Loading...
dk

Latterlig ladekurve | Tesla Forum

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Oct 6
Sidder nu på
Suc i Middelfart og lader for første gang i et par måneder og hold da magle hvor går det langsomt!

Kom ind med varmt batteri og 5% tilbage på batteriet. Startede kortvarigt med hele 90 kW og ret hurtigt faldte den til 80 kW og lige nu hedder den 72 kW ved 23%!

Kan godt regne ud at det er slut med langture sydpå fra nu af med den latterlig lave ladehastighed :-(

Gad vide om ladekurven nogensinde bliver normaliseret...?
TorbenS
TorbenS Oct 6
Ikke med nuværende batterier
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Oct 6
Spørgsmålet er så om vi skal starte et fællessøgsmål eller bare lade Tesla gøre som det passer dem.
KimT
KimT Oct 6

Der er jo lagt sag an i USA (også link til ankalgen somPDF fil) https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4078319/

TSLA
TSLA Oct 6

De Amerikanske myndigheder har også åbnet en sag https://finans.dk/tech/ECE11665264/tesla-undersoeges-for-manglende-tilbagekaldelse-af-biler/

Men det handler om Sw opdateringen og batteri kapaciteten som beskyttelse mod potentiel batteri brand. Den nedsatte lade hastighed er jo reguleret på anden vis omend den har samme formål: Beskyttelse af batteriet.

Men der er jo ingen tvivl om at vi nu står med et produkt der er langt fra det der er blevet solgt til os i 2014/15 og som gør langture træls. Jeg skal selv til Gøteborg i kommende uge og Brussels næste week-end. Og det er jo irriterende at man nu skal forvente radikalt længere oplade tider.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Oct 6
Om ca. 14 dage skal jeg til Linkøbing i Sverige, og nu jeg overvejer kraftigt at tage toget i stedet. Det var jo ikke ligefrem det der var udgangspunktet da jeg købte bilen.

Jeg er klar over at der er et søgsmål i gang i usa men hvad hjælper det os i dk?

Jeg er klar på tilsvarende i dk hvis der er kollektiv interesse for det.
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Oct 6
KimT
KimT Oct 6

Som jeg har skrevet tidligere er jeg godt nok glad for at vi kun tog til Berlin i sommerferien, og ikke til Italien som vi plejer. Den køretur ville være blevet mange timer længere med de 11 ladestop vi plejer at have......

Jeg vil tro at man måske godt kunne komme igennem med at de har sænket spændingen, men jeg tror ikke det bliver let med den nedsatte ladehastighed. Men på den anden side tror jeg gerne de vil undgå et shitstorm.

griffel
griffel Oct 6
@Gustavsfar1
Så vidt jeg husker har du en 70’er ligesom mig. Jeg er også skuffet over den udvikling det hele har taget. Vi var i Lillehammer i sommers, og ladepauserne var en del længere end jeg havde håbet på, selvom jeg jo var forberedt...
Prøver at ignorere det, for jeg Supercharger heldigvis ikke ret meget til daglig, men jeg har lidt svært ved at kalde det for Supercharging efterhånden. Det er nærmere almindelig hurtigladning.
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Oct 7
Jeg har en s85 fra marts 2015.

Et forsigtigt gæt er at i omegnen af 2-3000 teslaer i dk er ramt af enten reduceret ladehastighed eller batterikapacitet eller begge dele. Spørgsmålet er så hvorfor at folk finder sig i at have købt en vare til mellem en halv og en hel mio. kr. der pludselig er manipuleret så varen nu ikke længere stemmer overens med hvad varen oprindeligt er Solgt som. Måske det er et spørgsmål at vi er relativt få som reelt har opdaget at den er gal med enten ladekurven eller kapaciteten...?

KimT
KimT Oct 7

I nogle af de sidste nidlæg på den store TMC tråd er der faktisk nogen der skriver at de har spurgt brugere ude ved SuC. Der er mange der ikke aner der er sket noget. Der er vel også mange der ikke nødvendigvis bruger SuC særlig tit, eller ikke har teknisk indsig/interesse til at nørde omkring bilen..

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 7
MOS
MOS Oct 7

Jeg synes også, det er nederen med den nedsatte ladehastighed. Tesla har via en OTA opdatering nedsat ladehastigheden for at beskytte batteriet, efter at der har været nogle tilfælde med batteribrande. Jeg har uafhængigt fra flere Tesla medarbejdere hørt, at der arbejdes på sagen med at indkredse præcist, hvad der trigger risikoen for batteribrand, således at man kan begrænse indgrebet til kun at skrue ned for de risikoramte batterier under visse særlige omstændigheder. Indtil en sådan specifik løsning er fundet har man for en sikkerheds skyld bredt udrullet en nedgradering af ladehastighed og i nogle tilfælde kappet lidt af kapaciteten (ved at nedsætte max. spænding). Tesla er naturligvis ikke stolte over situationen, da hele pointen med Tesla SuC er, at det skal gå stærkt og det er selvfølgelig ikke meningen, at man skal holde ved SuC længere tid end højst nødvendigt, da det blot medfører mere kø ved SuC og utålmodige kunder. Så tesla arbejder på højtryk for at finde en løsning og jeg har hørt, at de satser på at skrue op for ladehastigheden igen for de fleste biler, når en sådan løsning er fundet.

Jeg synes efterhånden, der er gået en rum tid nu, hvor der ikke er sket noget, så min tålmodighed er også ved at blive sat på en prøve. Jeg har da også overvejet sagsanlæg mod Tesla, men jeg er ikke den konfliktoptrappende type, så jeg håber, at tingene kan løses på en bedre måde end igennem en retssag. Indtil videre har jeg tillid til, at Tesla gør, hvad de kan for at løse problemet. Så jeg tror, det er i alles interesse, at de får lidt arbejdsro til at løse problemet. Vinderen i retssager er som regel alligevel kun advokaterne.

NikolajK
NikolajK Oct 7

Bare af interesse, hvordan set det ud hvis I lader på Ionity (dem af jer der kan med CSS)?

T3S7A
T3S7A Oct 7

Ændre ikke noget. Det er bilen som begrænser, og ikke ladestanderen. 

SuneH
SuneH Oct 7

Er det kun 85'ere der er ramt? Vores er en 70RWD, den lader som normalt, dvs SoC% + kW = 115-120 og det gælder hele vejen op forbi 90%.

Men vi har også undladt at opdatere sw længe. 

PeterE
PeterE Oct 7
Citat fra Gustavsfar1 Jeg har en s85 fra marts 2015.

Et forsigtigt gæt er at i omegnen af 2-3000 teslaer i dk er ramt af enten reduceret ladehastighed eller batterikapacitet eller begge dele. Spørgsmålet er så hvorfor at folk finder sig i at have købt en vare til mellem en halv og en hel mio. kr. der pludselig er manipuleret så varen nu ikke længere stemmer overens med hvad varen oprindeligt er Solgt som. Måske det er et spørgsmål at vi er relativt få som reelt har opdaget at den er gal med enten ladekurven eller kapaciteten...?

Du har ret, de fleste ved - populært sagt - ingenting. Og jeg er selv på den liste...jeg aner ikke hvad jeg skal kigge efter eller hvordan - på min 85D.
KimT
KimT Oct 7
Citat fra SuneH

Er det kun 85'ere der er ramt? Vores er en 70RWD, den lader som normalt, dvs SoC% + kW = 115-120 og det gælder hele vejen op forbi 90%.

Men vi har også undladt at opdatere sw længe. 

Det gælde stort set alle modeller før facelift.

Nedsættelse af spænding fra 4,2V til 4 ,1V (som betyder mindre rækkevide) kom vist med 2019.16.x. - det rammer ikke alle. Nedsat SuC hastighed kom med 2019.20.x og det mener jeg ramme langt flere. Vores 70D er kun ramt af nedsat SuC hastighed.

Så hvis du er på en ældre version - så lad være at opdatere. Du kan se min "nye" ladekurve her : http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6347?page=1#post-94809

Det betyder reelt at på turen til Berlin steg tiden på Busdorff SuC fra 32min til 48min for at få 40kWh

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 7
MOS
MOS Oct 7
Citat fra PeterE
Du har ret, de fleste ved - populært sagt - ingenting. Og jeg er selv på den liste...jeg aner ikke hvad jeg skal kigge efter eller hvordan - på min 85D.

Det er ikke svært. Du sætter den til at vise %SoC. Det er vigtigt at have et driftvarmt batteri ved ankomst til SuC, da den ellers begrænser ladehastigheden alene pga. lav batteritemperatur, hvilket er helt normalt. Men det er jo ikke det, vi vil undersøge. Med det kolde vejr, vi har for tiden, kan det tage en længere motorvejstur, før batteriet er ordentlig varmt. De gule stiplede linjer nederst i power meteret skal i hvert fald være helt væk.

Så holder du øje med ladeeffekten, som er målt i kW. Den aftager gradvist i takt med at batteriet fyldes. Se evt. mine ladekurver her.

Ofte kan det være lettere bare at huske på 3 tal, i stedet for at forholde sig til en hel ladekurve. Når man lader, er man ofte tæt på enten 25%, 50% eller 75% SoC i løbet af ladeforløbet. Så for at gøre det nemt, kan du bare holde øje med ladeeffekten, når du når disse 3 punkter i løbet af opladningen.

Normalt burde den på et 85'er batteri på en bil fra 2015 lade med ca. 110 kW ved 25% SoC, ca. 75 kW ved 50% SoC og ca. 45 kW ved 75% SoC. Så bare husk på tallene 110, 75 og 45 kW.

Hvis din 85D har nedsat ladehastighed, vil du se lavere værdier, f.eks. hhv. 80, 60 og 40 kW. Du kan også opleve, at den peaker lidt højere i løbet af de første par minutter, hvorefter den falder lidt tilbage igen, men den peak skal du bare se bort fra.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 7
PeterE
PeterE Oct 7
Citat fra MOS
Citat fra PeterE

Det er ikke svært. Du sætter den til at vise %SoC. Det er vigtigt at have et driftvarmt batteri ved ankomst til SuC, da den ellers begrænser ladehastigheden alene pga. lav batteritemperatur, hvilket er helt normalt. Men det er jo ikke det, vi vil undersøge. Med det kolde vejr, vi har for tiden, kan det tage en længere motorvejstur, før batteriet er ordentlig varmt. De gule stiplede linjer nederst i power meteret skal i hvert fald være helt væk.

Så holder du øje med ladeeffekten, som er målt i kW. Den aftager gradvist i takt med at batteriet fyldes. Se evt. mine ladekurver her.

Ofte kan det være lettere bare at huske på 3 tal, i stedet for at forholde sig til en hel ladekurve. Når man lader, er man ofte tæt på enten 25%, 50% eller 75% SoC i løbet af ladeforløbet. Så for at gøre det nemt, kan du bare holde øje med ladeeffekten, når du når disse 3 punkter i løbet af opladningen.

Normalt burde den på et 85'er batteri på en bil fra 2015 lade med ca. 110 kW ved 25% SoC, ca. 75 kW ved 50% SoC og ca. 45 kW ved 75% SoC. Så bare husk på tallene 110, 75 og 45 kW.

Hvis din 85D har nedsat ladehastighed, vil du se lavere værdier, f.eks. hhv. 80, 60 og 40 kW. Du kan også opleve, at den peaker lidt højere i løbet af de første par minutter, hvorefter den falder lidt tilbage igen, men den peak skal du bare se bort fra.

Perfekt, tak Mark. Så ved jeg hvad weekenden skal bruges på :)))