He he - Det er jo mindblowing!
Særdeles interessant sammenligning. Blot for nysgerrighed: Hvordan sammenligner du SuC aktiveret, ladekabel mm med Mondeoen? Og techpakken - hvordan finder du noget sammenligneligt I mondeoen - er det fx indbygget navigation? Soltag, læder, fælge mm giver jo sig selv.
Mit "problem" er, at vi kører Octavia pt og der er altså langt fra grundprisen selv for højeste udstyrsniveau op til de 660+ en 85'er koster... Som min hustru siger "Man kan få meget benzin for 300.000 :-)
Men igen værd at overveje.
Hej Sune
Lad mig prøve at sammenligne lidt mere korrekt :-) Jeg tog nogle tilvalg på Teslaen som ikke kan "betales" på Mondeoen (fx læder) så væk med dem lige nu for at sammenligne mere rent. Hvis man barberer Tesla'en ned til need to have så giver det en std. lak S60, techpakke (ER nødvendig), SuC aktiveret (er nødvendig hvis du vil hurtig lade og lade gratis), Type 2 ladekabel (til de andre offentlige ladestandere når du vil lade med AC) = 591.150 DKK.
Tesla har std adaptiv fartpilot, bakkamera og el-justerbart rat (muligvis mere). På mondeo er det ekstraudstyr som koster 33.000 DKK.
Tech pakken til Tesla er "bare" yderligere ekstraudstyr som du VIL have med og på Mondeoen svarer det til el-bagklap, LED, nøglefrie døre, Business pakke 1 (Parkering og basic navigation (DAB er ikke med i tech)) og sæde pakke 2 med el-sæder. Ved ikke om Mondeoen har auto pilot? I alt ekstra-ekstraudstyr for 70.800 DKK
Det giver i alt ekstra udstyr for 103.800 DKK + bilen til 494.000 DKK + 3.500 DKK levering = i alt 601.300 DKK.
SuC = Super Charger aktiveret kan kun sammenlignes med at du får adgang til tankstationer worldwide med gratis brændstof (el). Optionen findes ikke på en Mondeo ;-) Du kan regne på hvor meget du får brugt en SuC afhængig af hvor tæt du er på én eller hvor ofte du passerer én.
Type 2 ladekabel - allright den behøver du ik til en Mondeo (måske startkabler er nødvendige) ;-)
Du kan her på Teslaforum finde et excelark hvor du kan indtaste din tesla i fht andre biler som kunne være denne Mondeo men også andre biler som fx en Verso. Du vil se at de bliver dyrere end en Tesla over tid pga ejerafgift, reparationer, diesel vs El mm.
Bottom line - der skal regnes på de totale omkostninger og ikke blot indkøbsprisen. Hvis der skal lånes penge skal det naturligvis også regnes med.
Uden sammenligning i øvrigt ;-) Spørgsmålet er mere om konen vil have en lykkelig mand?