Loading...
dk

SUC meget skuffende. | Tesla Forum

jramskov
jramskov Jan 7 '21
Citat fra HamSelv

Men selv i den norske test (med de gamle batterier) kører de meget længere i forhold til min model 3 med med det nye LFP batteri. I deres test om vinteren når de 404 km i en LR opgivet til 560. Det er trods alt meeeeget bedre min som kan klare ca. 200 km. (opgivet til 440)... 

Jeg tror også du vil kunne klare turen i en SR+ om vinteren hvis du kører 80km/t.

Havde i øvrigt en fra Tesla Europa i telefonen i går som henkastet sagde at deres biler egentlig ikke er beregnet til Skandinavisk klima...  

Wow! Spurgte du hvorfor pokker de så sælger dem her? Den udtalelse giver ingen mening! 

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Jan 7 '21
MOS
MOS Jan 7 '21
Citat fra HamSelv

Min nye model 3 oplader med maks 37 kW på en SC og kan ikke engang nå fra KBH til Middelfart på en opladning selv om jeg kører pænt. (Må stoppe i Slagelse på vejen) Suk.

Jeg må stille mig lidt uforstående over for denne påstand om, at en SR+ ikke skulle kunne køre fra Kbh. til Middelfart på en opladning.

Den er opgivet til 440 km WLTP. Min tommelfingerregel siger, at ved normal motorvejsfart skal man gange dette tal med ca. 0,6, så er man rimeligt på den sikre side. SR+ bør i hvert fald kunne køre 250 km på en opladning ved konstant 120 km/h om vinteren ved temperaturer omkring frysepunktet og våd vej.

Fra Kbh. til Middelfart er det vist en blanding af 110 og 130 samt en strækning med 80 km/h pga. vejarbejde, så gennemsnitsfarten kommer næppe over 120.

Min påstand er, at hvis man ikke kan nå fra Kbh. til Middelfart på en opladning, så gør man noget galt. Måske har man ikke ladet den helt op til at starte med. Måske har man ikke forvarmet kabinen med stikket i. Måske kører man for aggressivt eller hurtigere, end hvad der er lovligt osv. Eller måske er man en tøsedreng og tør ikke køre den ned under 5%.

Silden
Silden Jan 7 '21

Enig med MOS.

Ifølge google maps er der 209km, Jeg har kørt strækket nogen gange i en 70D med 442km (NEDC). Det er væsentlig mindre end 440km WLTP, og der har aldrig været problemer. Ikke engang i nærheden.

Abetterrouteplanner gætter på 90%->14% for en 3/LFP. Pudsigt nok gætter den på 90%->18% for en 70D, men begge burde være langt fra problemer.

Absolut værste betingelser med stiv modvind, regn og lave temperaturer kunne skubbe bilen under grænsen, men i de ganske få tilfælde, kan man sætte farten ned.

37kW er dog ikke imponerende, men de gamle S'er ender måske også der :-(

Det er noget ævl at bilerne ikke er beregnet til Skandinavisk klima. Hvad er det i øvrigt? Arktiske temperaturer som i Nordnorge, eller regn og sjask som Danmark?

Venlig hilsen

Silden

Forummets indlæg er redigeret af Silden Jan 7 '21
Kiefer
Kiefer Jan 7 '21

Man må ikke sammenligne rækkevidde i Norge og Danmark, jo hvis man aldrig kører over 90km/t...

Men jeg ville nu også forvente at alle Teslas biler ville kunne nå fra København til Middelfart på en fuldopladning. Jeg mener der fra Køge SuC til Middelfart SuC er 170km. Det tror jeg selv vores Model X kan med et forbrug på +350 wh/km her om vinteren på motorvej

jramskov
jramskov Jan 7 '21

I er langt mere erfarne elbilister, så i har sikkert ret. Jeg kan kun tale af erfaring fra en TM3 LR AWD med Aero hjul. 

ElPeter
ElPeter Jan 7 '21

@HamSelv: Enig i at det er noget sludder at bilerne ikke er beregnet til skandinavisk klima. Der kører massevis af Teslaer rundt i Norge, Sverige og Canada. Deres køreegenskaber i sne/is er fortræffelige, især AWD versionerne og så kan de forvarmes.

Et godt tip inden man skal på langtur om vinteren er at sætte den til at lade de sidste 10-20% (op til 100%) i timen inden man skal køre, så er batteriet opvarmet så der ikke skal bruges strøm på det. Og sæt kabinen til at blive forvarmet 20 min før afgang. Det kan gøres manuelt eller automatisk enten med den indbyggede 'Scheduled departure' eller en af de efterhånden mange apps, jeg bruger den der hedder Stats.

PG47
PG47 Jan 7 '21
Hej, jeg har også store problemer med min model 3 fra Kina med FLP batteri.
1. Den kan ikke oplades til mere end 300 km. altså knap 70% så siger den opladning er udført.
2. Den lader med max 48 kw. Og falder hurtigt til 20kw. og 9 kw. og det tager langt over en time
også på Teslas supercharger i Ikast, det holder slet ikke.
3. På de 300 km. den er opladet til kan jeg max køre 150 - 160 km.
Det er simpelthen utilfredsstillende, og jeg forventer at Tesla kommer med en løsning meget snart.
CanEl
CanEl Jan 7 '21

@PG47

har du ladet op derhjemme til 100% nogle gange?
hvis ikke, er celler ikke balancerede, som FLP celler skal jævnligt. 

Ice2EV
Ice2EV Jan 7 '21

Min egen erfaring er at Tesla navigation er yderst konservativ.

Da vi kørte til Spanien i sommers på første laaaaangtur, ville den helst lade hver 290-310 km. Idet jeg ikke kendte området og var usikker på om det endte op af bakke inden næste charger, så kørte vi bare efter NAV.

På vejen hjem, valgte vi selv SuC som det passede os istedet for at bare sætte slut destinationen ind. 

Andet eksempel, så var jeg på Fyn og sætte tøserne af på ridelejr i sommers, da jeg vente om ville den absolut foreslå at jeg skulle lade på middelfart. Men efter Spanien, så var jeg mere frisk. Valgte selv Hedensted og ankom stadig med 24 km tilbage.

Så prøv at kig på jeres 10-25 eller 50 km snit, tænk over om de næste 200 km ligner en af disse snit, og benyt den range det valgte snit siger du kan køre. Men husk lige at have 20 km i overskud. 

Skulle de gå helt galt så kan man altid sætte farten væsentlig ned de sidste 20 km.

Men helt enig i der er noget galt med SuC ladeniveau. Om den lader til 99 eller 100% er i mine øjne komplet ligegyldigt.

@PG47 lader den kun til 300, så er der enten sat et max på under faneblad opladning på din APP eller også er der noget galt med bilen. Kontakt straks Tesla.

Hvis der er en gul streg på faneblad opladning på din APP, så sæt fingeren på og træk den til max.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 7 '21
PG47
PG47 Jan 7 '21
Jeg har ikke hjemmelader desværre da jeg bor i lejlighed, men den er sat til 100% opladning, men slår fra ved 70% altså 300 km. og skriver opladning udført, så 100% kan ikke lade sig gøre
Jeg har oprettet en sag hos Tesla
Ice2EV
Ice2EV Jan 7 '21
Quote from PG47 Jeg har ikke hjemmelader desværre da jeg bor i lejlighed, men den er sat til 100% opladning, men slår fra ved 70% altså 300 km. og skriver opladning udført, så 100% kan ikke lade sig gøre
Jeg har oprettet en sag hos Tesla

Jeg havde også noget ladeissue til en start med vores LR. Den blev ladt med naboens 11 Kw UMC, pludselig efter 3 dage ville den ikke acceptere den mere. Den var langsom på SuC(ikke så langsom).

Efter en eller 2 updates, så har den spillet siden.

Håber for dig/jer at det er lignende løsning der dukker op om 20 minutter.  

AMT3
AMT3 Jan 7 '21
Quote from MOS
Citat fra HamSelv

Min nye model 3 oplader med maks 37 kW på en SC og kan ikke engang nå fra KBH til Middelfart på en opladning selv om jeg kører pænt. (Må stoppe i Slagelse på vejen) Suk.

Jeg må stille mig lidt uforstående over for denne påstand om, at en SR+ ikke skulle kunne køre fra Kbh. til Middelfart på en opladning.

Den er opgivet til 440 km WLTP. Min tommelfingerregel siger, at ved normal motorvejsfart skal man gange dette tal med ca. 0,6, så er man rimeligt på den sikre side. SR+ bør i hvert fald kunne køre 250 km på en opladning ved konstant 120 km/h om vinteren ved temperaturer omkring frysepunktet og våd vej.

Fra Kbh. til Middelfart er det vist en blanding af 110 og 130 samt en strækning med 80 km/h pga. vejarbejde, så gennemsnitsfarten kommer næppe over 120.

Min påstand er, at hvis man ikke kan nå fra Kbh. til Middelfart på en opladning, så gør man noget galt. Måske har man ikke ladet den helt op til at starte med. Måske har man ikke forvarmet kabinen med stikket i. Måske kører man for aggressivt eller hurtigere, end hvad der er lovligt osv. Eller måske er man en tøsedreng og tør ikke køre den ned under 5%.

Helt enig.

Jeg forventede ikke 440 km rækkevidde, før jeg købte vores MIC SR+. Selvfølgelig er det ikke en "real-world" situation. Jeg er faktisk overrasket over, at jeg ved 80-90 km / t kørsel har modtaget noget som 360km ud af et 99% opladet batteri (om vinteren og bilen blev opladet udenfor i kulden natten over). Da vi for nylig kørte til Holbæk og tilbage (en rejse på omkring 105km, så halvdelen af ​​rejsen fra KBH til Middelfart), ved hastigheder på 120 km/t i kraftig vind og regn og kolde temperaturer, brugte vi omkring 160km rækkevidde.

Så lige så uvidenskabelig som min analyse er, ville jeg blive overrasket, hvis jeg ikke kunne komme til Middelfart fra KBH i noget vejr med en 99% opladet MIC SR+ med batteri til overs. Så meget negativitet omgiver MIC SR+, og nu tror jeg, jeg bare holder op med at læse. Jeg synes det er fantastisk. Bygningskvalitet er god for mig.

Ja, jeg har hørt SuC-hastigheder er lave, men jeg har endnu ikke brugt en, så jeg ved det ikke. Tesla arbejder på det. Det er et nyt batteri, og de kan godt være forsigtige og foretage forbedringer baseret på brugernes oplevelse. Det har jeg ikke noget imod (selvom nogle af jer gør det). Og måske er min oplevelse af Tesla og dens biler minimal, men jeg vil sige dette: Jeg har kørt mange biler meget langt over hele Europa, og dette er en virkelig fantastisk bil. Jeg foretrækker det frem for min kones lejede top-end Mercedes A-klasse AMG. Jeg oplader Tesla derhjemme, kører hvor jeg skal hen og oplader undervejs, hvis det er hvad jeg skal gøre. Hvis jeg bliver nødt til at vente et stykke tid, tager jeg fat i en kolbe te og lytter til en lydbog på det fantastiske stereoanlæg, mens bilen holder mig varm. Eller gå en tur og se det smukke Danmark. Det koster mig mindre end benzin gjorde, det er sjovere at køre og være inde end nogen anden bil, jeg har kørt.

jramskov
jramskov Jan 8 '21

@PG47: Ja, det lyder da helt galt, hvis det samme er tilfældet for @HamSelv, giver det meget mere mening at han har udfordringer med KBH - Middelfart. Tesla må på banen ASAP og fikse det problem.

HamSelv
HamSelv Jan 8 '21

Min viser mellem 395-415 når den er opladet til maks. Men det er jo ret ubrugeligt når den ikke kører mere end ca 200 km... Og ja jeg har forvarmet bilen med stikket i, opladet til maks, og kører pænt hele vejen netop for at teste batteriets maks rækkevidde.

Jeg elsker stadig bilen som er super fed at kører i. MEN batteriet er noget møg som Tesla burde skamme sig over at sende på markedet før der er styr på det/softwaren! Med mindre en softwareopdatering fikser det hurtigt vil jeg klager over bilen - præcis som jeg ville gøre hvis mit nye TV kun kunne vise tyske kanaler eller vores vaskemaskine ikke kunne vaske på 60 grader. Er altså ikke okay blot at henvise til at det (måske) bliver fikset i fremtiden.

Dejligt der er så mange Teslafans derude - men husk nu at være lidt kristisk som forbruger. Selv Tesla har jo nu erkendt at batteriet ikke virker som det skal - så måske I kan undlade at forsøge at bortforklare batteriproblemerne med at jeg eller andre ikke kan finde ud af at køre bil og ikke har læst ordenligt op på hvordan en el-bil skal køres optimalt :-)

Fakta er at Tesla velvidende har sendt et ufærdigt produkt på markedet! Øv.

jramskov
jramskov Jan 8 '21

@HamSelv: Jeg undskylder hvis nogen af mine indlæg har kunnet læses som et angreb mod dig, det var bestemt ikke intentionen. Mit mål er udelukkende at gøre nye ejere som dig, klogere på bilen.

Jeg er helt enig i at Tesla ikke har gjort det godt nok i dette tilfælde. Nogen hos Tesla må have været klar over dette og det burde de melde ud til alle kunderne, inkl. hvad næste step er og hvornår det kan forventes løst.

MOS
MOS Jan 8 '21

@HamSelv

Jeg beklager også, hvis jeg har virket nedladende eller bedrevidende i min kommentar. Det har ikke været hensigten. Jeg vil som altid gerne hjælpe med min viden, ligesom jeg også er oprigtigt interesseret i at lære nyt om de problemer, folk oplever med deres biler.

Som jeg forstår det, er der 3 forskellige problemer med batteriet:

1. Den lader alt for langsomt.

2. Den kan ikke lade helt op til 100%.

3. Rækkevidden i praksis er skuffende ift. det antal km, den viser i displayet.

Jeg tror, vi skal prøve at behandle de 3 problemer hver for sig, da de ikke nødvendigvis har noget med hinanden at gøre.

Ad 1.

Det er vist ret tydeligt, at LFP batterierne har et generelt problem med at max. ladehastighed er urimeligt lav, særligt ved lave batteritemperaturer. Jeg ved ikke, om problemet skyldes, at den ikke forvarmer batteriet tilstrækkeligt, om det er parametre i BMS'en der begrænser ladehastigheden til noget latterlig lavt ved lave batteritemperaturer eller en kombination. Der spekuleres i, at Tesla har valgt at køre den på den sikre side og har sat parametrene i BMS'en meget konservativt, indtil de får mere erfaring med LFP-batterierne. Man kan så håbe på, der kommer en softwareopdatering, der skruer op for ladehastigheden, for det er sq ikke i orden, at den kun kan lade med 37 kW på en SuC - det tror jeg vist alle kan blive enige om (inkl. Tesla).

Ad 2.

Hvis den kan lade til 98-99% og stopper opladningen der, tror jeg ikke der er noget alvorligt galt med batteriet. Det skyldes sandsynligvis blot ubalance mellem de enkelte celler i batteriet. Når én celle når max. spændingen, stopper opladningen for ikke at overbelaste denne celle. Også selvom de andre celler ikke er fuldt opladet. Det gør, at batteriet ikke kommer helt op på 100%. Løsningen er at prøve at lade det op til 100% nogle gange og lade den stå med ladestikket i efter endt opladning. Det skulle hjælpe med at balancere batteriet over tid.

Hvis den kun lader til 70%, kan det skyldes, at der er en slider i appen eller på skærmen i bilen, der er sat til, at den kun skal lade til 70%. Så skal man bare ændre det og skubbe slideren op til 100%, så burde den lade helt op. Hvis den stadig kun lader til 70%, er jeg bange for, der er noget alvorligt galt med batteriet. Så må man kontakte Tesla.

Ad 3.

Det er velkendt, at elbiler ikke kører så langt som lovet på en opladning, hvilket især gælder om vinteren. Det er lidt det samme for ICE-biler, men opleves typisk som et større problem for elbiler. Det skyldes dels, at rækkevidden er lavere for elbiler, så det samme problem i en ICE-bil er ikke så stort, når rækkevidden i langt de fleste tilfælde er tilstrækkelig, ellers kan man på 5 min. tanke den op igen. Dels så er elbiler i udgangspunktet langt mere effektive, hvilket gør, at ufavorable kørselsforhold som motorvejsfart, tung speederfod, lave temperaturer, våde veje, modvind osv. påvirker forbruget relativt mere end for en ICE-bil.

For at finde ud af, om problemet er selve bilen, køreforholdene eller manden bag rattet, er vi nok nødt til at nørde lidt med tallene. Hvis bilen viser omkring 400 km i displayet, når den er ladet helt op, så tyder det umiddelbart på, at batteriet er fint og som det skal være. Men man skal huske på, at km-visning altid er en form for elastik i metermål, for hvor langt bilen reelt kan køre, kommer an på så meget, og km-visningen kan nemt manipuleres med softwareændringer osv. Det afgørende at tjekke er, hvad energikapaciteten er på batteriet. Hvis du ikke har ScanMyTesla eller lignende udstyr, hvor du kan udlæse tallene, så kan du nemt lave et tjek vha. energy-appen på skærmen i bilen. Bilen skal helst være ladet godt op til en høj SoC for at minimere fejlen ved denne metode. Vælg fanebladet forbrug. Vælg knappen gennemsnit. På højre og venstre side af grafen står der tal for hhv. gennemsnitsforbrug i Wh/km og estimeret rækkevidde i km. Ved at gange de to tal sammen, får man den aktuelle energikapacitet på batteriet i Wh. Divider dette tal med 1000 for at få det i kWh. Divider med den aktuelle SoC på batteriet for at få den fulde batterikapacitet ved 100%. F.eks. hvis SoC er 85%, så divider med 0,85. Den fulde energikapacitet på batteriet kan så sammenlignes med de officielle tal for, hvor meget kapacitet, batteriet bør have. Du må meget gerne poste dine tal her, så er der sikkert nogen, der kan kommentere på resultatet.

Hvis batterikapaciteten også ser ud til at være i orden, så kan man gå videre og tjekke bilens forbrug. Hvis du kører en lang tur uden pauser, så kan du aflæse i bilen, hvor mange kWh, den har brugt. Det kan du så sammenholde med, hvor mange % du har brugt på batteriet og se, om det stemmer nogenlunde med dit estimat af den fulde batterikapacitet. Hvis du kører hurtigt, vil der typisk være noget tab pga. intern modstand i batteriet, så du skal ikke regne med at kunne hive den fulde kapacitet ud i praksis. Regn med 1-5% tab i batteriet alt efter forholdene. Vær opmærksom på, at bilens visning af brugte kWh kun tæller ved kørsel. Dvs. hvis du holder parkeret eller bilen står i Neutral, så tæller den ikke - heller ikke selvom man sikkert bruger en del energi fra batteriet på at varme bilen op. Det er der mange, der bliver snydt af. Og det er relativt meget energi, der "forsvinder" på den konto, hvis man kører mange småture og bruger forvarmning.

Du kan også tjekke dit gennemsnitsforbrug i Wh/km. Hvis det er meget højt (pga. høj motorvejsfart, aggressiv kørestil, koldt og vådt vejr osv.), så kan det måske forklare den korte rækkevidde. Det kan også være noget med selve bilen. Kørsel med tagbagagebærer, tagboks, cykler, overlæs m.m. er åbenlyst faktorer, der påvirker forbruget. Nogle folk piller aero-kapslerne af hjulene, hvilket forringer aerodynamikken. Større hjul har typisk højere rullemodstand. For lavt dæktryk ligeså. Det kan også være, at hjulene ikke sporer rigtigt. Det skal man få ordnet, da det ikke kun går ud over forbrug og rækkevidde, men dækkene bliver også meget hurtigt slidt.

Hvis du finder ud af mere og får nørdet lidt med nogle tal, så post dem gerne her. Der er mange, der er interesserede i nogle konkrete resultater.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 8 '21
HamSelv
HamSelv Jan 8 '21

@jramskov & MOS Tak for jeres gode svar :-) Jeg skal også beklage hvis mit indlæg virkede surt. Jeg synes faktisk der er en super fin tone herinde - og sætter stor pris på at kunne trække på andres erfaringer da jeg selv er helt ny el-bilejer. 

Jeg tester bilen på en SC igen i weekenden og skriver herinde når jeg har resultatet. Den lave SC-hastighed er helt klart det største problem for mig med batteriet så krydser fingrer for at opdateringerne har hjulpet...  Go' fredag

T3S7A
T3S7A Jan 8 '21

Hamselv, hvor i landet bor du? 

AMT3
AMT3 Jan 8 '21
Quote from MOS

@HamSelv

Jeg beklager også, hvis jeg har virket nedladende eller bedrevidende i min kommentar. Det har ikke været hensigten. Jeg vil som altid gerne hjælpe med min viden, ligesom jeg også er oprigtigt interesseret i at lære nyt om de problemer, folk oplever med deres biler.

Som jeg forstår det, er der 3 forskellige problemer med batteriet:

1. Den lader alt for langsomt.

2. Den kan ikke lade helt op til 100%.

3. Rækkevidden i praksis er skuffende ift. det antal km, den viser i displayet.

Jeg tror, vi skal prøve at behandle de 3 problemer hver for sig, da de ikke nødvendigvis har noget med hinanden at gøre.

Ad 1.

Det er vist ret tydeligt, at LFP batterierne har et generelt problem med at max. ladehastighed er urimeligt lav, særligt ved lave batteritemperaturer. Jeg ved ikke, om problemet skyldes, at den ikke forvarmer batteriet tilstrækkeligt, om det er parametre i BMS'en der begrænser ladehastigheden til noget latterlig lavt ved lave batteritemperaturer eller en kombination. Der spekuleres i, at Tesla har valgt at køre den på den sikre side og har sat parametrene i BMS'en meget konservativt, indtil de får mere erfaring med LFP-batterierne. Man kan så håbe på, der kommer en softwareopdatering, der skruer op for ladehastigheden, for det er sq ikke i orden, at den kun kan lade med 37 kW på en SuC - det tror jeg vist alle kan blive enige om (inkl. Tesla).

Ad 2.

Hvis den kan lade til 98-99% og stopper opladningen der, tror jeg ikke der er noget alvorligt galt med batteriet. Det skyldes sandsynligvis blot ubalance mellem de enkelte celler i batteriet. Når én celle når max. spændingen, stopper opladningen for ikke at overbelaste denne celle. Også selvom de andre celler ikke er fuldt opladet. Det gør, at batteriet ikke kommer helt op på 100%. Løsningen er at prøve at lade det op til 100% nogle gange og lade den stå med ladestikket i efter endt opladning. Det skulle hjælpe med at balancere batteriet over tid.

Hvis den kun lader til 70%, kan det skyldes, at der er en slider i appen eller på skærmen i bilen, der er sat til, at den kun skal lade til 70%. Så skal man bare ændre det og skubbe slideren op til 100%, så burde den lade helt op. Hvis den stadig kun lader til 70%, er jeg bange for, der er noget alvorligt galt med batteriet. Så må man kontakte Tesla.

Ad 3.

Det er velkendt, at elbiler ikke kører så langt som lovet på en opladning, hvilket især gælder om vinteren. Det er lidt det samme for ICE-biler, men opleves typisk som et større problem for elbiler. Det skyldes dels, at rækkevidden er lavere for elbiler, så det samme problem i en ICE-bil er ikke så stort, når rækkevidden i langt de fleste tilfælde er tilstrækkelig, ellers kan man på 5 min. tanke den op igen. Dels så er elbiler i udgangspunktet langt mere effektive, hvilket gør, at ufavorable kørselsforhold som motorvejsfart, tung speederfod, lave temperaturer, våde veje, modvind osv. påvirker forbruget relativt mere end for en ICE-bil.

For at finde ud af, om problemet er selve bilen, køreforholdene eller manden bag rattet, er vi nok nødt til at nørde lidt med tallene. Hvis bilen viser omkring 400 km i displayet, når den er ladet helt op, så tyder det umiddelbart på, at batteriet er fint og som det skal være. Men man skal huske på, at km-visning altid er en form for elastik i metermål, for hvor langt bilen reelt kan køre, kommer an på så meget, og km-visningen kan nemt manipuleres med softwareændringer osv. Det afgørende at tjekke er, hvad energikapaciteten er på batteriet. Hvis du ikke har ScanMyTesla eller lignende udstyr, hvor du kan udlæse tallene, så kan du nemt lave et tjek vha. energy-appen på skærmen i bilen. Bilen skal helst være ladet godt op til en høj SoC for at minimere fejlen ved denne metode. Vælg fanebladet forbrug. Vælg knappen gennemsnit. På højre og venstre side af grafen står der tal for hhv. gennemsnitsforbrug i Wh/km og estimeret rækkevidde i km. Ved at gange de to tal sammen, får man den aktuelle energikapacitet på batteriet i Wh. Divider dette tal med 1000 for at få det i kWh. Divider med den aktuelle SoC på batteriet for at få den fulde batterikapacitet ved 100%. F.eks. hvis SoC er 85%, så divider med 0,85. Den fulde energikapacitet på batteriet kan så sammenlignes med de officielle tal for, hvor meget kapacitet, batteriet bør have. Du må meget gerne poste dine tal her, så er der sikkert nogen, der kan kommentere på resultatet.

Hvis batterikapaciteten også ser ud til at være i orden, så kan man gå videre og tjekke bilens forbrug. Hvis du kører en lang tur uden pauser, så kan du aflæse i bilen, hvor mange kWh, den har brugt. Det kan du så sammenholde med, hvor mange % du har brugt på batteriet og se, om det stemmer nogenlunde med dit estimat af den fulde batterikapacitet. Hvis du kører hurtigt, vil der typisk være noget tab pga. intern modstand i batteriet, så du skal ikke regne med at kunne hive den fulde kapacitet ud i praksis. Regn med 1-5% tab i batteriet alt efter forholdene. Vær opmærksom på, at bilens visning af brugte kWh kun tæller ved kørsel. Dvs. hvis du holder parkeret eller bilen står i Neutral, så tæller den ikke - heller ikke selvom man sikkert bruger en del energi fra batteriet på at varme bilen op. Det er der mange, der bliver snydt af. Og det er relativt meget energi, der "forsvinder" på den konto, hvis man kører mange småture og bruger forvarmning.

Du kan også tjekke dit gennemsnitsforbrug i Wh/km. Hvis det er meget højt (pga. høj motorvejsfart, aggressiv kørestil, koldt og vådt vejr osv.), så kan det måske forklare den korte rækkevidde. Det kan også være noget med selve bilen. Kørsel med tagbagagebærer, tagboks, cykler, overlæs m.m. er åbenlyst faktorer, der påvirker forbruget. Nogle folk piller aero-kapslerne af hjulene, hvilket forringer aerodynamikken. Større hjul har typisk højere rullemodstand. For lavt dæktryk ligeså. Det kan også være, at hjulene ikke sporer rigtigt. Det skal man få ordnet, da det ikke kun går ud over forbrug og rækkevidde, men dækkene bliver også meget hurtigt slidt.

Hvis du finder ud af mere og får nørdet lidt med nogle tal, så post dem gerne her. Der er mange, der er interesserede i nogle konkrete resultater.

Dette interesserer mig, så her er mine resultater for min 2021 LR AWD, med 200 km på kilometertælleren og med 25km og 50 km gennemsnit for at få det mest repræsentative resultat. Batteriet er i øjeblikket på 85%. Jeg kan gøre det igen, når det er 100%, hvis det er nødvendigt, men jeg oplader normalt kun 90%. Ved 100% antyder det en "rated" rækkevidde på 542 km (langt under de annoncerede 580 km som forventet). 

De fleste af mine sidste 50 km har involveret nogle 80-90 km / t kørsel og en masser af kolde, korte kørsel rundt i byen med stop og start.

Begge beregninger giver mig en ru batterikapacitet på 74,6 kW. Til "usable" batteri lyder det godt for mig.

Forummets indlæg er redigeret af AMT3 Jan 8 '21
MOS
MOS Jan 8 '21

@AMT3

Det er egentlig lige meget, om du bruger tallene for de seneste 10, 25 eller 50 km. Det burde give samme resultat, når du gange tallene sammen (bortset fra afrundingsfejl).

Det er dog vigtigt, at SoC er høj for at undgå for stor afrundingsfejl. Hvis SoC er 100%, så er afrundingsfejlen max. 1%. Hvis SoC er 50% er fejlen max. 2% og ved lavere SoC går fejlen asymptotisk mod uendelig.

En usable batterikapacitet på 74,6 kWh (ikke kW) lyder helt fint for en LR. En rated rækkevidde på 542 km vist i displayet ved 100% opladning ser også helt rigtigt ud. Men husk at de annoncerede 580 km rækkevidde er opgivet efter WLTP-standarden, som er en standardiseret test. WLTP har intet med virkeligheden at gøre og heller ikke det, der vises i displayet, så du kan ikke sammenligne WLTP med rated km vist i displayet. Rated km rækkevidde er som nævnt flere andre steder beregnet ud fra et fast gennemsnitsforbrug (en konstant), som Tesla har fastsat. Jeg mener, at dette gennemsnitsforbruget er fastsat, så det svarer til den amerikanske EPA-standard. Det er ikke det samme gennemsnitsforbrug som fra WLTP-testen og sikkert heller ikke det gennemsnitsforbrug, som du har i praksis.

EPA = Rimelig realistisk, hvis man kører nogenlunde normalt/pænt (blandet kørsel) og klimaet ikke er ekstremt. Mange kan endda overgå dette under gunstige kørselsforhold.

WLTP = Nok lidt optimistisk og de fleste vil opleve, at man skal køre rimelig pænt/langsomt for at komme i nærheden af disse tal. Specielt om vinteren kan det være næsten umuligt, medmindre man kører decideret øko-kørsel.

NEDC = Not Even Damn Close. For at opnå disse tal, skal det være høj sol og sommer, medvind, helst lidt ned ad bakke og/eller liggende i læ efter en lastbil med max 90 km/h. Tapede panel gaps, hårdt pumpede hjul, sidespejle klappet ind, slukkede lygter, uden A/C, kabinevarme osv. og radioen slukket hjælper også lidt i den rigtige retning. Men kort sagt: Helt urealistisk i praksis for de fleste.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »