Loading...
dk

Computer kendskab. | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Nov 20 '19

Hej Folkens.

Tænker dette forum er der hvor jeg har størst berøringsflade med sagkundskaben ud i computere.

Står for at skulle investere i noget Chromebook til datteren's skolegang.....

På trods af at vi i firmaet faktisk benytter Google drive, Sheets etc. og har en chromebox til kontoret, så aner jeg ikke en dadel om hvad jeg skal kigge efter.

Er dog klar over der ikke er harddisk i en chromebook, men har det noget som helst at sige med CPU og flashdisk samt RAM når det hele ligger "i skyen" og ikke på computeren?

Kan man med en USB eller harddisk jokket i USB bruge den som en almindelig computer, bare der er net?

Jess

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Nov 20 '19
MOS
MOS Nov 20 '19

Du kan bruge den stort set som en alm. PC, hvis det bare er til "almindeligt" brug, dvs. internet, mail, tekstbehandling, regneark osv. Begrænsningen ligger i, at der ikke er nogen harddisk og alt ligger i skyen. Dvs. du kan ikke bare installere alle mulige programmer og spil m.m.

En chromebook er en fin og brugervenlig computer til skolebrug, men den har absolut sine begrænsninger, hvis man vil bruge den til spil eller til mere professionel/avanceret brug.

Den billigste model vil sikkert kunne klare din datters behov til skolebrug, men hvis du køber den næstbilligste model, så får man ofte lidt mere kræs for pengene, så det ville jeg overveje.

Jeg kan desværre ikke svare på, om man kan bruge et USB-tilsluttet drev som en slags ekstern harddisk. Jeg har simpelthen ikke nogen særlig erfaring med chromebooks.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 21 '19
Ice2EV
Ice2EV Nov 20 '19

Hun har en gamercomputer (som jeg heller ikke fatter en klap af, købt færdig) til spil, så det kommer ikke på tale, og hun har haft en skole chromebook hidtil. Men de inddrager den til jul, og så "bør" hun selv komme med en. Så hun kender udmærket begrænsningerne på installeringer.

Hun tror jo så hun skal have en MACbook PRO...... Hun må jo ikke være rigtig rask.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Nov 20 '19
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Nov 20 '19
Der er intern lagring i en chromebook. Typisk 32<br /><br />
Eller 64 gb emmc. Vi har 2 i husstanden, og ja du kan bruge USB for yderligere lagring udover i skyen. Det fungerer superfint. De har en 14 er i Power pt fra Acer i full body aluminium til 1400 kr. Med en hurtig internetforbindelse er Chromebooks faktisk hurtigere end en Mac til den 10 dobbelte pris. Desuden er den i min optik mere sikker og intuitiv at anvende.
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Nov 20 '19
Ice2EV
Ice2EV Nov 20 '19

Så må hun have sådan en eller lignende i julegave.

Kiefer
Kiefer Nov 21 '19

Her i husstanden har vi så en lidt anden opfattelse, eller rettere det har min 9-årige datter. 

Hun har fået udleveret en Chromebook fra skolen og havde i forvejen en ca 5 år gammel 13" Macbook Pro. (i5, 8GB ram og 256GB SSD) Hun kan slet ikke forstå hvordan en helt ny computer kan være SÅ meget langsommere end hendes gamle computer...

Hvis det var mig, ville jeg nok gå efter en "rigtig" computer, en Chromebook er jo ikke andet end en Chrome browser, og det kan alle computere jo også lave, plus alt det andet de også kan.

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Nov 21 '19
jramskov
jramskov Nov 21 '19
Citat fra Ice2EV

Hun tror jo så hun skal have en MACbook PRO...... Hun må jo ikke være rigtig rask.

En Macbook Pro virker som ret meget overkill, en Macbook Air vil sandsynligvis være rigeligt, men de er bestemt heller ikke gratis. Du kan også købe ganske OK Windows bærbare til fornuftige penge. Det er dog en jungle at finde rundt i og der er mange jeg personligt ikke vil røre med en ildtang :) 

PeterE
PeterE Nov 21 '19
I denne her del af verden - er tre ting afgørende: 
- behovet
- budgettet 
- båndbredden 
Så 1) det er vist på plads nogenlunde, 2) hvor meget må vi snolde for? Og 3) har I en rasende hurtigt forbindelse hjemme og på skolen?
HemligNemlig
HemligNemlig Nov 21 '19
@Ice2ev, hvor gammel er hun?<br />
Vores datter anvendte skolens udleverede håbløse Windows bærbare som de ikke måtte tage med hjem!<br />
Så gav vi hende en Macbook i konfirmationsgave og her 3år efter slår den stadig alt andet som Kiefer også siger. Hun skal da også bruge den når hun starter uddannelse til sommer.<br />
Og nej den har aldrig været geninstalleret eller givet problemer som alle de håbløse Windows bærbare gør.<br />
Det næste er at de unge mennesker er meget bedre til at finde ud af tingene så hvorfor starte med at give dem begrænsninger.<br />
Det kunne meget vel være hendes fremtid du investere i og farmand ville jo gerne have en fed bil til mange penge ik ;)

P.S med en Macbook behøver du ikke købe nyt hver gang behovet ændre sig.
Forummets indlæg er redigeret af HemligNemlig Nov 21 '19
Ice2EV
Ice2EV Nov 21 '19

Jeg læser hvad i skriver.

Smuksak går i 8 klasse. Og har elsket hendes chromebook der bruges konstant, når ikke hun sidder med hovedet inde i den anden skærm. 

Var inde på Macbook Air, men hun vil jo lave billedebehandling...... måske. 

Hun valgte selv konfirmationsgave. Det skulle ikke være computer. Det skulle være rejse til KPOP koncert i Düsseldorf med overnatning, flyver og VVIP billetter og meet and greet med the big 5 fra Korea.......... Det kunne hun sagtens have fået en Macbook PRO for.

Båndbredden er 300/300, så det spiller. På trods af at jeg ikke rigtig føler nogen forskel på de 300/300 og 12/12 vi har i sommerhuset.

Windows føler jeg er ramt af diverse virusser..... Det er derfor vi kører chromebox på kontoret. Den første Windows døede. Den næste fik samme virus som Maersk. Men idet vi har alt på Sheets, Doc's etc. så slettede vi bare alt og startede forfra på 2 timer. Den døede så 6 måneder efter.

Nu Chromebox, tog 6 minutter at installere, og det spiller max, selv med almindelig 4g forbindelse. Selv for en ulært som mig selv.

Når man spørger i Elgiganten/Power etc så aner de ikke en dadel om Chromebooks. EKS: "Der er måske nogen af dem der godt kan bruge USB stick eller harddisk til at gemme ting på , men vi ved ikke hvilken software der skal være på chromebook'en for at det virker"

Kan se der er røre i Chromebook'gate på Aula. Mange har meddelt deres børn takker ja til en låne enhed, som skal afleveres hver dag på skolen.......... Kan udmærket følge princippet at vi ikke har behov for at køre op i 8 klasse at mine forældre har råd til en guldcomputer, mens naboen kommer med en lommeregner.

Men det sagt så tænker jeg at hvis nu barnet skulle finde på, gud forbyde det, at ville fordybe sig i noget i fritiden, så ville det jo være at skyde sig selv i foden, hvis enheden ligger på skolen!

Hvis behovet var en macbook Pro, så skrabede vi nok sammen til den. Evt måtte jeg jo vente et par uger med at forsætte min wish shopping til El Rakettos.  ;-)

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Nov 21 '19
jramskov
jramskov Nov 21 '19

Macbook's har dog de seneste år haft problemer med tastaturet i de seneste år. Det er fikset i den nye 16" MacBook Pro, så det kommer nok også i næste opdatering af de andre modeller.

HemligNemlig
HemligNemlig Nov 21 '19
Jramskov, ja det har jeg læst men de er også ombyttet på garanti dem der har haft problemet.<br />
Ja den nye ser sprød ud men ikke til en 8 klasses elev.<br />
Du kan sagtens finde en god Macbook til en fornuftig pris.<br />
Her i familien er alle udstyret med en mac og nu kommer ingen rendende i tide og utide med problemer, virus eller ting der ikke vil kære eller installere på Windows.
<br />
Men ja hvis behovet dækkes af en chromebook det næste år eller 2 så er det vel bare det i gør :)

@ice, billedbehandling. Kan hun det på chromebook?
Forummets indlæg er redigeret af HemligNemlig Nov 21 '19
canel
canel Nov 21 '19

jeg kan anbefale en forhandler, som har rep. min mac.
han har mange brugte mac til salg.
det er returgods fra firmaopdateringer.
https://macmenu.dk
de har en god service på værkstedet / butikken.

har vist ham konsol problemer på tess.
han har jo udstyr til at skifte prom mm. på printkort.

Forummets indlæg er redigeret af canel Nov 21 '19
TUX
TUX Nov 22 '19

Hej.Ice2EV   Jeg har haft en Chromebook i ca. 4-5 år og den har jeg altid med på ferie og den er super og hvis nogle stjæler den kan man købe en ny chromebook og login, så har man alt igen.

Den starter lige så hurtig som første dag og ingen virus altig opdateret.  Gratis tekst og regneark program "google DOC" m.f.

Ok, man kan ikke installer software på den, men der er support til Android Apps på visse modeller https://sites.google.com/a/chromium.org/dev/chromium-os/chrome-os-systems-supporting-android-apps

"Why Use a Chromebook" https://www.youtube.com/watch?v=7zqNbcQ8JHQ

Ice2EV
Ice2EV Nov 22 '19

Tænkte nok der var en del notabiliteter på forum........

Tror Chromebookgate på AULA ser ud til at brænde sammen for skolen. Måske det ender med de må udlevere igen. Men ellers så ender det nok med en Chromebook i folkeskoletiden, så må vi se når hun vælger om det skal være GYM eller kassedame vejen.