFBRYDER - AUT. SIKR. 16A 3POL+N AEG 175,00
1 stk OPMÆRKNING 35,00
1 stk TRÆRAMME FORARBEJDET 80,00
8 stk LEDNING AFSLUTNING 6Q 10,00
2 stk LEDNING 1 X 6Q PVT 22,00
8 m RØR PLAST 16MM 64,00
17 m KABEL 5 X 2,5Q NOIKLX NKT 399,50

Fakturabeløb ekskl. moms: 5.064,50
Moms beløb: 1.266,13
Fakturabeløb inkl. moms: kr 6.330,63

Det var for 3 år siden og altså ikke opsætning af ladeboks, kun et rødt cee stik. Ladeboksen fik/låner jeg af Eon og satte den selv op på væggen.

koden
koden Feb 24 '19

Min opsætning for 3 år siden:

1 rødt CE stik fra arb. 0 kr.

15 meter 6Q kabel fra blå avis 200 kr.

4 m gravearb. af mig selv. 0 kr.

3 timers arb. for min elektriker med boring af hul gennem fundament til kælder.

Trække kabel fra tavle ud til carport, montere kabel på bagside af rækværk ud til carport.

Montering af CE stik derude. Div. EL tavle udstyr og ledninger (egen 16 A gruppe). Nyt jordspyd da vi alligevel var i gang og det gamle ikke duede mere  (bonus opdagelse) pris 1000 kr.

i alt 1200 kr.

PS. Ja jeg kender elektriker privat :-)

tvegaard
tvegaard Feb 24 '19
Quote from selsoe

Er der nogen der har bestilt Wall Charger fra Tesla til deres Model 3? Kan de levere hurtigt? Kommer den med CCS stik?

Tak for tilbagemeldinger.

Jeg kunne også godt tænke mig at vide, om den nye wall connector er i salg? Den lyder til at være lidt hurtigere end den gamle? 

Forummets indlæg er redigeret af tvegaard Feb 24 '19
Kiefer
Kiefer Feb 24 '19

En Tesla Wall charger kommer med et Type2 stik. CCS er udelukkende til brug ved DC opladning, og en DC oplader, får du nok ikke for de 4000 kroner Tesla kræver for deres Wall-Charger.

Mig bekendt er der ikke af nogen af Tesla biler, (med mindre det selvfølgelig er lavet om på de nye Model 3) der kan lade med mere end 24/32A. I de tidligere modeller kunne man få bilen med dobbeltlader, den kunne lade med 32A. I dag leveres Model S/X som jeg kender til med maksimalt 24A opladning.

I USA er det jo også 1 fase, så der lader du selv med 40A langsommere end du vil gøre med 24A 3 faser i DK.

OG så er der den helt tredje detalje, din husinstallation skal også kunne levere 32A. De fleste i dag har blot 25/35A ind i huset, med mindre man har fået lavet det om så man har flere A.

/Martin

mbk
mbk Feb 24 '19

@tvegaard 

AC ladning som wall connector er begrænset af onboard lader, så der er ikke nogen der er hurtigere end andre. Den artikel du linker til er skrevet til amerikanske forhold. Den herhjemme vil lade en Model 3 med 11kW. Måske der kommer en ny mindre og billigere udgave der er 11kW max som er lidt mere optimeret til Model 3, måske med lidt kapsling til CCS pins som ser ud til at være på Model 3 UMC type 2 stik. 

vladmury
vladmury Feb 24 '19
Kan man købe en CEE adapter til UMC så man kan lade med 3 fase 11 kw hjemme? Ellers skal man købe en helt ny UMC som kan 11 kw?
Kiefer
Kiefer Feb 24 '19

vladmury: Er det ikke samme UMC man får udleveret til en Model 3 som til en Model S/X?

Den der fulgte med min UMC bestod af et dansk jordstik og et rødt CEE udtag som jeg så kan skifte imellem.

/Martin

CanEl
CanEl Feb 24 '19

UMC til 3 er kun monteret med 1 fase indeni.
stikket i enden, har 2 tomme pladser, så det hjælper ikke at få en anden adaptor (3 faset)
du kan købe en UMC til s/x, så er der 11 kW lademulighed,
og den kan selvfølgelig også lade med 1 fase (ca. 3kW)
den org. 3 UMC kan du montere fast i fx. sommerhuset.

vladmury
vladmury Feb 24 '19
Jeg har fundet den her som kan 11 kW ved ikke den som Tesla sælger hvad skulle koste.

KimT
KimT Feb 24 '19

Synes det er har været nævnt flere gange at Tesla kun tager 4.000,- for deres wall charger.

Men det er vel et spørgmål at at de skal spare alle de steder de kan hvis prisen på sigt skal under $35.000

Forummets indlæg er redigeret af KimT Feb 24 '19
mbk
mbk Feb 24 '19

@vladbury 

Jep, det er dårligt stil med 1 fase UMC. 

Pt er mulighederne i Tesla verden:

UMC fra S/X til knap 5000

Wall Charger til 4000

På den positive side får man et type 2 kabel med til bilen. 

tvegaard
tvegaard Feb 24 '19

OK - tak. Betyder det I siger, at jeg godt kan lade en Model 3 med 11 kW med en wall charger? Men at den medfølgende UMC lader langsommere, fordi den kun kører på én fase?

vladmury
vladmury Feb 24 '19
Ja fordi den trækker kun strøm på en enkelt fase 16 A x 230 V = 3,7 kW. På 3fase lader med 3.7 kw x 3 = 11 kW. 

Jeg har snakket med Tesla i fredags og spurgte hvordan kan jeg bestile en Tesla Wall Charger, de viste ikke om de har flere på lager. Han lovede at ringe tilbage men har aldrig gjort. 

Men jeg har allerede en 16A rød industistik i min garage derfor tror jeg vil købe en UMC i første omgang indtil jeg beslutte mig om jeg vil have en Tesla Wall Charger eller EON boks.

Det er sjov at man ikke eje bokset fra EON selvom betale 7000kr i oprettelse. Hvis du stoppe aftalen med dem så skal man aflevere deres boks.
mbk
mbk Feb 24 '19

Den medfølgende UMC kan vist trække helt op til 32A på en fase, men det er desværre ikke lovligt at trække mere end 16A på en fase i DK i en normal husinstallation, man må trække op til mastesikringen (typisk 25A) på 3 faser.

Jeg bruger bare medfølgende UMC indtil jeg ved hvad jeg vil med ladestander etc. Teslas Wall Charger er et godt bud på en holdbar løsning.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »