Loading...
dk

Refusion ved hjemmeladning uden abonnement | Tesla Forum

jonsiii
jonsiii Jun 22

@webercarbmann Ja der er ingen grund til at skifte hvis det virker. Især ikke hvis du har fået gratis oprettelse. Og det er da også rart at have mulighed for ladning i byen.

@Ice2EV Takker. Det var alligevel en sjat.

@Tobias83 Ja gad vide hvordan de regner den ud. Mon de rent regnskabsteknisk regner med at bilen bruger de første 3000 kWh, og så bruger varmepumpen og huset resten? Det er vel eneste grund til at de kan give refusion for det fulde beløb. Og giver du kun 369 kr/måned i abonnement?

MOS
MOS Jun 22

Mon ikke de har en elmåler indbygget i ladeboksen, så de har helt styr på forbruget?

jonsiii
jonsiii Jun 22

Mjowe det har de jo nok. Men hvornår ved de om du er kommet over 4000 kWh totalt? Hvis du allerede i april har brugt 4000 kWh for bil+hus+varmepumpe, så er resten af året vel til nedsat afgift? Men jeg tvivler på de har adgang til husets måler. Det kunne de selvfølgelig godt via energinets datahub, men hvordan kan det så give fuld refusion?

MOS
MOS Jun 22

Jeg tænker, at de satser på, at resten af huset bruger min. 4000 kWh på et år (da de fleste husstande ligger deromkring) og at al opladning af elbilen dermed bliver til nedsat afgift. Viser det sig så, at resten af huset bruger mindre end de 4000 kWh, må de nok affinde sig med et mindre tab. F.eks. bruger resten af huset kun 3000 kWh, så mister de nedsat afgift af 1000 kWh, dvs. ca. 1000 kr. eller under 100 kr./mnd. Jeg tænker, at de sikkert har høj nok fortjeneste generelt til, at de kan tillade sig at tabe den smule på enkelte kunder. Det giver sikkert billigere administration og gør at hele produktet er lettere at gennemskue, hvilket også er en fordel for alle. Der er jo også nogle ganske få, der kører 100.000 km om året og som stadig får flatrate - og det taber udbyderen jo nok en del mere på...

jonsiii
jonsiii Jun 22

Den skal jeg godt nok ha ind med skeer MOS, så bær lige over med mig.

Hvis elbilen kun har betalt 21 øre/kWh i afgift, så bliver det da mindre som Clever kan trække retur? Så bliver der da meget langt op til 2,06/kWh i refusion. Det må da være en fordel at huset kun bruger 3000 kWh, da de så kan få 89,2 øre/kWh af de første 1000 kWh og dernæst 21 øre/kWh af resten. Men hvordan ved de hvor langt husstanden er med 4000 kWh-loftet?

Hvis det var mig, så ville jeg sige at al bil-strøm var til den lave sats, men så kan der kun trækkes (0,21-0,004)*1,25=25,75 øre/kWh fra. Så kan refusionen ikke blive 2,06 kr/kWh, men kun 1,2075 kr/kWh.

Eller misser jeg en eller anden pointe totalt?

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jun 22
MOS
MOS Jun 22

@jonsii

Jeg kan desværre ikke give dig noget klart svar, da det fra min side er ren spekulation. Jeg ved reelt ikke, hvordan det fungerer.

Jeg har også undret mig, men mit bedste gæt er, at de på en eller anden måde kan opgøre, hvor meget el, der bliver brugt i hvert fald til opladning af elbil, uanset om der også er elvarme i husstanden. Således at de kan få refunderet elafgiften for den del, der bliver brugt til opladning af elbil. Og hvis de så ikke kan det alligevel, så tager de måske bare tabet, fordi det er nemmest i administration, det er god service for kunden, det gør produktet enklere og når det kommer til stykket er tabet nok af en størrelse, der er håndterbart for dem. Der er mange virksomheder, der bevidst kører med tab på et mindre område, hvis det ellers giver dem en god forretning allround.

jonsiii
jonsiii Jun 22

@MOS

Ok, ja det kan jo være derfor. Det ville da også være fint at gafle alle de kunder som EON og de andre ikke vil røre med en ildtang pga. afgiftsrodet. At det så koster lidt på den korte bane er måske til at overse.

Det kan hurtigt ende i regnskabsteknisk fnidder. Jeg prøvede også at søge på hvordan det med 4000 kWh-loftet rent praktisk foregår. Her er SEAS:

https://www.seas-nve.dk/privat/el/faktisk-afregnet-elvarme

Prøv så lige at tilføje en elbil til den pakke. =)

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jun 22
MOS
MOS Jun 22
Citat fra jonsiii

Det kan hurtigt ende i regnskabsteknisk fnidder. Jeg prøvede også at søge på hvordan det med 4000 kWh-loftet rent praktisk foregår. Her er SEAS:

https://www.seas-nve.dk/privat/el/faktisk-afregnet-elvarme

Prøv så lige at tilføje en elbil til den pakke. =)

Og tilføj så også lige nogle solceller på enten den nye eller gamle ordning (eller en kombi). Så er der vist ikke mange, der kan overskue regnestykket længere :-/

Jeg synes bare, man burde få ryddet fuldstændig op i de afgiftsregler og starte med et blankt stykke papir. Alle de lappeløsninger er til at få grå hår af. Og de spænder meget langt hen ad vejen ben for den grønne omstilling og for sund konkurrence.

Tobias83
Tobias83 Jun 23
Citat fra jonsiii

@Tobias83 Ja gad vide hvordan de regner den ud. Mon de rent regnskabsteknisk regner med at bilen bruger de første 3000 kWh, og så bruger varmepumpen og huset resten? Det er vel eneste grund til at de kan give refusion for det fulde beløb. Og giver du kun 369 kr/måned i abonnement?

Hej jonsii,

Jeg er en "forræder" og har ikke en Tesla, men en plug-in hybrid (den nye Ford Kuga PHEV). Derfor de 369 kr./måned og kun ca. 3000 kWh i forbrug maks om året.

webercarbmann
webercarbmann Jun 23

Jeg hørte igår, at der var tale om at nedsætte afgiften på el til opvarmning yderligere til næste år.  Det bliver sikkert først forhandlet på pladst til efteråret. Det trækker i retning af at opsige Eon og aktivere elvarmerabatten for mit vedkommende.  Muligheden for brug af Eons net ude omkring er alligevel strækt begrænset af Gree mobility.  Når man ikke kan regne med en rimelig cance for at komme til at lade, er det jo et værdiløst gode. Håber at Eon læser med...

@Tobias83 - du er tilgivet men skriv hvis du vil have et link til bestilling af en rigtig elbil :) 

selsoe
selsoe Jun 23

Vedr beregning af elvarmeafgift, er reglerne fra Energinet således:

De 4000 kWh til høj afgift fordeles ud over årets dage, dvs. hvis der er 365 dage på et år:

4000/365 = 10,96 kWh pr. dag afregnes til høj afgift. Forbruget resten af dagen afregnes til lav takst. Har man ikke forbrug på 10,96 kWh på en dag, overføres de resterende kWh til næste dag.

Dermed fordeles rabatten ud over hele året og indtræder ikke først når der rent faktisk er brugt 4000 kWh.

jonsiii
jonsiii Jun 23
Citat fra Tobias83
Jeg er en "forræder" og har ikke en Tesla, men en plug-in hybrid (den nye Ford Kuga PHEV). Derfor de 369 kr./måned og kun ca. 3000 kWh i forbrug maks om året.

Ahhh så er det måske derfor de betaler så meget tilbage selvom der er lav afgift. Til 369 og 2,06 retur, er break-even for dig som kunde på 369 / 2,06 = 179 kWh pr. måned. Kan du nå at bruge det? Og bruger du egentlig ladning ude i byen?

jonsiii
jonsiii Jun 23

@webercarbmann

Nej den har vist været på plads længe, men kun til 15,5 øre/kWh i 2021. Nu mens jeg googlede efter "elvarmeafgift 2021" fandt jeg allerede dette:

https://www.energihjem.dk/elvarmeafgift

"Opdateret den 22. juni 2020.
I den nye klimaaftale nedsætte satsen for elvarmeafgiften fra 15,5 øre/kWh til 0,8 øre/kWh for husholdninger. Ændringerne træder i kraft med virkning fra 1. januar 2021."

Hvor lille en brødrister skal der sættes op, før det tæller som elvarme? =)

webercarbmann
webercarbmann Jun 23
Citat fra jonsiii

@webercarbmann

Nej den har vist været på plads længe, men kun til 15,5 øre/kWh i 2021. Nu mens jeg googlede efter "elvarmeafgift 2021" fandt jeg allerede dette:

I den nye klimaaftale nedsætte satsen for elvarmeafgiften fra 15,5 øre/kWh til 0,8 øre/kWh for husholdninger. Ændringerne træder i kraft med virkning fra 1. januar 2021."

Tak for info. Dit hus skal BBR registreres med elvarme for at du kan få rabatten. 

webercarbmann
webercarbmann Jun 23

Jeg fandt faksisk lidt nyt i sagen. 

# I den nye klimaaftale nedsætte satsen for elvarmeafgiften fra 15,5 øre/kWh til 0,8 øre/kWh for husholdninger. Ændringerne træder i kraft med virkning fra 1. januar 2021.#

Det betyder i praksis el til varme og elbiler uden afgift, hvis man har begge dele. 

https://www.energihjem.dk/saadan-reduceres-varmeregningen-i-el-opvarmede-boliger/

Hvis man så samtidig shopper strøm og sparer 40-50 ører på den konto er det ved at være billigt. 

Forummets indlæg er redigeret af webercarbmann Jun 23
webercarbmann
webercarbmann Jun 24

Se side 8 i klimaaftalen.  

https://fm.dk/media/18085/klimaaftale-for-energi-og-industri-mv-2020.pdf

Ikke dårligt.  Der er faktisk mange gode ting i den aftale.  

PeterE
PeterE Jun 24
Citat fra webercarbmann
Citat fra jonsiii

@webercarbmann

Tak for info. Dit hus skal BBR registreres med elvarme for at du kan få rabatten. 

Ja, elvarme skal være din primære varmekilde som jeg forstår og husker det. En smal sag at få ændret BBR faktisk. Lille varmepumpe i et sommerhus og større model derhjemme er nok.
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jun 24
MOS
MOS Jun 24
Citat fra PeterE
Citat fra webercarbmann
Citat fra jonsiii

Ja, elvarme skal være din primære varmekilde som jeg forstår og husker det. En smal sag at få ændret BBR faktisk. Lille varmepumpe i et sommerhus og større model derhjemme er nok.

Er det rigtigt forstået, at man overvejer at installere en lille brødrister derhjemme bare for at få billig strøm til bilen!? 

jonsiii
jonsiii Jun 24
Citat fra MOS

Er det rigtigt forstået, at man overvejer at installere en lille brødrister derhjemme bare for at få billig strøm til bilen!?

Haha, nej det var skam en spøg. :) Det skal jo være primær varmekilde, så der er langt op til de 16000 kWh fjernvarme jeg bruger årligt. Og da jeg har en EVSE-boks, så jeg har allerede adgang til billig strøm til bilen.

Men det er da underligt at elvarme-folket kan få lov til _selv_ at komme ned på 0,8 øre/kWh, bare ved at udfylde en ren og skær formsag, mens elbil-folket skal administreres af et firma, hvis vil ned på ca. samme afgiftsniveau.

Det sagt, så har jeg da regnet lidt på det. Har Fredericia Fjernvarme og budgettet hedder 59,327 GJ for 2020. Det er 16480 kWh. Det skal jeg betale 11383 kr for. Det er 69 øre/kWh.. Jeg kan godt forstå Dansk Fjernvarme var ude og jamre over afgiftnedsættelsen. ;)

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jun 25
Sider: « 1 2 3 4