Loading...
dk

Ny Ford Mondeo koster væsentlig mere end en Tesla S60 | Tesla Forum

SQLCPH
SQLCPH Nov 10 '14

Jeg havde aldrig troet at jeg skulle bestille en Tesla.... Den bil er jo alt for dyr???

Men i sidste uge blev der alligevel lagt en bestilling på en mørkegrå S60, panoramisk glastag, sort nappa lædersæder, tech pakke, SuC aktiveret, sikkerhedspakke, type 2 ladekabel. Pris inkl. levering 630.550 DKK.

For sjovs skyld har jeg lige sammenlignet med priser på den nye Ford Mondeo. Mine forældre har altid sværget til Ford og da jeg var barn udskiftede de ca. bilen til en ny Ford hvert 3. år.

Grundprisen for den næststørste Ford Mondeo benzin motor (203 HK sedan) er 494.000 DKK. Udstyr til at matche "min Tesla" koster 160.300 DKK. Total 657.800 DKK inkl. levering.

Her har jeg endda været flink ved Ford og kun valgt den næststørste benzinmotor, kun givet Mondeoen standard 17" fælge på og lædersæderne er også kun dellæder (rigtig læder koster 50.500 DKK :-).

Som antydet er bilerne uden sammenligning i øvrigt...;-) Der er ingen grund til at sammenligne dem - det ville være for lavt at udstille Ford på den måde ;-)

/Søren

T3S7A
T3S7A Nov 10 '14

Hvis du så regner total udgifter over eks. en 8 års periode. 

Hvor du regner, drift (Brændstof/el), afgifter, service (Tesla, ikke fast service interval krav), reparationer, slidtage (dæk/bremser). Samt en formodet salgspris om 8 år. 

Så bliver resultatet kun langt bedre, til fordel for en Tesla..

Kører selv S60 og er mere end nok til vores behov, og kan stadig sagtens bruges til lange tur syd over. Især om ½ år, hvor der er kommet flere SuC i EU. 

Tillykke med bilen

SQLCPH
SQLCPH Nov 10 '14

T3S7A - Præcis ;-) og tak - Tesla forventer den leveret i januar

Mange mennesker kikker kun på bilens pris og når man så lige kan fortælle hvad en Modeo koster stopper folk op og tænker lidt mereover det. De få som så faktisk gider tænke lidt videre de forstår også godt at totaløkonomien er - som du skriver - temmelig fordelagtig. Og så har vi ikke engang talt om design, køreglæde, teknonolgi, wow-faktor osv ;-)

SuneH
SuneH Nov 11 '14

He he - Det er jo mindblowing!

Særdeles interessant sammenligning. Blot for nysgerrighed: Hvordan sammenligner du SuC aktiveret, ladekabel mm med Mondeoen? Og techpakken - hvordan finder du noget sammenligneligt I mondeoen - er det fx indbygget navigation? Soltag, læder, fælge mm giver jo sig selv.

Mit "problem" er, at vi kører Octavia pt og der er altså langt fra grundprisen selv for højeste udstyrsniveau op til de 660+ en 85'er koster... Som min hustru siger "Man kan få meget benzin for 300.000 :-)

Men igen værd at overveje.

SQLCPH
SQLCPH Nov 11 '14
Citat fra SuneH

He he - Det er jo mindblowing!

Særdeles interessant sammenligning. Blot for nysgerrighed: Hvordan sammenligner du SuC aktiveret, ladekabel mm med Mondeoen? Og techpakken - hvordan finder du noget sammenligneligt I mondeoen - er det fx indbygget navigation? Soltag, læder, fælge mm giver jo sig selv.

Mit "problem" er, at vi kører Octavia pt og der er altså langt fra grundprisen selv for højeste udstyrsniveau op til de 660+ en 85'er koster... Som min hustru siger "Man kan få meget benzin for 300.000 :-)

Men igen værd at overveje.

Hej Sune

Lad mig prøve at sammenligne lidt mere korrekt :-) Jeg tog nogle tilvalg på Teslaen som ikke kan "betales" på Mondeoen (fx læder) så væk med dem lige nu for at sammenligne mere rent. Hvis man barberer Tesla'en ned til need to have så giver det en std. lak S60, techpakke (ER nødvendig), SuC aktiveret (er nødvendig hvis du vil hurtig lade og lade gratis), Type 2 ladekabel (til de andre offentlige ladestandere når du vil lade med AC) = 591.150 DKK.

Tesla har std adaptiv fartpilot, bakkamera og el-justerbart rat (muligvis mere). På mondeo er det ekstraudstyr som koster 33.000 DKK.

Tech pakken til Tesla er "bare" yderligere ekstraudstyr som du VIL have med og på Mondeoen svarer det til el-bagklap, LED, nøglefrie døre, Business pakke 1 (Parkering og basic navigation (DAB er ikke med i tech)) og sæde pakke 2 med el-sæder. Ved ikke om Mondeoen har auto pilot? I alt ekstra-ekstraudstyr for 70.800 DKK

Det giver i alt ekstra udstyr for 103.800 DKK + bilen til 494.000 DKK  + 3.500 DKK levering = i alt 601.300 DKK.

SuC = Super Charger aktiveret kan kun sammenlignes med at du får adgang til tankstationer worldwide med gratis brændstof (el). Optionen findes ikke på en Mondeo ;-) Du kan regne på hvor meget du får brugt en SuC afhængig af hvor tæt du er på én eller hvor ofte du passerer én.

Type 2 ladekabel - allright den behøver du ik til en Mondeo (måske startkabler er nødvendige) ;-)

Du kan her på Teslaforum finde et excelark hvor du kan indtaste din tesla i fht andre biler som kunne være denne Mondeo men også andre biler som fx en Verso. Du vil se at de bliver dyrere end en Tesla over tid pga ejerafgift, reparationer, diesel vs El mm.

Bottom line - der skal regnes på de totale omkostninger og ikke blot indkøbsprisen. Hvis der skal lånes penge skal det naturligvis også regnes med.

Uden sammenligning i øvrigt ;-) Spørgsmålet er mere om konen vil have en lykkelig mand?

Forummets indlæg er redigeret af SQLCPH Nov 11 '14
muller
muller Nov 11 '14

- og lykkelig mand kan jo være svært at prissætte... Men jeg vil mene at nutidsværdien er væsentlig over 300.000 kr. Husk at få booket en prøvetur.

"Hvis det ikke er en Tesla, er det jo bare en bil."

MS
MS Nov 11 '14

Hvis man først får prøveturen - så er man solgt. Der er ingen vej tilbage. Og det er ganske skønt.

SQLCPH
SQLCPH Nov 11 '14

He he - enig med Muller og MS. Jeg var helt solgt efter prøveturen .... så jeg kan seriøst ikke anbefale dig at tage prøveturen hvis du ikke er parat til at tage konsekvensen ;-)

SuneH
SuneH Nov 11 '14

Jeg HAR prøvet - det er jo dét, der er problemet :-)

Tro mig, jeg har det store regneark i gang, som både medtager 3200 gratis SuC-km, overskudsstrøm fra egne solceller mm. Over 10 år får jeg en besparelse på ca. kr 85.000 på brændstof. Til gengæld er forsikring dyrere (9000 år i forhold til 6000 for alm. bil) og jeg regner med service til 6000,- pr. år er det samme. Dæk er også dyrere i 19" i stedet for 16 el. 17". Besparelsen bliver derved "kun" ca. 65.000 over 10 år, og det er langt fra nok til at kompensere for den dyrere indkøbspris (TMS'eren er en standard S85'er med pano & tech, dvs ingen læder, luftaffjedring, speciel lyd el. 4WD). Købspris 661.000.

Spørgsmål: Jeg regner med 2,25 pr. kWh idet jeg bare forventer at sætte et kabel op I garagen. Er der noget at spare ved at have abonnement hos Clever eller nogle af de andre? Den del har jeg ikke kunnet gennemskue endnu. 

MS
MS Nov 11 '14

Av - så kan jeg godt se at det er svært. Har du overvejet en 60'er i stedet? Danmark er formentlig det Tesla-land, der har kortest mellem SC'erne. Skulle jeg vælge i dag havde jeg nok taget en 60'er og ikke en 85'er - men på det tidspunkt jeg bestilte var der ikke klarhed over hvor og hvor mange SC'er der ville komme i Danmark. Det ved vi nu - og dækningen må siges at være mere end i orden. Med mit kørselsbehov på ca. 20.000 km om året kunne jeg ikke se nogen fordel i eller besparelse ved at have abonnement hos Clever eller andre for den sags skyld. De 2,25 lyder rigtigt. Så jeg spenderede et par tusinde på et kraftstik - og det fungerer upåklageligt.

Werge
Werge Nov 11 '14

Hej SuneH
Så har du sikkert også et regneark over dit solcelle anlæg - gætter på det er betalt tilbage på 6-7 år.
Hvis nu du siger de første 3000 kWh/år fra dette går til bilen, og resten til huset.
Så bliver bilen billigere, men OK, tilbagebetalingen på solcellerne bliver noget længere....
MEN - det kan få Tesla arket til at se lidt bedre ud, men det kræver selvfølgelig at pengene er der hver måned (og at de prioriteres brugt på en "bil") - Du få ikke kun en "bil", men en livskvalitet der er svært at måle.
//Werge

Forummets indlæg er redigeret af Werge Nov 11 '14
SuneH
SuneH Nov 11 '14

@Werge: He he god idé - "Hej skat, jeg har en rigtig god nyhed: Teslaen kan køre helt gratis på strøm fra vores egne solceller. Så den er slet ikke så dyr alligevel. Forresten så har jeg også en anden nyhed: Solcellerne var slet ikke en god forretning alligevel, de er først betalt hjem på 15-20 år - men nu de er her, så kan vi jo lige så godt bare lade dem blive siddende?"

Spændende om det virker.

@MS: tak for meldingen om et kraftstik som tilstrækkeligt, det er præcis det jeg regner med også.

Kiefer
Kiefer Nov 11 '14

SuneH: Man skal nok passe på med at sammenligne en Tesla Model S med biler i prisklasser under prisen for en Model S, du kan ikke hente det hele ind i gen på besparelser, noget er der at hente men ikke det hele. Her er det nemmere hvis du kommer fra en benzinsluger der er alt for dyr i både indkøb og drift, jeg tvivler på du kan finansiere købet via besparelser alene, der skal lidt køreglæde oveni også ;-)

Her i Århus betaler vi 1,91 pr. kWh ned NRGi, men har du et firma du kan køre igennem med abonnement, kan du spare 103 øre pr kWh, og hvis du f.eks også kombinerer med jordvarme og har et hus registeret som værende opvarmet med el, får du også et lille tilskud pr. kWh over 4000kWh om året, så er der lidt mere at hente på prisen for brændstof.

Hvis du vil have den til service hvert år, så skal du ikke regne med 6000,- pr. service men derimod overveje om du vil betale for 4 år forud til 19.000,-. så er der en lille tusse at spare om året på den konto.

Sammenligner du en Tesla Model S med en dieselbil der kan køre 25+ km/l bliver regnestykket sværere at få igennem, er det i stedet en benzinbil til 8km/l er det en del nemmere.

/Martin

SuneH
SuneH Nov 11 '14

@Kiefer: Du har helt ret. Regner jeg med 10 km/liter i en stor benzinsluger, så er besparelsen næsten 240.000 over 10 år, fordi bl.a. besparelsen på ejerafgift også er stor ift TMS og forsikringen er det samme. Så kan TMS pludselig sammenlignes med en nypris på en benziner på (660.000 - 240.000) kr. 420.000 og så begynder det jo at ligne noget. Sammenligning med en Octavia 1,4 TSI benziner er nok ikke fair :-)

Mht firmaordning, jordvarme mm så er det desværre ikke aktuelt.

Jeg tror bare, at hvis man vil have noget totalt fedt, så må man bare betale mere end hvis man kan nøjes med noget middelmådigt :-0 meget længere er den vist ikke.

Og tak alle sammen for de gode kommentarer, det er sgu fedt at opleve den entusiasme der er!

Kristian70k
Kristian70k Nov 11 '14

85.000 er det jeg spare på et år :) min,

CC
CC Nov 11 '14

Har med fuld overlæg aldrig prøvet en Tesla, mit regneark virker heller ikke rigtigt ;o) Og er bange for at kørsel i alle andre biler bliver ren tortur...

Vores kørsels behov er sjældent mere end 150 km i døgnet, og har set flere herinde der kun lader hver anden dag. Vi kan dog ikke vente til Tesla kommer med en "billig" elbil, så E-Golf er vores valg.

Den landede på 330.000 kr. med alt i udstyr, og Clever boks monteret i garage. (leveret januar)

Så hvis elbil er målet, er E-Golf også en mulighed Sune ;o)

CC

gw
gw Nov 11 '14
Tag service hvert andet år til 6000kr og så husk slid på dæk. Jeg har regnet mit på den måde, så er det ca 8000kr Per år. 9000kr hvis det er med 21" dæk
Hookmaker
Hookmaker Nov 11 '14

CC, jeg har prøvet alle elbilerne og hvis jeg ikke kunne købe en Tesla ville jeg til enhver tid månedsleje en Leaf hos AVIS, 3500,- inkl. det hele, uden strøm, det kan simpelthen ikke gøres billigere - og den er faktisk ikk så ring endda...;-)

muller
muller Nov 12 '14

@kiefer: der er ikke så meget at spare ved at købe den 4-årige serviceaftale, hvis de 19.000 kr skal finansieres til fx 5% rente. Så med mindre man køber bilen kontant, vil det nok være mindre "risikabelt" at servicere efter behov...

@benzinsluger: det er nogle mærkelige øko-maskiner I snakker om; vores gamle benzinsluger kørte kun 6-7 km/l... :-/

@SuneH: Mht. entusiasmen, så lader vi os rive med nogen gange (hver gang?) :-) Og når det så er sagt og TMS er rost til skyerne, så skal man selvfølgelig ikke bruge +600tkr på en Tesla hvis der ikke er plads i budgettet. Det er stadig en relativt risikabel investering med en potentiel stor downside. Men jeg ved, at vi er flere der prioriterer Tesla højere end fx dyre ferier, tv-pakker og årlige udskiftninger af diverse telefoner og tablets, og så kan der altså godt flyttes lidt kroner rundt i budgettet. Burde det i øvrigt ikke være konen der overtalte dig til at køre i elbil?

SuneH
SuneH Nov 13 '14
CC, tak for tippet, men jeg kan ikke leve med e-golfs rækkevidde på 190 km (teoretisk, i praksis nok nærmere 130 km). Det kan gå som bil nr. 2, men ikke som primært bil med 4 personer, bagage og familiebesøg i det jyske... Den eneste elbil, som kan være "bil nr 1", er en tesla. Alternativt skal vi beholde vores store fossil stationcar og så skifte bil nr 2 ud med en e-Up eller lignende. Golf GTE har jeg også set på - men den kan kun køre 50 km på ren el, så skal man over på fossilt. Såeh.... The jury is still out
Forummets indlæg er redigeret af SuneH Nov 13 '14
Sider: 1 2 »