Loading...
dk

Huyndai iQ5 og Kia EV6 kan ikke lade hurtigt i køligere vejr. | Tesla Forum

Johannelund
Johannelund Nov 29 '21
@Ice2EV
Hvis det er boligen du tænker vil jeg ikke tilråde solceller, da du afskæres fra elafgiftsrefusion pt Er det 112 øre pr kw du påfylder bilen.
Både jordvarme og varmepumpe vil fritage dig for elafgift for det strøm du forbruger ud over 4000 kw.
Mener at jordvarme er en del dyrere end en varmepumpe løsning, men det skulle også være mere effektivt.
Men jeg troede vi snakkede varmepumpe biler, Kia og Hyundai, og de nye Tesla model y skulle jo også have varmepumpe, og forventelig have de samme isuie som andre varmepumpebiler har i koldt vejr, dvs problemer med at få tilstrækkelig batteritemperatur til at kunne opladning hurtig
Cubic
Cubic Nov 29 '21
Citat fra Johannelund @Ice2EV
Man kunne jo også bare starte med at læse det hele og få Cool information
Men mon ikke en varmepumpe bil er nødsaget til at tage varmen fra luften.
Det er vel det der er det interessante når vi snakker elbiler.

Hvor effektiv er en varmepumpe i koldt vejr?

Din varmepumpe vil ikke være lige så effektiv i koldt vejr, som den er under mildere forhold. Derfor kan der være behov for brug af mere el for at udvinde varmen fra luften, hvilket kan resultere i lavere effektivitet.

Varmepumpens effektivitet måles i Coefficient of Performance (COP). Denne udregnes ved at sammenligne mængden af input med mængden af output. For eksempel, hvis en luft/vand-varmepumpe bruger 1 kW el til at producere 3 kW varme, så er COP 3. Jo højere COP des bedre, da det er et tegn på at din varmepumpe er mere effektiv.

Hvis du bor et meget koldt sted, så har du muligvis mere gavn af en jordvarmepumpe. Det skyldes at jordtemperaturen har det med at være varmere end temperaturen i luften. Derfor kræver en jordvarmepumpe mindre el for at køre og den kan producere en større mængde varme.

Med en udendørstemperatur på 8 grader vil din varmepumpe fx. kunne opnå en COP på 3,8. Men hvis temperaturen falder til -8 grader, vil din varmepumpes effektivitet kunne falde til 2,3 COP. Hvis temperaturen udenfor bliver for lav til at din varmepumpe kan producere al den nødvendige varme, har den en tilskudsvarme i form af en elpatron.

Jo du har ret i at normalt tager en varmepumpe varmen fra luften, men lige netop med elbiler er det lidt anderledes, de tager varmen andre steder fra også, som feks Ionic 5 og Kia EV6, de suger nemlig varmen ud af batteriet, faktisk så meget at de bliver underafkølet (Coldgate)

Cubic
Cubic Nov 29 '21
Citat fra Ice2EV

@Johannelund Ja det kan jeg godt se. 

MEN er der nogen der har reel erfaring, så send gerne en PB.

Når det kommer til stykket så er gennemsnitstemperaturen i DK stigende og pt over 9,4 grader om året. Betyder det at en luft/vand er bedre økonomisk?

Holder den ene bedre end den anden? Luft-Vand eller Jord/vand skal vel begge have skiftet indendørs enhed efter en årrække, som bør have nogenlunde ens holdbarhed. Men jord slangen bør vel holde noget længere end den udendørs enhed på et Luft/vand anlæg, ikke?

Skal man forvente at skifte enheder hvert 10-20 eller 30 år?

Bør vi beholde pillefyret i baghånden til isvinter, eller vil det med stor sandsynlighed slet ikke være driftsklar hvis det bare står stille 1 måneder om året?

Vi skal overtage ejendommen til marts og vil bare gerne være så oplyst som muligt inden vi tager beslutning om vi skal medfinansiere solceller hybrid, jordvarme eller luft-vand. 

Pt koster det kun 0,16% at låse renten nu, istedet for risikoen ved at vente.

Jeg fik udregnet om det kunne betale sig at få jordvarme for nogle år siden, og det var betalt hjem efter 60 år i et nybygget hus, det var så ikke indregnet at en varmepumpe holder 20-25 år, og skulle udskiftes 1-2 gange.

Min nabo har lige fået det udregnet ( han er ved at bygge nyt hus lige pt.) og det kan stadig ikke betale sig økonomisk.

Cubic
Cubic Nov 29 '21
Hvis det er boligen du tænker vil jeg ikke tilråde solceller, da du afskæres fra elafgiftsrefusion pt Er det 112 øre pr kw du påfylder bilen.
Både jordvarme og varmepumpe vil fritage dig for elafgift for det strøm du forbruger ud over 4000 kw.
Mener at jordvarme er en del dyrere end en varmepumpe løsning, men det skulle også være mere effektivt.
Men jeg troede vi snakkede varmepumpe biler, Kia og Hyundai, og de nye Tesla model y skulle jo også have varmepumpe, og forventelig have de samme isuie som andre varmepumpebiler har i koldt vejr, dvs problemer med at få tilstrækkelig batteritemperatur til at kunne opladning hurtig

Tesla med varmepumpe har ikke det issue, som Ionic 5 og EV6. Teslabjørn har netop beskrevet dette issue, og hvordan man kan undgå det :) 

cth
cth Nov 29 '21

---------------

Jordvarme med slange er meget dyrere en luft/vand.
Jordvarme med lodret bor er endnu dyrere 200.000+

Luft/vand skal man passe på ikke at falde for de billige til en 50.000
En ordentlig luft/vand koster nok nærmere 100.000
jordvarme slanger er vel 150.000, medmindre man selv kan grave.

Der er meget gravearbejde og det koster timeløn.
Desuden skal man have mange kvm. have der kan graves op for at få slanger ned.
Kiefer
Kiefer Dec 1 '21

Ah, rolig nu, da vi byggede hus tilbage i 2015 gav vi 105.000 for et DVI jordvarmeanlæg med 400 meter slange. Hvor nedgravningen kostede lige godt 30.000 ud af de 105.000. Det tog 2 mand og 2 stk. minigravere 1 dag at grave det hele ned. 

Jeg ville da blive pænt overrasket hvis priserne for nedgravning var steget så meget siden 2015.

/Martin

cth
cth Dec 1 '21

Er det i vestJylland? :-)

https:///...r-et-jordvarmeanlaeg

Kiefer
Kiefer Dec 2 '21

Hehe, det kunne man godt tro.

Men jeg fandt lige tilbuddet frem, husk på det er tilbage fra 2015, men det lød på ca. 122.000 inkl. moms "mit alles". Nedgravning og rør udgjorde ca. 29.000 af de 122.000 kr.

Anlægget var et 9KW DVI jordvarmeanlæg.

cth
cth Dec 2 '21

Så vil jeg tro det mindst koster 150.000kr her i området hvor alt bare koster mere end rimeligt :-)

Sider: « 1 2