Har set flere indlæg på Facebook der siger at Middelfart SuC står til "reduceret service" lige for tiden og at årsagen er at den er ved at blive opgraderet eller udvidet. Nogen der ved mere?
Det ville da godt nok være fint hvis den blev udvidet!
Har set flere indlæg på Facebook der siger at Middelfart SuC står til "reduceret service" lige for tiden og at årsagen er at den er ved at blive opgraderet eller udvidet. Nogen der ved mere?
Det ville da godt nok være fint hvis den blev udvidet!
Det er vist en opgradering, men lige til hvad er vist lidt uklart. Om det er V3 eller "bare" noget internt hardware der skal skiftes. Middelfart SuC er jo en ældre sag, så det kan jo sagtens være nogen forældede komponenter.
Arbejdet foregik ved eksisterende standere og der var ingen ændring at se (visuelt) i går aftes. Noget jeg finder langt mere interessant var en besked som var blevet nævnt af en af teknikkerne. Nemlig at de skulle igang med noget ved Aarup. Og netop ved Aarup er der netop åbnet en helt ny McD in the middle of nowhere... Vi taler ekstremt løse rygter her dog :D
Det ville være godt i Aarup. Var der ikke placeret en fremtidig supercharger omkring Aarup på Teslas kort på et tidspunkt? Som så er rykket til Odense nu.
Jo det mener jeg. Som langfarts charger vil den jo ligge meget godt der og tage trykket af middelfart. Jeg kan ikke forestille mig andet end der må åbne noget opladning af en ellers anden slags. Den McD kan ikke stå alene der.
Hvis ladetiderne ikke var så horrible som de, så man er nød til at køre ind og lade på alle de SUC'er man kommer forbi. Så vil jeg faktisk mene at turen Aarhus <-> København, der er Middelfart og Slagelse de to SUC'er der er bedst placeret i DK.
Slagelse på vej fra Aarhus inden KBH, man kan lade så langt op at man med et kort stop kan nå til KBH. Herinde er der jo så masser af ladepunkter så man kan lade bilen mens man holder møderne. derefter kan man nå til Middelfart og få lidt at spise inden turen går helt hjem til århus :)
Ser ud til at Allego stiller nogle ladere ved Aarup
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2021-10-nyt-firma-vil-lade-elbiler-uden-dikkedarer
Allegoerne i Aarup er åbne:
https://www.plugshare.com/location/351813
Der er McD, og der er bliver også gravet til højre kan jeg se på billedet fra Plugshare. Mon det bliver til Tesla?
Og FDM har også nævnt dem, så Fredericia, Nyborg og Korsør kan blive aflastet i juletrafikken:
https://fdm.dk/nyheder/trafik/2021-12-advarsel-til-elbilister-undgaa-lynladere-juledagene
@baldur
Der kan være flere grunde til at vælge v2. Måske havde de god tid og ville undgå spærreafgifter. Måske ville de skåne batteriet mod slid pga. meget høj ladeeffekt. Der går vel også en del energi til spilde pga. opvarmning af batteriet, som man ikke har så meget glæde af, men alligevel betaler for. Måske havde deres bil ikke CCS-stik, eller måske kunne deres bil ikke udnytte den højere ladeeffekt på v3, enten pga. bilens batteri, for høj SoC eller lav batteritemperatur. Måske ville de overlade v3'erne til andre, som havde større behov.
Når det er sagt, så er det altså heller ikke alle gennemsnitsbilister, der er lige så nørdede som os, og som gider spekulere i eller har den fornødne viden til at optimere alt i bund.
11 kW er i forvejen meget lidt ift. batteriets størrelse, så jeg tvivler på, at man vinder noget særligt ved at gå endnu længere ned (f.eks. mormorladning). Men ellers har du ret; 50 kW er lidt hårdere ved batteriet og jo højere effekt jo mere slid.
mormor ladning...... = i dag 1 time ved Rødekro SuC = 30kWh (43% -> 90% SoC), så tror ikke rigtig på at opgradering af div SuC vil hjælpe på den hastighed
Enig med @Kiefer - tror at Middelfart og Slagelse er de to SuC'ere jeg har besøgt oftest.
@baldur
Der kan være flere grunde til at vælge v2. Måske havde de god tid og ville undgå spærreafgifter. Måske ville de skåne batteriet mod slid pga. meget høj ladeeffekt. Der går vel også en del energi til spilde pga. opvarmning af batteriet, som man ikke har så meget glæde af, men alligevel betaler for. Måske havde deres bil ikke CCS-stik, eller måske kunne deres bil ikke udnytte den højere ladeeffekt på v3, enten pga. bilens batteri, for høj SoC eller lav batteritemperatur. Måske ville de overlade v3'erne til andre, som havde større behov.
Når det er sagt, så er det altså heller ikke alle gennemsnitsbilister, der er lige så nørdede som os, og som gider spekulere i eller har den fornødne viden til at optimere alt i bund.
Hvorfor går der mere energi til spilde? Batteriets indre modstand stiger vel ikke fordi strømmen øges.