Jeg står måske lidt alene med det, men Tesla vælger at beskytte mine batterier, Tesla vælger at overholde EU lovgivning, Tesla giver mig en - marginalt - bedre navigation, Tesla retter fejlene i telefonen. Og ja, jeg har det fint med ‘den nye’ GUI - som jo faktisk slet ikke er ny længere.
Hvis der virkelig er en sikkerhedsrisiko ved batterierne (brandfare el.lign.), så er det naturligvis nødvendigt, at Tesla gør noget proaktivt, såsom en tilbagekaldelse. De burde have været langt mere transparente om dette. En FW opdatering, der nedsætter kapacitet og ladeeffekt kan være en midlertidig løsning, indtil en endelig løsning er fundet. Men det er og bliver en nedgradering, som ikke opfylder de betingelser, man har købt bilen under. Jeg mener stadig, det vil være på sin plads, at Tesla snarest låser op for disse begrænsninger igen (hvis det kan gøres på en sikker måde), eller reparerer batterierne (f.eks. ved udskiftning) under garantien.
Mht. de seneste nedgraderinger af autopiloten, så er det meget muligt, at det handler om EU-regler, som Tesla så er tvunget til at følge. Det kan man naturligvis ikke klandre Tesla for. Men det er stadig ikke tilfredsstillende. Utilfredsheden bør nok rettes imod EU lovgiverne.
De løbende forbedringer og bugfixes er der vel ingen, der klager over. Men kan kan godt undre sig lidt over prioriteringen. F.eks. er vi mange, der længe har savnet via-punkter i navigationen. Det er ikke raketvidenskab, men noget de fleste navigationssystemer fra andre mærker har som standard. Men det er åbenbart ikke noget, man prioriterer hos Tesla. Jeg kunne også godt ønske mig mulighed for at vælge hurtigste/korteste/mest energibesparende rute eller et kompromis mellem disse muligheder.
Om man kan lide den "nye" GUI, er vel subjektivt. Det kræver altid lidt tilvænning, før man er helt dus med noget nyt. Men der er nok altid nogle, der bedre kan lide den gamle og man kan ikke gøre alle tilfredse. Personligt har jeg det helt OK med den nye GUI, selvom der var enkelte ting, der var bedre på den gamle.