Loading...
dk

Rammer TSLA kurs 400 i dag? | Tesla Forum

Vildgut
Vildgut Jan 8
Citat fra jonsiii

Sygt. Jeg havde jo købt i 378 og det gik jo fint. Nå, måtte jo hellere "skatteoptimere" lidt og solgte i 666. Så kunne jeg jo altid genkøbe igen til ca. samme kurs om et par dage. Det skete så bare ikke, og nu er den i omegnen af 878. =) Uha uha, tør jeg hoppe ind igen? Arh, jeg jeg venter altså lidt.

Spørgsmålet er nok mere....Tør du vente :D!?

cth
cth Jan 8

Hvis alle danskere dog bare havde købt for 100.000 kr tesla aktier i kurs 80

Den skatte betaling af gevinsten ville kunne have betalt mange storebæltsbroer.

Moderne Marshall hjælp :-)

SuneH
SuneH Oct 25

Så er vi oppe i 945 i pre-market i dag.

Den seneste måned er kursen steget fra 770 til 945.

De aktier jeg købte i 2018 for 60.000 er mere end 1 mio. kr. værd i dag.

Mens jeg skrev de tre linjer her, steg kursen fra 940 til 945, så jeg var nødt til at gå tilbage og rette.

bskaarup
bskaarup Oct 25

Hertz har lige bestilt 100.000 stk. biler så det er ikke så underligt kursen stiger i dag.

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Oct 25
tintin
tintin Oct 25

jeg købte for 10000 kr. i 2016 og de er, så længe jeg lader dem stå, 250000 kr værd men kun det halve hvis jeg vil bruge dem. Man skal huske at dividere med 2

cth
cth Oct 25

Dividere med 2?

selsoe
selsoe Oct 25

Udbytteskat? 27% for udbytte op til 56.500 og 42% derover. Dog kun 17% hvis man har investeret via sin aktiesparekonto.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Oct 25
cth
cth Oct 25

Netop... så der er mere end 50% tilovers medmindre man sælger alt på en gang, så er det tættere på 40%

Hvis du er gift kan du have en aktiegevinst på 100.000 om året til de 27% i skat...

men kræver selvfølgelig at aktien ikke falder... for så var de 42% med det samme måske bedre.

Men så skal man kæmpe med minusrenter ... ja dete r ikke nemt :-)

jth
jth Oct 25
eller 15.3% hvis du har købt dem på dit pensionsdepot :)

Jeg kan gå på pension et par år tidligere :)
Ice2EV
Ice2EV Oct 25

Nu har jeg desværre hele tiden syntes de var for dyre, og ikke været smart.

However, hvis man har købt i et pensionsdepot, der er steget voldsomt, eks fra 60k til 1000k, så er der jo PAL skat, der skal afregnes løbende, og så kan det sgu blive helt dyrt at vente på pensionen.

jth
jth Oct 25

Problemet med PAL skat er hvis aktien en dag crasher, så man har betalt skat af en gevinst man aldrig får realiseret. Man skal holde aktien i ekstremt mange år før frie midler er bedre end PAL. 

Hvis du havde investeret 100tkr i TSLA 1. januar 2019 på et pensionsdepot så ville du i dag have 1235tkr efter PAL skat. Jeg har antaget at du hver år må sælge nogle af TSLA aktierne for at dække PAL skatten. 

Havde du stedet investeret i frie midler, ville du have 1566tkr på depotet, men skylde uafregnet skat af 1466tkr, hvilket i bedste fald er 27% * 1466tkr = 396tkr, eller 1170tkr efter skat.  Hvis du realiserer det hele på en gang, så har du kun 960tkr efter skat. 

På en aktiesparekonto ville du have haft 1201tkr. 

ASK og pension er bedre end frie midler (30-140tkr bedre), men med risiko hvis aktien crasher. 

Det bedste havde dog været en børneopsparing som nu ville have en værdi på 1566tkr (hvis man ser bort fra at man ikke kan indsætte 100tkr på en gang). 

Forummets indlæg er redigeret af jth Oct 25
Vildgut
Vildgut Oct 25
Citat fra jth

Problemet med PAL skat er hvis aktien en dag crasher, så man har betalt skat af en gevinst man aldrig får realiseret. Man skal holde aktien i ekstremt mange år før frie midler er bedre end PAL. 

Hvis du havde investeret 100tkr i TSLA 1. januar 2019 på et pensionsdepot så ville du i dag have 1235tkr efter PAL skat. Jeg har antaget at du hver år må sælge nogle af TSLA aktierne for at dække PAL skatten. 

Havde du stedet investeret i frie midler, ville du have 1566tkr på depotet, men skylde uafregnet skat af 1466tkr, hvilket i bedste fald er 27% * 1466tkr = 396tkr, eller 1170tkr efter skat.  Hvis du realiserer det hele på en gang, så har du kun 960tkr efter skat. 

På en aktiesparekonto ville du have haft 1201tkr. 

ASK og pension er bedre end frie midler (30-140tkr bedre), men med risiko hvis aktien crasher. 

Det bedste havde dog været en børneopsparing som nu ville have en værdi på 1566tkr (hvis man ser bort fra at man ikke kan indsætte 100tkr på en gang). 

At sige pension er "bedre" end frie midler er en sandhed med modifikationer.

Jeg foretrækker klart frie midler, end bundne midler jeg først kan tilgå TIDLIGST 5 ÅR FØR officiel pensionsalder.... Eller 69 år for mit vedkommende. 

Alene det gør jo det er et kæmpe no go herfra. Aktiesparekonto giver fin mening, men det er trods alt en begrænset mængde man kan smide ind der. Resten går på frie midler... Og ja, så har man jo OGSÅ mulighed for at gå fra når man vil. 

Dertil kommer mulighed for depot lån og så skal man ikke sælge men blot betale renten.... = 0 skat. 

Vildgut
Vildgut Oct 25
Citat fra SuneH

Så er vi oppe i 945 i pre-market i dag.

Den seneste måned er kursen steget fra 770 til 945.

De aktier jeg købte i 2018 for 60.000 er mere end 1 mio. kr. værd i dag.

Mens jeg skrev de tre linjer her, steg kursen fra 940 til 945, så jeg var nødt til at gå tilbage og rette.

1024 mener du vel :D
Vildgut
Vildgut Oct 25
Og Jonsii venter stadig :D
jonsiii
jonsiii Oct 25

Haha, jeg har liiige siddet og ærget mig gul og grøn over at jeg ikke nappede dem da de var under 600 her for et par måneder siden. Så havde jeg været med igen og no harm done. Men nu er løbet lidt kørt.. den største fejl var dog at sælge dem jeg købte til gammel kurs 200. Samme fejl med danske Chemometec, hvor jeg havde 1000 stk til kurs 27. De blev solgt næsten helt ud i kurs 100 stykker. De er også i kurs 900 nu. Til gengæld har Novo og DSV holdt røven oppe på depotet i år, når nu Vestas og Ørsted er faldet.

Nå.. jaja skidt. Men seriøst. Værdi 1 mio mio. dollars? Det er jo totalt vildt. =)

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Oct 25
jth
jth Oct 26
@Vildgut

Min kommentar gik mest på at lagerbeskatning er dyrt. Tværtimod.

Der kan så være andre årsager til at undlade at indbetale til ratepension/livrente.

Min pensionsopsparing kan udbetales som 60 årig og jeg er topskatteyder. Sammenholdt med den lavere beskatning er det en no-brainer for mig.

Jeg ærgrer mig mest over ikke at have købt flere TSLA aktier — evt på sønnens børneopsparing som kunne have været 5Mkr værd i steder for 100tkr :)
Vildgut
Vildgut Oct 26
Citat fra jth @Vildgut

Min kommentar gik mest på at lagerbeskatning er dyrt. Tværtimod.

Der kan så være andre årsager til at undlade at indbetale til ratepension/livrente.

Min pensionsopsparing kan udbetales som 60 årig og jeg er topskatteyder. Sammenholdt med den lavere beskatning er det en no-brainer for mig.

Jeg ærgrer mig mest over ikke at have købt flere TSLA aktier — evt på sønnens børneopsparing som kunne have været 5Mkr værd i steder for 100tkr :)
Selv i topskat bør prioriteten være Max rate, så resten I frie midler heraf Ask først, dernæst aktiedepot.

Men vil også gerne kunne gå før 60 og leve som idag. Hvis det altså er hvad jeg har lyst til, til den tid. 

Ja det kunne altså have været en fin "start" for ungerne. Jeg forestiller mig også de første 5 mill er de sværeste... :D 
Forummets indlæg er redigeret af Vildgut Oct 26
Vildgut
Vildgut Oct 26
Citat fra jonsiii

Haha, jeg har liiige siddet og ærget mig gul og grøn over at jeg ikke nappede dem da de var under 600 her for et par måneder siden. Så havde jeg været med igen og no harm done. Men nu er løbet lidt kørt.. den største fejl var dog at sælge dem jeg købte til gammel kurs 200. Samme fejl med danske Chemometec, hvor jeg havde 1000 stk til kurs 27. De blev solgt næsten helt ud i kurs 100 stykker. De er også i kurs 900 nu. Til gengæld har Novo og DSV holdt røven oppe på depotet i år, når nu Vestas og Ørsted er faldet.

Nå.. jaja skidt. Men seriøst. Værdi 1 mio mio. dollars? Det er jo totalt vildt. =)

Well det kan jo ske... Nemt at være Bagklog! Og ja... Er løbet kørt? Det ved man jo aldrig helt... 

Jeg tror tsla har en del at give af endnu. Men ikke nok til du ser mig købe flere, men holder dem jeg har... Så kan godt forstå din tvivl! :D
jth
jth Oct 26
@vildgut
Vi er lidt off-rolig her med livrente er ret attraktiv:
100tkr investeret over 20år — efter skat*:
ASK: 240tkr
AO: 244tkr
Ratepension/livrente: 348tkr
Frie midler: 232tkr

Som du kan se så er livrente ret attraktivt finansielt.
Jeg vil ikke have hele formuen i livrente sådan som mange offentlige pensionskasser tvinger dig til, men har intet imod en vis procentdel når det er så attraktivt
<br />
* Jeg har antaget topskat ved indbetaling og alm skat ved udbetaling. Ekstra pensionsfradrsg er IKKE indregnet. Frie midler realiseres til 27% med 5% løbende udbytter/realisering.
Forummets indlæg er redigeret af jth Oct 26
jramskov
jramskov Oct 26

htthttps://twitter.com/...794619410927625?s=20Citat Elon Musk: "To be clear, cars sold to Hertz have no discount. Same price as to consumers."

https://twitter.com/elonmusk/status/1452794619410927625?s=20

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 »