Loading...
dk

Afgiftsfritagelse ? | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Teslaforum: Diverse » Ris & Ros
SQLCPH
SQLCPH Nov 4 '14

Jeg tror ikke det er en nem opgave for dem at beregne en model for reg afgift på en el-bil. Den kører jo uendeligt langt på en L benzin ik? Hvis den pålægges afgift, som en fossil-drevet bil gør det i dag, altså med 180% så giver det ikke mening. Og det er så døden for el-bilen så den går ikke...

Hvis man skal bruge udledning af CO2  til beregning af afgiften skal man kikke på hvilken el der bruges og hvis jeg kun køber vindenergi så udleder jeg vel 0 g CO2? Måske skal der også ses på produktion af bilen? Den er meget svær set med det nuværende system taget i betragtning . Hybrid biler eller range extenders som BMW i3 REX kører så vidt jeg husker ca. 166,7 km/L og får en klækkelig rabat på reg. afgift. En ren el-bil må fritages endnu mere hvad det så end er?

Bottom line så tror jeg at selv om der skulle komme afgift på el-bilen så bliver det nødvendigvis et lavt tal, men som flere har skrevet: Hvornår er gennembruddet er kommet?

T3S7A
T3S7A Nov 4 '14

Jeg har gættet på det for langtid siden, og nu tror jeg kun endnu mere på det. Der kommer afgift på elbiler, og det bliver efter værdi af bilen, efter som alt CO2 udslip mm. ikke kan bruges. Så noget med 400.000kr+ bliver belagt med afgift. Nok ikke 180%, men nok til at der ikke sælges elbiler med en pris meget over eks. 400K. Sådan er Janteloven, sådan er og har DK altid været. 

Maho
Maho Nov 4 '14
Gud ved hvad bilen bliver værd hvis el bilen lige pludselig er med fuld afgift. Nogle bud?
Kristian70k
Kristian70k Nov 4 '14

ja.. = nul.. der er ingen der vil købe den.. tesla kan ikke sælge biler i danmark.. så lukker de.. SC vil stadig være her.. men der er jo ingen der kan købe eller vil købe dem efter DK regeringen har vist sådan kortsyn.. det er mit bud :)

120281
120281 Nov 4 '14
Hælder også til den vil være usælgelig i DK. Så det godt den kan sælges i resten af EU. Norge, Tyskland eller Holland skulle der nok være interesse. Der er priserne allerede lavere. F.eks. p85 til 675.000kr.
Hookmaker
Hookmaker Nov 4 '14
Set bort fra alt andet Maho, så vil du med garanti i lang tid kunne sælge din Tesla brugt i dk til mere end du har givet for den...;-) Så det bliver da kanon!
Maho
Maho Nov 4 '14

Nå skidt pyt, jeg vil alligevel aldrig sælge :-)

Forummets indlæg er redigeret af Maho Nov 4 '14
Kiefer
Kiefer Nov 4 '14

Mit gæt er at hvis man i DK finder på den geniale idé at elbiler over 400.000 skal afgiftbelægges, så bliver vores biler til "BR" biler hvor batterier ikke er inkluderet i bilens pris men skal købes ved siden af, f.eks. som på en Zoe hvor man ikke betaler for batteriet på bilen, det kan så godt være vi i DK får nogle fantastisk dyre batterier da de jo er proprietære. Og på den måde kan man lige halvere bilens pris...

Jeg tror der kommer en "vi gør ikke noget" på samme måde som man gjorde sidst, det er så billige grønne point for et parti at få og det koster statskassen marginalt, og det er kun FDM der vil himle op hvis man hiver det ind på en ekstra benzin/dieselafgift.

Jeg tror heller ikke på at Tesla DK ville bygge en så stor ladestander i Køge som de har bygget nu, hvis de ikke mener/tror på de kan sælge biler efter 2015. Den ligger for dumt til nordmænd på vej til ferie.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Nov 4 '14
KS
KS Nov 4 '14

@Maho: Alting har sin pris, og jeg sælger gerne hvis jeg kan få en ordentlig pris for min - jeg VIL så gerne have en P85D, og mon ikke Martin er så flink at jeg bare kan låne hans i mellemtiden :-)

Maho
Maho Nov 4 '14

Citat fra KenSeitzberg

@Maho: Alting har sin pris, og jeg sælger gerne hvis jeg kan få en ordentlig pris for min - jeg VIL så gerne have en P85D, og mon ikke Martin er så flink at jeg bare kan låne hans i mellemtiden :-)

Ha Ha, så sandt så sandt :-)
NOELON
NOELON Nov 4 '14

Koldt vand i blodet eller hovedet. Det kommer ikke til at ske foreløbig. Omlægning af registrerings afgiften ift. Elbilerne har 2 store indbyggede problemer, som skal løses samtidig. Det ene er at det hænger uløseligt sammen med moms grundlaget. Elbiler betaler større samlet skat til samfundet end tilsvarende ICE biler - bortset fra Tesla varianter. Derfor kan man ikke kun se på registreringsafgiften men en samlet vurdering af hele grundlaget incl. moms. Det er en meget større hovedpine og derfor hverken over night eller over year. Det andet er at de med de nuværende argumenter fra artiklen i Ingeniøren står tilbage med et uløst problem omkring stat, regioner og kommuners engagement i brint bilerne. Med de fremførte argumenter for at elbilerne ikke kan særbehandles rammer de også brintbilerne. Vi har en meget stærk brint lobby herhjemme, så det vil undre mig hvis de ikke kommer på banen ret snart.

kejsermadd
kejsermadd Nov 14 '14
Hvor blev emnet "finanslov 2015" af?
Kiefer
Kiefer Nov 14 '14
Gustavsfar
Gustavsfar Nov 15 '14
Regeringen vil redde elbilerne fra afgiftsdøden Lige efter nytår vil regeringen sikre, at der også er elbiler på markedet efter 2015. Både EL og SF er klar til at forhandle. FARTRAKET: Regeringen er klar til at se på, hvordan elbiler skal afgiftsbelægges efter 2015. Klimaminister Rasmus Helveg Petersen (R) kører selv i en Tesla S, en amerikansk luksus-elbil som ovenstående, som ministerbil. »Det er en fartraket. Det er helt vildt, når den accelererer - det er som et vandret elastikspring, når man starter den«, fortæller han. Han har dog ikke prøvet at køre den selv: »Desværre nej. Jeg må ikke af hensyn til forsikringen, og jeg er jo sådan en kedsommelig radikal regel rytter, så nej, det har jeg ikke«. - Foto: Jacob Ehrbahn

FARTRAKET: Regeringen er klar til at se på, hvordan elbiler skal afgiftsbelægges efter 2015. Klimaminister Rasmus Helveg Petersen (R) kører selv i en Tesla S, en amerikansk luksus-elbil som ovenstående, som ministerbil. »Det er en fartraket. Det er helt vildt, når den accelererer - det er som et vandret elastikspring, når man starter den«, fortæller han. Han har dog ikke prøvet at køre den selv: »Desværre nej. Jeg må ikke af hensyn til forsikringen, og jeg er jo sådan en kedsommelig radikal regel rytter, så nej, det har jeg ikke«. - Foto: Jacob Ehrbahn

DEL   GEM TIL LISTE         Thomas THOMAS FÆRGEMANJournalist

Regeringen er nu klar til at sikre, at elbilerne også efter 2015 er en reel valgmulighed for danskerne, når de skal ud at købe en ny bil.

De seneste dage har der ellers været stor usikkerhed om elbilernes fremtid, fordi en fortsættelse af den afgiftsfritagelse, der gælder for elbiler, ikke var med i finanslovsaftalen for 2015, som regeringen onsdag indgik med sine støttepartier SF og Enhedslisten.

LÆS OGSÅElbilbranchen frygter for livet i finansloven

»Vi vil gerne have, at folk vælger de mest miljøvenlige biler, og vi er helt opmærksomme på, at afgiftsfritagelsen på elbiler udløber i 2015. Derfor er vi klar til at se på, hvordan vi løser den udfordring, og det kommer vi til at gøre lige efter nytår«, siger klima- og energiminister Rasmus Helveg Petersen (R).

»Vi har en 2050-målsætning om totalt stop for fossile brændsler, og det kræver jo, at transportsektoren bidrager markant. I den forbindelse er elbilerne en central komponent, for selv meget benzineffektive biler kan ikke levere varen«.

Elbiler skal være almindelige

Klimaministeren bakkes op af skatteminister Benny Engelbrecht (S), der i en skriftlig kommentar til Politiken siger:

ELBILER med og uden afgift

Elbiler er frem til udgangen af 2015 fritaget for registreringsafgift.

Det betyder, at en elektrisk VW up! i dag koster 180.000 kr. - hvoraf de 36.000 kr. er moms.

Den tilsvarende benzinudgave koster cirka 130.000 kr. med moms.

Hvis en VW e-up! skal betale normal registreringsafgift, vil den komme til at koste 440.000 kr.

»Vi ser gerne, at elbiler bliver mere almindelige, end de er i dag, og derfor skal vi have fundet en løsning, som bidrager til at fremme elbiler i Danmark. Hvordan det præcist skal ske, skal vi så have fundet ud af. Det vil vi se på efter årsskiftet«.

Målet er godt nyt for elbilbranchen, hvor man netop nu står og skal bestille biler til butikkerne for de næste to år, ligesom man har gang i store investeringer i ladestandere og anden infrastruktur. Investeringer, som bliver meget usikre, hvis elbilens fremtid er uklar.

Tilfredse støttepartier

Det står regeringens to støttepartier på spring for at få løst. Per Clausen (EL), der i Information har kritiseret regeringen for ikke at ville inddrage elbilerne i finanslovsaftalen, siger:

»Vi er klar til at indgå en aftale om en omkostningsneutral reform i morgen«.

Samme melding lyder fra Lisbeth Bech Poulsen fra SF:

»Jeg er så glad for at de endelig indkalder til forhandlinger, for det har vi efterlyst rigtigt længe«.

LÆS OGSÅBilbranchen i opråb: Skrot beskatning af bilens værdi

Både elbilbranchen, organiseret i Dansk Elbil Alliance, og selve elsektorens brancheorganisation, Dansk Energi, har været stærkt kritiske de seneste uger over, at der ikke er truffet politisk aftale om, hvad fremtiden bliver for danske elbiler. For nok forsvinder afgiftsfritagelsen først om mere end et år , men det har betydning allerede nu, hvis ikke der er truffet en beslutning for 2016 og frem.

Danmark er et fantastisk elbil-land, fordi vi allerede har meget infrastruktur og vi gerne vil investere endnu mere - men det kræver ro om afgifterne på lang sigt

Lars Bording, direktør, Clever

»Elbilernes fremtid står og falder med, at der fortsat investeres tungt i infrastruktur såsom ladestandere. Usikkerhed om fremtiden for elbiler gør, at investeringerne går i stå«, siger branchechef i Dansk Elbil Alliance, Lærke Flader.

Et brev hver mandag

Men nu har piben altså fået en helt anden lyd.

»Jeg er utrolig glad for, at begge ministre anerkender, at der er et alvorligt problem, og at der skal ske en afklaring«, siger Dansk Energis administrerende direktør Lars Aagaard.

»Jeg håber så på, at ministrene forstår, at starten af det nye år ikke betyder juli. Jeg tror, jeg vil skrive et brev hver mandag fra og med første mandag i januar 2015 og spørge, om det er i denne uge, udspillet kommer. Jeg håber så ikke, jeg skal bruge alt for mange af mine medlemmers penge på frimærker«.

LÆS OGSÅDanskerne bliver blandt de første i verden, der kan køre ny brintbil

Tilsvarende toner lyder fra Lars Bording, administrerende direktør for Clever, Danmarks førende elbiloperatør:

»Det her er dagens festlige nyhed. Danmark er et fantastisk elbil-land, fordi vi allerede har meget infrastruktur, og vi gerne vil investere endnu mere – men det kræver ro om afgifterne på lang sigt«.

Han efterlyser en blivende løsning, der tager højde for, at elbiler slet ikke kører på fossile brændsler. Det samme gør støttepartierne SF og EL.

»Vi efterlyser en dynamisk og langsigtet model for at få den stabilitet, sektoren har behov for«, siger Lisbeth Bech Poulsen (SF).

Registreringsloven skal ændres

Som tidligere omtalt i Politiken skal registreringsloven ændres af Folketinget, hvis elbilerne skal kunne indplaceres med en blivende, lav afgift. Per Clausen (EL) mener, at elbilerne let kan indplaceres omkostningsneutralt via ændringer i det nuværende registreringssystem:

»Vi kan finde pengene inden for bilområdet, dels ved at fjerne nogle af de utidssvarende og tåbelige rabatter eksempelvis på alarm for sikkerhedsseler og for bilradioer, dels ved at forhøje grænserne for, hvornår benzin- og dieselbiler skal have nedslag i registreringsafgiften«.

Niels
Niels Nov 15 '14

Det er jo godt at de vil se på afgiftsloven. men hvor ville det dog være befriende hvis de også udtalte sig om hvordan de kunder som HAR bestilt en elbil men endnu ikke fået leveret den står stillet.

Normalt vil en afgiftsændring træde i kraft dagen efter den er vedtaget for at undgå spekulationer, men lidt svært for købere som har bestilt flere måneder inden. afgiften beregnes i øvrigt i det øjeblik hvor nummerplader udstedes, dvs. lige inden levering.

Hvis man i morgen bestiller en P85D, hvilke afgifter vil den så potentielt kunne blive pålagt når den leveres i maj....som det ser ud i dag skal kun betales moms (godt og vel 200 tkr) 

Men hvis de laver afgiftsloven om inden udgangen af 2015 kan man risikere at det ændre på billedet...har svært ved at tro at de laver en ny lov med 0,- på el-biler igen.

er der nogen som har set indlæg/artikler om hvordan politikkere forestiller sig at løse dette dilema ?

Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 15 '14
Gustavsfar
Gustavsfar Nov 15 '14

Vælger man så at fortryde købet inden levering har man vel i værste fald kun miste de 15.000 i depositum må man formode...

FrederikC
FrederikC Nov 15 '14
Jeg vil faktisk tro at du får de 15k tilbage, du har jo 14 dages fortrydelsesret.
Gustavsfar
Gustavsfar Nov 15 '14

Ja nu må vi se hvad der sker. Bestilte min s85 sidste weekend til levering i marts. Sidste weekend var det muligt at vælge levering allerede i slut dec. Ville faktisk fremrykke lev. dato i dag til slut dec. men nu er der kun option for tidligst lev. i marts...

SimonHN
SimonHN Nov 15 '14
Man kan vist også godt få sit depositum tilbage hvis man ikke kan financiere bilen. Hvis jeg husker helt rigtig.

Jeg vil feks ikke ha råd til at få min P85D hvis de nu lige pludselig siger der er fuld afgift på fra Januar. For jeg har ikke lige 2,8 mio kr til bil.
JL
JL Nov 15 '14
Mit bud er, at det er bestillingstidspunktet og ikke leveringstidspunktet der gælder. Sådan var det ihvertfald dengang de ændrede reglerne vedr. campere. Var selv ved at bestille en Q7 dengang som camper. Så længe der var skrevet slutseddel var det ikke noget problem - uanset levering. Forhandlerne havde endda 'ekstra' slutsedler liggende i skuffen et stykke tid, så man selv efter vedtagelsen af lovændringen kunne være heldig at få en Q7 eller Toureg til den gamle afgift.
Sider: « 1 2 3 »