Loading...
dk

Ville i turde have 2 teslaer i husstanden. Tesla konkurs... | Tesla Forum

selsoe
selsoe Aug 21 '19

Jeg forstår din bekymring, og så alligevel. Det er et ret vildt scenarie synes jeg. 

Mht supercharging mener jeg at det er et ubetydeligt problem. Superchargerne vil fortsætte, måske med et andet navn på, måske med en anden pris, måske åbnet op for andre elbiler. At lukke og afmontere verdens største ladenetværk til elbiler er fuldstænding utænkeligt, spørger du mig. Og selv hvis det skulle ske, er der virkeligt mange alternative lademuligheder til elbiler.

Ice2EV
Ice2EV Aug 21 '19

Tænker hvis man vil se forhindringer, så var der ikke meget der var lykkedes siden stenalderen.

Spring på vognen eller lad være. Er mega glad for min model 3. Men kan udmærket godt finde forbedringsmuligheder. Men ting kommer ligeså stille.

Eks. så havde jeg tidligere ønsket mig sæde position linket til min telefon. Wupti så kom det med sidste update(dog helt sikkert ikke fordi jeg havde forespurgt om det her på fora, tvivler på udviklerne scanner DK forum)

Kunne det tænkes at underskuddet i de mange kvartaler hidtil kommer fra investeringer i ny(e) samlebånd, både i Kina og på batteri siden? Jeg er ikke regnskabsuddannet og har ingen anelse om det kan influere.

Edit: Tvivler på Jaguar,VW, Porsche, BMW, Mercedes, SEAT, Kia, Hyundai eller Polestar(Volvo) har batterier til at kunne konkurrere før tidligst en gang i 2022. Til den tid har Tesla solgt næsten 2,0 mill biler. 

De nævnte mærker har 12+ måneders leveringstid. Fordi de kun kan levere eks. 15-20.000 biler om året. Dette for at modellen kan regnes med i deres samlede CO2 tal.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Aug 21 '19
jth
jth Aug 21 '19
Jeg synes det er svært at finde objektiver analyser af Tesla. 

TSLA er den mest shortede aktie og mange analyser bærer præg af de er skrevet af folk som har shortet aktien eller folk som er helt eller delvist i lommen på diesel-fabrikanterne. 

Christian Frost fra Heartbeat podcasten er historisk set glad for store benzin-motorer så det kan ikke overraske han er modstander. Det ville nok ødelægge hans image hvis han erklærede sig fan :) 
Nikolaj
Nikolaj Aug 21 '19

Elon sørger for at Tesla vokser hurtigst muligt. Det bliver også kaldt Blitzscaling, hvor vækst prioriteres over alt andet for derved forhåbentligt at kunne indtage en markedsleder position i sidste ende. Det betyder omvendt at virksomheden hele tiden vil være tæt på konkurs, da vækst jo prioriteres over lønsomhed. Derfor sænker han også hele tiden prisen på bilerne, i takt med at de bliver billigere at producere, for derved at sælge endnu flere selv om lønsomheden bliver dårlig af det.

Det har hjulpet Tesla til i dag at sælge ca. 8x så mange biler som for 4 år siden, men på bekostning af profitabiliteten, hvorfor kapitaludvidelser også er blevet benyttet i det omfang aktiemarkedet har været med på den.

Så de dårlige finansielle resultater er i høj grad et bevidst valg for at vækste virksomheden hurtigst muligt, og ikke en strukturel omstændighed ved Tesla.

På den lange bane vil denne strategi forhåbentlig kunne skabe et fantastisk afkast, men risikoen er selvfølgelig høj.

webercarbmann
webercarbmann Aug 21 '19

Jeg tør godt eje to Teslaer. Bilerne er uden konkurence.  Vores 2015 TMS 70D har stadig range som en ny jaguar I-Pace..

Jeg tror at Tesla lykkes med at bliver et meget stort firma men aktien er ikke uden risiko. De har ikke råd til en model der flopper og der er stærke kræfter der meget gerne ser dem gå under. 

Har I læst denne artikel af Jack Richard?

http://evtv.me/2019/08/the-tesla-conspiracy-or-am-i-a-dead-whistleblower/

Jeg tror at han får ret but time will tell. 

Kiefer
Kiefer Aug 22 '19

Vi har to teslaer i garagen, og det er ikke fordi vi har været nervøse for om firmaet ville bukke under, den risiko er der jo altid, når man vælger, at købe en bil fra et mindre mærke. Bare se på SAAB...

Aktiespekulation omkring Teslas aktier har jeg aldrig begivet mig ud i, det lader jeg andre om. Dem der investerer mine penge, er sikkert bedre til at miste dem, end jeg selv er...

Men ville jeg stille to teslaer i garagen igen. Sikkert ikke. Og det er ikke fordi jeg er nervøs for om firmaet overlever, det er ganske simpelt fordi jeg ikke længere er tilfreds med den kvalitet jeg får for pengene, ikke så meget selve bilen, men mere den serviceorganisation der ligger bagved. 

/Martin

HJJ
HJJ Aug 22 '19
Ja da, selv om der er nok af bekymringer, små som store.
NikolajK
NikolajK Aug 22 '19
Citat fra ChristianL

Hvis du ikke magter at forholde dig til den situation firmaet er i, så er det jo dit valg. 

Og hvad er det for en situation firmaet er i? Min pointe er, at hvis man er nødt til at skrive en kilometer lang tråd om hvorfor man er bekymret for at købe en Tesla, så lad være med at købe den, men kig efter et andet mærke.
Vi er rigtig mange glade ejere for Tesla (og hvis du ikke har hørt om en eneste, så lytter du de forkerte steder)
I det her forum kommer der såmænd både mange gode og dårlige erfaringer ind, ofte underbygget af erfaring og ikke bare en løs påstand. Tesla er bestemt ikke perfekt, men hvem er det?

Hvis din tråd skal have en lille smule pondus, så ser jeg gerne dokumention der underbygger de "fakta" du nævner. Jeg bliver træt af løse påstande som bliver gentaget gang på gang, uden dokumention. Mange af de ting du nævner kommer nærmeste ordret fra den Podcast som er lavet af en der selv shorter Tesla aktier og som er selvudnævnt køkkenbordsøkonom. Beklager, men det tager jeg altså mere som trolling end fakta.

I-Pace og e-tron har lige erkendt at de nok ikke var den "Tesla-killer" som de selv havde forudset og at der er et stykke vej endnu før de når derop.
https://www.businessinsider.com/tesla-model-x-outselling-jaguar-i-pace-audi-e-tron-2019-8?r=US&IR=T

At Porsche har en lækker lækker elbil på vej er super fedt. Det kan næppe overraske nogen at enkelte Tesla ejere skifter over, men til en forventet pris omkring €150.000 i Holland er det nok ikke alle-mandseje og det ligger omkring €30.000 over den dyreste Model S, som vist stadig vinder på de fleste parametre.
Faktisk forventes det af nogle at Taycan tager en stor del af salget fra deres 911.
https://www.motorauthority.com/news/1124305_porsche-taycan-set-to-outsell-911-in-first-year-of-production

SuneH
SuneH Aug 22 '19

Fremragende artikel, som der linkes til i indlæg #25. Især synes jeg at følgende var tankevækkende: 

"Part of the “short thesis” is that Tesla cannot produce enough cars to meet demand. And a second part of the short thesis is that there won’t be demand for the cars they produce. What am I supposed to do with this? Two mutually exclusive and totally unlikely factoids issuing from the same potato disposer simultaneously."

Det viser bare at kritikken/modstanden mod Tesla er helt ude i hampen - den ene dag hedder det at: "Der er ikke efterspørgel efter Teslas biler" - den næste lyder det at: "Tesla kan ikke producere biler nok".

Det viser bare hvor skinger kritikken er - ikke baseret på facts men på FUD.

IlTempoGigante
IlTempoGigante Aug 22 '19

Man kan tilsvarende stille spørgsmålet - vil du turde købe en i-Pace? Jaguar har for nylig annonceret tab på 3,6 milliarder pund. Det vækker tilsyneladende ikke den store opsigt i medierne eller giver anledning til at man stille spørgsmålstegn ved fornuften i at købe en i-Pace? Allerede nu er Jaguar en mindre producent end Tesla, og taler vi el-biler, så er er der naturligvis ingen sammenligning overhovedet.

https:///...-market-diesel-sales

baldur
baldur Aug 22 '19

@ChristanL

Jeg ved ikke om du selv har prøvet at være med i en opstartsvirksomhed, men det er nu engang sådan, at når man investerer så får man underskud. Tesla har underskud fordi de bygger nye fabrikker og udvikler nye modeller. Længere er den faktisk ikke. De kunne holde op med at have underskud ved at stoppe disse ting, men så bliver virksomheden hellere ikke større.

Man skal også huske på, at så længe at Teslas aktier har en væsentlig kursværdi, så kan Tesla lave flere penge ved at sælge flere aktier. Det kan godt være at kursen så falder, men så længe det ikke er til 0, så er de ikke konkurs.

Tesla Model 3 er en sedan fordi den er lavet til det amerikanske marked. Den næste er model Y som passer bedre til den europæiske trang til stationcar. Det er den samme platform, så det er ligemeget hvordan fordelingen på efterspørgsel vil ligge mellem de to modeller. Der er ingen tegn på at de ikke kan sælge nok Model 3 indtil at Y er klar.

Leasing er en anden måde at låne penge på og har ikke meget med Tesla at gøre. Det repræsentere udenlukkende at der er nogle danske finanseringsselskaber der tør satse på at købe en Tesla og udlåne den til dig. Det er ikke Tesla der låner dig en bil. Her i tråden spørges der om du tør købe 2 Teslaer - der er nogle pengemennesker der har sagt at de tør købe 100 og udlåne dem på leasingkontrakter.

Hvis du er oprigtig bekymret for gensalgsværdien af din kommende Tesla, så snup den på leasing og så er det ikke dit problem.

mbk
mbk Aug 23 '19
Citat fra baldur

Hvis du er oprigtig bekymret for gensalgsværdien af din kommende Tesla, så snup den på leasing og så er det ikke dit problem.

God pointe.

Jeg er ikke sønderligt bekymret for om Tesla klarer sig eller ej, synes det er ærgeligt hvis de ikke gør, det bliver lidt mere bøvlet at eje en Tesla hvis de går konkurs, men sikkert stadig nemmere end nogen anden elbil.

Men hvis man virkelig er bekymret kan man jo reducere sin eksponering, i stedet for at købe de største modeller så køb de billigste.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Aug 23 '19
NikolajK
NikolajK Aug 23 '19

Selvom det unden tvivl er en flot og gennemført lækker bil, så tror jeg heller ikke det bliver Porsche der i denne omgang laver den der "Tesla Killer" der får Tesla konkurs.

Tesla Model S vs. Porsche Taycan - https://www.youtube.com/watch?v=eD-qG_6Pd1Y 
(og inden vi siger at acceleration ikke er alt, så tænker jeg at for Porsche målgruppen, så er det netop det der er alt)

PeterE
PeterE Aug 23 '19
Cool nok video, liiiiidt en Tesla reklame men ok :) jeg vil sgu’ nok vælge Porschen hvis den stod overfor min TMS men sådan er vi nok forskellige...
Ice2EV
Ice2EV Aug 24 '19

@PeterE Og kostede det samme?!

jespert
jespert Aug 25 '19
Citat fra Ice2EV

Er vild med Porsche og elsker min Panamera. Men de første Taycan der kommer med højt udstyrsniveau forventes at koste + 2 mill. Senere i 2020 kommer der måske nogle mindre udstyret til 1.4. Men stadig markant dyrere end Tesla...
jth
jth Aug 25 '19
Taycan ser fed ud, men er næppe en Tesla-killer. Den kommer vel snarere til at tage markedsandele fra 911, Panamera og tilsvarende ICE biler. 
PeterE
PeterE Aug 25 '19
Citat fra Ice2EV

Ja selvfølgelig :) 

Lad os nu se, det kommer an på afgifterne - Panamera Hybrid kostede det samme som P85D da den var uden afgift...
Kiefer
Kiefer Aug 26 '19

Jespert: Det er da ikke helt hvad de udenlandske medier skriver. Her skriver de startprisen kommer til at ligge omkring de 90.000 USD. Det svarer ca. til 600.000 uden danske afgifter og moms. Hvordan får du den op på 1.4 for de mindste udgaver?

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Aug 26 '19
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 »