Loading...
dk

Opladning: Sammenhæng mellem kW og A | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen Mar 15

Lidt forhistorie... 

Vores ejerforenings (med 112 rækkehuse) el installationer er sat op sådan at 10 huse deler 60A.

Der var lidt debat i bestyrelsen, da jeg, som den første fik sat min 11kW 3x16A lader op. I praksis har det også vist sig at der aldrig har været problemer. Lader 99% om natten og oftest justeret ned til 5-10A - det er rigeligt til daglig kørselsbehov. Kører Model 3 LR.

En måned efter jeg satte laderen op kom formanden forbi og spurgte om ikke jeg ville stille op som formand (for han havde mistet lysten til det). Et par uger efter blev jeg på generalforsamling valgt som formand... Nu 7-8 måneder senere er enkelte begyndt at spørge vedr ladere til elbiler. Som formand + den eneste elbil+lader prøver jeg at svare så godt jeg kan. I sin tid researchede jeg kun efter opladning til Model 3. Så har ikke sat mig så grundigt ind i resten af markedet.

Jeg regner med at lave en standardskrivelse som smides på foreningens hjemmeside. Her kan der fx være generelle anbefalinger i forhold til vores, indtil videre, "situation" med de delte 60A. Det skal blandt andet være noget om god ladestil (lad helst om natten). Noget andet jeg gerne ville anbefale var at, hvis muligt, gå efter elbiler med justerbar ladeeffekt.

Spørgsmål:

1) Jeg går ud fra det som hovedregel er bilen der sætter grænsen for om der justeres til reduceret ladeeffekt? Der er vel ikke så mange hjemmeladere hvor man kan justere på denne - og hvor bilen godkender dette.

2) l Model 3 opladningsmenuen, står der (såvidt jeg husker) at jeg ved opladning på fx 5-6kW benytter ca. 7-8A. Læser at en del hybrider og elbiler lader på AC med 3,6 eller 7,2 kW. Betyder dette at de så reelt kun benytter 5-10A ved opladning, eller snydes jeg ved det tekniske i at de fleste af disse kun oplader på 1 fase, og derved reelt bruger de fulde 16A ved denne lave effekt.

3) Er der andre elbiler på markedet hvor man kan justere AC ladeeffekten? Måske er det en helt normal ting eller også har de fabrikanter der kun tilbyder biler med 3,6-7,2 kW AC opladning ikke gidet rode med hardware/software delen til at justere AC ladestyrke?

MOS
MOS Mar 15

FDEL har en vejledning med masser af god info til boligforeninger. Den er et kig værd.

https://fdel.dk/wp-content/uploads/2020/04/Vejledning-til-boligforeninger-2020-03-31.docx-2.pdf

1) Det er altid mindste fællesnævner, der bestemmer ladeeffekten. Man kan ikke lade en bil hurtigere end bilen selv tillader, heller ikke selvom man har en hurtig ladeboks. Bilen kan heller ikke trække mere strøm, hvis ladeboksen har en begrænsning.

Der er flere ladebokse, hvor man kan indstille max. ladestrøm. F.eks. kan Teslas ladeboks indstilles til flere strømstyrker, men det er vist lidt bøvlet, så nok kun noget man indstiller én gang ifm. installation af ladeboksen, så ladestrømmen passer til resten af elinstallationen. Jeg har selv haft en ældre Ratio ladeboks. På den kunne man nemt indstille ladestrømmen til 6, 10 eller 16 A vha. en knap på fronten. Der er sikkert flere andre, der har lignende funktion. Der findes også mobilladere og endda ladekabler, hvor man kan indstille ladestrømmen.

2) Tesla og en del andre elbiler lader på 3 faser, typisk 11 kW svarende til 3*16 A. Hvis man f.eks. skruer ned til 8 A, går effekten tilsvarende ned til ca. 5,5 kW. Nogle (typisk billige elbiler samt PHEV) lader kun på én fase. 3,7 kW er opladning på én fase med 16 A. 7,2 kW er typisk også opladning på én fase. Men da man i DK som regel ikke kan/må trække så meget strøm på kun én fase, så bruger man i stedet en særlig ladeboks, som tager strøm fra 2 faser og lægger sammen i én fase med (næsten) den dobbelte strømstyrke. Det er ikke en super elegant løsning, da der er noget energitab i den proces og så har disse ladebokse en tendens til at have en træls hyletone.

3) I en Tesla kan man som bekendt indstille max. ladestrøm. Jeg er faktisk ikke klar over, om man også kan det i andre elbiler. Men jeg vil tro, at de fleste elbiler/PHEV, hvor man ikke kan indstille ladestrømmen, i stedet har denne funktion indbygget i den medfølgende mobillader/nødlader/mormorlader eller hvad man nu kalder dem.

Generelt tip: Hvis der er flere elbiler, der skal lade på samme tid, så kan det være en idé at koble faserne forskudt på de enkelte ladebokse. F.eks. har ladeboks 1 koblet fase 1 på fase 1, fase 2 på fase 2 og fase 3 på fase 3. Ladeboks 2 har så forskudt faserne, så fase 1 er koblet på fase 2, fase 2 på fase 3 og fase 3 på fase 1. Ladeboks 3 er så tilsvarende yderligere forskudt. På den måde, hvis der kommer 3 elbiler, der alle kun lader på én fase (hvilket er fase 1), så vil de reelt trække strøm på hver sin fase, fordi de er koblet forskelligt til nettet. På den måde får man fordelt strømmen på faserne og man mindsker risikoen for at overbelaste en enkelt af faserne.

Der er intet i vejen for på den måde at forskyde faserne. I værste fald, hvis man ved en fejl kommer til at fordele faserne i omvendt rækkefølge, vil en gammeldags elmaskine, der er deltakoblet, køre baglæns. Og så kan man altid bruge et kraftstik med fasevender. Men i stort set alle andre tilfælde vil det ikke have nogen praktisk betydning, udover at man bedre kan fordele strømmen på de enkelte faser.

Skal det være lidt mere avanceret, så hedder det statisk eller dynamisk lastbalancering, hvilket man kan læse lidt mere om i FDELs vejledning. Statisk lastbalancering er, at ladeboksene automatisk skruer ned for ladestrømmen og fordeler den, hvis flere biler er sat til opladning samtidig. Dynamisk lastbalancering er, at ladeboksene tjekker, hvor meget strøm, der ellers bliver brugt i husene og om nødvendigt regulerer ladestrømmen ned eller stopper opladningen midlertidigt, hvis der f.eks. er stort forbrug omkring kogespidsen. Der er efterhånden en del ladebokse, der understøtter disse teknologier.

Det er min vurdering, at med dynamisk lastbalancering vil man i næsten alle tilfælde fint kunne klare sig uden at udvide installationen med flere Ampere, selv med mange elbiler, der lader på samme tid. Bilerne vil bare ikke kunne lade med fuld skrald lige midt i kogespidsen og sikkert heller ikke, hvis mange elbiler lader på samme tid. Da vil de automatisk lade langsommere, så man holder sig inden for max. antal Ampere, som installationen kan levere. Senere på natten, når folk er færdige med at spise og er gået i seng, er der mere plads til at skrue op for elbilerne. Og da de fleste ikke kører 500 km hver dag og skal lade deres 100 kWh batteri helt op hver nat, så bør det ikke være noget problem at få alle bilerne klar til næste morgen.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 15
jonsiii
jonsiii Mar 15

De havde også en god artikel:

https://fdel.dk/boligforening-paa-frederiksberg-har-forberedt-sig-til-elbilerne/

Her haves 400 A til rådighed for 73 ejerlejligheder. Peak er på ca. 200 A mellem kl. 17-20. Altså knap 3 A i snit pr. lejlighed.

Overfører vi til 10 huse / 60 A, så er et gæt at du har en belastning på 30 A i peak mellem kl. 17-20. Så peak + 2 biler kan liiiige lade sig gøre. Om natten kan 3-4 biler være muligt. Drosles ned til fx 8 A (hvis bilen og/eller boksen kan), så er der dobbelt plads.

Spørgsmålet er, om netselskabet "skal" gøre noget, eller om det er jeres eget problem? Har I et fælles målerskab, hvor ejerforeningen betaler for det hele, og så uddeles regninger via bimålere? Vi diskuturer lidt frem og tilbage på ing.dk også:

https://ing.dk/artikel/noglen-elbilen-ligger-laderet-alle-danskere-244708#comment-1012709

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Mar 15
cth
cth Mar 15

1. teslas ladeboks kan justeres ved en "drejeknap" inde i laderen.

Ja kræver man slukker strømmen (bør man) og tager front af og skruer inderlåg af.

men ikke specielt svært.

Er det normalt at der "kun" er 60 AMP til 10 huse?

Jeg ville ikke blive populær når jeg trækker 24 AMP til teslaen som jeg gør nu :-)

canel
canel Mar 15

jeg bor i et område udstykket i 1975.
der ligger en trafo i min baghave som forsyner ca. 25 husstande, med 250A afgang.
dette giver 10A til hver. jeg har dog flere gange brugt 35A, hvis bilen skulle fyldes i en fart, og det har ikke givet problemer. Om natten er forbruget lille, så hver anden husstand kunne trække 16A, hvis de havde elbil.
"60A" - det lyder rigtigt at samtidigtsfaktoren er ca. 5-6A for lejligheder/rækkehuse, og 10A for villaer.
sådan en 60A sikring kan bære 70A i meget lang tid, og 80A mellem 0,5-0,8 time.

cth
cth Mar 15

Måske er det bare mig der ikke helt forstår det...

På min 50'er villa vej er der vist 25 AMP mastesikring. Jeg har selv 35 AMP.

Men som min elektriker siger

" da de gravede kablerne ned, var der ikke styr på noget som helst og der blev brugt 25 og 35 mastesikringer alt efter hvad de havde for hånden"

Men hvad skal jeg forvente at vejen har samlet, hvis jeg skal sammenligne? :-)

Måske svært at svare på... kan man se det nogen steder?

Er der en standard?

Men uanset hvad så tænker jeg at hvis hver anden skal have elbil, så vil det give problemer.

Er der egentlig nogen der tænker på det?

Forummets indlæg er redigeret af cth Mar 15
HrMogensen
HrMogensen Mar 15

Kære alle!

Tusind tak for de fine svar (selvfølgelig især det lange fra MOS).

Jeg er helt med på at det er "mindste fællesnævner" der sætter grænsen. Det jeg mente var om nogle opladere kunne justeres eller om det kun typisk via bilen (som ved mit hjemme setup) at det kunne lade sig gøre.

Lige det med lastbalancering tror jeg, indtil videre, ikke bliver relevant for os. Det kræver, såvidt jeg har forstået, at laderne er en del af samme netværk (altså at de er direkte kablet sammen). Indtil videre bliver det enkelte hjemmeladere der vil poppe op hist og pist i ejerforeningen. På et tidspunkt vil det blive interessant at etablere et mindre fælles ladenetværk (måske 4-8 ladere) for dem der ikke har mulighed for at trække strøm fra huset. Det er et stort rod med blandede korte og lange forhaver. Nogle holder 10 meter fra huset og andre 4x så meget. 

canel
canel Mar 15

Citat fra cth

det er som jeg skrev ca. 10A pr husstand, som alle kan bruge samtidigt. de 25A eller 35A er din beskyttelse af din stikledning. d.v.s. at du kan trække 35A (max 40A i længere tid) forudsat at de andre bruger mindre end 10A.
dette er ikke et problem i det daglige, for alle får det de har brug for.
elnettet bliver så også testet 1 gang om året, 24/12 kl. 18 som er det højeste forbrug på året. 

HrMogensen
HrMogensen Mar 15

Citat fra canel

elnettet bliver så også testet 1 gang om året, 24/12 kl. 18 som er det højeste forbrug på året. 

Ja sørg nu for at have ladet bilen op INDEN alle ovne, kogeplader og komfurer brages igang... :)  

Metguy2000
Metguy2000 Mar 15

Der er en fin artikel på videnskab.dk https://videnskab.dk/teknologi-innovation/elnettet-kan-forsyne-mange-flere-elbiler-end-hidtil-antaget som baserer sig på data indsamlet af Nissan. 
Ikke direkte møntet på en ejerforening, men alligevel interessant.

Forummets indlæg er redigeret af Metguy2000 Mar 15
HrMogensen
HrMogensen Mar 15

Citat fra MOS

2) ... 3,7 kW er opladning på én fase med 16 A. 7,2 kW er typisk også opladning på én fase. Men da man i DK som regel ikke kan/må trække så meget strøm på kun én fase, så bruger man i stedet en særlig ladeboks, som tager strøm fra 2 faser og lægger sammen i én fase med (næsten) den dobbelte strømstyrke. Det er ikke en super elegant løsning, da der er noget energitab i den proces og så har disse ladebokse en tendens til at have en træls hyletone...

Usikker på om en faset ladning på 3,7 kW betyder at denne elbil så maksimalt ville spære få ampere eller om jeg bare skal regne med det er ineffektivt med hele 16A? 

Det bliver HELT sikkert en del af anbefalingerne at undgå opladere der hyler og chikanerer naboerne (selvfølgelig beskrevet med mere teknisk snilde).

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Mar 15
cth
cth Mar 15
Citat fra canel

Citat fra cth

det er som jeg skrev ca. 10A pr husstand, som alle kan bruge samtidigt. de 25A eller 35A er din beskyttelse af din stikledning. d.v.s. at du kan trække 35A (max 40A i længere tid) forudsat at de andre bruger mindre end 10A.
dette er ikke et problem i det daglige, for alle får det de har brug for.

Ok forstået...
Faktisk ved jeg ikke hvad vi på min vej har rådighed over.
Men i princippet måske ikke mere end I har.
Hvis vejen har 26 huse og der er 260 amp til rådighed, så er det jo det samme som jer. 10 til hver.
Men kan man se nogen steder hvor belastet ens område er?
For der er jo ikke nogen der registrerer hvis der pludselig er 20 der køber elbil.
Eller hvordan styrer radius det?
canel
canel Mar 15

jeg tror det foregår på samme måde som her på fastlandet.
alle trafoer er fjernaflæst enten via fiber eller hf signal gennem elnettet.
det overordnede net bliver koblet ind og ud på samme måde, fra centralt sted, vistnok i trekantområdet.
faktisk kan de via din elmåler slukke for din installation, hvis du ikke betaler, uden at komme til dit hus.
de nye målere, har indbygget kontaktor, som kan fjernstyres.
hvis du går ind på nordpoll: https://www.nordpoolgroup.com/maps/#/nordic   kan du se el flow mellem landene.
på samme måde kan de se flow på lokalt niveau, og ved hvornår noget er overbelastet.
men det drejer sig ikke om en bestemt strøm, men om at holde temperaturen nede på kabel og trafo mm. derfor kan det belastes mere om vinteren end om sommeren. men el behovet er også størst om vinteren

Forummets indlæg er redigeret af canel Mar 15
MOS
MOS Mar 15
Citat fra HrMogensen

Citat fra MOS

2) ... 3,7 kW er opladning på én fase med 16 A. 7,2 kW er typisk også opladning på én fase. Men da man i DK som regel ikke kan/må trække så meget strøm på kun én fase, så bruger man i stedet en særlig ladeboks, som tager strøm fra 2 faser og lægger sammen i én fase med (næsten) den dobbelte strømstyrke. Det er ikke en super elegant løsning, da der er noget energitab i den proces og så har disse ladebokse en tendens til at have en træls hyletone...

Usikker på om en faset ladning på 3,7 kW betyder at denne elbil så maksimalt ville spære få ampere eller om jeg bare skal regne med det er ineffektivt med hele 16A? 

Det bliver HELT sikkert en del af anbefalingerne at undgå opladere der hyler og chikanerer naboerne (selvfølgelig beskrevet med mere teknisk snilde).

De 3,7 kW svarer til 16 A på én fase. Dvs. den belaster den ene fase lige så meget som en anden elbil, der lader med 11 kW. Den anden elbil belaster bare alle 3 faser med 16 A. Det ene er ca. lige så effektivt som det andet. Men hvis elbilen kun trækker strøm på den ene fase, så er der jo stadig plads på de andre to faser, hvilket man så kan udnytte til at lade andre elbiler.

De 7,2 kW svarer til, at den specielle "hyle-ladeboks" trækker 16 A på to faser og lægger dem sammen til knap 32 A på én fase, som så sendes til elbilen. Det er smart, fordi elbiler, som kun kan lade på én fase, således kan lade med højere strømstyrke og dermed højere effekt. Ulempen er, at det kræver en særlig ladeboks, lidt ekstra energitab i konverteringen og så naturligvis hyletonen. Der vil stadig være plads på fase 3, som ikke benyttes.

Bianco
Bianco Mar 16
Quote from MOS... De 7,2 kW svarer til, at den specielle "hyle-ladeboks" trækker 16 A på to faser og lægger dem sammen til knap 32 A på én fase...

Jeg har muligvis hørt om nogen der installerede (3*) 32 A ladebox, og så bare ladede på den ene fase. 

jonsiii
jonsiii Mar 16

25. maj kl 20 - Gratis online-kursus: Opladning i boligorganisationer set med forbrugerøjne

Bor du i en boligforening, der skal forberede sig til fremtiden med elbiler? Så er dette gratis og åbne online-kursus noget for dig:

Hvordan tackler boligorganisationer opsætning af ladeinfrastruktur til elbiler?
Hvordan afregnes for strømmen?
Behøver organisationen en operatør?
Og hvordan er det lige med vedtægterne?

Hør mere om hvilke ladeløsninger, der findes på markedet, hvilke udfordringer man kan løbe ind i og få gode råd til den mest konstruktive beslutningsproces i organisationen.

Vært: Elbilforeningens bestyrelsesmedlem, civilingeniør Mads Aarup.

Det kunne være noget?

MOS
MOS Mar 16

Tak for tippet! Det lyder meget spændende og relevant. Jeg vil næsten fristes til at spørge, om kurset ikke kan fremrykkes? :-)

TSLA
TSLA Mar 16

Hvordan tilmelder man sig? Kender en der måske kunne være mål for sådan et kursus....

HrMogensen
HrMogensen Mar 16
Quote from MOS

Mere info og mulighed for at tilmelde sig kurset her:

https://fdel.dk/event/gratis-online-kursus-opladning-i-boligorganisationer-set-med-forbrugeroejne-2/

Uden tvivl meget interessant.
Desværre er jeg på det tidspunkt af dagen i fuld sving på job. Men pyt det er også mere rimeligt at en anden får “min plads”, for jeg tror ikke vores forening står lige overfor at etablere et større fælles anlæg. 

Kan man efterfølgende lytte til kurset? Podcast eller lignende? 
Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Mar 16