https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybridbil/opladning/saa-langt-koerer-elbilen-paa-en-opladning
men testet over hele året i 5-25 grader. Forskellige vindforhold.
Vel ikke rigtig brugbar til noget?
https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybridbil/opladning/saa-langt-koerer-elbilen-paa-en-opladning
men testet over hele året i 5-25 grader. Forskellige vindforhold.
Vel ikke rigtig brugbar til noget?
Nej, ikke rigtig. Du kan fx sammenligne Tesla 3 fra 2019 og 2021 for at se, hvor meget temperaturen kan betyde. Den fra 2021 har godt nok fået en stjerne for at være under 5 grader, men der er jo også stor forskel på 5 og 25 grader.
Jeg kan til gengæld meget godt lide at de tester rækkevidde ved 110 km/t. Det er den rækkevidde, der har betydning i praksis, for når man skal køre langt i Danmark (og omegn) er det næsten altid på motorvej.
Man kan ikke umiddelbart se, hvad temperaturen har været i hver enkelt test. Heller ingen oplysning om, hvorvidt der i én test f.eks. er kørt i kraftig modvind. Evt. regnvejr vil også påvirke forbruget væsentligt. Så resultaterne er på ingen måde sammenlignelige.
En anden ting er, at de så bruger netto eller brutto batterikapacitet alt efter, hvilke tal de lige havde. Det gør også sammenligningen ubrugelig.
Jeg får næsten knopper af, at de så alligevel stiller det op i en tabel på den måde.
Jeg meldte mig ud af FDM pga. alt det FUD de spredte om elbiler. Det virkede som om de havde lidt reelt information om både fordele og ulemper ved elbiler, men meget mere FUD. Det lader til de forsætter i samme rille.
Det at lave, køre og ikke mindst at teste elbiler, kræver at man tænker anderledes, hvilket er af menneskets natur, og hjernens neurale opbygning er ret svært :), så de er på en måde lovlig undskyldt. ;)
Men det ændre ikke på, at de test de laver er med afsæt i den måde, man har lavet biler på siden 1914 eller deromkring. Det giver så et forvrænget billede, af de nye tider som er, og kommer i fremtiden.
De er og bliver konservative, lidt som lobbyisterne i Usa, som ignorere Elon Musk, og holder ham ude i "kulden" ( Læs: Voksen mobning), for egen vindings skyld.
Jeg har et anstrengt forhold til Feks. Audi, som har 8 siders tilbehør liste, derudover er der et trygknappe arsenal som i cockpittet i en Junbojet :), altså som det nu har været siden ruder konge var knægt. ( Det er min præference )
Jeg skal skifte min gamle BMW diesel ud med en el-bil, og Tesla står højt på ønskelisten. Og selvom jeg prøver at overbevise mig selv om, at man ikke skal vælge bil ud fra at man 1 gang om året kører sydpå, så er det svært... :-)
Hvad er en realistisk rækkevidde i en TMS eller TM3 (Long Range) hvis man (i Tyskland) kører omkring 160 km/t ved fri hastighed (hvis forholdende tillader det) og ellers holder fartgrænserne (oftest 120/80 km/t) når der ikke er fri hastighed.
Og med rækkevidde mener jeg, hvor langt man kører før man “tanker”? (Ligesom med en brændsels-bil kører man jo ikke til tanken er tom)
Og når man så "tanker", hvor lang tid tager det? Hvis jeg har forstået det korrekt, så tanker man typisk til 80% - ikk? Dvs. i det næste “stint” efter tankningen er rækkevidden således reduceret.
Eller er mit mindset forkert? – I en elbil er turen sydover en del af rejsen, hvor man ikke bare blæser igennem, men tager 1-2 overnatninger...?
Du kan prøve at lege med https://abetterrouteplanner.com/ og Tesla har også deres egen: https://www.tesla.com/da_DK/trip
Jeg skal skifte min gamle BMW diesel ud med en el-bil, og Tesla står højt på ønskelisten. Og selvom jeg prøver at overbevise mig selv om, at man ikke skal vælge bil ud fra at man 1 gang om året kører sydpå, så er det svært... :-)
Hvad er en realistisk rækkevidde i en TMS eller TM3 (Long Range) hvis man (i Tyskland) kører omkring 160 km/t ved fri hastighed (hvis forholdende tillader det) og ellers holder fartgrænserne (oftest 120/80 km/t) når der ikke er fri hastighed.
Og med rækkevidde mener jeg, hvor langt man kører før man “tanker”? (Ligesom med en brændsels-bil kører man jo ikke til tanken er tom)
Og når man så "tanker", hvor lang tid tager det? Hvis jeg har forstået det korrekt, så tanker man typisk til 80% - ikk? Dvs. i det næste “stint” efter tankningen er rækkevidden således reduceret.
Eller er mit mindset forkert? – I en elbil er turen sydover en del af rejsen, hvor man ikke bare blæser igennem, men tager 1-2 overnatninger...?
For det første ;), ja dit mindset er forkert, Beklager :).
Det at køre elbil, kræver en helt anderledes måde at køre og tænke på.
Vi tænker alle sammen forskelligt, og vi kan komme med mange gode råd, jeg tænker at der er ikke så mange af os der har kørt sydpå i en elbil, så jeg tænker at du skal finde en der har prøvet en tur syd på, og der er en gut fra Haderslev der har kørt turen, og optaget det.
https://www.youtube.com/channel/UCvWfImzC5hNzyin9C749b4w.
Mere Strøm, hedder kanalen.
Tesla Bjørn, Nordmand som er verdenens kendt, som mange fra hele verdenen referere til..
Om du vælger SR eller LR giver ikke den kæmpe foreskel i tiden man bruger til feks. Italien som mange tror (Tesla Bjørn 1000 km udfordring)
Der er til et par timer på youtube hygge med en dejlig varm kop kaffe, de forklare det alt sammen.
Håber at du finder ro i dine tanker - Der var en der sagde : Det er snyd at køre på langtur i en Tesla. Det han mener er, at en tur sydpå er ingen udfordring i en Tesla pga. SuperCharger netværket
Stop de unødige bekymringer og blot KØB! :-)
Jeg siger det samme som Gustavsfar1 :)
@NOB
Vi var en tur omkring Spanien forrige sommer i vores TM3LR.
Den skal "tankes" 9 gange varierende 22-40 minutter. Dog ønsker fruen ikke at tage 2700 km i et rap, ej heller med 1 overnatning. Så vi nappede 2, og hun havde booket hoteller med lader på forhånd, så vi kunne ikke sådan lige køre 4 timer længere fordi vi var friske.... Men ellers var det ok, jeg gad ikke diskussionen inden en ferie, så gør vi bare sådan. )Italien er også kun ca 60% range af Spanien, så det kunne måske godt nåes i et rap. På trods af naboen som er stor bilferie fan, siger man ikke bør køre mere end 1300 km om dagen, ellers bliver man for træt og familien skændes)
Min familie er ikke synkroniseret med ladekarakteristikken, så vi havde 12 uplanlagte pauser til tisse, kaffe, is etc. udover de 9 ladepauser(hvoraf de 2 foregik medens vi sov alligevel)
Den kører ca 290-320 mellem ladestop efter Tesla navigationen i raketten.
Hvis man nu antager bilproducenterne har ret, så har du sikkert også i din BMW en warning, du trænger til kaffe eller lignende. Den kommer langt før du rammer 300 km. SOm regel kommer den efter 1 time-5 kvarter i vores. Ignorerer man den, eller bare taster "ok", så kommer den tiere og tiere, indtil man stopper vognen....... Så elbilsdrift er nok ikke så forskellig fra hvad sundt er.
Nap en med så lang range som pengepung tillader.
Dark horse: Hvis Fisker Ocean holder hvad de lover, så kig evt på den, skulle komme næste år.
Hop på vognen og bliv overrasket.
ps om sommeren render en TM3LR 2019 ca 400 på fuld batteri og 125-130 kmt. Om vinteren ikke meget over 300-330. De nue har vist 5 kWh større batteri og har fået varmepumpe, så måske spadserer de lige 40-60 km længerere.
PPS: Fordi du hellere vil køre selv, så lad være med at sige til konen hun godt kan nappe et glas rose til frokost, så skal man nemlig stoppe 24 minutter efter man lige har holdt i 1 time på 5 stjernet restaurant og ladt den helt op!
Ender nogen den vej, så anbefales Caldes de Malavella Supercharger ved Girona. Det er Spaniens PGA golfbane, der er vist 5 restauranter at vælge imellem til alle punge, ligefra pizza til Michelin. Pool baren/cafe har et ganske formidabelt menukort. Poolbar/cafe ligger 50 meter fra supercharger. Cool rundkørsel ind til golfbanen er udformet som en green med en bunker i kanten.
@NOB Vi har kørt Europa tynd i Tesla 70D/TM3LR. Når vi ser bort fra lamgsom ladning i de ældre TMS, skal du ikke bekymre dig. Du er langt mindre træt når du kommer frem efter en lang tur i en elbil. De pauser du får i forbindelse med supercharging gør, at du bliver mindre træt. Hvis man kører ICE bil er der en tendens til, at man absolut skal holde på med kørsel, selv om man i virkeligheden har brug for en pause. Har du børn med er forskellen mellem ICE og EV ikke eksisterende. Man sørger selvfølgelig for altid at supercharge når man holder pause. Det er bare så rart at få strukket benene og få en ekstra kaffe når man er på tur.
Om man overnatter eller kører igennem på en tur sydpå en selvfølgelig helt op til en temperament. Vi kører til Østrig i julen og tager turen i et stræk. Vi er to der kører og vil hellere komme helt frem og hvile ud, frem for at bruge tid på overnatning undervejs. På andre ture om sommeren tager vi overnatninger. Det er altid skønt at ramme et tysk Gasthoff med Snitzel og Weissber :)
2019 TM3 LR:
Jeg har været i de italienske alper to gange. Frem og tilbage kørt i et stræk. Sidste gang kørte en dieselbil fra samme udgangspunkt ca 15min efter os og var fremme i Italien... taaa daaa: 15min efter os :) Vi kørte ca 5-10% over hastighedsgrænserne og 140-180 på stykkerne med fri hastighed.
Jeg har også været i Toscana. Det er en lidt længere tur, så der tog vi en overnatning både frem og tilbage. Selvfølgelig på hotel med lader.
Pga de tvungne pauser, så er man bare ekstra frisk når man kommer frem. Hvis du har børn, kvinder eller mænd over 40 i bilen, så er det ikke bilen som sætter begrænsningerne. Hvis du derimod har fire unge mænd på 18år i bilen der bare hurtigst muligt skal til Sunny Beach, så er en dieselbil hurtigere.
Tak for de mange indspark og eksempler fra virkeligheden.
Kan godt se at vi skal ændre vores mindset lidt. Vores børn er nu ældre, og hvis de overhovedet vil med, så kører de deres del af turen. Vores "sædvanlige" tur sydpå har været til Sydfrankrig (besøge famile), og min kone og jeg kører begge, så hver 2. time har vi bare skiftet forsæde og kørt videre. Og kørsel om natten er nu mere kø-frit.
Men rigtigt - det er en lang tur, og på ankomst-dagen er man altid lide smadret trods alt. Man sidder godt i BMW, men sover nu bedre i en seng.. :-) (Og så får man også det noget af Tyskland - en weissbier og en snitchel er nu bedre en cola og currywurst...)
Tænker at det virkelige problem er at overtale konen til at skifte til en bil, som i hendes øjne, ikke kan det samme som være nuværende - så hvorfor skifte? Men det er ligesom når hun synes vi skal skifte spisebordet, fordi kirsebærtræ nu pludselig ikke er pænt længere... :-)
Men har dog indset, at en elbil er fremtiden - så er spørgsmålet bare hvornår? Nu er en bil jo blevet ligesom alt andet elektronik - der er altid rygter om noget helt fantastisk der kommer liiige om lidt. Og ved godt at svaret er at man jo bare skal tage springet - og gør det også, skal bare liiige.... :-)
God hjul derude...
Tænker at det virkelige problem er at overtale konen til at skifte til en bil, som i hendes øjne, ikke kan det samme som være nuværende - så hvorfor skifte? Men det er ligesom når hun synes vi skal skifte spisebordet, fordi kirsebærtræ nu pludselig ikke er pænt længere... :-)
Det er sjovt, som folk altid fokuserer så meget på langture. Jeg synes faktisk, det er der, hvor elbilen virkelig kommer til sin ret pga. den glidende kørsel, lave støjniveau - og for Teslas vedkommende autopilot - som sammen med de indlagte ladepauser gør, at turen føles meget mindre anstrengt og man kommer frem mere udhvilet end da man tog af sted (næsten)!
En elbil kan så meget mere end en ICE. F.eks. kan man lade den op hjemme hver nat, så den altid er klar, fuldt opladet og evt. med opvarmet kabine hver morgen. Man skal ikke længere spilde tid på at køre forbi tanken og hælde benzin på. Man slipper også for en del reparationer og servicebesøg på værkstedet, da en elbil primært skal have skiftet dæk og viskerblad. Komforten med nærmest fraværende motorstøj, ingen gearskift, afrimning af ruder via appen, varme i kabinen med det samme uden at skulle vente på, at motoren varmer op osv. er også noget de fleste ICE-bilister må kigge langt efter.
Måske skal du prøve at overbevise konen med, at der til hverdag er meget mindre tidsforbrug med tankning og værkstedsbesøg. Hvis hun er særligt lydsensitiv, kan du bruge argumentet om fraværende motorstøj/vibrationer. Hvis hun er en frossenpind, så forklar hende det med opvarmet kabine. Hvis hun er typen, der er køreglad men ikke gider skifte gear, kan du bruge argumentet med glidende kørsel, instant torque og ingen gearskift.
Jeg ved godt, det er stereotypt, men mange kvinder kan godt lide at være dem, der får lov til at bestemme bilens farve og evt. interiør. Hvis hun så også får et nyt spisebord og du får lov at bestemme resten, tænker jeg, du skal være godt tilfreds ;-)
Nummer et må være at prøve en tur, både for hr og fru. Derefter plejer diskussionen at skifte til; hvilken model har vi råd til, og hvornår kan vi få leveret?
:-)
I dette indlæg skriver jeg lidt om vores tur til Østrig for et par år siden.
http://www.teslaforum.dk/forum/topic/5873?page=2#post-87474
Vi brugte i alt 2t 37 min samlet på at lade på en tur til Wagrain. Med sipsepauser, kaffe og toiletbesøg kan det ikke gøres ret meget hurtigere i en brændstofbil.
Suk - det var tider den gang Sune. Med nedsættelsen af ladehastigheden for os med de ældre biler er jeg bange for at du nok kan smide i underkanten af 2 timer ekstra til at lade på sådan en tur.
Men en ny Tesla burde kunne klare det hurtigere.
NOB:
Langture er bare slet ikke noget problem mere når man kører Tesla og har deres ladenetværk.
Ved ikke med andre elbiler... det bliver nok bedre og bedre..men er nok stadig lidt bøvlet.
Med de rækkevidder der var for nogle år siden gik det fint.
Nu er det bare fremragende :-)
Sydpå så gør dig selv den tjeneste at tage en overnatning i syd Tyskland et sted hvor du kan lade bilen helt op om natten.
Det er rimelig billigt og giver den pause som man bør have.
Hvis det er en skiferie og man selv har udstyr med, så kan man faktisk køre direkte til liften i Østrig første dag og spare de dyre overnatninger på skistedet. Overnatning i Tyskland kan være halv pris og incl. morgenmad :-)
Kør tidligt så du er på overnatning i rimelig aftensmadstid.
Spis og sov og får den gode morgenmad og videre.
Min erfaring er at det giver en bedre ferie og da unger var små var de vilde med de der hotel overnatninger.... det var spændende o.s.v.