Loading...
dk

UMC investigations | Tesla Forum

mbk
mbk Mar 2

Hej,

Jeg har fået en halvdød UMC, så er igang med at finde ud af hvordan den virker. Jeg skriver lidt her, dels for at kunne finde det igen og måske her er nogle der kan proppe lidt ekstra viden på.

Hvis her er nogle med et voltmeter der vil måle deres forskellige adaptorer mellem hvad der ligner en test pin(s) og jord, umiddelbart selvforklarende fra billederne.

Jeg har målt modstanden på et dansk stik med jord aka. mormor lader til 100k og et tre faset rødt til 51k

Her er DK med jord 1030034-02-B

Her er tre faset 16A 1024110-02-A

Ledning mellem UMC og adaptor

Jeg navngiver dem:

L1 - Brun

L2 - Sort 

L3 - Grå

N - Blå

Jord - Gul/grøn

Test1 - Lys blå

Test2 - Lilla

Stikket på UMC

Pins er:

Test1, L2, L3, Test2

L1, Jord, N

Et par andre målte også 51k, så gik igang med adaptor, så her er min Franken-UMC

Og hurra, endelig 11kW ladning

Skal siges at UMC var erklæret defekt og måske senere får fejl, ville nok ikke sætte et 29kr stik fra Biltema på en sprit ny UMC. Men Tesla vil have 1100kr for den røde adaptor og jeg mistænkte stikket på UMC at være defekt grundet misfarvning på pins. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Mar 3
Kiefer
Kiefer Mar 3

Hvis du kan skille adapteren ad, vil du formodentlig se at Tesla har placeret modstanden mellem test-pin og jord i selve stikket, normalt vil man sætte det inde i Type2 stikket, men spørgsmålet er om de ikke har gjordet det i den modsatte ende, for at kunne styre hvor meget den enkelte UMC må lade med alt efter hvilken adapter der sidder på. 

Med den 3-benede adapter må den jo kun lade med max 13A hvor den med den røde må lade med op til 16A. Der burde du måle 220 ohms modstand. Det mener jeg at kunne erindre det er, jeg skrev en gang for snart maaange år siden et indlæg herinde på forum om de forskellige modstande der er brugt på Type2 stik, men kan ikke huske det helt selv længere...

ABCCC
ABCCC Mar 3
Hej MBK

Hvad gjorde du med de to ledninger til test?

/Anders
mbk
mbk Mar 3

@ABCCC

Jeg satte modstand på 51kOhm mellem den lilla ledning og jord inde i det røde kraftstik. Det snyder UMC'en til at tænke at der sidder et 16A tre faset stik på den. 

mbk
mbk Mar 3

@Kiefer

Jeg skulle nok have søgt lidt herinde efter dine resultater. 

Jeg tror bare det er tabelopslag I firmware mellem forskellige værdier og adaptore. 

canel
canel Mar 3

her er et udsnit fra nettet.
det er en standard, så hvis der er anden modstand i tesla stikket kører de egen standard internt i UMC.
søg på "IEC 62196" i Wikipedia.

mbk
mbk Mar 3

@canel 

Det er ikke i type 2 stikket til bilen, det er mellem UMC og dens adaptor, helt sikkert deres egen standard. 

canel
canel Mar 3

det er jeg klar over, men det kunne være samme standard.
jeg har målt mine adaptore efter, og de måler også 51k og 100k.
så tesla bruger sin egen standard internt.

mbk
mbk Mar 3

Jeg er desværre tilbage til originale fejl med 'Ready to Charge' på display, men 0V på bilen, så tænker at relæet i UMC har et issue. Det virkede ellers lige så fint i går. 

canel
canel Mar 3

hvordan lyser/blinker dioder på UMC?
de fortæller også status.
der sidder en lille renset knap på undersiden. har du prøvet den?

Forummets indlæg er redigeret af canel Mar 3
mbk
mbk Mar 3

@canel 

Lyser bare grønt, blinker ikke eller noget. Jeg har trykket reset, men har ikke lige fået noget ud af det. 

canel
canel Mar 3

den er klar til at lade, men har ikke fået tilladelse fra bil.
måske en dårlig forbindelse på testledning til type 2 stik.
vedhæfter en forklaring til lys i UMC.
hvis UMC er ok, skal der ligge 9-12v på testben, når lader er klar.

Forummets indlæg er redigeret af canel Mar 3
mbk
mbk Mar 3

Min lyser i "top green", men "Make sure the UMC is plugged into the car" er lidt useless. Jeg har prøvet at rense control pins, de var lidt beskidte, men det gav ingen effekt.

Det ville være noget nemmere hvis man lige kunne åbne skjoldet og måle henover pins.

Der må være noget initial kommunikation, for bilen går i "Ready to Charge" på skærmen, Appen skriver "Rady to Charge, Check power source" og der er 0k, 1V (målefejl) 0/0A.

Min umiddelbare intuition siger mig at der har været noget kommunikation til at komme dertil, i går klikkede det så fint relæet til og fra. Kan selvfølgelig tjekke om mine modstande er knækket, det tror jeg ikke, men ellers er der nok ikke meget andet at gøre end at tage skjoldet af den.

mbk
mbk Mar 3

Hvordan er det med jording, brokker den sig da anderledes?

DeaconWP
DeaconWP Mar 3

Ja, mangler der Jord ind til UMC, blinker den 5 røde blink.

Og du har ret i, at der har været kommunikation til bilen, for at den skriver ready to charge. 

Din nye fejl kan være, at det er relæet i UMC, der ikke trækker, eller sender spænding ind til bilen. I hvert fald mangler der nok på L1 ind i Type 2 stikket.

canel
canel Mar 4

at den skriver "ready to charge" siger intet om at laderen virker.
sæt en 1k modstand mellem jord og PP i ladeporten, så skriver bilen det samme.
det betyder kun at den har opdaget et stik i ladeporten, og hvor meget det kan levere.

der skal være næsten 12V DC på CP til jord i stikket fra laderen.
det er den spænding som bilen kommunikerer med laderen med.
bilen trækker spændingen ned til 9V som starter orcilatoren i laderen.
dette ændrer testspændingen til vekselspænding på CP.
bilen trækker så spændingen ned til 6V, men kun i den ene halvbølge af vekselspændingen.
dette starter ladningen.
hvis den trækker strøm i begge halvbølger, ligger den i en vandpyt eller lign. og vil derfor ikke lade.

derfor mål spænding på CP fra UMC.
hvis der ikke er 12V er ledningen afbrudt.
en grøn diode i UMC = klar til ladning.
så jeg tror ikke den får besked på CP.

når du kender automatikken her, kan du måle dig frem og simulere stik i bil.
sæt en 730 ohms modstand i serie med en diode, i type 2 stikket fra UMC mellem CP og jord, så tror den at bilen siger ok til ladning. dioden skal lede mod jord.

håber at den hjælper dig til at forstå systemet.

Forummets indlæg er redigeret af canel Mar 4
mbk
mbk Mar 4

@canel 

Rigtig god viden. Jeg tænker at jeg skal have skjoldet af den for at komme videre, det bliver jo nok desværre med vold den skal åbnes.