Det er den sikkert, men det tager jeg mig ikke af. Det gælder om at have de lange briller på. Over en 4 årig periode er der historisk set ingen der har tabt på at investere i bitcoin, og dette gælder også fremtidigt. Dette er bitcoins dna.
Det er den sikkert, men det tager jeg mig ikke af. Det gælder om at have de lange briller på. Over en 4 årig periode er der historisk set ingen der har tabt på at investere i bitcoin, og dette gælder også fremtidigt. Dette er bitcoins dna.
Martin har en pointe
Det er high risk og pyramidespil, selvom gustavsfar mener noget andet.
Det er vi nok uenige om :-)
Men at det er et gigantisk miljø svineri som ikke er nødvendigt for at verden kommer fremad, er lidt svært at tale sig ud af.
Derimod er internettet noget vi alle har glæde af.
Fuldstændigt vanvittigt at gigantiske serverfarme står 24-7-365 og brænder kW af for at gætte checksummer i et computerprogram mens kloden er ved at brænde op, tørken breder sig og isen smelter. Et bevis på at verden er gået amok, og at krudtet bruges på det HELT forkerte.
Ja der er mange meninger og holdninger og hurra for det. Er værd at bide mærke i at mere end halvdelen af miningen af btc i dag foregår vha. vedvarende energi og denne andel øges hele tiden.
Men hvad hjælper det at andelen af vedvarende energi øges, hvis den totale mængde af fossil energi til at mine bitcoins øges? Som bekendt bliver det sværere og sværere og kræver mere regnekraft for hver bitcoin, der bliver minet, så man må forvente, at der skal bruges stadig mere energi. Det er energi, som kunne være anvendt til langt mere nødvendige og konstruktive formål. Så ja, jeg melder mig også på holdet, der mener, det er vanvittigt at brænde groteske mængder energi af i kæmpe computerfarme her i disse tider, hvor verdens største problem er global opvarmning og det næststørste problem er energikrisen/at blive uafhængig af russisk energi. Der eksisterer mere end rigelige mængder bitcoins allerede, eftersom de kan deles i uendeligt små dele. Eneste grund til at mine flere bitcoins er at skabe profit på andres bekostning ved at skabe en kunstig form for inflation.
Det er nu engang sådan det er. Var nok heller ikke gået ind i investeringen i dag. Købte stort set alle mine bitcoins i 2016/2017.
Dejligt at debatten har lidt puls.
Og ja, nye valuta- og betalingssystemer har en miljøpåvirkning; Ligesom alt andet har det. Men hvad med de eksisterende valuta- og betalingssystemer - er de miljøneutrale? Eller er det bare nemmere at kaste sig frådende over kryptovaluterne og fordømme alt nyt?
Tjah, jeg ved det ikke - og når jeg ikke ved det, så er jeg nok lidt påpasseligt med at fordømme eller udskamme nye teknologi.
...og fordømme alt nyt? ...
Den grundlæggende problemstilling er at kryptovaluta i deres grundprincip kræver stadig stigende beregninger, både ved brug og ved "udstedelse".
Dermed vil deres elforbrug og direkte eller indirekte miljøpåvirkning kun være stigende.
Tjah, jeg ved det ikke - og når jeg ikke ved det, så er jeg nok lidt påpasseligt med at fordømme eller udskamme nye teknologi.
Det er ikke teknologien - i det tilfælde blockchain - der udskammes og fordømmes, det er anvendelsen af teknologien. Der er mange gode anvendelsesmuligheder for blockchain teknologien, men med kryptovaluta blandes denne teknologi med nogle principper der har nogle uheldige miljømæssige og menneskelige konsekvenser.
Ingen kan jo vide alt.
Så meget er jo baseret på hvad vi læser, men med en hvis skepsis / filter selvfølgelig.
Men hvis vi går ud fra hvad Selsoe skriver om 180.000 eller 1.800.000 visa transaktioner pr. bitcoin transaktion.
Er det så noget der passer?
I så fald kan det godt være at der kræves betydeligt færre ressourcer end at mine som Burns skriver.
Men stadig enormt meget pr. transaktion.
Kan det virkelig være rigtigt, at én enkelt bitcoin transaktion koster næsten 1,5 MWh energi? Det lyder helt absurd højt. Det er samme energimængde som der går til at lade min Tesla helt op 20 gange. Med den mængde energi kan jeg køre helt til Nordkapp og tilbage igen og så videre hele vejen ned til Gibraltar! For sølle én bitcoin transaktion?! Det er jo nærmest ufatteligt. Hvis jeg skulle gennemføre alle mine betalinger og transaktioner i bitcoins, så ville jeg altså sådan rundt rundt regnet 1000-doble mit klimaaftryk. Hmm...
Jeg håber da virkelig, der er en 10'er potens fejl og at kommaet skal rykkes 6 pladser til den rigtige side, så det bliver mWh i stedet for MWh. For ellers er det da jordens største energisvineri.
Hvem betaler i øvrigt for det groteske energiforbrug? 1,5 MWh koster med dagens elpriser inkl. afgifter osv. i nærheden af 5000 kr. Hvis jeg selv skulle betale den fulde pris for alle mine transaktioner, så ville det jo løbe op i adskillige millioner hvert eneste år. Sindsygt!!
Jeg betragter som udgangspunkt den traditionelle banksektor som olieindustriens trolls når det kommer til elbiler. Der kan findes uanede mængder af manipulerende og misvisende udsagn på nettet. Ved næste generation af bitcointransaktioner forholder det sig væsentligt anderledesenergimæssigt med lightning network https://medium.com/sazmining/the-lightning-networks-energy-use-875b15709214
The real truth ...
Mærkelig video som forudsætter at bitcoin mining kan/ønsker at køre kun når der er "overskudsstrøm", og som anbefaler at vi skal lovmæssigt tvinge bitcoin mining til at benytte vedvarende energi.
Videoen omhandler ikke det enorme misforhold mellem forbrugt energi vs samfundsmæssig nytte.
The real truth about bitcoin energy usage.https://youtu.be/xoEId1UEsG4
Der er vel altid nogle kilde kritiske klokker der skal ringe når nogle påstår at de har 'the real truth' :-)