Regeringen vil redde elbilerne fra afgiftsdøden
Lige efter nytår vil regeringen sikre, at der også er elbiler på markedet efter 2015. Både EL og SF er klar til at forhandle.
FARTRAKET: Regeringen er klar til at se på, hvordan elbiler skal afgiftsbelægges efter 2015. Klimaminister Rasmus Helveg Petersen (R) kører selv i en Tesla S, en amerikansk luksus-elbil som ovenstående, som ministerbil. »Det er en fartraket. Det er helt vildt, når den accelererer - det er som et vandret elastikspring, når man starter den«, fortæller han. Han har dog ikke prøvet at køre den selv: »Desværre nej. Jeg må ikke af hensyn til forsikringen, og jeg er jo sådan en kedsommelig radikal regel rytter, så nej, det har jeg ikke«. - Foto: Jacob Ehrbahn
DEL
GEM TIL LISTE
THOMAS FÆRGEMANJournalist
Regeringen er nu klar til at sikre, at elbilerne også efter 2015 er en reel valgmulighed for danskerne, når de skal ud at købe en ny bil.
De seneste dage har der ellers været stor usikkerhed om elbilernes fremtid, fordi en fortsættelse af den afgiftsfritagelse, der gælder for elbiler, ikke var med i finanslovsaftalen for 2015, som regeringen onsdag indgik med sine støttepartier SF og Enhedslisten.
LÆS OGSÅElbilbranchen frygter for livet i finansloven
»Vi vil gerne have, at folk vælger de mest miljøvenlige biler, og vi er helt opmærksomme på, at afgiftsfritagelsen på elbiler udløber i 2015. Derfor er vi klar til at se på, hvordan vi løser den udfordring, og det kommer vi til at gøre lige efter nytår«, siger klima- og energiminister Rasmus Helveg Petersen (R).
»Vi har en 2050-målsætning om totalt stop for fossile brændsler, og det kræver jo, at transportsektoren bidrager markant. I den forbindelse er elbilerne en central komponent, for selv meget benzineffektive biler kan ikke levere varen«.
Elbiler skal være almindelige
Klimaministeren bakkes op af skatteminister Benny Engelbrecht (S), der i en skriftlig kommentar til Politiken siger:
ELBILER
med og uden afgift
Elbiler er frem til udgangen af 2015 fritaget for registreringsafgift.
Det betyder, at en elektrisk VW up! i dag koster 180.000 kr. - hvoraf de 36.000 kr. er moms.
Den tilsvarende benzinudgave koster cirka 130.000 kr. med moms.
Hvis en VW e-up! skal betale normal registreringsafgift, vil den komme til at koste 440.000 kr.
»Vi ser gerne, at elbiler bliver mere almindelige, end de er i dag, og derfor skal vi have fundet en løsning, som bidrager til at fremme elbiler i Danmark. Hvordan det præcist skal ske, skal vi så have fundet ud af. Det vil vi se på efter årsskiftet«.
Målet er godt nyt for elbilbranchen, hvor man netop nu står og skal bestille biler til butikkerne for de næste to år, ligesom man har gang i store investeringer i ladestandere og anden infrastruktur. Investeringer, som bliver meget usikre, hvis elbilens fremtid er uklar.
Tilfredse støttepartier
Det står regeringens to støttepartier på spring for at få løst. Per Clausen (EL), der i Information har kritiseret regeringen for ikke at ville inddrage elbilerne i finanslovsaftalen, siger:
»Vi er klar til at indgå en aftale om en omkostningsneutral reform i morgen«.
Samme melding lyder fra Lisbeth Bech Poulsen fra SF:
»Jeg er så glad for at de endelig indkalder til forhandlinger, for det har vi efterlyst rigtigt længe«.
LÆS OGSÅBilbranchen i opråb: Skrot beskatning af bilens værdi
Både elbilbranchen, organiseret i Dansk Elbil Alliance, og selve elsektorens brancheorganisation, Dansk Energi, har været stærkt kritiske de seneste uger over, at der ikke er truffet politisk aftale om, hvad fremtiden bliver for danske elbiler. For nok forsvinder afgiftsfritagelsen først om mere end et år , men det har betydning allerede nu, hvis ikke der er truffet en beslutning for 2016 og frem.
Danmark er et fantastisk elbil-land, fordi vi allerede har meget infrastruktur og vi gerne vil investere endnu mere - men det kræver ro om afgifterne på lang sigt
Lars Bording, direktør, Clever
»Elbilernes fremtid står og falder med, at der fortsat investeres tungt i infrastruktur såsom ladestandere. Usikkerhed om fremtiden for elbiler gør, at investeringerne går i stå«, siger branchechef i Dansk Elbil Alliance, Lærke Flader.
Et brev hver mandag
Men nu har piben altså fået en helt anden lyd.
»Jeg er utrolig glad for, at begge ministre anerkender, at der er et alvorligt problem, og at der skal ske en afklaring«, siger Dansk Energis administrerende direktør Lars Aagaard.
»Jeg håber så på, at ministrene forstår, at starten af det nye år ikke betyder juli. Jeg tror, jeg vil skrive et brev hver mandag fra og med første mandag i januar 2015 og spørge, om det er i denne uge, udspillet kommer. Jeg håber så ikke, jeg skal bruge alt for mange af mine medlemmers penge på frimærker«.
LÆS OGSÅDanskerne bliver blandt de første i verden, der kan køre ny brintbil
Tilsvarende toner lyder fra Lars Bording, administrerende direktør for Clever, Danmarks førende elbiloperatør:
»Det her er dagens festlige nyhed. Danmark er et fantastisk elbil-land, fordi vi allerede har meget infrastruktur, og vi gerne vil investere endnu mere – men det kræver ro om afgifterne på lang sigt«.
Han efterlyser en blivende løsning, der tager højde for, at elbiler slet ikke kører på fossile brændsler. Det samme gør støttepartierne SF og EL.
»Vi efterlyser en dynamisk og langsigtet model for at få den stabilitet, sektoren har behov for«, siger Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Registreringsloven skal ændres
Som tidligere omtalt i Politiken skal registreringsloven ændres af Folketinget, hvis elbilerne skal kunne indplaceres med en blivende, lav afgift. Per Clausen (EL) mener, at elbilerne let kan indplaceres omkostningsneutralt via ændringer i det nuværende registreringssystem:
»Vi kan finde pengene inden for bilområdet, dels ved at fjerne nogle af de utidssvarende og tåbelige rabatter eksempelvis på alarm for sikkerhedsseler og for bilradioer, dels ved at forhøje grænserne for, hvornår benzin- og dieselbiler skal have nedslag i registreringsafgiften«.