https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2020-09-skoda-enyaq-tager-kampen-op-mod-tesla
ikke så ringe endda, selvom den kun kan lade med 125 kw.
Trækker 1400kg.
Bliver vel en model Y konkurrent.
https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2020-09-skoda-enyaq-tager-kampen-op-mod-tesla
ikke så ringe endda, selvom den kun kan lade med 125 kw.
Trækker 1400kg.
Bliver vel en model Y konkurrent.
Ja, den er overordentligt spændende prissat. Bemærk at den indvendig er på størrelse med en Kodiaq. Kodiaq starter ved godt 400.000 i Danmark. Med en startpris på 350.000 på Enyaq er den i den grad en Model Y konkurrent.
De havde sat den ind som "kommissær" vogn i Tour de France i går. Så den kørte forreste i feltet. https://www.welovecycling.com/wide/2020/09/01/the-fully-electric-skoda-enyaq-iv-becomes-the-new-tour-de-france-leading-car/
Ved ikke om de fortsætter.
Norsk prisliste, inkl alle de ting man kan vælge til https://az749841.vo.msecnd.net/sitesnbno/alv1/0077aff6-f81c-428c-8ba0-f28c09f23987/ENYAQ-iV-prisliste.d7e9b1769e91e0b135e7d6ebc15a85dd.pdf
Prisen kan vel ikke direkte sammenlignes med Tesla, da man vel ikke kender forbruget endnu (de får måske mindre fradrag fordi km/l er lavere)
Den ser på mange måder rigtig fin - spændende med endelige priser inkl. udstyr. Jeg synes som regel ikke startpriser er så relevante fra folkevognskoncernen, for med et normalt udstyrsbehov er det ikke grundmodellerne, man skal have.
Ja, den er overordentligt spændende prissat. Bemærk at den indvendig er på størrelse med en Kodiaq. Kodiaq starter ved godt 400.000 i Danmark. Med en startpris på 350.000 på Enyaq er den i den grad en Model Y konkurrent.
Ja, 0-100 på 11,4 sekunder. Det skal nok få Model Y entusiasterne op af stolen :-D
Ellers kan man nævne:
Jeg tænker ikke, vi er på Tesla Model Y niveau, bortset fra kabinepladsen og mulighed for at trække påhængskøretøj. Startprisen er dog attraktiv, så der skal såmænd nok være et marked for den.
Spørgsmålet er om FDM skyder priserne for højt?
Den forventede pris på Enyaq i DE er (med forbehold for at det formentlig også er gæt) fra knap 34k € (50 kWh) til knap 44k € (80 kWh):
https://www.carwow.de/...d-verkaufsstart
Hvis det holder stik kunne en sammenligning af DK priser med DE (som jeg har lånt andetsteds) være:
Enyaq DE:
50: 33.850
60: 38.850
80: 43.950
Pris DE/DK på ID.3:
Life: 37.800 og 325.000
Tech: 43.700 og 375.000
Priside Enyaq i DK?:
50: 290.000
60: 335.000
80: 380.000
Der er selvfølgelig en del gætværk involveret i ovenstående og ikke sikkert at man bare kan oversætte ID3 priserne DE/DK til Enyaq.
Men hvis en Enyaq 80 kWh kommer til at koste ca. 380k, hvilket vel ikke er helt usandsynligt, så er det et rimelig stærkt kort, for et velkendt mærke med godt ry for kvalitet/meget for pengene. Samtidig er det første mulighed (i DK) for at få en SUV med god plads, mulighed for træk etc.
Alle gæt på priser imellem nu og mandag er vist bare gæt, når vi er lidt længere inde i næste uge så har vi en rapport fra elbilskommisionen (den hedder noget smartere, så bær over med mig) - og så kommer vores politikere til at stå i kø for at bakke op om rapporten og dens anbefalinger eller det modsat. Spændende. Jeg gætter på at afgiftslempelsen bliver forlænget - igen...
Det er klart at der er usikkerhed om afgifterne pt. Bliver dog overrasket, hvis ikke de nuværende lave afgifter bliver forlænget, evt. i en modificeret form. Tvivler på at man vil smide salget af elbiler på gulvet.
Men i forhold til Enyaq er det stadig interessant (også i den uge) at sammenligne priser med andre biler. Der virker det en smule underligt hvis Enyaq 50 er 4000 € billigere end ID3 Life i DE, skulle blive 25.000 dyrere i DK (selvom importøren jo nok kunne finde på at skrue prisen op, hvis de mener at markedssituationen er til det)
Priside Enyaq i DK?:
50: 290.000
60: 335.000
80: 380.000
Hvis dine gæt holder, så ser Enyaq faktisk rigtig interessant ud. Selvom selsoe (ironisk) bemærker, at acceleration er den primære parameter, folk køber bil efter, så er der sikkert mange, der kan nøjes med "Skoda-acceleration", hvis ellers bilen er praktisk og prisen fornuftig.
Der er jo nok også et skær af optimisme over de gæt. ID3 pris er nok "skåret til" så den kan konkurrere med Golf og lignende og (M3 SR+ lægger også et loft)
Så med en E-SUV uden mange konkurrenter og generelt dyrere ICE SUV er der jo nok lidt mere luft til at skrue prisen op, så kunne vel nok frygte at prisen får et nøk opad....
De havde sat den ind som "kommissær" vogn i Tour de France i går. Så den kørte forreste i feltet. https://www.welovecycling.com/wide/2020/09/01/the-fully-electric-skoda-enyaq-iv-becomes-the-new-tour-de-france-leading-car/
Den er der ikke i dag, så det er ikke sikkert de har haft mulighed for at lade den natten over:-)
Den er der ikke i dag, så det er ikke sikkert de har haft mulighed for at lade den natten over:-)
Den har nok samme lader som i Ford og BMW hybrider, der ikke må benyttes til de har været forbi aut værksted for quickfix af brændfare.
Umiddelbart virker den lækker, men der er et par ting.
Hvorfor lave en bil der er beregnet til at lade hos IONITY, med 1/3 af hvad der er muligt hos disse.
Hvorfor lave en 2020 bil med kabinestof fra 60'erne, endda på instrumentbræt.
Selvom de fleste husmødre eller lokalkørsler kan klares med 50 kWt pakken, så vil jeg alligevel ikke være specielt tilbøjelig til at købe den. Mindste pakke for mit vedkomne ville være 80 kWt og så er spørgsmålet om man ikke vil have 4x4. Så koster den alligevel tæt på en Y, som helt sikkert bare er sjovere. (som forøvrigt i FDM's link er spået i 2019 til først at blive leveret til US i 2021, den kom alligevel i februar 2020).
Damn jeg er spændt på batteryday. Håber ikke det går op i hat og briller.
11,4 sek. til hundrede.. nej så er den ikke det den skal konkurrere på. :-)
Men for den "jævne" dansker der overvejer at skifte til EL, så tror jeg en Skoda trækker mere end end Tesla og acc. er for den gruppe ikke relevant.
Det design og kørestil tyskerne kommer med har været en god salgsvare i årtier selvom man har fået 5 og 7 års garantier på koreanere, som i princippet er lige så gode biler.
MEN der er faktisk stadig personer i DK der aldrig vil sætte deres ben i en Skoda fordi det er en Skoda.
dem har jeg dog haft svært ved at forstå de sidste 15 år.
Jeg kan seriøst godt finde på at skifte planer fra Model Y til denne Skoda. Den løser det problem jeg har, som primært er at Tesla nægter at lade mig få træk på min Model 3. Jeg skal bruge en bil til at trække vores trailer. Den vil også være bedre end Model 3 når der skal købes ind i Ikea, Biltema, Harald Nyborg etc - model 3 har bare en alt for lille åbning til at få mange ting ind.
At den er langsom og har mindre rækkevidde er jeg ligeglad med. Vi har vores model 3 til at køre langt i. Min kone er ligeglad med acceleration og har sat model 3 til chill mode.
Jeg skal bare have den billigste model. Med lane assist og matrix lys hvis de har det (noget Tesla mangler).
Byttebil Golf GTE - jeg skal af med den benzinmotor.
jeg troede faktisk model 3 var med træk?
Den kan godt fås med træk i dag. Men tidligere kunne den ikke fås med træk. Hvis den ikke har træk fra ny, så kan den ikke eftermonteres med godkendt træk. Det centrale ord er "godkendt".
Ikke de første der blev leveret i DK (første 3 måneder mener jeg), og så mener jeg også at de ikke vil eftermontere det. Dvs. det skal bestilles fra fabrikken.
Nu er der næppe mange der køber 50 kWh modellen og i de andre er acc. max 8,x til 100.
Så det kan de fleste nok "nøjes" med....
Såfremt prisen lander nogenlunde som i gættene, er der samtidig et godt stykke op til de omkring 500k som en MY vel kommer til at koste (medmindre prisen justeres).
Samtidig har man kundebasen i forvejen....