Loading...
dk

Tesla Model Y tråden | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
Nikola
Nikola Jan 9
Citat fra MOS
Det er godt nok længe siden, jeg har set både "VW" og "popularitet" uden et ulige antal negationer i samme sætning. Blandt mine bekendte er der vist flertal af folk, der forbander VW langt væk pga. deres dieselskandale .....
Personligt ville jeg til enhver tid vælge en Model Y fremfor en ID.4. .....   Selv hvis prisen på en ID.4 1st Max (topmodellen) og en Model Y SR (den billigste udgave) kostede det samme, ville jeg stadig nuppe Y'eren. Den har bare så meget bedre software, bedre effektivitet, bedre performance osv. Kun rækkevidden er lidt kortere, hvilket nemt kompenseres af den hurtigere opladning .....  og lavere forbrug....

Tror nu nok at VW har en stor stjerne i brede kredse, uanset at de har fået et par ridser i lakken. 

Mht. MY kontra ID4 så er der sikkert en vis skare, eks. her på forum, som kender Tesla og/eller ved lidt mere om elbiler, som måske vil beskæftige sig med effektivitet, software etc. og prioritere dette. 

For rigtig mange andre, er jeg sikker på at det "kendte" (som VW) vil trække mere, også bare det at der er en "lokal" forhandler/værksted, som man kender/kan henvende sig til. 

Personligt kunne jeg godt overveje at skifte til MY, når den kommer til Europa. Jeg er dog er noget lunken overfor rustbeskyttelsen. Min M3 er virkelig tvivlsom på dette punkt, håber at Berlin kan flytte på dette (selvom det vel er moderskibet der bestemmer). Tror der venter nogle rigtige grimme rustproblemer forude for M3 i DK klima

bskaarup
bskaarup Jan 9

Spændende at se hvor meget plads der er når sæderne er justeret.

canel
canel Jan 9

det vil nok hjælpe på rust problemer hvis de laver hele bunden i støbemaskinen.

jramskov
jramskov Jan 10

Citat fra ElPeter Jeg tror at de generelt sætter prisen så efterspørgslen svarer nogenlunde til hvad de kan levere. Når Berlin er bygget skal de til at afsætte mange flere biler i Europa og for at kunne det bliver priserne sænket, selvfølgelig først når ‘køen’ er afviklet, det har vi set både i USA og i Kina.

Så vidt jeg kan forstå er en del af årsagen til prisnedsættelserne i Kina at flere og flere dele af bilen bliver produceret lokalt.

jramskov
jramskov Jan 10

Citat fra MOS
Citat fra Nikola

Når man tænker på VW popularitet i DK, vil en MY LR til 500k (eller måske også nærmere på de 440) næppe stå særligt stærkt....

Det er godt nok længe siden, jeg har set både "VW" og "popularitet" uden et ulige antal negationer i samme sætning. Blandt mine bekendte er der vist flertal af folk, der forbander VW langt væk pga. deres dieselskandale og direkte udtaler, at de aldrig mere kommer til at købe et VAG-produkt. Jeg vil dog tro, at VW's ry så småt er ved at blive forbedret med deres seneste satsning på elbiler.

Personligt ville jeg til enhver tid vælge en Model Y fremfor en ID.4. Også hvis man ser bort fra VW's blakkede ry og kun kigger på selve bilerne. Selv hvis prisen på en ID.4 1st Max (topmodellen) og en Model Y SR (den billigste udgave) kostede det samme, ville jeg stadig nuppe Y'eren. Den har bare så meget bedre software, bedre effektivitet, bedre performance osv. Kun rækkevidden er lidt kortere, hvilket nemt kompenseres af den hurtigere opladning (hvis de altså forhåbentlig får LFP-batterierne til at virke på linje med deres øvrige batterier) og lavere forbrug, så man ikke skal lade nær så mange kWh.

Efter hvad man hører om TMY fra Giga Berlin vil jeg nok også til enhver tid vælge den fremfor ID.4, rent faktisk vil jeg også vælge Skoda Enyaq over ID.4.

Men at VW og tyskerne er populære, det er der ingen tvivl om når jeg kigger rundt og snakker med venner og bekendte. 

jth
jth Jan 10

En Tesla Y LR burde ende på 500.000ish inkl moms men ekslusiv afgift (lidt uklart om der kommer lidt afgift på en Y'er). Tesla tjener tilsyneladende ret meget per bil, så der kunne godt være plads til at sænke prisen 10% for at være konkurrencedygtig mod ID.4. 

cth
cth Jan 10

Ja VW har stadig en høj stjerne hos ...ja hvad skal vi kalde dem...forældre generationen.

Mine forældre og deres lige på 65+

jeg tror sagtens der kunne komme prissænkninger hvis ID4 bliver meget populær.. så vil Tesla sænke Y prisen.... tror jeg.

Nikola
Nikola Jan 11

Tror man skal passe på med at undervurdere VW og andre af de gamle producenters appel hos mange mennesker.

Derudover vil jeg da sige at Tesla også gør det lidt svært at elske dem. Min M3 er bilen jeg ville, elske at elske og uagtet at jeg ikke har nogen større problemer, så er jeg somme tider lettere uimponeret. Software, effektivitet etc. er fin og bilen kører generelt godt. Men hjul-/vind-støj, lidt tvivlsom finish, manglende rustbeskyttelse, generelt "billig blik" fornemmelse nogen steder, (skærme/klapper,der lyder som tyndt blik etc.) 
Tørrede i øvrigt fronthjelm på den fornylig. Metallet giver lidt efter (hvilket ikke er nogen katastrofe) men man kan så mærke at den rammer det underliggende metal, så nu har man altså to metaldele som kan ramme/gnide imod hinanden, tvivlsomt.

Er fortsat vældig glad for min M3, men er ikke ligefrem overbevist om Tesla evne til at samle biler (på den mekaniske side). Så kommer der fornuftige konkurrenter, som virker lidt mere lækkert skruet sammen, hmmmm........  

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Jan 11
Ice2EV
Ice2EV Jan 11

ID3 fik ikke ligefrem roser for samlekvalitet da Bilbasens sure gamle mænd gik den igennem.

Nikola
Nikola Jan 11

Nej, ID3 er heller ikke noget særligt. Har prøvet den og den kører egentligt fint, men er et orgie i pianolak og "billige" materialer i kabinen og virker bare generelt lidt for "plastik" indenfor, samtidig virker elektronik/skærme ikke specielt lækkert, så den vælter ikke nogen (mig) bagover....

MOS
MOS Jan 11

@Nikola

Det er jo også "bare" en folkevogn.

Nikola
Nikola Jan 12
Citat fra MOS

@Nikola

Det er jo også "bare" en folkevogn.

Såmænd, men en folkevogn til knap en halv mio. hvor fornemmelsen på nogle punkter er på linje med biler til en tredjedel? Det tror jeg ikke er langtidsholdbart.... 

cth
cth Jan 12

Nikola: ja specielt vindstøj er altså også noget der piner mig lidt i så dyr en bil.

Der er klart plads til forbedringer og er langt fra Tysk standard.

HamSelvOlsen
HamSelvOlsen Jan 12

Jeg venter selv på Model Y eller Skodaen eller ID4.

Der er mange ting der skal med i overvejelserne :

Pris

Værksteds beliggenhed (bor i Aalborg, langt til Århus for Tesla værksted)

Er Lader Med i prisen (Feks Clever instalation)

Lade netværk 

Men spændende at se hvad Model Y kommer til at koste  

jramskov
jramskov Jan 12

Vi lurer også primært på Model Y. Forventer den vil have den bedste rækkevidde og adgangen til Tesla SuC er stadig en vigtig parameter. Vi har TM3, men vi vil gerne have et lidt større bagagerum. Vores er også uden krog, ikke at vi savner den voldsomt, men det vil være rart at have. 

Sider: « 1 2 3 4 5