Loading...
dk

Er ved at fare vildt i hjemopladningsjunglen | Tesla Forum

tvegaard
tvegaard Feb 24 '19
OK. Jeg synes, jeg har læst, at det er muligt at få Wall Connectoren op på 22kW - men det er måske ikke muligt på en alm. husinstallation?
KimT
KimT Feb 24 '19

I DK er det ikke muligt at få 22kW ud af en ladeboks. Det er 16A max.

P85DK
P85DK Feb 24 '19

@KimT - selvfølgelig er det det, vi har 22kW hjemme både med e.on og Teslas wall connector.

CanEl
CanEl Feb 24 '19

væg ladere er som regel på 11kW. men nogle er på 11-22kW.

det betyder at svageste led i kæden bestemmer.

• 1 hvor stor sikring er der foran
  • 2 hvor meget er væg laderen bygget til
  • 3 hvor meget kan kablet til bilen tåle
  • 4 hvor stor lader er der i bilen
  • 5 hvor meget er max strøm sat til på skærmen

de 3 første begrænser strømmen fra væg laderen, den 4+5. bestemmes af bilen.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Feb 24 '19
Kiefer
Kiefer Feb 25 '19

Teslas Wall Connector er en 11/22KW oplader hvor du med en jumper sætter om det skal være det ene eller det andet alt efter din el-installation.

/Martin

P85DK
P85DK Feb 25 '19

@Kiefer - du bruger reelt kun jumperen hvis du vil have en begrænsning af output såfremt input tillader output på 22kW, men du ønsker at give mindre. Du kan fint sætte jumperen på 22kW og hvis du kun tilfører 3x16A, så finder den selv ud af det :-)

Kiefer
Kiefer Feb 26 '19

Ok, det var jeg ikke klar over, jeg synes ellers manualen var ret specifik hvad det angik.

/Martin

P85DK
P85DK Feb 26 '19

Det kan faktisk godt være du har ret, mener bare at jeg har kørt med en sat til 32A på en 16A input.

Det smarte er at man kan sætte loadsharing op på samme måde som der er på SuC

https://www.tesla.com/da_DK/support/load-sharing-tesla-wall-connector?redirect=no

ai
ai Mar 5 '19

Model 3 kan ikke lade med 22kW (vekselstrøm) -- den kan max lade med 11kW hvis man har 3 faser af 16A. Det kræver DC, hvis du vil lade med mere end 11kW.

I Norge har de problemer med at lade mere end 4,3kW fra type 2 kabler med 1 fase, også selvom der kan trækkes op til 32A på den ene fase. Er der nogle der har prøvet at lade model 3 med type 2 kabel fra f.eks. E.on her i DK?

(Jeg selv har endnu ikke haft brug for andet en hjemmeladning -- bilen kører simpelhen for langt per opladning :-)

Bianco
Bianco Mar 6 '19
Quote from P85DK

@Kiefer - du bruger reelt kun jumperen hvis du vil have en begrænsning af output såfremt input tillader output på 22kW, men du ønsker at give mindre. Du kan fint sætte jumperen på 22kW og hvis du kun tilfører 3x16A, så finder den selv ud af det :-)

Husk at det sidste led i kæden skal være det svageste! 

Hvis man sætter Wall Charger til 22 Kw, så SKAL den være kablet til 22 Kw = 32A = 6 mm2 kabel OG gruppesikringen skal være 32A OG mastesikringen skal være mindst 32A. 

mbk
mbk Mar 6 '19

@Bianco

EDIT: Læste lige igen og retter til. Hvis Wall Charger er indstillet til 32A og man har en 3x32A sikring skal man op i 6mm2 ledning. Man kan stille Wall Chargeren til 3x16A, 3x25A og nogle andre mere obskure størrelser, størrelsen skal være samme eller mindre end sikringen således at man ikke bryder denne. Ledning og kvadrat skal afstemmes:

32A: 6mm2

25A: 4mm2

16A: 2.5mm2

Hvis prisforskellen er lille for dig så gå op i kvadrat, det reducerer tab, hvis der er langt så gå gerne op i kvadrat.

Forhold mellem kvadrat og tilladelig strøm kan ses her, man bruger "normale forhold"  http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/stroemvaerdier_pvc.php

Forummets indlæg er redigeret af mbk Mar 6 '19
soras
soras Mar 6 '19

Min elektriker satte en forskruning på. Havde selv kigget på nogle gummimuffer eksempelvis: https://bels.dk/...-vet-m32-14-20-epdm/

mbk
mbk Mar 6 '19

Jeg snakkede med en elektriker i dag, jeg kunne ikke vælge 5x4mm2 da han sagde at den stort set ikke blev brugt, så 5x2.5mm2 vs 5x6mm2. Prisen incl moms er ca 23kr/m vs 39kr/m, jeg skulle ikke bruge så mange meter så napper 6mm2. Man kan sikkert finde bedre priser, H&N har 50m 2.5mm2 til knap 500kr, men skal ikke bruge så meget. 

MOS
MOS Mar 7 '19
Hvad med at lægge et 2,5 mm2 kabel dobbelt, altså i parallel. Det må svare til ca. det samme som et 5 mm2 kabel. Måske kan det svare sig, hvis man kan få det billigt. Det giver også mulighed for at senere at splitte forbindelsen op til 2 ladebokse eller et ekstra kraftstik.
Bianco
Bianco Mar 7 '19

Umiddelbart lyder det som en mærkelig løsning at parallelforbinde to kabler... Husk at den elektrikker der kommer om 10 år og skal ændre noget også skal kunne regne ud hvad der er hvad. Og du introducerer den problemstilling at hvis det ene kabel er defekt eller frakoblet, så opdager du det ikke før du smelter den andet kabel fordi du nu belaster det langt over specifikationen.

MOS
MOS Mar 7 '19
Ud fra din tabel kan et 2,5 mm2 kabel klar 21 A, så altså pænt over de 16 A, der er behov for. Så selv hvis det ene kabel er defekt eller frakoblet, burde det fungere uden problemer. Det var bare en kreativ idé til hvis man overvejede at gå en dimension op, men hvor det ikke var strengt nødvendigt. Så kan man parallelforbinde 2 kabler, hvis man alligevel kan få dem billigt.
mbk
mbk Mar 7 '19

Jeg har købt 5G6mm2 kabel for 500kr, så vi snakker om en ret lille potentiel besparelse i forhold til at skulle sømme to stk kabler fast. Jeg kunne sikkert slippe afsted med en mindre pris hvis jeg gad måle ordentligt op i stedet for at være på den sikre side. 

CanEl
CanEl Mar 7 '19
Citat fra MOS kan man parallelforbinde 2 kabler, hvis man alligevel kan få dem billigt. 

din løsning er ulovlig!
kablet skal være min. 16 mm2 før de må parallelforbindes. 

mbk
mbk Mar 7 '19

@canel 

Eller praktisk. Men sjov tanke. 

koden
koden Mar 8 '19

Taler i seriøst om at spare nogle småpenge i stedet for bare at købe/trække et kabel der er den rigtige dimension?

Eller har jeg misforstået noget?

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »