Loading...
dk

Battery Day i dag | Tesla Forum

koden
koden Sep 22 '20

Så er det i dag men Musk nedtoner selv dagen.

Men selv om han havde vidunerbatteriet, kan han vel ikke melde det ud, da han så ikke sælger nogen biler herfra og indtil det sidder i nye biler.

TESLA SÆTTER SIG

Uden for S&P 500 dykker elbilproducenten Tesla med 4,8 pct. Det sker på baggrund af udtalelse fra topchef Elon Musk, der mandag aften nedtonede forventningerne til denne uges årlige “Battery Day”, hvor investorerne ellers havde håbet på positive nyheder. Nogle havde endda spekuleret i præsentationen af et million-mile batteri.

Musk lod ifølge Bloomberg News dog forstå, at koncernen formentlig stadig vil skulle købe batterier eksternt frem til mindst 2022 uanset de nye teknologier, koncernen måtte lægge frem tirsdag.

koden
koden Sep 23 '20

Et batteri der er 16% bedre end nu om ca. 3 år.

det var ikke meget der kom ud af den battery day 

https://finans.dk/tech/ECE12432635/teslas-stifter-lover-stort-prisfald-paa-elbiler/?ctxref=ext

men det bliver åbenbart noget billigere i fremtiden, at købe en elbil

Kiefer
Kiefer Sep 23 '20

Det kan godt være det bare er mig, men det her er jo noget vi ser gang på gang med Elon Musk. Han får folks forvetninger så langt op at, det mere eller mindre lader til at mange forventer en ophævelse af tyngdekraften og når udmeldingen så kommer, ja så er det blot endnu en gang en storm i et glas vand. 

/Martin

Bianco
Bianco Sep 23 '20

Jeg synes nu han var lidt mindre optimistisk denne gang - han snakkede om 2030.

Men han lovede også ny type batterier i 2022, men en S Plaid formentlig baseret på de nye batterier i slut 2021 ?!?

T3S7A
T3S7A Sep 23 '20

Det er jo altid nemt at sige om mange år, så har vi noget som er meget bedre og meget billigere - Ja, selvfølgelig, det hedder udvikling og har altid været sådan. Elon er blot god til at få det til at se så meget bedre ud end det i virkeligheden er. Hvor mange år siden, var det at han lovede at biler kørte helt selv, allerede nu. Men folk har længe glemt det. og køber lyste FSD, som ikke kommer forløbigt. Der er så mange mangler på bilen, som gør det aldrig kommer med det hardware som er der i dag. 

Men det er guf for regeringen og den kommende afgiftsudmelding. Når de læser at der kommer elbiler, som er hurtigere end de bedste racerbiler, og som vil koster ingenting sammenlignet med en brændstofbil, og når de læser at der kommer biler som vil koster 170.000kr af ny, og kan bruges af alle som 1 er bil - så kan I alle være sikker på, at der kommer afgift på. Allerede fra 1. Januar af. Kun helt billigere elbiler, som i dag er mulig at købe, vil gå fri. Tesla samt andre "luksus" elbiler, får afgift på, og det så det kan mærkes. 

SuneH
SuneH Sep 23 '20

Jeg synes ikke det var skuffende udmeldinger. De har fået pris/kWh til at dykke med 56%. Det er immervæk noget. Det er jo en halvering af cost!. Og jeg synes den approach de havde taget med at kigge både på celle-dimensioner, produktionsmetoder, kemi mm var virkelig interessant. Og fremdriften med 4 giga factories med 2 i USA, 1 i Asien og 1 i Europa var da også rigtig positiv.

Hvis jeg var VW eller Toyota og sad på nogle gamle batterier som jeg fik leveret fra Østen, ville jeg ryste en del i bukserne.

Men ja, der er nok en lidt lang timeline inden de er helt oppe at køre, og det er måske det som folk reagerer på. Personligt havde jeg gerne set at Semi kom i produktion - det er dét, som virkelig rykker. Vi har godt nok ventet længe siden den blev unveiled. De store lastbiler kører rigtig mange km hver dag, i modsætning til mange af dem som køber Tesla i USA, som enten kører relativt lidt eller skifter en anden miljøvenlig bil ud med en Tesla, fx en Prius eller en Civic.

Plaid kommer ikke til at gøre en forskel i det store spil. Der kommer til at blive produceret nogle få tusind, og det er jo kun for at vise "hvis er størst" at Elon bringer den på banen.

jramskov
jramskov Sep 23 '20

Jeg synes faktisk de skulle have undladt at præsentere Plaid modellen og i det hele taget undladt at snakke om nye biler så meget som muligt. Det fjerner fokus fra det vigtige.

@koden: Journalisten der har lavet den artikel i Finans har ikke forstået hvad de præsenterede i aftes. 

Er det ikke omkring 30GWh om året at Giga Nevada producerer? Når den er fuldt udbygget er det planen at den producerer 150GWh. 

Med de optimeringer Tesla har arbejdet på, forventer de at kunne producere 1TWh på samme areal. De er ret sikre på at kunne producere 3TWh i 2030, måske før. Det svarer til 40 millioner "long range packs" i runde tal.

De har kigget på hele værdikæden og optimeret massivt på mange områder. Blot en enkelt detalje der snakkes meget om: Cobolt. Der er ikke noget i deres nye batterier. Der er mange andre detaljer. 

Hvis de bare nogenlunde når deres mål (der vil uden tvivl være bump på vejen), så er det temmelig vildt.

Her er en oversigt fra præsentationen:

SuneH
SuneH Sep 23 '20

@jramskov: Spot on. De har forøget range med 54% mens de samtidig nedbringer cost med 56%. Det er jo hver for sig vilde resultater, men kombien er jo helt insane. Det burde, som jeg skrev ovenfor, give anledning til en del svedige håndflader i direktionsgangene rundt omkring. Men; de kan jo altid tale om "Panel Gaps", som vel snart er det eneste de rigtig har at tage fat i.

selsoe
selsoe Sep 23 '20

Er der ikke noget kobolt i de nye batterier? Kilde?

Forstår at energidensiteten må være noget højere i de ny batterier, men den større diameter gør vel også at der er mere spildplads imellem batterierne? Udnytter de ikke pladsen mindre effektivt?

koden
koden Sep 23 '20

Taler vi biler eller batteri produktion? Jeg kan godt se de er gode og de bedste til batterier i fremtiden.

PLAID lyder nu meget sjov... men dyr :-)

men hvornår kommer den... de er gode til at holde kog i gryden.

roaster, plaid og truck er ikke set endnu :-)

Forummets indlæg er redigeret af koden Sep 23 '20
jramskov
jramskov Sep 23 '20

@Selsoe: Det er hvad de sagde til battery day, medmindre jeg har misforstået det.

@koden: Ja, det var forventningen at Plaid Model S ville komme på markedet i år. Det er så skubbet et år.

Mugge
Mugge Sep 23 '20

Havde ellers i laaang tid set frem til et facelift af model s, det blev så ikke denne gang. Dybt skuffet

Forstår ikke hvorfor de ikke kommer med et facelift, når modellen grundlæggende er fra 2012

koden
koden Sep 23 '20

Det virker som om de kører på en ret snor og det går den rigtige vej på mange områder.

Men mange havde nok regnet med at noget kom nu, ud fra de udmeldinger Musk har kommet med.

Det skete ikke og aktionærerne er skuffede...

baldur
baldur Sep 23 '20
Citat fra selsoe

Er der ikke noget kobolt i de nye batterier? Kilde?

Forstår at energidensiteten må være noget højere i de ny batterier, men den større diameter gør vel også at der er mere spildplads imellem batterierne? Udnytter de ikke pladsen mindre effektivt?

Det blev sagt at der ikke var noget kobolt i de nye batterier. Der kommer til at være varierende mængder af jern, magnesium og nickel.

Er diameteren på batteriet ikke irrelevant i forhold til spildplads? Du kan ikke pakke cirkler bedre selvom det er små cirkler 

selsoe
selsoe Sep 23 '20
Ret mig hvis jeg er helt i skoven, men hvis vi tager det ekstreme eksempel med sandkorn (lad os bare forestille os dem som cylindre) og bordtennisbolde (igen, cylindre) som vi fylder i en flyttekasse. Vil tomrummet i kassen med bordtennisbolde ikke være langt større end i kassen med sandkorn?
Silden
Silden Sep 23 '20

Baldur har ret. Med mindre cirklerne bliver meget store, og der dermed kommer stort tab i kanterne, betyder størrelsen ikke noget. Se mere her:

http://datagenetics.com/blog/june32014/index.html

De anvender vel nok hexagonal pakning, så spildpladsen er i omegnen af 9%.

Venlig hilsen

Silden

Forummets indlæg er redigeret af Silden Sep 23 '20
baldur
baldur Sep 23 '20

Da der er tale om cylindre, så kan problemet forsimples til at pakke cirkler tættes muligt. Det gør du ved at lave rækker med cirkler, hvor hver anden række er forskudt med radius på en cirkel. Hvis du kigger på tre cirkler, to fra en række og en fra rækken over, så kan der tegnes en ligesidet trekant med spidserne i centrum af cirklerne. Hver trekant indeholder en sektion spildplads i midten af trekanten. Spørgsmålet er nu, hvor stor er arealet af spildpladsen i centrum af trekanten i forhold til trekantens fulde areal.

Prøv at tegne det, og tænk så over om proportionerne på nogen måde kan ændres ved at du skriver 1 mm, 10 cm eller 100 km som sidelængde på trekanten.

Arealet af en ligesidet trekant med sidelængde s er s^2*sqrt(3)/4.

Arealet af cirkeludsnit i trekanten er 1/6 af arealet af cirklen, dvs. 1/6 * (s/2)^2 * pi. Der er tre sådanne cirkeludsnit i trekanten, så det totalle nyttige areal er 1/2 * (s/2)^2 * pi.

Udnyttelsesgraden er arealet af de tre cirkeludsnit divideret med arealet af trekanten: (1/2 * (s/2)^2 * pi) / (s^2*sqrt(3)/4)

=> sqrt(3)*pi/6 => 0,9069

Som det ses indgår sidelængde (diameter) s ikke i resultatet.

baldur
baldur Sep 23 '20

PS. med hensyn til sand og grus, så skal kornene helst have mange varierende størrelser for at pakke tæt. Sådan er det jo naturligt medmindre du har siet det.

selsoe
selsoe Sep 23 '20
Ok, det kan jeg vist ikke løbe fra! :D Tak for forklaringen.
RUNE2
RUNE2 Sep 23 '20
Hvis de mixede de kommende 4680 batterier med fx nogle 2180, kunne de pakkes tættere.

Jeg vil lade der være op til baldur at regne på *hvor* tæt. :-) 
Forummets indlæg er redigeret af RUNE2 Sep 23 '20
Sider: 1 2 3 4 »