Loading...
dk

Vindstød - vær opmærksom | Tesla Forum

webercarbmann
webercarbmann May 18 '22

?? - vil det sige at hvis jeg gerne vil benytte mig at en nogenlunde lav spotpris i nat mellem 0100 og 0400,  så skal jeg sætte bilen til at lade mellem 0200 og 0500 for at det passer? 

I det mindste - de skal da fortælle kunderne den slags.  Det er altså ikke lige meget!   Hvordan foregår det så hvis man har solceller - bliver strømmen der afregnet til prisen i den time hvor strømen er produceret eller først i timen efter? 

NOELON
NOELON May 18 '22

Jeg ved det ikke:( Jeg har skrevet til dem om problemet, men ikke hørt tilbage endnu. Så indtil jeg hører mere vil jeg køre efter https://elpris2.wen.dk/

MichaelS
MichaelS May 18 '22

Mon det er noget sommertid/vintertid forvirring?

NOELON
NOELON May 18 '22

Nej, det fremgår af udtrækket at der er en time mindre i dette kvartal og det er præcis i den time hvor vi overgik til sommertid. 2159 timer i stedet for 2160.

jth
jth May 27 '22

Jeg checkede også min regning fra Vindstød mod forbrugsdata fra eloverblik.dk og spotpriser fra energidataservice.dk:

Vindstød:

Forbrug 01/01/2022 - 31/03/2022 4.477 kWh à 1,1112 kr./kWh 4.975,46 kr.

Egen beregning:

Total forbrug    : 4477.49
Total pris       : 4974.36
Gns pris per Kwh : 1.1110

NOELON
NOELON May 27 '22

Jeg har nu været i dialog med Vindstød og Energinet for at tjekke om de bruger samme grunddata - Nordpool og Energinets data. Men der er en fejl i dataudtrækket fra Energinets dataservice. Her deres svar:

Du har helt ret, at det er samme grunddata som ligger til grund for de to udtræk. Der er ikke en tidsforskydning mellem dem, tidsstemplingen HourDK i vores dataservice bruges som udgangspunkt, når der sammenlignes med data fra Nord Pool, ligeledes med dit energiselskab.

Men der er pt. en fejl i filtret når HourDK bruges i vores udtræk som gør, at du ikke får den første time med , når du får vist/downloader data og jeg tror umiddelbart, at det er årsagen til, at du ikke kan få dine tal til at passe med, hvad dit energiselskab har. Hvis du henter data via et API kald, burde der ikke være forskydning eller manglende data. Fejlen i vores dataservice er indmeldt, men jeg har endnu ikke fået oplyst, hvornår det bliver løst.

Jeg har vedhæftet et regneark, hvor du kan se, at hvis dit udtræk skubbes en time så passer tallene overens.

Men det betyder at såvel Vindstøds data som data på wen.dk er korrekte og man kan optimere sit forbrug ved at se på https://elpris2.wen.dk/, da det bruger energinets API.

MOS
MOS May 27 '22

Vindstød - vær opmærksom. Gælder især vindfølsomme køretøjer over Storebæltsbroen. Det er jo fredag :-)

cth
cth May 27 '22

Du kører ikke i et vindfølsomt køretøj i forhold til de fleste :-)

Ok så det tyder på at vindstød har rimeligt styr på det.

PeterE
PeterE May 27 '22
Citat fra MOS

Vindstød - vær opmærksom. Gælder især vindfølsomme køretøjer over Storebæltsbroen. Det er jo fredag :-)

#techiejoke :)
KimT
KimT Aug 11 '22

Jeg har lige kikket sidste faktura igennem.

Iflg data på forbrug og spotpris jeg har trukket så kommer jeg frem til :

Forbrug : 2.269,268 kWh

Pris iflg spotpris : 2.182,78 DKK

På min faktura står der:

Forbrug : 2.269 kWh

Pris : 2.182,74 DKK

Så det må siges at passe meget godt.

Vær lige opmærksom på at CSV filformatet er ændret på https://www.energidataservice.dk/...tricity/elspotprices. Filen er ikke længere kommasepareret, og datoformatet er også ændret.

cth
cth Aug 11 '22

tak Kim

Generelt passer det jo kan jeg se.

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 16 '22

Hvor finder man prisen pr. KWh på overskudsstrømmen der sælges til nettet? Prisen varierer drastisk fra måned til måned. Er der nogen der ved hvor dette kan findes? Ser i øvrigt ud som om 2022 bliver et rekordår for solcellerne på taget. Ligger pt. 10% højere end sidste år. 

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Aug 16 '22
cth
cth Aug 16 '22

8.41kr. i morgen aften er da vist rekord :-(

Jeg vil tro vores strøm og gasregning ved nuværende priser, er steget 50.000kr. om året.

Det klarer vi nok 1 eller flere år.

Men jeg har ikke lyst til at klare det mere end 1 år :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Aug 16 '22
P85DK
P85DK Aug 16 '22

Ja, det forstyrrer i hvertfald en dels tilbetalingsforventninger på investeringer i varmepumper som udskiftning for gas. Fik et fint tilbud hvor de viste en fantastisk tilbagebetaling baseret på aktuel gaspris og en elpris på 2,3 kr/kWh. Jeg sagde pænt nej tak til tilbuddet, men spurgte om jeg kunne få nummeret til deres el leverandør.

jth
jth Aug 17 '22
2,30kr inkl eller ekskl afgifter? Du betaler jo ikke afgift på forbrug over >4000kWh hvis du har elopvarmet hus.
Ice2EV
Ice2EV Aug 17 '22

@p85DK Du skal bare have solceller i hobetal, så spiller det sammen. Forbruget dækkes delvist af solcellerne, samt elprisen på solstrømmen spøtter godt i kassen. 

Har lige skiftet træpiller med varmepumpe og solceller. Forventer 3,5-5 års tilbagebetalingstid.

Lidt afhængig af hvordan man "afregner" eget forbrug. Skal man bruge den pris man får for solgt el eller den pris man har givet for de kWh man har købt.

jramskov
jramskov Aug 17 '22

@P85DK: Smider du ikke lige nummeret til den leverandør her i tråden når du får den :D

P85DK
P85DK Aug 17 '22

@Ice2EV - det ville jeg gerne have. Skal faktisk have nyt tag, men det er et fuldtidsarbejde at finde håndværkere og levering fra Ennogie og Solartag er vist heller ikke lige til.

cth
cth Aug 17 '22
Quote from jth 2,30kr inkl eller ekskl afgifter? Du betaler jo ikke afgift på forbrug over >4000kWh hvis du har elopvarmet hus.

afgiften er lidt småpenge i øjeblikket med over 6 kr. KwH i gennemsnit i dag :-)

Nå men man skal se på det over lang tid...mon ikke vi får masser af vind snart.

Måske er der også nogle politikere der begynder at gøre noget ved det frås det er at stoppe vindmøller på grund af Tyskland. 

jramskov
jramskov Aug 17 '22

Vi har en carport+skur med flat tag og jeg har lige fået et tilbud på solceller dertil. Der er umiddelbart plads til et anlæg på 5,32kW. Jeg er dog lidt i tvivl om det er stort nok?

Da vores bil de fleste uger kun er på en længere tur om tirsdagen burde vi kunne lade den en del op med strøm fra solceller. Noget jeg ikke havde tænkt på er begrænsningen i inverteren - kan max levere 4,4kW.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 »