Loading...
dk

Vindstød - vær opmærksom | Tesla Forum

Arpe
Arpe Aug 17 '22
Citat fra jramskov

Vi har en carport+skur med flat tag og jeg har lige fået et tilbud på solceller dertil. Der er umiddelbart plads til et anlæg på 5,32kW. Jeg er dog lidt i tvivl om det er stort nok?

Vi har flat tag med 8,2kW solceller og 7kW inverter. Kun her om sommeren kan jeg få over 5 kW cirka fra kl 10 til 15. Så snart vi når forår og efterår begynder det at blive svært at nå op over de 3,5 kW (5A på 3-faser) bilen mindst kan lade med.

Med et anlæg på 5,3 kW og 4,4 kW inverter vil du nok ofte opleve at det kan være svært at få 100% solcellestrøm ned i bilen. Et batteri kan hjælpe en smule, men solcellerne sætter den daglige begrænsning. 

I dag har vi overskyet får vi 2 kW fra solcellerne, bilen lader med 3,5 kW da jeg skal bruge et fuldt batteri i morgen. Jeg ville gerne have haft et batteri på vores anlæg men synes prisen var for høj tilbage i snart 2020.

Forummets indlæg er redigeret af Arpe Aug 17 '22
jramskov
jramskov Aug 17 '22

@Arpe Jeg troede faktisk jeg med en Zappi ladeboks fra MyEnergy ville kunne lade på 1 fase og dermed mindre end 3,5kW?

Arpe
Arpe Aug 17 '22

Det er godt nok smart, MyEnergy har da bare styr på det. Der er ikke nogen måde man kan få bilen til kun at lade på 1 fase? Jeg har bare en gammel Tesla wallcharger da jeg ikke gad op og ned turene med afgiftsreduktion og de politiske vinde. 

jramskov
jramskov Aug 17 '22

Ja, laderen koster vel cirka det dobbelte af andre "standard" ladere, men for mig er det også mere end blot et økonomisk spørgsmål.

Det optimale for os ville være at kunne lade vores TM3 LR op fra 20-30% til 90% på tre dage via solcellerne. Det er vel omkring 40kWh? Det vil selvfølgelig langt fra kunne lade sig gøre, især ikke i vinterhalvåret, men en pæn del af det burde være muligt.

Arpe
Arpe Aug 17 '22

Hvis du har 3 dage så vil du godt kunne lade bilen fra 20-30% til 90% cirka 4-5 måneder om året. Jeg bruger nok cirka halvanden dag på at oplade vores elbil via solen. Men jeg har ikke noget smart styring på opladningen, så starter ofte først mellem 9 og 10 når jeg er stået op og solcellerne giver de 3,5 kW. 

Når du kan starte opladningen allerede fra ~1200 W og det foregår automatisk så er tre dage bestemt muligt for at kunne oplade bilen, måske endda på 2 dage i højsommeren. 

SuneH
SuneH Aug 17 '22

Vi har et 4,8 kW anlæg, som vi langt hen ad vejen forsøger at anvende til at lade bilerne op med om sommeren. Det yder 4 kW når det kører godt derud af. Så 10 timer giver 40 kWh, som er mere end en halv ladning. Da vi sjældent går under 30% på bilerne og ikke lader over 80%, kan en bil lades op på en dag hos os. 

Især i øjeblikket hvor en kWh koster 5-6 kr + moms/afgift, er vi RET opmærksomme på at lade når solen skinner (vi har ikke noget abonnement hos nogle udbydere).

Ice2EV
Ice2EV Aug 17 '22

Hej Sune

Har du en APP, hvor du kan se produktionen?

Vil umiddelbart anslå at du kun i peak får 4+kW i 3-4 timer midt på dagen hvis det vender mod syd, og hvis øst/vest henholdvis 3-4 timer om morgen/aftenen.

Udenfor peaken vil du have 2-3 timer hvor du producerer 2-2,5 kW. og ellers meget begrænset.

Se en solskinsproduktions på et 16 kW anlæg med 28 grader og derfor begeænset pga varmen. Den peaker med 12.500 W. på koldere dage ryger den på 16.000 W men kun i perioden 10:45- 15:00'ish

Kontra en skyet regnfuld dag

cth
cth Aug 17 '22

snakker vi ikke "gamle" solceller her?

Hvad laver nye paneler i dag?

Ice2EV
Ice2EV Aug 17 '22

Gamle og gamle, de er fra maj i år. 390 W paneler.

Leverandøren sagde de havde været oppe i 500 w paneler, men de blev for store og ikke til at håndtere.

1 Watt panel = 1 kWh på årsbasis, ca.

Fordelen ved nye kontra eks 1 år gamle paneler, er at de ikke stopper produktionen fordi der er en flagstang der skygge for et panel. De nye luser bare det skyggede panel ud af samlingen.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Aug 17 '22
Dec14
Dec14 Aug 17 '22

@ Ice 2EV 

Enig i dit skriv om ydelse. Der fås ikke paneler der leverer nominel ydelse når solen står 75 grader fra optimum, hvilet den gør i begge ender når der regnes med 10 timer. Mine observationer og ydelser er meget identiske med dine. Vores anlæg er fra Juli 2022. Skrønen om at de nye ikke er særligt følsomme overfor skygge kan jeg derimod håndfast aflive. Vi har vores delt i 2 identiske felter for netop at undgå dette. Foran det ene felt stod der til at begynde med en spinkel stålgittermast. Det kostede 500 w ud af nominel ydelse på 3250W. Efter at masten blev fjernet yder begge felter ens. Utroligt hvad vi kan komme afsted med at skrive om på Tesla Forum

Bianco
Bianco Aug 18 '22

Quote from Dec14

@ Ice 2EV 

... Foran det ene felt stod der til at begynde med en spinkel stålgittermast. Det kostede 500 w ud af nominel ydelse på 3250W. ...

-500 w svarer vel nogenlunde til at inverterne har luset to panel ud pga delvis skygge? 

jramskov
jramskov Aug 18 '22

https://www.viasol.dk/sunpower-solceller

Viasol skriver:

"Skyggeoptimerede solceller

Endnu et punkt hvor SunPower solceller er suveræne, er i skyggeforhold og diffust lys. 

Denne video forklarer forskellen mellem hvordan mono PERC solceller og half-cut solceller præsterer i skygge, sammenlignet med shingled cell solceller. 

Med mono PERC og half-cut solceller kan så meget som et blad på solcellerne nemlig betyde at et helt solcellepanel næsten ikke producerer noget elektricitet. Med shingled cell solceller er teknologien derimod så intelligent at den producerede elektricitet i resten af solcellepanelet ikke bliver påvirket af et enkelt punkt med skygge. 

Se videoen for at få en forklaring af dette som går helt i detaljerne. 

Udover en bedre produktion i skyggeforhold så kan SunPower solceller også præstere bedre i det vi kalder diffust lys – det vil sige den type lys vi har her i Danmark når der er overskyet. Her præsterer shingled cell nemlig betydeligt bedre end f.eks mono PERC, noget som er en betydelig forskel i et land som Danmark hvor mængden af solskinstimer er begrænset."

Videoen er 2 minutter og forklarer det kort: https://youtu.be/EKWZsrIU13g

SuneH
SuneH Aug 18 '22
Citat fra Ice2EV

Vil umiddelbart anslå at du kun i peak får 4+kW i 3-4 timer midt på dagen hvis det vender mod syd, og hvis øst/vest henholdvis 3-4 timer om morgen/aftenen.

Udenfor peaken vil du have 2-3 timer hvor du producerer 2-2,5 kW. og ellers meget begrænset.

Vores celler vender næsten direkte mod syd. 

Det er klart, at de kun yder peak midt på dagen, med lavere ydelse i "vingerne" - så vi trækker nok strøm fra nettet i vingerne når vi lader. Men alternativet er at lade på andre tidspunkter, hvor vi så 100% trækker fra nettet. Alt andet lige er det mere fordelagtigt at lade mest muligt på egen strøm.

cth
cth Aug 18 '22
Citat fra Ice2EV

Gamle og gamle, de er fra maj i år. 390 W paneler.

Leverandøren sagde de havde været oppe i 500 w paneler, men de blev for store og ikke til at håndtere.

1 Watt panel = 1 kWh på årsbasis, ca.

Fordelen ved nye kontra eks 1 år gamle paneler, er at de ikke stopper produktionen fordi der er en flagstang der skygge for et panel. De nye luser bare det skyggede panel ud af samlingen.

Tak.. var heller ikke for nedgøre dine nye paneler :-)

D.v.s. nyere paneler kan levere 390w eller deromkring. (jeg fik et tilbud forleden med Jinko 415Wp paneler)

Hvad leverede dem som alle satte op dengang den favorable ordning var der for vel 8 år siden? 

SuneH
SuneH Aug 18 '22
Citat fra cth

Hvad leverede dem som alle satte op dengang den favorable ordning var der for vel 8 år siden? 

Den gode ordning ophørte med udgangen af 2012. Vores blev sat op i november 2012. De yder 200W per panel. Men jeg mener der også fandtes 250W dengang. 

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Aug 18 '22
cth
cth Aug 18 '22

Ok .. tak Sune. Så de nye giver 100% mere i dag?

SuneH
SuneH Aug 18 '22

@cth - det ved jeg ikke. Jeg tror ikke effektiviteten er fordoblet. Men det kan jo være de nye paneler simpelthen er større (større areal) kombineret med en højere effektivitet.

Hvis de gamle paneler fx var på 1 m2 og omdannede 20% af lys-energien til strøm (1 x 0.2 = 0.2), og de nye er på 1,5 m2 og omdanner 25% af lys-energien til strøm (1.5 x 0.25 = 0,375) ser det jo ud som om de er næsten dobbelt så effektive (0,375 ift 0.2) mens de reelt kun er 25% bedre (0.2 ift 0.25).

cth
cth Aug 18 '22

Ja det er klart.

Gik ud fra de var standardmål.

Dec14
Dec14 Aug 18 '22
@ Bianco Men stålgittermasten dækkede kun ganske sporadisk for 1 panel og derfor skrev jeg at det var en skrøne. Skyggevirkning har stadig stor indflydelse på produktionen trods alle de floromvundne fortællinger fra sælgerne. Jeg måtte insistere kraftigt på at få vores opdelt i 2 felter, da det ifølge sælger var helt unødvendigt - en beslutning jeg er ekstra glad for efter at have fået det i drift, da vi har en del træer ,der vil skygge når vi kommer lidt længere hen på året.
Gustavsfar
Gustavsfar Aug 18 '22

Solaredge er en undtagelse mht. skyggepåvirkning men prisen er også en anden.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 »