Jeg har nu været i dialog med Vindstød og Energinet for at tjekke om de bruger samme grunddata - Nordpool og Energinets data. Men der er en fejl i dataudtrækket fra Energinets dataservice. Her deres svar:
Du har helt ret, at det er samme grunddata som ligger til grund for de to udtræk. Der er ikke en tidsforskydning mellem dem, tidsstemplingen HourDK i vores dataservice bruges som udgangspunkt, når der sammenlignes med data fra Nord Pool, ligeledes med dit energiselskab.
Men der er pt. en fejl i filtret når HourDK bruges i vores udtræk som gør, at du ikke får den første time med , når du får vist/downloader data og jeg tror umiddelbart, at det er årsagen til, at du ikke kan få dine tal til at passe med, hvad dit energiselskab har. Hvis du henter data via et API kald, burde der ikke være forskydning eller manglende data. Fejlen i vores dataservice er indmeldt, men jeg har endnu ikke fået oplyst, hvornår det bliver løst.
Jeg har vedhæftet et regneark, hvor du kan se, at hvis dit udtræk skubbes en time så passer tallene overens.
Men det betyder at såvel Vindstøds data som data på wen.dk er korrekte og man kan optimere sit forbrug ved at se på https://elpris2.wen.dk/, da det bruger energinets API.