Kilde: Gruppesøgsmålets kontaktperson i Norge der selv er en del af søgsmålet. Hvis nogen kan finde dommen på medier vil det selvfølgelig være rart.
TESLA I NORGE ER BLEVET DØMT TIL AT BETALE 136.000 KR. I ERSTATNING
I følge vores norske kontaktperson er Tesla blevet dømt i Norge til at betale de ejere af Model S der sagsøgte dem for den forlængede ladetid 136.000 N.kr. i erstatning pr. bil ved en fraværsdom, da Tesla ikke mødte op til sagen. Tesla har selvfølgelig mulighed for at anke, men uanset det vil det være en god pejling for vores gruppesøgsmål. Der deltog kun ca. 30 i sagen i Norge, så mon ikke der er nogle ejere der fortryder, at de ikke har deltaget.
Godt at vide. Men meget overraskende at kun 30 deltog når man tænker over hvor stor flåden er i Norge.
De har måske ikke lavet samme fodarbejde og der er måske ikke et krav om at andre ejere skal underrettes etc. etc.
I modsætning til her på det danske teslaforum er der vistnok ikke ytringsfrihed i Tesla-kredse i Norge. Så informationsflowet har nok været begrænset deroppe.
Hørt lidt rundt i Norge, umiddelbart kan det se ud som om deres styregruppe ikke har været ligeså organiseret som Ledsager et al. Folk fortæller at de skrev til den opgivne email men aldrig hørte tilbage.
Jeg synes, at meget tyder på at oplysningen om dom i Norge er en and.
Misforståelsen er sikkert sket i forbindelse med omtalen på elbilforum.no af den danske sag.
https://elbilforum.no/index.php?topic=55287.0
Hvorfor gik sagen i Norge død? - Kunne det tænkes at Thomas Magnussen? er blevet betalt af Tesla for at droppe sagen/lukke munden?
Den fremgangsmåde har vi i hvert fald hørt om tidligere.
Jeg ønsker den danske styregruppe alt mulig held med sagen - den burde kun kunne vindes.
Dommen i Norge er ikke en and. Jeg har modtaget et udskrift af den, men er blevet bedt om at behandle den fortroligt. Noget andet er at den på nuværende tidspunkt ikke har den store juridiske betydning, da det er en udeblivelsesdom og Tesla har mulighed for at anke den. Det bliver vi først noget klogere på, når tidsfristen er udløbet. Uanset hvad er dommen dog et godt signal. Erstatningsbeløbet er nok heller ikke tilfældigt, da vi DK løbende har været i kontakt med vores norske kolleger.
Man væbner sig med tålmodighed og spiser kage for de 100.000 imens. Eller man køber et nyt ombytningsbatteri....
Men hvad gør man så derfra... bilen er vel stadig lidt halv ubrugelig til langture?
1. Du beholder din bil som den er. Og så køber du flybilletter eller lejer en hurtigere Tesla for de 100.000, når du skal på langtur.
2. Alternativt så sælger du din Tesla, lægger de 100.000 oveni salgsprisen og finder for de penge et andet køretøj, der forhåbentlig kan opfylde dit behov.
Men tøv nu lige en kende og vent, til du rent faktisk har pengene i hånden :-)
Man væbner sig med tålmodighed og spiser kage for de 100.000 imens.
Av, min mave! Måske skulle man nøjes med kage for de 90.000 og så gemme de sidste 10.000 til diabetesmedicin og slankepiller ;-)
Hej
Jeg har et par spørgsmål som jeg håber een af jer kan svare på, inden jeg evt. går med i gruppesøgsmålet;
1) Findes der vitterlig ikke dokumentation på, at der findes en dom fra Norge?
2) Kan man i princippet ikke bare vente på hvad dommen bliver i DK og så selv lægge sag an efterfølgende, eller lukker den mulighed hvis man ikke er med i første runde?
Hej
Jeg har et par spørgsmål som jeg håber een af jer kan svare på, inden jeg evt. går med i gruppesøgsmålet;
1) Findes der vitterlig ikke dokumentation på, at der findes en dom fra Norge?
2) Kan man i princippet ikke bare vente på hvad dommen bliver i DK og så selv lægge sag an efterfølgende, eller lukker den mulighed hvis man ikke er med i første runde?
Hvad med alle de andre sager hvor Tesla har betalt erstatning til dem, som har lavet en sag / klage. Tesla sørger for der kommer mundkurv på, så kun dem, som er med, får noget.
Eks. kan nævnes sager, med P85DL som ikke har de 700+ HK som de var solgt med.
Eller dem som fik penge, for at Tesla har solgt alle deres 85 og 90 modeller med at skulle have 85 og90 kWh batteripakke - hvilken ikke en eneste bil har. 85 har fysik maks81,4kWh batteri og 90, har lidt over de 85kWh. Der er der nogen som har fået erstatning for falske oplysninger fra Tesla.
Hvorfor tror du at de har ændret det til standard og long range nu? Så har de intet lovet af kWh og kan ændre det lige som det passer dem.
Så nej, du kan være sikker på, du ikke blot kan skrive en mail og henvise til at nogen har fået noget. Da du nok ikke engang får at vide at nogen får noget.
Altid fedt med bevidste freeloaders ;-)
@T3S7A - hvis der er dom eller domstilkendegivelse i retssystemet, så er det ikke Tesla der bestemmer hvorvidt sagen skal holdes hemmelig.
Tak for svar - og nej, det handler ikke så meget som at være en bevidst freeloader, som at forstå hvordan retssystemet fungerer. Det er jeg så blevet nu, så tak for det.