Loading...
dk

Fri debat (så slå jer løs) - Hvorfor sælger vi ikke vores Tesla? | Tesla Forum

PeterE
PeterE Aug 5

Det undrer mig, at der ikke er flere Tesla'er til salg. 

  

Jeg forstår faktisk godt at der er så - relativt - få Model 3 til salg; Bilerne er forholdsvis nye, og folk holder dem de sædvanlige 4-6 år. Så langt så godt.  

 

Men hvorfor ser vi ikke en stribe at 2015-bilerne - Model S - komme til salg? Der er næsten 4000 af dem fra dengang og de må efterhånden skulle skiftes ud. Min egen grund? Jeg sælger min 85D på et tidspunkt snart, og har faktisk haft den til salg. Men jeg aner ikke hvad jeg skal købe lige pt. Det kunne være en ny Model S, en Taycan eller noget helt tredje... Pga hele 'battery-gate' kommer jeg desværre ikke til at købe Tesla igen, tror jeg. 

 

Jeg nævner ikke Model X for dem er der ret få af. Og de oprindelige Roadster er vist for samlere. 

 

Så - udover at din Tesla Model S er en dejlig bil - hvorfor skal den så ikke videre i verden? Venter du også på et bedre alternativ?

 

 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Aug 5
P85DK
P85DK Aug 5

Hvis jeg sælger den, så har jeg intet at brokke mig over eller nogen at sagsøge ...

PeterE
PeterE Aug 5

Du kan sagtens - lige mig selv - forblive en del af gruppesøgsmålet selvom du sælger. Du skal så bare informere din køber og situation, og I skal aftale hvordan I deler en eventuel erstatning eller anden kompensation. Men ja, retten til at brokke sig herinde bortfalder :) 

webercarbmann

Har en plan om at beholde længe måske 10-12-15 år, specielt hvis vi får adgang til et nyt batteri. Bilen ruster ikke og de ting der skal laves (undervogn, drivaksler MCU-2 upgrade) er trods alt til at overse hvis det spredes ud over mange km. 

Bianco
Bianco Aug 5

Har en P85D og vil ikke sælge fordi det eneste store nye siden da er:

  • Bedre rækkevide/ladehastighed - ikke så relevant i corona-tider, men lad os se næste år.
  • Acceleration - Jeg er ok med hvad jeg har, men underkend ikke prale-retten :-)
  • Full SelfDrive - Kommer nok tidligst til EU næste år... Elon-time

Bagsiden af medaljen er naturligvis at garantien er udløbet, men det ser ud til at omkostningerne for at holde den kørende er relativ små for en bil i den klasse. 

SpaceX
SpaceX Aug 5

2015 70D. Hvis bilen sælgesm kan jeg jo ikke sidde på en SuC og lade til 100 % gratis ;) 

cth
cth Aug 5
Citat fra Bianco

Har en P85D og vil ikke sælge fordi det eneste store nye siden da er:

  • Bedre rækkevide/ladehastighed - ikke så relevant i corona-tider, men lad os se næste år.
  • Acceleration - Jeg er ok med hvad jeg har, men underkend ikke prale-retten :-)
  • Full SelfDrive - Kommer nok tidligst til EU næste år... Elon-time

Bagsiden af medaljen er naturligvis at garantien er udløbet, men det ser ud til at omkostningerne for at holde den kørende er relativ små for en bil i den klasse. 


------------------------------
 
kan nu godt finde på flere forbedringer.
bedre sæder
pænere bil med den nye front
varme i bagsæder
MCU
4G
Men for mig vigtigst... rækkevidde 652 km som passer til mig. Var lidt træt af den gamles 400 km.  Kører man kun lokalt er det ligegyldigt.
Men ellers vil jeg give dig ret.... det er i princippet ikke de mange ekstra penge værd.
Forummets indlæg er redigeret af cth Aug 5
TSLA
TSLA Aug 5

Jeg planlægger ikke at sælge, men beholde den til den eller mit kørekort skal skrottes. Når man pensionist i 70'erne er der andre ting jeg hellere vil bruge penge på end ny bil. Og den kører jo fint og kan forhåbentligt få nyt batteri når det gamle ikke kan mere. Det eneste jeg savner er en krog, men det løser vi med konens bil.

Kiefer
Kiefer Aug 5

Som P85DK skriver, hvad skal jeg så brokke mig over hvis jeg sælger bilen, livet vil jo blive så mærkelig tomt ;)

Men for at bare at være et minimum af seriøs, så havde det egentlig længe vært planen at skyde vores 2015 Model S afsted her til efteråret når Mercedes var kommet med deres EQS eller EQE alt efter priserne.

Men måden jeg finansierer min bil, (ikke konens, det er en anden snak) så er det via km-godtgørelse fra mit arbejde som kørende konsulent. Det har COVID19 sat lidt en stopper for de sidste par år og der har manglet 2x 20.000 km i indtægter til at finansiere en anden bil.

Oveni kommer så, at vi har tilmeldt os gruppesøgsmålet. 

De to punkter lagt sammen har gjort at vi indtil videre har valgt at beholde vores Model S minimum de næste 12 måneder og måske længere alt efter hvordan verden ender med at se ud. 

Vores 2016 Model X er der ingen planer om at sælge, der findes ikke rigtig et alternativ til en stor SUV på markedet endnu for elbiler. Dem der er kommet er alle en slags mellemstørrelser (ID.4 og Skoda). De helt store lader endnu vente på sig. 

Konsekvensen herhjemme er dog så også at de lange kør selv ferier, har vi lagt på hylden, Model S lader for langsomt, og Model X har bare for dårlig rækkevidde...

Men kommer Tesla med en ny batteripakke til vores Model S og sætter ladehastigheden op igen, så kunne jeg måske endda godt forestille mig at den fik lov at blive i familien som bil nummer 3 indtil den falder helt fra hinanden. Til den tid vil den jo nok være så langt nede i pris, at bilen ikke rigtig har nogen værdi i forhold til at bytte ind med en ny. Og lige pt. fejler den jo ikke rigtig noget, kører fint, bare ikke så langt og undgår man SuC lader den jo vildt hurtigt på vores 11KW herhjemme :)

Så en fremtidig børnebil, hvorfor ikke?

/Martin

P85DK
P85DK Aug 5
Citat fra PeterE

Du kan sagtens - lige mig selv - forblive en del af gruppesøgsmålet selvom du sælger.

Hvad får dig til at tro at dette er sidste søgsmål?

Bilen bruges mest i dag af vores børn, jeg er tilbage i high-end ICE performance cabriolet (dyrt i benzin, men så fed service at man får lyst til at køre derud bare for sjov).

Dealbreaker for ny el bil er ** den skrigende ** mangel på en fed high-end cabriolet.

Tror vores P85DL bliver i familien til den ikke kan mere, så kan jeg også lege hjemmemekaniker sammen med sønnen og datterens kæreste. Lære dem at skifte bremser, bremsevæske, bærearme etc.

Bianco
Bianco Aug 5
Quote from cth
...kan nu godt finde på flere forbedringer.
bedre sæder
pænere bil med den nye front
varme i bagsæder
MCU
4G

Sæder i P85D er anden generation, så forskellen til de nyeste er ikke så stor.

Ny front kan man opgradere til uofficielt, men den er vist ikke helt magen til.

P85D m vinterpakke(?) har varme i fem sæder

MCU & 4G kan man opgradere til (12.000,-?) 

cth
cth Aug 5

ahh.. vinterpakke.. ja den sprang jeg over den gang i 2015 :-) Jeg havde 2 gen sæder i min 90d... der er væsentlig forbedring i den nye synes jeg selv. Men stadig god ide at beholde den gamle og spare de 300000 som det vel kostede mig ekstra fra salgspris på den gamle til den nye. Den nye er også mere energi effaktiv... jeg har stadig kontakt til min gamle 90D og vi har lavet lidt sammenligninger. Nok en bedre elmotor fra model 3 der gør det.

 

Om det er 300.000 værd af få en bil med 0 km og nye års garanti + det nævnte kontra den gamle med 120.000 km. tja.. det er jo en smagssag og en pengesag :-)

jeg havde et limit på 700.000 og det har jeg stadig... så den nye bliver ikke mig :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Aug 5
PeterE
PeterE Aug 5

Enig, den nye S er helt sikkert en dejlig bil - og bliver nok mere og mere fejlfri. Men en pris som nu starter ved en million kroner, uden tilvalg af nogen art, er nok lidt voldsom for de fleste. Og det bliver afskrivningerne nok også.

selsoe
selsoe Aug 5

Det er synd den nye er blevet så dyr. Er det Musks besættelse med 0-100 tider der gør den så dyr? Altså, en kompliceret drivline og hvad ved jeg?

Jeg ville på ingen måde give en mio for en Model S - så var jeg hellere gået med en Porsche Taycan eller Audi e-Tron GT. Jeg synes også de er langt smukkere end Model S.

cth
cth Aug 5

jeg synes faktisk taycan er grim forfra. De har fejlet med de lygter.

men ellers er det en fed bil.

Model S koster vist 903.000 nu for en LR efter nogle stigninger her på det sidste.

PeterE
PeterE Aug 6

Design er vist smag og behag, jeg synes at TMS, Taycan og e-tron GT alle er flotte biler. 

 

Jeg skifter gerne min TMS ud, men noget andet - bare jeg får værdi for pengene. Og det er netop udfordringen med Porsche og Audi; Hvis jeg skal have bare nogenlunde det samme udstyr som i min (nu) gamle TMS, så kommer de over 1.5 mio kroner og så meget står der ikke bil på hjemme hos mig. Jeg er jo faktisk ret glad for min Tesla, kører i den hver dag, runder 200.000 om lidt - og udover at kabinen er lidt slidt så fremstår den godt og kører som da den var ny. Ikke et ord om ladetid på SuC. 

 

Men ja, jeg er i dialog med Core Leasing om noget andet. Og så sælger jeg min Tesla.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Aug 6
ElPeter
ElPeter Aug 6
Bortset fra at langture (mere end 2 ladninger per dag) er blevet lidt trælse så fungerer min 85D utrolig godt i hverdagen. Opgradering til MCU2 var lige prikken over i’et, nu føles betjeningen ikke længere som en for gammel iPhone.

Næste bil bliver nok enten en tysk Y’er eller den nye S, men de kommer jo først næste år, så derfor er min ikke til salg endnu.
cth
cth Aug 6

Det kan jeg rigtig godt forstå du vil... beholde din S85.

Ser man på det økonomisk tror jeg det er det eneste rigtige.

P85DK
P85DK Aug 6

@PeterE - har du flex'et før? Hvis ikke så skal du være meget opmærksom på kontrakterne, det er vidt forskelligt hvordan de sætter kontrakterne op fra firma til firma og hvilke ting de 'gemmer' i samlet udgifter og hvor transperante de er. Så omkostningerne er faktisk meget forskellige fra udbyder til udbyrder. Core/Kim har meget erfaring og er dygtig, men priserne på hans biler er lige i overkanten generelt.

Og så husk at afskrivningen er væk med det samme, så hvis du kan sælge bilen igen for mere end den gensalgsværdi I har aftalt, så er det lovmæssigt sådan at leasingselskabet skal beholde gevinsten. Så hellere en lav afskrivning og et højere depositum. Du vil jo ikke have en højere afskrivning end nødvendig - det er penge ud af vinduet.

Du er velkommen til en lille snak, hvis det er din første tur i 'flex ringen'

PeterE
PeterE Aug 6
Citat fra P85DK

@PeterE - har du flex'et før? Hvis ikke så skal du være meget opmærksom på kontrakterne, det er vidt forskelligt hvordan de sætter kontrakterne op fra firma til firma og hvilke ting de 'gemmer' i samlet udgifter og hvor transperante de er. Så omkostningerne er faktisk meget forskellige fra udbyder til udbyrder. Core/Kim har meget erfaring og er dygtig, men priserne på hans biler er lige i overkanten generelt.

Og så husk at afskrivningen er væk med det samme, så hvis du kan sælge bilen igen for mere end den gensalgsværdi I har aftalt, så er det lovmæssigt sådan at leasingselskabet skal beholde gevinsten. Så hellere en lav afskrivning og et højere depositum. Du vil jo ikke have en højere afskrivning end nødvendig - det er penge ud af vinduet.

Du er velkommen til en lille snak, hvis det er din første tur i 'flex ringen'

Tak Christopher! Jeg er nogenlunde opmærksom på de fleste af usikkerhederne ifm flexleasing, men jeg kan sagens have overset noget - og god erfaring og sparring siger jeg ikke nej til. Jeg tager fat i dig når jeg er lidt længere. 

Sider: 1 2 »