Loading...
dk

Er ved at fare vildt i hjemopladningsjunglen | Tesla Forum

Bianco
Bianco Mar 8 '19

Tænker at det nok mest var en akademisk øvelse ;-)

vladmury
vladmury Mar 8 '19
Hvorfor bruger I 6 mm2 kabel når har kun brug for 2,5mm2? 
soras
soras Mar 8 '19
Jeg skal snart til Jylland og besøge de gamle. Der vil jeg gerne kunne lade på deres komfurstik der som jeg forstår er 16A og burde give mig de 3,7 KW. Derfor har jeg ledt efter komfurstik til blå 16A hunstik men det har jeg ikke lige kunnet finde. Er der nogen der har sådan en eller har lavet en adaptor selv? Det er vel bare at slutte 3x2,5mm2 ledning til nul, jord og den ene fase eller er der noget jeg overser? Har ikke lyst til at begive mig ud i noget fixfakserier, det skal være lovligt. 
KimT
KimT Mar 8 '19

Ho det er simpelt at samle selv. Stik kan købes i jem&fix eller Harald nyborg

Bianco
Bianco Mar 8 '19
Quote from soras Jeg skal snart til Jylland og besøge de gamle. Der vil jeg gerne kunne lade på deres komfurstik 

(Kun relevant for Model 3) Du kan evt købe denne her https://www.harald-nyborg.dk/...med-schukoudtag-25-m og derefter skifte han-stikket ude med https://www.harald-nyborg.dk/...ik-5-polet-16-a ;

Eller den meget dyre købeløsning: Komfur til rød CEE og rød CEE til blå CEE http://tesla-shop.dk/...til-rod-16a-cee.html OG https://www.elbilgrossisten.no/...-adapter-416-6-216-6

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Mar 8 '19
KimT
KimT Mar 8 '19

Ledninger plejer at være billigere hos Biltema - hvis du kommer forbi sådan en

mbk
mbk Mar 8 '19

@vladbury 

Tykkere kabel giver mindre tab og deraf mindre varmeudvikling. Men muligvis ikke en besparelse der betaler sig selv hjem, det kommer an på længde og hvor meget installationen bliver brugt. Jeg kunne sagtens leve med 2.5mm2, men skulle jeg en dag have to elbiler kunne kablet også trække det og jeg var fri for at sætte endnu et kabel op. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Mar 8 '19
vladmury
vladmury Mar 8 '19
@mbk Det kommer om på hvor langt er din kabel fra eltavle til ladeboks. Men under normale varmeafledningsforhold er 2,5mm2 godkendt til 21A. Min automatsikring er alligevel kun 16A per fase og tariffsikringer er 25A.

Så i min øjne 6mm2 kabel er lidt overkill medmindre du lader med 22 kW som er ikke muligt på Model 3 eller du har en meget langt kabel fra eltavle til laderboks.
mbk
mbk Mar 8 '19

@vladbury 

Jeg ville originalt have købt 5G4mm2 men den er vist ikke ret brugt. Prisen ejf fik oplyst var omkring 21 vs 39 kr incl moms per meter for hhv 2.5mm2 og 6mm2. Ja, jeg kunne sagtens have levet med 2.5mm2 men jeg valgte så 6mm2, ledningen bliver forsikret med et 3x16A kombi relæ, jeg ville egentligt have et større men prisen blev lidt vild. Anyways, jeg har ikke regnet mit ledetab ud og regner ikke med det betaler sig hjem, min erfaring med ledninger er at det er et dumt sted at spare, de har ofte meget lang levetid og er irriterende at skifte. 

mbk
mbk Mar 8 '19

Har lige leget med denne:

https://photovoltaic-software.com/solar-tools/dc-ac-drop-voltage-calculator

Ved 16m ledning  og 11kW tre faset opladning regner den tabet til 2.5mm2: 84W og 6mm2: 35W

Hvis vi siger merprisen er 288kr og kWh prisen er 2.2kr så tager det 2670 lade timer at tjene hjem, ved 200Wh/km er det så knap 150.000km, som er rimelig realistisk over ledningend levetid, men ikke en no brainer. Jeg har fået kablet lidt billigere end i beregningen og jeg ville hellere have 6mm2 for at kunne prale af mit over dimensionere ladekabel. Hvis jeg sammenligner med hvad jeg har betalt for overdimensioneret højtalerkabel så er det her meget billig pral. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Mar 8 '19
vladmury
vladmury Mar 8 '19
Den billigste 5x6mm2 kabel jeg kan finde koster 45 kr/m, hvor har du købt den fra så billigt?
mbk
mbk Mar 9 '19

Fik lov at købe det til en installatørs priser. 

MOS
MOS Mar 9 '19
Citat fra canel
Citat fra MOS kan man parallelforbinde 2 kabler, hvis man alligevel kan få dem billigt. 

din løsning er ulovlig!
kablet skal være min. 16 mm2 før de må parallelforbindes.

Shit! Så må jeg have nogle tykkere højttalerkabler. Eller bliver jeg nu smidt i spjældet? 

CanEl
CanEl Mar 9 '19

Citat fra MOS

Shit! Så må jeg have nogle tykkere højttalerkabler. Eller bliver jeg nu smidt i spjældet? 

lige en advarsel mere.
højtalerkabel er kun godkendt til max 50V, nogle få til max 100V.
reglerne for parrallelkabling er tiltænkt stikledninger i jord.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Mar 9 '19
mbk
mbk Mar 9 '19

@canel 

Er rimelig sikker på at MOS ikke bruger sine højtaler kabler til at lade sin bil :D

MOS
MOS Mar 10 '19
@mbk Det er en korrekt antagelse. Højttalerkablerne er til mit hjemme-HiFi-anlæg, hvor jeg kører noget bi-wiring/bi-amping. Bilen bliver ladet op med en 11 kW ladeboks tilsluttet med en dertil egnet stikledning på 5 x 4,5 mm2.
soras
soras Mar 10 '19
Jeg testede min UMC 1-fase lader  der kom med bilen men fik kun 8A ud af den ved brug af ‘mormor’ stikket. Det var ikke muligt at skrue højere op på skærmen. Den var sat op med Schuko adaptor på for at få jordforbindelse og installation kabler løber tilbage til en 13A gruppe, så jeg burde vel kunne skrue den der op eller ? Det er ihvertfald hvad Tesla viser på hjemmesiden 3 kw (13A x230 V). Kan dette hænge sammen med mit problem med at lade på tre faser med Wall connector (tidligere post). Må vist have fat i Tesla igen. 
Kiefer
Kiefer Mar 11 '19

Kan du ikke i bilen se hvor mange volt du lader med. Det kan man i Model S/X. Det er ofte en indikator på hvorfor den har sat A ned hvis antallet af Volt er meget lavt.

Et lavt V tal er ofte grundet dårlige kabler. i el-installationen. F.eks. hvis du forsøger dig med et 1,5mm2 kabel hvor der skulle have været 2,5mm2 kabler. 

mbk
mbk Mar 11 '19

Man kan se spænding på TM3. Jeg lader pt. over et 15m 1.5mm2, indtil jeg får sat nyt ladeudstyr op.

MOS
MOS Mar 11 '19
Citat fra mbk

Man kan se spænding på TM3. Jeg lader pt. over et 15m 1.5mm2, indtil jeg får sat nyt ladeudstyr op.

Det burde ikke give problemer, så længe kablet ikke er længere end 15 m. Der kan dog opstå uhensigtsmæssigt store spændingsfald, hvis der er flere kabler, der er samlet, f.eks. i skjulte samlinger m.m. Det reagerer laderen nok på, så den evt. skruer ned for ladestrømstyrken, hvis spændingsfaldet bliver for stort.

@soras

Måske er det spændingsfaldet i din (svage) elinstallation, der gør, at den er begrænset til at lade med 8 A. Prøv at lade et sted, hvor du ved, at andre kan lade med fuld knald, f.eks. hos naboen eller en ven, der også har en elbil. På den måde kan du finde ud af, om det er installationen eller bilen, der er begrænsningen.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »